Obrazovan um uvijek će dostizati jedinstvena i nova tumačenja jer je znanje oruđe (tool) kojim se misli
U svim prijedlozima uputnika Cjelovite kurikulne reforme ističu se „ishodi učenja“. Je li to posljednja riječ pedagogije? Je li takav pristup općeprihvaćen u svijetu? U časopisu Journal of Curriculum and Supervision(Alexandria, Virginia, SAD), VIII (ljeto 1993.) 4, str. 343.–353., James McKernan objavio je članak Some Limitations of Outcome-Based Education [Neka ograničenja naobrazbe temeljene na učincima] u kojem ističe sljedeće.
James McKernan
Osnovna zamjerka protiv „naobrazbe temeljene na učincima“ (Outcome-Based Education, OBE) jest da ona svodi (smanjuje, reducira) naobrazbu (education), nastavu (teaching) i učenje (learning) na obrasce (forms) ljudske tehnike (inženjerstva, engineering) i nadriznanstveno planiranje postupaka koji promatraju naobrazbu kao sredstvo (instrumental) namijenjeno određenim svrhe. Taj model, koji mnogi odgojitelji smatraju neprihvatljivim, pretvara se u kalupljenje (molding) učenika kroz preinaku ponašanja (behavior modification).
Odnošenjem prema znanju kao sredstvu odbacuje se mogućnost da je opravdanje ili smisao odgoja i naobrazbe u samom tom postupku.[1] Učenik koji je doista odgojen i školovan može nas dovesti do neistraženih značenja i učinaka u neočekivanim, nepredviđenim i nepredvidivim smjerovima. Zamislite čitatelja Macbetha kako pribavlja tekst koji sadržava sva moguća tumačenja i razumijevanja te predstave. Kad bismo mi učitelji imali sve odgovore, mogli bismo objaviti takav tekst – iako bi to sigurno bio krajnje nerazuman, besmislen, u nastojanju, namjeri i svrsi potpuno promašen opis. Obrazovan um uvijek će dostizati jedinstvena i nova tumačenja jer je znanje oruđe (tool) kojim se misli. Unaprijed navoditi rezultate poučavanja i učenja protivi se zdravorazumskomu zaključivanju.