Zbog te krize mnogi hrvatski pomorci sada će potražiti posao na brodovima domaće flote
Hrvatske pomorce traže sve svjetske brodarske kompanije. U svijetu nedostaje 50.000 pomorskih časnika, od toga 30.000 u EU, a svi traže obrazovan kadar koji su spremni dobro platiti Hrvatska ima oko 25.000 pomoraca, od kojih 5000 plovi na domaćoj floti od 180 brodova kojih je 65 % pod nacionalnom zastavom a ostali viju zastave pogodnosti. Sadašnji pad brodskih vozarina na svjetskom tržistu prijevoza kontejnera i rasutog tereta za čak 80 % prisilio je mnoge brodare da vežu svoje brodove. Zbog te krize mnogi hrvatski pomorci sada će potražiti posao na brodovima domaće flote. Predsjednik Sindikata pomoraca Hrvatske (SPH) Vladimir Svalina napominje kako hrvatski brodari nastoje privući domaće pomorce solidnim plaćama i socijalnim paketom, odnosno plaćanjem socijalnog i mirovinskog osiguranja.
Minulih nekoliko godina zbog manjka časničkog kadra naši su brodari više puta tražili odobrenje za zapošljavanje jeftinijih stranih pomoraca na svojim brodovima, ali je to Sindikat pomoraca Hrvatske – odbio. Ipak, na nekoliko hrvatskih brodova pod stranim zastavama plove mješovite hrvatsko-filipinske posade, a to za brodara znači jeftinije poslovanje. SPH se zalaže da brodovi hrvatske trgovačke mornarice budu upisani u domaći upisnik brodova, a da na njima plove domaći pomorci.
Hrvatska izvozi dosta kvalitetne radne snage koja je vani obično potplaćena, ali to nije slučaj i s našim pomorskim časnicima. Oni su po plaćama izjednačeni s časnicima iz Europske unije, te bolje plaćeni od časnika iz zemalja novih članica EU-a. To govori u prilog tvrdnji da je pomorac jedan od najboljih hrvatskih izvoznih »proizvoda«, za kojeg se otimaju i veliki strani brodari, i to ne samo primamljivim plaćama, nego i bržim napredovanjem u časničkom zvanju. Na svjetskom tržištu nedostaje 50.000 pomorskih časnika, od toga 30.000 u EU, a vlasnici novih tehnološki sofisticiranih brodova traže kvalitetno obrazovan kadar koji su spremni dobro platiti. Procjenjuje se da naši pomorci koji plove na stranim brodovima godišnje u zemlju unesu u vidu plaća oko 500 milijuna dolara. Međutim, danas ugovori za plovidbu nisu dulji od četiri mjeseca, pa ako se uzme u obzir da većina pomoraca godišnje plovi oko osam mjeseci, onda njihova primanja raspodijeljena na cijelu godinu i nisu tako velika kao što misli javnost.
Naši pomorci u međunarodnoj plovidbi od početka ove godine uvršteni su u nacionalni sustav mirovinskog i socijalnog osiguranja, te su tako napokon dobili »pravo građanstva«, izjednačivši se s građanima zaposlenima na kopnu. Uz časnike palube i stroja, posebno su traženi elektroničari i inženjeri strojarstva koji rade na raznim plovećim off shore objektima, poput pontona-dizalica s dinamičkim pozicioniranjem. Nažalost, pomorsko zanimanje postalo je iznimno naporno i opasno, jer brodari zbog želje za profitom na brodove ukrcavaju minimalan broj članova posade, što dovodi do premorenosti ljudstva, a opasnosti je bezbroj – od napada gusara do bezrazložnog zatvaranja pomoraca, kao u »slučaju Laptalo«.
Nadiru kineski pomorci
Na svijetu ima 1,2 milijuna pomoraca, od toga je 450.000 časnika, a najveći dio te radne snage, oko 200.000 ljudi, dolazi s Filipina. Dolaskom na to tržište prije petnaestak godina velikog broja pomorskih časnika iz zemalja bivšeg SSSR-a, posebice Ukrajine, te iz zemalja istočne i jugoistočne Europe, od Poljske do Rumunjske i Bugarske, konkurencija se znatno zaoštrila, jer su pomorci, primjerice, iz Rumunjske stručni i obrazovani. Upozorenja od prije nekoliko godina da će masovni dolazak kineskih pomoraca na svjetsko tržište u mnogome sniziti sadašnje plaće pomoraca, polako se obistinjuje, jer su Kinezi sve brojniji na brodovima uglednih svjetskih kompanija. Problem kineskih pomoraca je nepoznavanje engleskog jezika, a brodari to rješavaju tako da posade na brodovima više nisu višenacionalne, nego su svi odreda Kinezi. Doduše, kineski časnici nisu još po stručnosti i obrazovanju na razini, primjerice, hrvatskih, ali brodari, u želji da ostvare što veći profit, rade tako da nekoliko mjeseci na brodu drže ne baš stručnu, ali super jeftinu kinesku posadu, a nakon toga dovode skuplju, ali vrlo stručnu hrvatsku posadu, koja onda za jedno putovanje mora popraviti sve ono što su Kinezi pokvarili. I tako u krug.
Državnim stipendijama do kvalitetnoga kadra
Ravnatelj Pomorske škole u Bakru Gordan Papeš napominje da je Vlada puno učinila za popularizaciju zanimanja pomorskog časnika dodjeljivanjem stipendija, kako srednjoškolcima (800 kuna mjesečno), tako i studentima pomorskih fakulteta (1200 kuna). Na taj način osigurat će se kvalitetan kadar ponajprije za domaću flotu, koja je sve brojnija i modernija. Papeš dodaje da zanimanje za zvanje pomorskog časnika raste i u Njemačkoj i Francuskoj te nekim skandinavskim zemljama, u kojima časnicima nakon nekoliko godina plovidbe osiguravaju odgovarajući posao na kopnu.
Plaće od 2500 do 30.000 dolara
Plaće zapovjednika i prvih časnika posebno su primamljive na tankerima za prijevoz plina, a kreće se od 15.000 do 30.000 dolara, zatim na kontejnerskim brodovima, gdje su od 10.000 do 17.000 dolara, dok treći i drugi časnici zarađuju od 2500 do 8000 dolara.
Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. PrihvatiPročitaj više