Hrvatski Fokus
Kultura

Verdijeva Aida na Splitskom ljetu

Opera o ljubavi i smrti, ratu i ljubomori

 
 
Središnji glazbeni dio 63. splitskoga ljeta pripao je operi Aidi u četiri čina talijanskog skladatelja Giuseppea Verdija vječnom zaštitnim znakom Splitskog ljeta, izvedenoj pod otvorenim nebom u subotu, 22. srpnja na splitskom Peristilu, antičkoj kamenoj pozornici koju je još car Dioklecijan dao izgraditi kao da je mislio na Aidu. Da se ta "velika opera" majerberovskog tipa s nepresušnim renomeom u Splitu još uvijek dočekuje kao kultna predstava pokazala je činjenica da se tražila karta više. Pred prepunim gledalištem na središnjem Dioklecijanovu trgu, za vrijeme izvedbe veličanstvene Verdijeve „Aide“, opere o ljubavi i smrti, ratu i ljubomori na obalama Nila, kojom je Verdi nadmašio sva svoja dotadašnja djela, izvedena je pod dirigentskim vodstvom maestra Ive Lipanovića. U „operi nad operama“ na splitskom carskom trgu kao protagonisti sastavljeni od vrhunskih pjevača velike međunarodne reputacije nastupila je bugarska sopranistica Cvetelina Vasileva u naslovnoj ulozi, pjevačica koja je na prošlogodišnjem Splitskom ljetu ostvarila impresivnu ulogu Turandot. Njen novi nastup ocijenjen je kao „glas nevjerojatne mekoće i fleksibilnosti, ali i snage u izražajnim vrhuncima…“.
http://hrvatskifokus-2021.ga/wp-content/uploads/2017/07/Aida.jpg
Ulogu Radamesa tumačio je jedan od najzanimljivijih tenora današnje glazbene scene Zoran Todorovich. U svojoj bogatoj međunarodnoj karijeri nastupao je u brojnim velikim svjetskim glazbenim središtima. Počevši u Državnoj operi u Hannoveru kao lirski tenor postupno širi svoj repertoar u spinto i dramski fah. Surađuje s najznačajnijim primadonama današnjice kao što su Montserrat Caballé, Edita Gruberová, June Anderson, Violeta Urmana, Elīna Garanča, Maria Guleghina i Anja Harteros, čiji je redoviti partner u opernim predstavama, na koncertima i televizijskim nastupima. Talijanska dramska sopranistica Raffaella Angeletti također debitira na Splitskom ljetu, a riječ je o pjevačici bogatog repertoara kojeg izvodi na nekim od najznačajnijih talijanskih i svjetskih opernih pozornica. nacionalni operni prvak Ivica Čikeš, Amonasro je bio proslavljeni hrvatski bas bariton Giorgio Surian, dok su uloge glasnika i svećenice povjerene Vinku Maroeviću i Antoniji Teskeri. Ova produkcija Aide premijerno je izvedena na 60. Splitskom ljetu 2014. u režiji Dražena Siriščevića i po sudu mnogih najraskošnija je to peristilska Aida do sada u kojoj se etiopske snage dižu na oružje i u dolini Nila objavljuju rat, kojem je na čelu vojske Rademes.
 
U međuvremenusvećenici prizivaju bogove da daju pobjedu vojsci u ratu, a Ramfis predaje Radamesu sveti mač, da osigura pobjedu. Na kraju predstave Radamesu se priprema suđenje zbog izdaje domovine. Amneris mu obećava slobodu, ako zaboravi Aidu i oženi se sa njom. Ali Radames odbija i svećenici ga osuđuju na smrt, te bude živ zatvoren ispod temelja hrama. Radames je spreman umrijeti i moli se da Aida sretno živi. Pojavljuje se Aida sa željom da umre zajedno s njim. Dok njih dvoje zagrljeni napuštaju ovu "dolinu suza", u hramu iznad njih Amneris moli se bogovima da mu podare vječni mir.
 

Ivica Luetić

Povezani članci

Oduvijek je umjetnost imala budućnost

HF

Umjetnički život u Splitu 1919. – 1941.

HF

Vrijeme korone nije idealno za moj način života

HF

Slikar krajolika

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...