Hrvatski Fokus
Gospodarstvo

Elektrizirana zabava u vožnji

Audi e-tron je električni SUV za šport

 
 
Audi e-tron je električni SUV za šport, obitelj i slobodno vrijeme. Dugačak je 4901 mm, širok 1935 mm i visok 1616 mm pa nudi prostranost i udobnost jednog od tipičnih modela visoke klase. Uz međuosovinski razmak od 2928 mm ima dovoljno prostora za pet putnika i prtljagu. Ukupni kapacitet prtljažnika je 660 l, što taj električni SUV čini prikladnim za duga putovanja.
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2019/05/e_tron_audi-2.jpg
Učinkovitost, vozne značajke i tišina – Audi e-tron pravi je primjer iskustva vožnje nove ere. Dva električna motora snažno pokreću taj SUV, bez ikakvih emisija i gotovo nečujno, s ukupnom snagom sustava od 300 kW i okretnim momentom od 664 N m. Maksimalni okretni moment dostupan je u djeliću sekunde i osigurava ogromnu pogonsku silu. Audi e-tron ubrzava od 0 do 100 km/h za 5,7 s, a maksimalna brzina je elektronički ograničena na 200 km/h.
 
Nova generacija električnog pogona na sve kotače quattro osigurava vrhunsko držanje podloge i upravljanje na bilo kojem terenu i u bilo kojim vremenskim uvjetima. Pogon osigurava kontinuiranu i potpuno promjenjivu raspodjelu pogonskog momenta između dvije osovine u djeliću sekunde. U većini slučajeva taj električni SUV uglavnom koristi stražnji električni motor kako bi se postigla najveća učinkovitost. Ako vozač zatraži više snage nego što motor može dati, električni pogon na sve kotače, prema potrebi, okretni moment raspodjeljuje i na prednju osovinu. To se također događa prediktivno čak i prije proklizavanja kotača na zaleđenoj podlozi ili pri brzom ulasku u zavoj ili u slučaju efekta podupravljanja i preupravljanja. Dinamične prednosti Audija e-tron posebno su uočljive u slučaju podloga s malim koeficijentom trenja kao što je snijeg.
 
Ključni čimbenik športskog karaktera i izvanredne poprečne dinamike je niski i središnji položaj ugradnje pogonskih komponenata. Sustav baterija je optimalno usklađen s dimenzijama modela i ugrađen između osovina u obliku tankog, širokog bloka ispod putničke kabine. To središte ravnoteže modela Audi e-tron postavlja u položaj koji je sličan kao kod limuzine. Raspodjela opterećenja između osovina savršeno je uravnotežena u omjeru gotovo 50 : 50.
 
Sa sustavom Audi drive select vozač može mijenjati karakteristike modela Audi e-tron između sedam profila, ovisno o situaciji u vožnji, uvjetima na cesti ili osobnim željama. Taj sustav također utječe na standardni zračni ovjes s prilagodljivim amortizerima. Rezultat je širok raspon između uglađene udobnosti vožnje i sportskog, stabilnog upravljanja. Pneumatske opruge se individualno namještaju prema uvjetima na cesti, ovisno o brzini i preferencijama vozača, promjenom visine vožnje u rasponu do 76 mm. Pogotovo na duljim putovanjima, manja visina vožnje poboljšava aerodinamiku, čime se povećava doseg.
 
Visoka učinkovitost: rekuperacija, aerodinamika i upravljanje toplinom
 
S jednim punjenjem baterija, Audi e-tron u sklopu ispitnog ciklusa WLTP može prijeći više od 400 km. Ta je vrijednost primarno rezultat inovativnog sustava obnavljanja energije, koji je odgovoran za do 30% dosega. Električni SUV može energiju obnoviti na dva načina: uz pomoć rekuperacije pri vožnji, kada vozač makne nogu s papučice gasa ili uz pomoć rekuperacije, kada se pritisne papučica kočnice. U oba slučaja električni motori djeluju kao generatori i kinetičku energiju vozila pretvaraju u električnu. Pri usporavanju do 0,3 G, taj električni SUV energiju obnavlja samo preko električnih motora. To pokriva više od 90% situacija u vožnji. Kočnice se ne uključuju dok vozač ne pritisne papučicu kočnice kako bi usporio vozilo silom većom od 0,3 G. One reagiraju ekstremno brzo zahvaljujući novom elektro-hidrauličkom konceptu aktiviranja. Audi je prvi proizvođač automobila na svijetu koji to upotrebljava u nekom električkom serijski proizvedenom modelu. Na primjer, pri kočenju pri brzini od 100 km/h, Audi e-tron može rekuperirati energiju s maksimalno 300 N m i 220 kW. To odgovara više od 70% njegove energije potrebne za pokretanje. Nijedan drugi serijski proizvedeni model ne može postići tu vrijednost. Elektro-hidraulički integrirani sustav kontrole kočenja, ovisno o situaciji u vožnji, odlučuje hoće li SUV za rekuperaciju koristiti električni motor, kočnice na kotačima ili kombinaciju oba sustava, s time da se to individualno provodi za svaku osovinu. Prijelaz između električnog i hidrauličnog kočenja je uglađen i homogen pa vozač to uopće ne uočava. 
 
