Hrvatski Fokus
Kultura

O fenomenu gastarbajterstva

Dvogodišnji projekt zagrebačke Galerije Nova

 
 
U srijedu 11. travnja otvorenje izložbe pod nazivom Arhitektura egzila, unutar i protiv stanja stalne privremenosti u Galeriji Nova, Teslina 7 u Zagrebu. To je dvogodišnji projekt Galerije Nova i kustoskog kolektiva WHW o fenomenu gastarbajterstva i suvremenoj izbjegličkoj krizi završava grupnom izložbom i predavanjem.
http://hrvatskifokus-2021.ga/wp-content/uploads/2018/04/CONCRETE-TENT_02_low-res.jpg
Dvogodišnji projekt zagrebačke Galerije Nova i kustoskog kolektiva WHW koji se bavi povijesnim fenomenom gastarbajterstva i suvremenom izbjegličkom krizom završava se predavanjem i grupnom izložbom Priče, privremene. Predavanje Arhitektura egzila, unutar i protiv stanja stalne privremenostiu petak, 6. travnja u 19 sati održali su Sandi Hilal i Alessandro Petti, osnivači eksperimentalnog obrazovnog programa Campus in Camps, koji se provodi u izbjegličkom kampu Dheisheh u Betlehemu. Izložba Priče, privremene otvorena je u srijedu 11. travnja, a predstavljen je novi rad Ane Dane Beroš i Matije Kralja, dokumentarni film Buffet Željezara Gorana Devića i projekt Tončija Vladislavića, Lee Vene i Ivane Čuljak Pričam ti priču … iglom i koncem.
Umjetnici i arhitekti Sandi Hilal i Alessandro Petti razvili su umjetničku praksu temeljenu na istraživačkim projektima koja je i teorijski ambiciozna i praktično uključena u borbu za pravdu i jednakost. Osnovali su Campus in Camps, eksperimentalni obrazovni program koji se provodi u izbjegličkom kampu Dheisheh u Betlehemu, s ciljem da nadiđu konvencionalne obrazovne strukture stvaranjem prostora za produkciju kritičkog i utemeljenog znanja. S arhitektom i profesorom prostorne i vizualne kulture na londonskog koledžu Goldsmiths, Eyalom Weizmanom, 2007. godine osnovali su DAAR (Decolonizing Architecture Art Residency) u Beit Sahouru u Palestini, s ciljem spajanja arhitektonskog studija i umjetničke rezidencije koji bi okupili arhitekte, umjetnike, aktiviste, urbaniste, filmaše i kustose na projektima s temom politike i arhitekture.

U zagrebačkoj Galeriji Nova predstavit će svoj projekt Arhitektura egzila, unutar i protiv stanja stalne privremenosti koji se bavi izbjegličkim kampovima za koje tvrde da uopće ne bi trebali postojati jer predstavljaju zločin i politički neuspjeh. Podižu se s namjerom da se unište, nije predviđeno da imaju povijest i budućnost; predviđeno je da se zaborave. Povijest izbjegličkih kampova konstantno se briše, a odbacuju je države, humanitarne organizacije, međunarodne agencije, pa čak i same izbjegličke zajednice, u strahu da ikakvo priznanje sadašnjosti potkopava njihovo pravo na povratak. Jedina priznata povijest u izbjegličkim zajednicama je ona koja se sastoji od nasilja, patnje i poniženja. Kako da onda razumijemo život i kulturu koje ljudi grade u kampovima, unatoč patnji i marginalizaciji, pitaju se Hilal i Petti. Nakon predavanja, povest će se razgovor umjetnika s publikom.

Izložba Priče, privremene okuplja umjetnička opažanja koja se vezuju za uzroke i posljedice migracija. U trenutku kada se čini da ne postoje adekvatne političke poluge koje bi omogućile sistemske pomake s ciljem ukidanja uzroka migracija, radovi okupljeni na ovoj izložbi ističu važnost stvaranja privremenih zajednica i zajedništva. Tijekom proteklih godina, video-umjetnik Matija Kralj i arhitektica Ana Dana Beroš istražuju i dokumentiraju (de)konstrukciju tzv. balkanske rute, od tranzicijskog centra Dobova na slovensko-hrvatskoj granici, preko makedonsko-grčke granice i neformalnog pograničnog izbjegličkog naselja Idomeni, do grada Mardina u sjevernoj Mezopotamiji, nadomak tursko-sirijske granice, gdje su bilježili svakodnevicu gradskih izbjeglica. Instalacija Bilješke iz Grčke, 2016.-2017. nastala specifično za prostor Galerije Nova, dio je njihovog dugoročnog projekta Geotrauma koji bilježi tragove širećih granica i isprepletenost (su)djelovanja europskih migracijskih politika i međunarodnih humanitarnih organizacija te mase turist-volontera (engl. voluntourists) i aktivista anarhista u "industriji katastrofe".

 
Opservacijski, nagrađivani dokumentarni film redatelja Gorana Devića Buffet Željezara(2017) prati Ernu i Dževada, vlasnike buffeta koji je pred zatvaranjem. Buffet se nalazi na autobusnoj stanici na ulazu u tvornički krug Željezare Sisakkoja je tijekom socijalizma bila jedna od vodećih željezara istočne Europe. Sniman uglavnom jednom kamerom koja u punom radnom vremenu buffeta od 7 do 21h bilježi "birtijske razgovore" tjedan dana pred zatvaranje, film iznosi nepovratne učinke tranzicije poput osiromašenja, ekonomskog kolapsa i gubitka radničkih i ljudskih prava.
Pričam ti priču … iglom i koncemTončija Vladislavića, Lee Vene i Ivane Čuljak nastaje u sklopu radionice za tražitelje azila u Hrvatskoj Kreacija, afirmacija, integracija koju je CIMO – Centra za istraživanje mode i odijevanja realizirao u suradnji s RCT – Rehabilitacijskim centrom za stres i traumu. Radionice, realizirane od studenog 2016. do svibnja 2017. u prihvatilištima za tražitelje azila Kutina i Porin u Zagrebu s migrantima iz Afganistana, Irana,  Sirije, Iraka, Somalije i Turske, u tradicionalnu tehniku vezenja tekstila uvele su nove sadržaje vezane za njihova iskustva izmještanja i migracije. (a.f.)

Povezani članci

Imaginarni aktovi Mladena Žunjića

HF

Vrisak njemoće

HF

Metamorfoza jedra Mate CROate

HF

Fotografski opus Miguela Rio Branca

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...