Novo poganstvo protiv dva značajna crkvena blagdana: Božića i Dana sv. Vlaha?
Festa Svetoga Vlaha ove godine će nam biti zagorčana, procesija s barjacima crkvenih župa, relikvijama, nošnjama i baldahinom ne će biti slikovita, neke drvenarije će kao uljezi remetiti aristokratski red znamenitoga Straduna. Nekakav filmić, jeftina filmska zabava će zasjeniti tisućljetnu tradiciju i baciti je u drugi plan. Snimanje filma o Robinu Hoodu moglo se komotno prebaciti na Lokrum ili Uvalu Lapad, jer Robin bijaše šumski razbojnik odjeven u zeleno lovačko odijelo i crvenu kapicu; odatle i ime Robin, tj. crvendać – a crvendaćima jest, kako je opće poznato, mjesto u šumi.
Vilim III. Oranski
Asocijacije nas vezuju uz Lokrum i po brodolomu kojim je kralj Rikard I. Lavljeg Srva spašen od oluje na tom otoku poželio podići zavjetnu crkvu; Dubrovčani su ga pak nagovorili da im pomogne zidati katedralu, srušenu nažalost u potresu. Po povratku iz Svete Zemlje Richard je 1192. gusarski zarobljen od austrijskog vojvode Leopolda i Engleska je morala platiti ogromnu otkupninu. Pustio ga je 1194. godine uz otkupninu od 150.000 maraka. Prepoznali su kralja u gostionici po tome što je jeo, kokoš, u to doba skupu poslasticu za običnog čovjeka.
Bivši gradonačelnik iz HNS-a je i svoj dubrovački kafić nazvao King Richard; anglofilija HNS-a je vidljiva i u njihovoj narančastoj stranačkoj boji, koja je simbol Vilima III. Oranskoga (DenHaag, 14. XI. 1650. – Hampton Court, 8. III. 1702.), Vilim III. Oranski bio nizozemski aristokrat i pristalica protestantizma, ujedno i knez Oranski, namjesnik nizozemske republike, kralj Engleske, Irske i Škotske. Poznat je po tome da je englesku krunu osvojio u Slavnoj revoluciji kao zet svrgnutog kralja Jakova II. i muž kćeri Jakova II.Marije II. s kojom je vladao zajednički. Nakon smrti Marije II. vladao je sam do svoje smrti. Sudjelovao je u mnogim ratovima koji su vođeni protiv katoličkeFrancuske i njezina kralja Luja XIV. zbog čega su ga pristalice protestantizma smatrale svojim vođom.
Drvene kućice sa kobasama i kuhanim vinom, uz Djeda Božićnjaka, sobove i patuljke, te Meda smatrao sam kmetskim neukusom na aristokratskoj geometriji glavne ulice; ali hajde nek se puk veseli, ne ćemo biti sitničavi. Sada mi se pak javljaju dvojbe jesu li te inscenacije zapravo novo poganstvo protiv dva značajna crkvena blagdana; Božića i Dana sv. Vlaha? Tim prije što se čovjek koji nikada nije vodio previše računa o proceduri i zakonitosti odjednom uspjenio oko bojanja betonskih zidova u Mokošici znakovima naših proslavljenih ratnih brigada.
Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. PrihvatiPročitaj više