Još jedan ključni čimbenik visoke učinkovitosti modela Audi e-tron je sofisticirana aerodinamika. Vrhunac tog koncepta su virtualna vanjska osvrtna zrcala, koja su dodatna mogućnosti i kojia su prvi put ugrađena u neki serijski proizvedeni model. U svaki nosač zrcala ugrađena je mala kamera, čije se slike prikazuju na zaslonima OLED visokog kontrasta u vozilu. Ostala aerodinamična rješenja ispunjavaju svoju svrhu skrivena od pogleda, poput zračnog ovjesa i potpuno ravne podnice s aluminijskom pločom za zaštitu visokonaponskih baterija. To smanjuje otpor zraku, baš kao i namjestivi otvori za hlađenje i ulazak zraka. Oni uključuju i kanale za hlađenje prednjih kočnica i služe kao točka prebacivanja za kompleksni sustav upravljanja toplinom sa standardnom dizalicom topline. Prednosti sustava toplinskog upravljanja uključuju nepokolebljive visoke značajke čak i pri velikom opterećenju, dugi radni vijek baterije i brzo punjenje istosmjernom strujom (DC).
 
Ako je opremljen virtualnim vanjskim osvrtnim zrcalima, Audi e-tron postiže vrijednost otpora zraka Cd = 0,27, što je vrhunski rezultat za SUV-ove. Uz tipičan način vožnje, taj koeficijent otpora zraka osigurava prednost u dosegu od približno 40 km po punjenju baterija, u odnosu na usporedivo, konvencionalno pokretano vozilo.
 
Audi e-tron je prvi serijski proizvedeni automobil koji se može puniti na stanicama za brzo punjenje s istosmjernom strujom (DC) do 150 kW. To znači da je spreman za sljedeću dugu vožnju za približno 0,5 h. Uz to, može se puniti i izmjeničnom strujom (AC) do 11 kW, odnosno do 22 kW, što je dodatna mogućnost. Audijeva usluga punjenja e-tron vlasnicima nudi pristup usluzi punjenja na gotovo 80% javnih stanica za punjenje u Europi. Bez obzira na to radi li se o izmjeničnoj ili istosmjernoj struji, 11 kW ili 150 kW, za početak postupka dovoljna je samo jedna kartica. Ta će procedura biti još praktičnija s funkcijom Plug & Charge, koja slijedi ove godine, a tada se automobil sam autorizira na stanici za punjenje i aktivira je.
 
Za punjenje kod kuće, Audi nudi razna rješenja. Standardni mobilni sustav za punjenje može se koristiti s 220 V kućnom utičnicom ili 400 V trofaznom utičnicom. Sustav punjenja connect, koji je dodatna mogućnost, udvostručuje snagu punjenja na 22 kW. U kombinaciji s kućnim sustavom upravljanja energijom nudi inteligentne funkcije kao što su punjenje kada je električna energija jeftinija ili sa solarnim izvorom energije ako je kuća opremljena fotonaponskim sustavom (sunčanom elektranom). Audijevi kupci mogu kontrolirati proces punjenja i grijanje, odnosno hlađenje unutrašnjosti vozila pomoću pametnih telefona i aplikacije myAudi. 
 
Vizualizirana elektrifikacija: vanjština i unutrašnjost
 
Audi e-tron odražava osnovni formalni idiom Audijevog dizajna prebačen u električno doba s novim, stilski definiranim detaljima. Tipično za jedan od SUV-ova te marke, Audi e-tron uključuje osmerokutnu rešetku Singleframe s okomitim letvicama. Njezin korpus je većinom zatvoren i izveden u platinasto sivoj boji što ga identificira kao potpuno električni model. U donjem rubu prednjih svjetala Matrix LED četiri vodoravne linije kreiraju specifičan e-tronov potpis dnevnih pozicijskih svjetala. Prvi put je to izravno integrirano u prednja svjetla. Izražajni dizajn područja pragova s crnim umetcima vizualizira lokaciju baterije i središte energije modela. Straga, letvice u širokom difuzoru ističu nepostojanje ispušnih cijevi. Logotip e-tron na poklopcu priključka za punjenje i čeljustima kočnica, koje su dodatna mogućnost, ističe se u signalnoj narančastoj boji koja kod Audija označava visoki napon.
 
