Predstavljeno postupno transformiranje Dioklecijanove rezidencije u ranosrednjovjekovni grad Split
U tjednu proslave nebeskog zaštitnika grada Splita sv. Dujma, 3. svibnja 2019. godine, u Galeriji Muzeja Grada otvorena je izložba 'Crkve u staroj jezgri grada Splita'. Autorice izložbe su muzejska pedagogica Marija Plazibat i kustosica Vedrana Supan.
Na izložbi je prezentirano postupno transformiranje Dioklecijanove rezidencije u ranosrednjovjekovni grad Split te višestoljetne sakralne artikulacije unutar i izvan perimetralnih kasnoantičkih zidina. Odabrano je i obrađeno dvadeset i pet crkava, od adaptiranih poganskih objekata poput Mauzoleja, Jupiterova hrama te prostora obrambenog ophoda iznad kopnenih vrata Palače do crkava sagrađenih unutar glavnih antičkih komunikacija kao i onih izvan obrambenih kasnoatičkih zidina od ranosrednjovjekovnog do novovjekovnog razdoblja. Do danas većina tih sakralnih objekata unutar antičke jezgre izgubila je svoju kultnu ulogu, a na izložbi su predstavljeni kroz fotografije, informativne panoe te kroz manju skupinu ulomaka starokršćanskog i ranosrednjovjekovnog crkvenog kamenog namještaja. Crkveni namještaj i arhitektonski dekorativni elementi predstavljaju bitan faktor u proučavanju čestih preuređenja interijera sakralnih objekata tijekom stoljeća. Uz sačuvane korpuse crkava na kojima se može iščitati i po nekoliko faza pregradnji u kasnijim stoljećima, liturgijski namještaj, na osnovi stilskih dekorativnih kompozicija, pomaže u determiniranju različitih etapa unutrašnjega preuređenja objekata.
Splitska katedrala – U srcu Palače, na mjestu carskog mauzoleja cara Dioklecijana, nalazi se jedna od najstarijih katedrala na svijetu. Ironijom povijesti, mauzolej jednoga od najvećih progonitelja kršćana postaje katedrala Katoličke Crkve. Prvi splitski nadbiskup Ivan Ravenjanin katedralu je sredinom VII. stoljeća posvetio Uznesenju Blažene Djevice Marije i mučenicima sv. Dujmu, sv. Anastaziju, sv. Kuzmi i Damjanu. Objekt mijenja svoj izgled jer se uklanjaju kipovi bogova i carski sarkofag koji nikada nije ponovno nađen, a iz Salone se donose sarkofazi tamo pogubljenih sv. Dujma i sv. Anastazija. Sv. Duje postaje zaštitnikom Splita i katedrala Uznesenja Marijina pučki se naziva crkvom sv. Duje. Ovaj naziv potvrđuju sve isprave počevši od darovnice hrvatskog kneza Trpimira iz 852. godine i sve kasnije listine i rukopisi. Kroz dugu povijest Splita u samoj katedrali ili na trgu sv. Dujma, kako se nazivao Peristil, zbivali su se mnogi javni poslovi, pisale isprave, ugovori, crkvene i gradske svečanosti. U katedrali su održani splitski sabori. U njoj, na koncu drugog milenija, povijest izmiruje pogansku antičku, kršćansku srednjovjekovnu i modernu baštinu. Katedrala je, prije svega, danas liturgijsko mjesto čiji tisućljetni kontinuitet najbolje odražava svakodnevna misa i obnovljeni sjaj procesije o danu splitskog zaštitnika Svetog Dujma.
Krstionica sv. Ivana Krstitelja – Na zapadnoj strani Peristila smješten je nekadašnji Jupiteerov hram čiju unutrašnjost krasi kasetirani bačvasti svod i ornamentirani vijenac. Hram se u srednjem vijeku pretvorio u krstionicu sv. Ivana Krstitelja, a kripta u predromaničku crkvu posvećenu sv. Tomi, kojoj su u svodu ostali sačuvani tragovi oltarne pregrade. U sredini krstionice nalazi se krsni zdenac križnog oblika. Smatra se da je u krstionicu postavljen u XIII. stoljeću. U krstionicu se 1896. godine prenose sarkofazi nadbiskupa Ivana te nadbiskupa Lovre iz XI. stoljeća koji su ranije stajali u crkvi sv. Mateja, mauzoleja splitskih nadbiskupa. Godine 1959. postavljenje brončani kip sv. Ivana Krstitelja, rad poznatog kipara Ivana Meštrovića.
Crkva sv. Mateja nalazi se uz južni ulaz splitske katedrale. Crkva je od početka bila zamišljena kao grobna crkva, odnosno ona u kojoj će se pokapati gradski uglednici. Crkva je doživljavala različite preinake. U XVIII. stoljeću bratovština sv. Josipa sagradila je u crkvi oltar pa se od tada nazivala oratorijem sv. Josipa. Simbolika lokacije i imena zaštitnika u posebno je naglašenoj vezi s prvostolnicom, a za zaštitnika je imenovan sv. Matej kako bi se pokazala vezanost nadbiskupa Ivana s Ravenom u kojoj se posebno štuje sv. Matej. Crkva je srušena 1881. godine.
Crkve na Peristilu: Gospa od začeća i Gospa od pojasa – U XVI. i XVII. stoljeću u prostoru protirona na Peristilu sagrađene su kapelice renesansnoga oblika posvećene Bogorodici. Na istočnoj strani protirona sagrađena je crkvica posvećena Gospi od Začeća 1544. godine, kako je navedeno u natpisu na nadvratniku. U vizitaciji nadbiskupa Garanjina iz 1766. stoji da se crkvica naziva po laičkoj bratovštini sv. Karla. Crkva je izvan upotrebe od 1835. godine. Na zapadnoj strani protirona podignuta je, u znak zahvalnosti za spas od kuge, crkva Gospe od Zdravlja, poznatija pod nazivom Gospa od Pojasa.