Hrvatski Fokus

Gospodarski planovi Donalda Trumpa

 
 
Smanjenje poreza i protekcionizam neki su od gospodarskih planova Donalda Trumpa. Najprije sniženje poreza. Tim su obećanjem i neki drugi predsjednici prije Donalda Trumpa osvajali glasove birača. Sad će ga birači ocjenjivati po tom obećanju. Ovisno o visini primanja, američki građani ubuduće bi trebali plaćati porez na dohodak po stopi od 10, 20 ili 25 posto. Istovremeno bi trebali profitirati i oni koji najmanje zarađuju i oni s najvećim primanjima. Samci s primanjima manjim od 25.000 dolara i bračni parovi s primanjima manjim od 50.000 dolara ubuduće ne bi uopće trebali plaćati porez na dohodak. A za one s najvećim primanjima porezna bi stopa  sa sadašnjih 40 posto trebala biti smanjena na 25 posto.
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2016/11/all4desktop.com_data_images_original_4233838-germany.jpg
Ako Trump uspije svoju poreznu reformu progurati u Kongresu, više od polovice američkih kućanstava (ima ih oko 120 milijuna) ne će od 2017. uopće plaćati porez na dohodak. I to nije sve. Porez na prihod poduzeća trebao bi biti smanjen sa sadašnjih 25 posto na 15 posto, a porez na nasljedstvo potpuno ukinut.
 
Nije zato čudo da financijski stručnjaci strahuju od dramatičnih posljedica za američki državni proračun zbog milijardskog smanjenja poreznih prihoda. Ovisno o tomu kako rigorozno će Trump provoditi svoju poreznu politiku, moguće je smanjenje poreznih prihoda između 2,6 i 3,9 bilijuna dolara u idućih deset godina, upozorio je nedavno institut Tax Foundation u američkom glavnom gradu Washingtonu. Gospodarske savjetnike budućeg američkog predsjednika te brojke ne uzbuđuju. Manjak poreznih prihoda nadoknadio bi se postupnim oporezivanjem prihoda u inozemstvu koje ostvaruju američki koncerni kao Apple, Amazon ili General Electric, a koji zahvaljujući rupama u zakonu potpuno legalno izbjegavaju plaćanje poreza u SAD-u. Te rupe  bile bi zatvorene. Osim toga, smanjenje poreza potaklo bi rast američkoga gospodarstva i time donijelo dodatne prihode, kažu Trumpovi savjetnici Wilbur Ross i Peter Navarro.
 
Globalizacija samo po američkim uvjetima
 
Nakon preuzimanja dužnosti predsjednika u siječnju Donald Trump namjerava preispitati sve trgovinske ugovore SAD-a s drugim zemljama. Najprije namjerava otkazati sjevernoamerički ugovor o slobodnoj trgovini NAFTA-e s Kanadom i Meksikom. To je obećao u predizbornoj kampanji. Nakon otkaznog roka od šest mjeseci trebali bi biti obavljeni pregovori o novim uvjetima – sa znatno boljim uvjetima za SAD.
 
I sporazum o transpacifičkoj slobodnoj trgovini TPP ne će nikad biti ratificiran ako bude po volji Donalda Trumpa, a SAD će odustati i od pregovora s EU-om o transatlantskom sporazumu TTIP. Kina, Južna Koreja i Japan ne će više tako lako imati pristup američkom tržištu, razmišlja se o visokim carinama za proizvode azijske konkurencije. Samo tako SAD može, smatra Trump, nadoknaditi nekorektne prednosti koje svojim poduzećima osiguravaju zemlje kao Kina državnim manipulacijama deviznih tečajeva.
 
Posljedice za Njemačku
 
I njemačke izvoznike očekuje neizvjesnost. Jer, otkad gospodarstvo u europskim susjednim zemljama i Kini slabi, američko je tržište za njemačka poduzeća postajalo sve važnije. Godine 2015. SAD je pretekao Francusku kao najvažnije tržište za izvoz njemačkih proizvoda. Njemačka poduzeća u SAD-u su prodala robu vrijednu 125 milijarda eura, prije svega vozila, strojeve i kemijske proizvode. To je oko 10 posto ukupnog njemačkog izvoza. S druge strane Njemačka je uvezla iz SAD-a robu vrijednu gotovo 60 milijarda eura, što je oko šest posto ukupnog njemačkog uvoza.
 
Više od milijun radnih mjesta u Njemačkoj ovisi izravno ili neizravno o izvozu u SAD. Još je 630.000 radnih mjesta u poduzećima koja kontroliraju američke tvrtke. Samo McDonalds u Njemačkoj ima 58.000 zaposlenih, Manpower 27.000, Ford više od 25.000, Opel oko 18.000 radnih mjesta. I njemačka poduzeća u SAD-u zapošljavaju stotine tisuća ljudi. Najveći njemački poslodavac tamo je DHL, tvrtka kći Njemačke pošte, s oko 77.000 zaposlenih, slijedi Siemens sa 70.000, kooperant autoindustrije ZF sa 62.000, Volkswagen sa 60.000 zaposlenika.
 
Tijesno povezana gospodarstva
 
Njemačka poduzeća u SAD-u su investirala više od 271 milijarde eura – prije svega u tvornice i nekretnine. U SAD-u djeluje više od 3.700 njemačkih poduzeća. Samo 50 najvećih njemačkih poduzeća u SAD-u ima godišnji promet od 400 milijarda dolara. I američka su poduzeća u Njemačkoj investirala milijarde. Trenutačna vrijednost tih investicija je oko 27 milijarda eura. Samo 2015. pokrenuta su 252 nova američka projekta, od izgradnje potpuno novih pogona preko proširenja kapaciteta do preseljenja poduzeća. Samo su kineska poduzeća s 260 projekata bila još aktivnija. Samo 50 najvećih američkih poduzeća u Njemačkoj ima godišnji promet od oko 170 milijarda eura. Protiv dobre gospodarske suradnje s Njemačkom zacijelo ne će imati ništa ni predsjednik Donald Trump. Ali, će zacijelo imati protiv očite neravnoteže. Da Njemačka u SAD izvozi gotovo dvostruko više robe i usluga nego uvozi iz SAD-a, to američke vlade kritiziraju već godinama, bile one demokratske ili republikanske. S Donaldom Trumpom u Bijeloj kući zacijelo će porasti pritisak da se učini nešto protiv divovskog njemačkog trgovinskog suficita s SAD-om.
 

Thomas Kohlmann, Deutsche Welle, Köln

Povezane objave

Tajfun Hagibis potopio vlakove

HF

Turski “masovni izvoz džihadista” u Libiju

HF

Svijet trpi zbog ostataka rasizma i kolonijalizma

HF

Ludilo kremaljskih trolova

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više