Hrvatski Fokus
Kultura

Ladi Čale Feldman nagrada Marko Fotez

Nagrađenica analitički afirmira termin “post-dramskog”

 

Teatrologinja prof. dr. sc. Lada Čale Feldman dobitnica je Nagrade Marko Fotez za razdoblje 2016. – 2020. koju svake četiri godine dodjeljuje Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti za knjige posvećene istraživanju hrvatske drame i kazališta. Kako se navodi u obrazloženju, ovo ugledno priznanje dodijeljeno je Ladi Čale Feldman za knjigu studija Onkraj pozornice (Zagreb, Disput, 2019.) koja u čvrstu tematsku i metodsku cjelinu povezuje sustavno istraživanje, promišljanje i revalorizaciju temeljne kategorije „dramskog“ u književnosti, u kazalištu, na filmu, posebno u proznim tekstovima i u okvirima terapijskog promišljanja literarno zabilježenog „rada snova“.

„Kako se u teatrologiji kategorija dramskog neprestano propituje i iznova artikulira, posebno nakon Lehmannove utjecajne studije koja na primjerima novije njemačke i svjetske pozornice analitički afirmira termin „post-dramskog“, veoma je važno što knjiga Lade Čale Feldman ukazuje na neprekinuti i povijesno dosljedan kontinuitet dramskog u svim umjetničkim i socijalnim izvedbama, zbog čega zaslužuje da bude prevođena i čitana i izvan svojega matičnog, hrvatskog jezika. Ujedno je riječ o sintezi dugogodišnjih proučavanja glumačke umjetnosti kao sustavne deontologizacije subjekta, što je cjeloživotna tema teatrologinje Lade Čale Feldman, sve od njezinih prvih knjiga o Brešanu i metateatralnosti na hrvatskoj pozornici, preko knjiga koje se bave feminizmom i izvedbenim „maskama feminiteta“ na društvenoj i kazališnoj pozornici, pa do tekstova kao što je „Drama kao romaneskni medij“, objavljenih u knjizi U kanonu (2008.) koju suautorski potpisuju Lada Čale Feldman i Morana Čale. Uvijek temeljno oslonjena na suvremenu književnu teoriju i suvremena psihoanalitička tumačenja umjetnosti (književnosti, kazališta, filma), ali i vrsna poznavateljica izvedbenih studija, suvremene filozofije te antropologije i folkloristike, Čale Feldman uzor je posvećene, dosljedne i eruditske humanističke znanstvenice koja godinama produbljuje istraživanja performativnosti roda i interdisciplinarnosti kategorije „dramskog“. Njezino interdisciplinarno objedinjavanje teatrologije, filmologije, filozofije izvedbe te izvedbenih umjetnosti i povijesti kazališta, pokazuje se idealnom prizmom za proučavanje „dramskog“ u 21. stoljeću“, navodi se u obrazloženju dodjele Nagrade Marko Fotez Ladi Čale Feldman. Lada Čale Feldman (1963.) redovita je profesorica na Katedri za teatrologiju i dramatologiju Odsjeka za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Piše znanstvene radove koje objavljuje u zemlji i inozemstvu, izlaže na hrvatskim i međunarodnim skupovima s temama iz područja teatrologije, antropologije, književne teorije i feminističke kritike; autorica je prikaza knjiga i kazališnih kritika, a povremeno i prevoditeljica (Roland Barthes, Kritika i istina, 2010.). Dobitnica je više nagrada, od kojih je jedna međunarodna. Objavila je samostalno ili u suradnji nekoliko knjiga, među kojima su: Teatar u teatru u hrvatskom teatru, Zagreb: Naklada MD i Matica hrvatska, 1997.; Euridikini osvrti. O rodnim izvedbama u teoriji, folkloru, književnosti i kazalištu, Zagreb: Naklada MD i Centar za ženske studije, 2001.; Femina ludens, Zagreb: Disput, 2005., U kanonu. Studije o dvojništvu, Zagreb: Disput, 2008. (s Moranom Čale); Uvod u feminističku kritiku, Zagreb: Leykam International, 2012. (s Anom Tomljenović), te U san nije vjerovati, Zagreb: Disput, 2012. Su-urednica je niza znanstvenih zbornika i tematskih časopisnih brojeva na hrvatskom i engleskom jeziku. S Marinom Blaževićem uredila je dvojezični tematski broj časopisa Frakcija posvećen glumi Glumac i/kao autor/Actor and/as Author, 2001. i zbornik radova s područja izvedbene teorije Misperformance: Essays in Shifting Perspectives, Zagreb – Ljubljana, 2014., a priredila je i opsežnim uvodnim studijama popratila i dvije glumačke monografije, Tonko Lonza, Dubrovnik, 2011. i Neva Rošić, Dubrovnik, 2014.

Prema mišljenju Odbora za dodjelu Nagrade Marko Fotez, posebnu pozornost valja posvetiti i ostalim knjigama koje su se ove godine našle u najužem izboru za Nagradu Marko Fotez. To su knjige Suzane Marjanić Topoi umjetnosti performansa: lokalna vizura, knjiga Maje Đurinović Taj tvrdoglavi plesni vitalizam: osvrti, razgovori, komentari (1992. – 2016.), knjiga Veličanstveno ništa: dramaturgije depresije Nataše Govedić i knjiga Lucije Ljubić Od prijestupnice do umjetnice. Kazališne i društvene uloge hrvatskih glumica.

Nagrada Marko Fotez utemeljena je 1980., a dosadašnji dobitnici bili su Slobodan Prosperov Novak, Nikola Batušić, Frano Čale, Branko Hećimović, Tomislav Sabljak, Đurđa Škavić, Boris Senker, Antonija Bogner-Šaban, Darko Gašparović i Martina Petranović. Odbor za dodjelu Nagrade Marko Fotez čine akademik Boris Senker kao predsjednik i članovi dr. sc. Nataša Govedić, dr. sc. Iva Hraste Sočo, dr. art. Mira Muhoberac, dr. sc. Martina Petranović, dr. sc. Marina Protrka Štimec i Anja Šovagović. S obzirom na znatno povećan opseg i kvalitetu teatroloških izdanja koja se bave proučavanjem hrvatske drame i kazališta u razdoblju od četiri godine, Odbor se suglasio da se Nagrada ubuduće dodjeljuje svake dvije godine radi primjerenog valoriziranja i poticanja daljnjih teatroloških istraživanja hrvatske dramske književnosti i kazališta.

Zbog trenutnih epidemioloških mjera dodjela Nagrade Marko Fotez Ladi Čale Feldman održat će se naknadno.

Marijan Lipovac

Povezane objave

Zatvaranje kruga Arsena Roje

HF

Žena

HF

Ciklus oblutaka Ive Kajzera

HF

Natječaj Društva hrvatskih književnika

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više