Detalji u boji, poput tih, također su dostupni u prostranoj, prozračnoj unutrašnjosti, čiji dizajn utjelovljuje vozne značajke, inteligenciju i lakoću. Veliki luk u koji su harmonično integrirani zasloni virtualnih osvrtnih zrcala, koje su dodatna mogućnost, rasteže se preko velike armaturne ploče u stilski izvedene obloge vrata. To digitalizaciju automobila podiže na posve novu razinu. Konzola na središnjem tunelu oslanja se na otvorene bočne nosače. Iznad nje se nalazi oslonac za ruke koji se čini kao da lebdi, a uključuje integriranu ručicu za odabir prijenosa, kojom vozač upravlja palcem i kažiprstom. Lakoća i vozne značajke time su spojene u jedno.
Cijelo okružje vozača usmjereno je prema njemu, kao i dva velika na dodir osjetljiva zaslona MMI. Oni zamjenjuju gotovo svaki konvencionalni prekidač i kontrolu. Mnoge funkcije se također mogu kontrolirati sustavom kontrole prirodnim govorom. U Audijevom virtualnom kokpitu koji je dio serijske opreme vozač može odabrati dva prikaza koji sve informacije jasno prikazuju u obliku oštre grafike visoke razlučivosti. Audijev virtualni kokpit plus, koji je dodatna mogućnosti, nudi i treći prikaz koji ističe električni pogonski sustav. Sveobuhvatne značajke udobnosti u kombinaciji s visokokvalitetnim materijalima i profinjenom izradom čine da električna mobilnost bude premium iskustvo.
 
Vrhunska povezivost: informacijski sustavi i sustavi za pomoć u vožnji
 
Na njemačkom tržištu Audi e-tron standardno se oprema naprednim medijskim centrom MMI i navigacijskim sustavom plus, uključujući  funkcionalnost za LTE Advanced i Wi-Fi hot-spot. Navigacijski sustav daje inteligentne prijedloge za odredišta na osnovi prethodnih ruta, idealno nadopunjene planerom ruta e-tron. On prikazuje prikladne rute s dostupnim punionicama. Navigacijski sustav ne samo što u obzir uzima napunjenost baterija, nego i prometnu situaciju i potrebno vrijeme punjenja te ih uključuje u proračun vremena dolaska na odredište.
Razni sustavi pomoći čine da vožnja bude još opuštenija, uključujući standardnu funkciju efficiency assist. Uz predviđajuće naputke na Audijevom virtualnom kokpitu i automatsku rekuperaciju, ona vozaču pomaže u ekonomičnoj vožnji. Sustav koristi radarske senzore, slike kamere, navigacijske podatke i informacije Car-to-X za detekciju prometne okolice i rute. U kombinaciji s adaptivnim tempomatom, funkcija efficiency assist također može prediktivno kočiti i ubrzavati vozilo. Iza tih sustava pomoći nalazi se središnji kontroler sustava pomoći u vožnji, koji kontinuirano proračunava točan model okolice. Potrebni podaci se, ovisno o odabranim dodatnim mogućnostima, dobivaju iz pet radarskih senzora, šest kamera, dvanaest ultrazvučnih senzora i laserskog skenera.
Audi e-tron prvi je model te marke koji će klijentima omogućiti 'online' dodavanje određenih funkcija kada god se za njima ukaže potreba. To će biti moguće od sredine ove godine. Na primjer, LED prednja svjetla mogu se nadograditi prednjim svjetlima Matrix LED s inteligentno kontroliranim dugim svjetlima, a mogu se dodati i drugi sustavi pomoći u vožnji ili informacijsko-zabavni sustavi, kao što su digitalni radio DAB+ i Audijevo sučelje za smartphone.
 

B. L., www.energetika-net-com

Povezane objave

Radimo na uvođenju posebne knjižice za sve nove plinske uređaje

HF

Gospodarstvenici podržali šibenski studij energetike

HF

Misli Karla Polanyija

hrvatski-fokus

Srbija od litanija do litija

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više