Hrvatski Fokus
Kultura

Nizozemski slikar J. C. A. Goedhart

Kao slikar bio je raznovrstan

 
 
Jan Christian Adriaan Goedhart rođen je 1893. u mjestu Silau Toewa na Sumatri, bivšoj nizozemskoj Istočnoj Indiji. Njegov otac, J. G. A. Goedhart (1860.-1932.) bio je pomorski časnik zaposlen kao upravitelj plantaže Deli Cultuur Maatschappij; majka C. A. Voorduin (1863.-1893.), bila je kćer visokog pomorskog časnika G. W. C. Voorduin (a) (1830.-1910.).  Majka je umrla nakon poroda, kao šestogodišnji dječak, poslan je rođacima u Nizozemsku. Živio je u Den Helderu, Apeldoornu, Den Haagu i opet u Apeldoornu gdje završava srednju školu. Tamo uočavaju njegov crtački dar i poučava ga apeldoornski kipar P. Puijpe (1874.-1942.). Nakon nekoliko godina otac mu je pokazao radove profesoru C. L. Dakeu (1857.-1918.) nastavniku Rijks-Academie u Amsterdamu. Dake je bio tako impresioniran da mu je pristao dati privatne lekcije. Kada su Goedharta pitali koji bi slikarski smjer usavršio odgovorio je da voli brodove i more. Dake mu je preporučio portrete jer se od toga dobro živjelo
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2020/03/47546262cebf6e638eb683a86113cb24.jpg
Mobilizacija mu je usporila završetak Akademije. Premješta se u Haag nezadovoljan klasičnim slikarstvom; tu se pridružuje Artistic Society Pulchri Studiju. Tu na njega utječu Jan Sluijters (1881.-1957.) i Kees van Dongen (1877.-1967.). Goedhart, koji je bio sramežljiv ipak gradi svoj put, kao zapaženi portretist radi lik kraljice Wilhelmine. Dolazi do raspada njegovog prvog braka i on ženi Jenny van Beusekom, studenticu Glazbene Akademije. Godine 1932. boravi u Njemačkoj zbog poslova supruginog pokojnog oca, tu mu odlično ide prodaja marina, posebno motiva iz Norveške i Južne Europe. Kao političkoga naivca iznenađuje ga Drugi svjetski rat. Godine 1951. pozvan je od nizozemske mornarice, te kao mornarički slikar uživa u Mediteranu i sjevernom morima. Biva zapažen i naručivan od visokih krugova u Britaniji i SAD-u.
 
Nama je zanimljiv zbog jednoga dubrovačkoga motiva. Kao slikar bio je raznovrstan. Cvijeće njegovo osim tehničkoga umijeća odiše svježinom i kolorizmom, portreti su nešto klasičniji i psihološki dobro obrađeni u postimpresionističkom štihu, krajolici su rađeni više sumarno (bez pretjeranih detalja), s jako finom atmosferom mora i plenera. Crteži su mu jednostavno genijalni. Na žalost, Goedhart nikada nije imao potpunu slobodu poput Turnera, niti virtuoznost Degasa, boja je često na pola puta između vlastite suzdržanosti i vatrenoga kolorizma Van Dongena i Van Gogha. Bio je veliki slikar s nagovještajima genija; ali samo nagovještajima.
 

Teo Trostmann

Povezane objave

Novi prozračni ciklus ulja i tekućih akrila Mladena Žunjića

hrvatski-fokus

Prva nagrada Kristijanu Vujičiću

HF

Čini mi se da sam ja na redu

HF

Zlatno prokletstvo

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više