Hrvatski Fokus
Kultura

Izložba Petra Jakelića u Kaštelima

Radovi malog formata 1961. – 2018.

 
 
U Muzeju grada Kaštela u petak, 15. studenog 2019. godine otvorena je izložba slikara i grafičara, profesora emeritusa Petra Jakelića. Izložba je to radova malog formata nastalih u razdoblju od pedeset i sedam godina. Izložbu prati katalog s reprodukcijama izloženih djela te tekstom autorice izložbe, muzejske savjetnice Mirele Vujević Duvnjak.
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2019/11/jakelic.jpg
Slikarstvo Petra Jakelića od samog je početka suglasje neonadrealističkih strujanja, s kojima se susreo za vrijeme studija krajem pedesetih i početkom šezdesetih godina, i klasičnog, lirskog realizma i simbolizma. To pokazuju i dosad neizlagani mali formati, nastali od 1961. do 2018. Ove male slike nastale u pedesetsedmogodišnjem rasponu privilegij su i zanimljivost. Za izložbu je odabrano sedamdeset šest radova rađenih u različitim tehnikama, u kojima ćemo prepoznati vrsnog crtača, grafičara i slikara s jasnom pozornošću prema metijeru. Tematske podloge i motiviku desetljećima crpi iz imaginarnog i simboličnog svijeta odrastanja u Prugovu u Dalmatinskoj zagori, mediteranske kulture i klasične mitologije. U Jakelićevim fantazmagoričnim prikazima često možemo prepoznati geografske i simbolične sudare surove i tajanstvene Zagore i razigranog i obećavajućeg Mediterana. Osim u motivici, u kojoj često spaja folklornu ikonografiju i mitologiju, simboliku izražava i bogatom kromatikom. Na Jakelićevim slikama malog formata isčitavamo slikarske mijene koje zahvaćaju prije svega crtež i slikarsku izvedbu, jer sadržajno on uvijek ostaje u istom interesnom području. Sedamdesetih godina Petar Jakelić različite elemente svog izraza sintetizira u zaokružen, prepoznatljiv i autonoman izraz.
 
Metijerska vještina omogućava Jakeliću širok raspon likovnog izričaja: osebujno kolorističko bogatstvo, od lazurnih do impasto namaza u slikarstvu, od raznovrsnih linija do finih, istančanih osjenčenja u crtežu. Slike gradi slažući plohe s nježnim prijelazima boja od zagasito oker do sunčano žutih tonova, od duboko modre do nebesko plave koje slobodno povezuje u smislene kompozicije. Prije svega kao izvrstan crtač lako materijalizira likovni osjećaj koristeći se različitim tehnikama – slikanjem u ulju, stvaranjem u grafici, zanimljivim kombiniranjem u frotaž crtežima. Suptilan osjećaj za liniju posebno izbija u frotaž crtežima u kojima suprotstavlja meke, glatke obrise ženskog tijela i hrapave površine krajolika. Zadivljuje njegova vitalnost i inovativnost koju je pokazao recentnim akromatskim slikama dramatičnijeg naboja. Vrlo uspješno kombinira apstraktne dijelove pozadina i figura, vrtložno ih isprepliće stvarajući snažan dojam. Ostaje dosljedan svojem nadrealističkom imaginariju, prikazu ženskog lika, cijele figure ili samo portreta koji kao da izranjaju iz brda ili oblaka. Dinamiku ritma i osjećaj taktilnosti postigao je različitom gustoćom ploha te jakim svjetlosnim kontrastima. Jakelićeva djela zahtijevaju od promatrača aktivno sudjelovanje te pozivaju na otvoreni dijalog. Poniranje u podsvjesno, opčinjenost Mediteranom i iskonskim životnim vrijednostima konstanta su Jakelićevog umjetničkog stvaranja koje je protkano uspješnim suživotom nadrealizma, apstrakcije te poetske izražajnosti.
 
Petar Jakelić rođen je 15. travnja 1938. godine u Prugovu pokraj Splita. Kao dijete prve poratne godine u mnogobrojnoj obitelji provodi u Čitluku pored Sinja i Kaštel Lukšiću. Prva četiri razreda osnovne škole završava u rodnom selu, a ostale u Trogiru. Njegov dobrotvor i učitelj Ante Luša usmjerava ga u Školu primijenjene umjetnosti u Splitu. U srednjoj školi objavljuje crteže i vinjete u srednjoškolskom listu Polet i ilustracije u splitskom listu Vidik i Slobodnoj Dalmaciji. Akademiju za primijenjene umjetnosti u Beogradu upisuje 1959. godine. Tijekom studija uzdržava se radeći ilustracije za brojne novine i časopise.
 
Prvu samostalnu izložbu priređuje 1964. godine u Prištini. Iste godine zapošljava se kao nastavnik u Školi za primijenjene umjetnosti u Splitu gdje predaje predmet crtanje i slikanje, grafičke tehnike visokog i dubokog tiska, litografiju, vanjsku i unutarnju opremu knjige, plakat te grafički dizajn općenito. Poslije, 1977. godine, prelazi na tadašnju Pedagošku akademiju u Splitu i predaje kolegij crtanje i slikanje te grafiku i primijenjenu grafiku. Od osnivanja Umjetničke akademije u Splitu 1997. godine predaje kolegij grafiku. Umirovljen je 2008. godine kao redoviti profesor u trajnom zvanju, a 2009. godine zbog nastavničke i znanstvene izvrsnosti i zasluga za napredak Sveučilišta u Splitu stiče počasno zvanje profesora emeritusa.
Izložba ostaje otvorena do 10. siječnja 2020. godine.
 

Nives Matijević

Povezane objave

Ludwigu Baueru nagrada Ksaver Šandor Gjalski za 2022. za roman Dvostruki život Eve Braun

hrvatski-fokus

Slikar Giacomo Antonio Ceruti

hrvatski-fokus

Izložba ‘Portret i djelo’

hrvatski-fokus

De se, Đuka, ženi

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više