Nijedan predmet ne može biti u funkciji obrazovanja za radno mjesto
STRUČNE PRIMJEDBE NA NACRT KURIKULA TEHNIČKE KULTURE
Mr. sc. Petar Marija Radelj i autor uputili su 20. lipnja 2016. 3,6 autorskih araka primjedbi na Nacrt kurikula Tehničke kulture. Nedavno je taj tekst na portalu https://esavjetovanja.gov.hr/Econ/EconReport?EntityId=3748 ocijenjen sa dvije napomene. „Primljeno na znanje. Zahvaljujemo na sudjelovanju i doprinosu javnoj raspravi. Na dio priloga koji se odnosi na dokument odgovoreno je u stručnoj raspravi“. Zanimljivo da je na taj nacrt kurikula pristigao, od potencijalno zainteresiranih organizacija, na čelu s Hrvatskim inženjerskim savezom, samo jedan prijedlog. Zavoda za unaprjeđivanje zaštite na radu.
UPUTNIK
Valja pridodati da je cijeli tekst primjedbi objavljen 25. lipnja 2016. na poveznici http://www.vjeraidjela.com/prosudba-nacrta-tehnicke-kulture/. Obzirom da je autor izučio alatničarski zanat i da je niz godina predavao na Fakultetu strojarstva i brodogradnje, među ostalim i kolegij Uvod u tehniku, smatra da je potrebno najširu javnost upoznati sa stručnim dijelom primjedbi. Evo najvažnijih dijelova tog spisa.
Megatrendovi
Osnovni je trend XXI. stoljeća približavanje umjetne tehnike živoga i umjetne tehnike neživoga ili uobičajeno tehnike. To traži jedinstveno podučavanje proizvodnih postupaka, živih i neživih materijala. Za to je prema izvornom modelu hrvatskih stručnjaka potrebno poznavanje u osnovama jedne jedine tablice. (Izvorna objava u: Igor Čatić – Gordana Barić – Maja Rujnić-Sokele, Polymers and non-polymers – a new systematisation of substances and materials, Rubber-Fibre-Plastics, 9 (2014.) 1, str. 50.–57.)
U megatrendove se ubraja poboljšavanje ljudskoga bića i njegova okolina. Dio poboljšanja temelji se na zakonitostima koje se uče u okviru Tehničke kulture. Okolinu čine roboti: humanoidi, ostali roboti i digitalizacije s važnim područjem, umjetnom inteligencijom. Kako je riječ o programima koji mogu biti 2D i 3D likovi (avatari) i ostali programi, taj se dio mora povezati s područjem informacijskih i komunikacijskih tehnika. To među ostalim zahtijeva jedinstveno učenje svih živih i neživih materijala. Tijekom općega obrazovanja nemoguće je obrazovanje za radno mjesto, zanimanje. Potrebno je obrazovanje za zvanje, npr. liječnik ili zavarivač. Umjesto isticanja isključivo kreativna mišljenja ukazuje se i na potrebu sustavnosnoga pristupa (mišljenja) rješavanju zadataka, temeljena na sustavnosnoj teoriji (teoriji sustava).
Predlaže se da se u obzir uzmu brojni radovi članova Znanstveno-istraživačkog odbora: bioetika, tehnika i transhumanizam koji djeluje u okviru Znanstvenoga centra izvrsnosti za integrativnu bioetiku.
Kiborgizacija, robotizacija i digitalizacija s važnim elementom umjetne inteligencije, trendovi su koji će biti ostvareni već početkom radnoga vijeka onih koji će početi svoje obrazovanje i odgoj na temelju predložene reforme. Treba imati na umu da će mnogi dočekati i XXII. stoljeće. Prema tome nijedan predmet ne može biti u funkciji obrazovanja za radno mjesto. U obrazovanju s područja tehničke kulture treba trajno ukazivati na povezanost tehničkih rješenja s onima za istovrsne probleme u Prirodi. [Dodatak: u međuvremenu otkriven je prirodni model aditivne proizvodnje (popularno 3D print). To je nastajanje taložnih stijena pred 3,75 milijardi godina (Čatić, I., Čaloska, J., Godec, D., Kovačić, M., Pilipović, A., Skala, K.: Fluid-Deposition of Rocks is Natural Model for Additive Production, Interdisciplinary Description of Comples Systems, 15(3)180-189(2017).]
