Statični konstrukt u CKR-u Borisa Jokića je barem 20 godina iza naprednoga odgojno-obrazovnoga sustava
U Americi kažemo "Assess to improve, not prove!", što znači da bi vrjednovanje znanja trebalo biti spojivo s očekivanjima, ali i razumljivo učeniku (i učitelju/nastavniku i roditelju). Time se manje posvećuje pozornost „razinama" znanja, a više konstruktima koje čine to znanje. Na primjer:
Boris Vilić
FORM
– student can apply proper tenses in IF CLAUSES
– student applies punctuation correctly
– student uses vocabulary at (5th) grade level
– student uses adjectives to describe characters, etc.
CONTENT
– student connects materials in the story to a real life situation
– student analyzes relationships between characters in the story
Mjerenjem takvih očekivanja može se razviti nastavni plan i program kojim bi se popravile „rupe u znanju“. Isto tako i učenik i roditelj mogu točno vidjeti gdje je učenik pogriješio čime se smanjuje i subjektivnost pri ocjenjivanju. Izrazi poput: „samostalno", „složene strukture" ili „širok vokabular" prilično su subjektivne ideje koje onemogućavanju usporedbu znanja u jednoj školi u odnosu prema drugoj. Ako se ima na umu da se vrjednovanje stečenoga znanja koristi kako bi se sustavno popravila nastava (a ne ocijenilo učenika), onda što više informacija imate o tome što ne radi (ili ne radi dobro), to vam je lakše to i popraviti. Zamislite da ustanovite da učenici kod pojedinoga učitelja/nastavnika uvijek postignu izvanredne rezultate prema pojedinim očekivanjima… Pa tko ne bi htio znati kako to on radi? Isto tako, ako učenik zna (prije ocjenjivanja) kako će biti ocijenjen, lakše mu je postići željena očekivanja.
Isto se tako može napraviti kurikulna mapu tako da se odredi kada se određeni dijelovi kurikula uvode, gdje se prakticiraju, a kako se ocjenjuju. Na primjer:
IF CLAUSES
5. razred – introduce through readings, explain use of tenses, have students practice, (INTRODUCE)
6. razred – teach "If I had a hammer", assign practice quizzes (PRACTICE)
7. razred – assign writing that incorporates If Clauses, ask students to use If Clauses in oral arguments (ASSESS)
U takozvanim „vertikalnim" predmetima (Engleski, tj. materinski jezik, Matematika, Informatika, Biologija…) time se može vidjeti gdje je „zapelo" i pomoći onim nastavnicima čiji učenici zaostaju u određenim područjima. Takvim se pristupom omogućava da očekivanja postanu „dinamična" te se svake godine unapređuju. (Primjerice, očekivanja iz 5. razreda za nekoliko godina postaju očekivanja u 4. razredu, a ne kao ovaj statični konstrukt u Cjelovitoj kurikulnoj reformi Borisa Jokića koja je barem 20 godina iza naprednoga odgojno-obrazovnoga sustava.)