Hrvatski Fokus
Društvo

Od svetišta do hrvatske krivnje

Slika Domovinskog rata u hrvatskom kazalištu 1990. – 2016.

 
 
Ova je knjiga završetak autoričinog dvadesetogodišnjeg istraživanja teme ratne drame u hrvatskoj drami i kazalištu koje je rezultiralo s tri antologije Antologija ratne drame 1991. – 1995. (Alfa, Zagreb, 2011.); Antologija ratne komedije 1991. – 1997. (Privlačica, Vinkovci, 2013.); Antologija poratne drame 1996. – 2011. (Alfa, Zagreb, 2014.). kao i dvije teorijske knjige. Prva je bila Kako prikazati rane na sceni. Ratne teme u hrvatskoj, bosanskoj i angloameričkoj drami (Alfa, Zagreb, 2016.) u kojoj je analizirala hrvatske  pisce i drame o ratu koje smatra važnima jer govore o ozbiljnim i teškim temama na umjetnički relevantan način istodobno poštujući istinu, ali nedovoljno su poznate i prisutne u glavnoj struji (Tomislav Bakarić, Lydia Scheuermann Hodak, Miroslav Međimorec, Marijan Gubina, Dubravko Jelačić Bužimski), ali i polemizirala (Mate Matišić). U knjizi je prikazan i odjek našeg rata u svjetskim dramama, ali i nekim drugim ratovima (npr. bosanski u prikazu drame Zlatka Topčića, ili odjek terorizma u američkoj drami). 
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2018/08/slika-domovinskog-rata-nikcevic-kor_2.jpg
Knjiga Slika Domovinskog rata u hrvatskom kazalištu 1990. – 2016. Od svetišta do nametnute krivnje završava istraživanje. U prvom dijelu knjige autorica analizira kazalište u ratu – djelovanje umjetnika i publike u ratom pogođenim gradovima i dokazuje da je kazalište postalo svetište, životno važno kao snaga i poticaj za daljnji život, mjesto otpora  agresoru, odmor ratniku, utjeha prognaniku.
 
U drugom dijelu knjige analizira cjelokupan korpus hrvatske drame koja se bavila temom Domovinskoga rata (javno dostupne profesionalno potvrđene drame: izvedene u kazalištu ili na radiju i /ili objavljene u časopisima, nagrađene) od stotinu i trideset naslova dijeleći ga na ratne  drame (1990. – 1995. njih tridesetak različitih žanrova od drame, komedije do mjuzikla) koje u sebi nose  afirmaciju svijeta i života, pozitivne emocije i katarzu  i poratne drame (1996. – 2016. preko devedeset) koje uz jasno izraženi politički stav prikazuju  razočaranje suvremenim životom. Posebno se analiziraju teme recepcije hrvatske ratne  komedije kao i recepcija hrvatske drame o ratu u svijetu.
 
U trećem dijelu analizira odnos poratnog kazališta prema temi Domovinskog rata i pokazuje kako su kazališta glavne struje tu temu zloupotrebljavala ili krivo interpretirala slijedeći europske  (umjetničke) i lokalne (političke) trendove od prikazivanja bezlične slike svijeta do nametnute hrvatske krivnje.
Četvrti, zaključni dio analizira problem nepostojanja junaka u ranom kazalištu i dolazi do zaključka o važnosti katarze u ratnom vremenu, njezinom potjerivanju u poratnom te  pledira za njezin povratak za koji je nužna društvena slika stvarnosti koja u sebi nosi viši smisao.  
 
Knjiga je opremljena brojnim fotografijama i preglednim tablicama, a na kraju slijede detaljni popisi kronologije Domovinskog rata, ratnih repertoara i stotinu trideset naslova hrvatske drame na temu Domovinskoga rata od 1990. do 2016. koji osim naziva, žanra i kratkog opisa teme donose i sve podatke o životu pojedine  drame.   
 
Iz recenzije:
Sanja Nikčević u svojoj knjizi Slika Domovinskog rata u hrvatskom kazalištu 1990. – 2016. Od svetišta do nametnute krivnjebavi se teatrološki iznimno važnom i dosad vrlo slabo obrađenom temom jer su se rijetki autori njome bavili tek parcijalno. Stoga je ovo jedino sveobuhvatno istraživanje hrvatskoga kazališta u Domovinskom ratu i drame na temu Domovinskoga rata, nezaobilazno u svim daljnjim bavljenjima tom temom, ali i inspirativno za daljnja istraživanja. Autorica to radi sustavno, a analiza ovako široka korpusa provedena je znalački, metodološki i znanstveno temeljito. Uz neupitnu stručnost i spisateljsku kompetenciju, rukopis je vrjedniji jer njime zaključuje svoje petnaestogodišnje istraživanje. Pritom je hipoteza koju je autorica postavila i po kojoj kazalište u reakciji na stvarnost ima i svoju etičku funkciju i odgovornost, što se najbolje vidi upravo u drastičnim situacijama poput rata – dokazana. (akademik Boris Senker)
 
Odjel za kazalište i film i Alfa d. d.
Matice hrvatske
pozivaju Vas
u utorak 4. rujna 2018. u 19 h
u Veliku dvoranu Matice hrvatske,
Ulica Matice hrvatske 2, Zagreb
na
KAZALIŠNI MOZAIK Sanje Nikčević
na temu
SLIKA DOMOVINSKOG RATA
U HRVATSKOM KAZALIŠTU
(1990. – 2016.)
povodom izlaska istoimene knjige u izdanju Alfe, uz uvodnu riječ
urednika Božidara Petrača i gosta iznenađenja na kraju!
 
PROGRAM VEČERI:

 

1. Hrvatsko kazalište u ratu (Osijek, Zadar, Dubrovnik) ili svetište, otpor, zaštita i meta
2. Hrvatska drama u ratu ili afirmacija života i temeljnih ljudskih vrijednosti
3. Hrvatska drama nakon rata ili crna slika svijeta s političkim predznakom lijevo/desno
4. Kazalište glavne struje nakon rata ili namjerno iskrivljena slika od bezličnog nasilja do
nametanja hrvatske krivnje
5. Zaključak: kako smo izgubili sliku hrvatske žrtve i junaka ili čekajući povratak katarze!

 

Sanja Nikčević

Povezane objave

Slovaci su rekli DA!

HF

AFORIZMI – Ruski sendvič

hrvatski-fokus

Ludilo ubijanja nerođene djece

HF

Samo mi imamo dvije lijepe naše

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više