Samostalna izložba Dajane Radoš 'Matricis – Grafičke mijene'
Samostalna izložba „Matricis – grafičke mijene“ likovne pedagoginje i grafičarke Dajane Radoš otvorena je u srijedu 2. listopada 2019. u Sveučilišnoj galeriji 'Vasko Lipovac'. Izložba naziva „Matricis – grafičke mijene“ nastavak je istoimenog ciklusa riječke umjetnice koja se po prvi put predstavlja splitskoj publici. Osim grafika na izložbi su izložene i popratne umjetničke knjige. Radovi su nastali u razdoblju od 2016. do 2019. godine.
Autorica Dajana Radoš predstavlja se radovima iz grafičkog ciklusa naslovljenog „Matricis“, karakterističnog postupka kombiniranja grafičkih tehnika dubokog tiska, kojim se intenzivno bavi od 2016. godine pa sve do danas. Na izložbi se mogu vidjeti grafički listovi većeg formata izvedeni u tehnici bakropisa i rezervaša, potom i grafičke knjige, nastali kao rezultat aktivnosti otiskivanja zapisa procesualnog i slojevitog interveniranja na grafičkim matricama. Metodom kojom je autorica, u otkrivanju i traganju za grafičkim znakovima u mijenama, preobrazbama i promjenama, razvila karakterističan apstraktan rukopis gorljivog senzibiliteta ka izražavanju novih, beskompromisnih i slobodnih vizualnih oblika.
Ciljevi grafičke posvećenosti Dajane Radoš otkrivaju se u bilježenju komponiranih slojeva intervencija na matricama, koje osvaja i na koje djeluje različitim postupcima. Sadržaje svojih grafika ne temelji na stvarnosti preuzetoj iz okoline, već dopušta da se apstraktni grafički oblici na matricama razvijaju samostalno kao učinak autoričinog zahtjeva za odabirom znamenitijih fragmenata i jedinica grafičke vizualne slike kojima, prolaskom vremena i pomnom obradom, dopušta izaći na vidljivost površine.
Kadriranje grafičkog lista otkriva međusobnu povezanost i procesualni slijed intervencija koje nastaju na matricama jednakih veličina. Ishodišna točka i začetak procesa rada svake matrice, a time i grafičkog otiska, označava postupak otiskivanja crteža valjanjem keramičke oble prošupljene forme izdubljenih utora po grafičkoj matrici. Riječ je o tehnici rezervaša, nanošenja mrlja i linijskih sekvenci smjesom šećera, vode i cink oksida. Uporaba keramike kao alata u izvedbi grafike karakteristika je cjelokupnog ciklusa autorice, ujedno i osnova nakon koje slijede procesi intenzivnog brušenja, kemijskih intervencija na matricu, korištenje pijeska, asfalta, ali i otisaka vlastitog dlana u obradi ploče pripremljene za otisak. Otisci grafičkih listova funkcioniraju kao dokumenti jednog stanja, nakon kojeg autorica ponovno intervenira na iste matrice u potrazi za daljnjim razvojem oblika. Time je na otisnutim grafičkim listovima moguće pratiti zapise promjena nastalih u različitim fazama obrade pripadajuće matrice; od začetaka i „crteža keramikom“ do postupaka brušenja i modificiranja prvotnog crteža radi kreiranja novih gestualnih linijskih i organskih oblika, ujedno i novih potencijalnih grafika. Dio grafičkih listova Radoš razvija kombiniranom tehnikom rezervaša, bakropisa uz uvođenje drvoreza. Otiskivanjem godova stare murve uspostavljen je još jedan sloj na grafičkim listovima, a naglasak je postavljen na kolorističkim sekvencama te kompozicijskim promjenama izlazaka otiska iz formiranog kadra grafičke slike.