Sustavnosni pristup
Na temelju gotovo pola stoljeća aktivnoga bavljenja s mogućnošću primjene opće sustavnosne teorije moguća su suvremena rješenja u podučavanju na temelju razvoja osnovnih modela. Primjer je postupak injekcijskoga prešanja. U posljednjih 60 godina od dva osnovna postupka razvijeno je više od 250 inačica toga postupka za pravljenje dijelova od metala, plastike, gume, keramike te njihovih hibrida (od više materijala u jednom ciklusu), pa i živih stanica. Izrađen je izvorni opći model koji omogućuje upoznavanjem s tim postupcima (potanko u članku u Pedagogijskim istraživanjima). U sustavnosnom pristupu barata se s tri osnovna pojma: informacija, energija i materija te ulazima, sustavima i izlazima. Dokazano vrhunsko obrazovanje za kreativne učenike. (Dodatak: Čatić, I., Knežević, A.: (Tro)jedinstvo informacije, energije i materije, Energy and the Environment, Hrvatski savez za sunčevu energiju, Opatija, 26-28. listopada 2016., 435-446.)
Prijedlozi
Postoje skripta prvoga autora: Uvod u tehniku (dostupno u digitalnom obliku na zahtjev) koje je njihov pisac spreman staviti na raspolaganje članovima odgovarajućega povjerenstva. Autori su spremni članovima povjerenstva izložiti i rastumačiti sva pitanja, primjedbe i prijedloge. Kurikul (uputnik) za nastavni program Tehničke kulture ne može se prihvatiti bez prethodna prihvaćanja metodologije i uputnične teorije prema kojom je napisan. To znači da je nužna prethodna rasprava, recenzije i konsenzus oko metodoloških priručnika i sadržaja isprava više razine (okvirnih, razinskih, područnih i međupredmetnih uputnika). Valjan bi put bio da se prvo donese metodologija izradbe uputnika (a nju treba ozakoniti), pa da se tek tada sastavlja bilo koji uputnik.
Tek i samo u slučaju da dosadašnja metodologija i koncepcija budu u cijelosti prihvaćene. Prijedlogkurikulamože se doraditi uzimajući u obzir iznesene primjedbe i prijedloge. To može učiniti stručna radna skupina koja ga je sastavljala, u istom, smanjenom, proširenom ili promijenjenom sastavu. Ona se najprije mora upoznati s terminološkim i stručnim prijedlozima od kojih su ovdje navedeni samo neki. U svakom slučaju stručnoj skupini mora se dodijeliti recenzentska skupina koja će provjeriti jesu li svi prijedlozi i primjedbe prihvaćeni ili obrazloženo odbijeni.
Umjesto zaključka
Kada primite poslije 18 mjeseci takve odgovore, najblaža je ocjena da oni koji su to pisali, nisu razumjeli o čemu je riječ. Obzirom da je jedan član izvornog povjerenstva bio članom Znanstvenog vijeća HAZU-a za obrazovanje i školstvo, a u međuvremenu je napustio to Povjerenstvo, ovaj zaključak se nametnuo sam po sebi. Po svemu sudeći, u predloženom Jokićevom kurikulu najmanje je važan predmet Tehnička kultura. Jedini koji govori o realnom životu. No oni koji nastavljaju neuspješni izradak Budak-Jokićeve reforme odlučili su. „Mi ćemo jesti hranu iz tableta, odjenut ćemo se u tablete i pod njima ćemo spavati.“
Upadnica (breaking news)
Po slanju ovog teksta, u Večernjem listu od 12. prosinca 2017. objavljen je tekst pod naslovom: „Ministrica Divjak odustala je od cjelovite reforme školstva pa uvodi samo dijelove“. Zapravo sažetak razgovora s predsjednicom stranke „Pametno“, Marijanom Puljak.
Nagrade autoru vezane uz temu:
• SPE International Education Award, Society of Plastics Engineers, Int., SAD (1998.), od 1982. do sada jedini dobitnik izvan SAD i Kanade).
• Nagrada za životno djelo za doprinos tehničkoj kulturi Faust Vrančić (2005.).
Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. PrihvatiPročitaj više