Hrvatski Fokus
Kultura

Dvije izložbe Sanje Iveković

Dvostruki život: dizajn, umjetnost, aktivizam

 
 
U Multimedijalnom kulturnom centru u Splitu,  u ponedjeljak 9. rujna, otvorene su dvije izložbe nastale u produkciji Galerije Hrvatskog dizajnerskog društva – retrospektiva grafičkog dizajna Sanje Iveković „Dvostruki život: dizajn, umjetnost, aktivizam“ koja je izvorno predstavljena u HDD-u prošle godine, te izložba „Širite ženski svijet!“
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2019/09/P1710387-Custom-900x507.jpg
Izložba Sanja Iveković – Dvostruki život: dizajn, umjetnost, aktivizam predstavlja na jednom mjestu pregled grafičkog dizajna Sanje Iveković, prvenstveno u području oblikovanja knjiga i plakata, ali i vizualnih identiteta, televizijskih grafika itd, nastalih od početka 70-ih do kraja 90-ih godina, kao i nekoliko umjetničkih projekata u kojima upravo dizajn igra važnu ulogu. Kustosi izložbe su Marko Golub i Dejan Kršić. Kustosi izložbe su Marko Golub i Dejan Kršić.
Dobro je poznato da je Sanja Iveković jedna od najistaknutijih suvremenih hrvatskih umjetnica čiji je značaj prepoznat na međunarodnoj sceni suvremene umjetnosti, a radovi izlagani na nizu velikih svjetskih izložbi poput Documente te u najprestižnijim svjetskim muzejima, uključujući tu i retrospektivnu izložbu u Muzeju moderne umjetnosti u New Yorku (Sweet Violence, MoMA, 2011.). Područje njezinog umjetničkog djelovanja prije svega obuhvaća konceptualnu umjetnost, video-umjetnost i performans, ali je daleko manje poznato da važno poglavlje njezinog rada pripada i grafičkom dizajnu, kojim se profesionalno, većim ili manjim intenzitetom kontinuirano bavila od ranih sedamdesetih do sredine 90-ih godina. Štoviše, pored mnogih radova realiziranih za kulturne institucije, javnu televiziju i civilno društvo, punih 11 godina provela je na stalnom radnom mjestu dizajnerice u izdavačkoj kući Grafički zavod Hrvatske, za koju je oblikovala brojna izdanja i dizajnirala nekoliko njenih biblioteka i oglasnih kampanja. Unatoč toj činjenici, njen dizajnerski rad, kao i dizajnerski aspekti niza njenih umjetničkih projekata, osim povremenog spominjanja u pojedinim tekstovima, dosad uglavnom nigdje nisu obrađeni.
 
Kada govorimo o dizajnu Sanje Iveković, upravo teme i odabir medija čine najjasniju distinkciju u odnosu na njene umjetničke radove, sam je kontekst drukčiji, odnosno činjenica da je riječ o narudžbama i profesionalnim zadacima. Međutim, metode i pristupi su nerijetko isti ili vrlo slični — iako kao dizajnerica svom poslu pristupa s krajnjom profesionalnošću, ozbiljnošću i distancom, u njemu se jasno osjeća samosvjestan stav, naglašeno refleksivan pristup mediju i temi koju interpretira. I u slučaju umjetnosti i u slučaju dizajna to su radovi medijske prirode, čija je odlika izvjestan stupanj ‘anonimnosti’, ne tek kao odsustvo potpisa, nego vidljive i prepoznatljive ruke, poteza.
Ova izložba posvećena je upravo tome — s jedne strane dizajnerskim radovima realiziranim slijedom narudžbi, a s druge onim umjetničkim projektima Sanje Iveković koji ne samo imaju nezanemarivu grafičku dizajnersku komponentu, nego je za njihovo razumijevanje i tumačenje bitno razgovarati upravo o dizajnu, oglašavanju, masovnim medijima itd. 
 
Na katu galerije istovremeno je otvorena izložba „Širite Ženski svijet! Dizajn progresivnih ženskih časopisa u periodu 1934. – 1946.“. Od sredine 1930-ih nakon unaprjeđenja tiskarskih tehnika, prvenstveno ofseta koji početkom 1930-ih postaje dominantna tehnologija za tiskanje ilustriranih časopisa i uslijed nove političke aktivacije ženskih udruženja nakon pada diktature 1934. godine, ženske organizacije počinju tiskati časopise u većim nakladama i promišljeno uređene, kako bi bili zanimljiviji i pristupačniji širem broju žena. Uredništva će početi voditi brigu o dizajnu, te će časopisi i svojom likovnom opremom zagovarati ideje udruženja. Časopisi će biti bogato opremljeni fotografijama i ilustracijama, a dizajn nekih naslovnica zaista jest progresivan.
 
Izložba „Širite Ženski svijet!“ tematizira publikacije feminističkih udruženja tiskane od sredine 30-ih do prvih poratnih godina, polazeći od domaćih primjera kao što su 'Žena danas', 'Ženski svijet' i 'Žena u borbi', ali i komparirajući ih s istovremenim, međunarodno utjecajnim, srodnim svjetskim primjerima poput francuskog časopisa 'Les Femmes' i američkog 'The Woman Today'. Autorica izložbe je Barbara Blasin.
Gostovanje izložbi u Splitu organiziraju Platforma 9.81, MKC Split i HDD s partnerima DVK UMAS. Izložbe su otvorene do 19. rujna.
 

Nives Matijević

Povezane objave

Ciklus grafika Mladena Žunjića

hrvatski-fokus

Moje impresije Ivane Žerovnik

hrvatski-fokus

Čežnje za govorom

HF

Noćas

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više