Hrvatski Fokus
Kultura

Dvanaesti Međunarodni festival komorne glazbe MAGfestival

MAGfestival daje izniman doprinos promociji hrvatskog glazbenog stvaralaštva

 

Dvanesti Međunarodni festival komorne glazbe MAGfestival, na kojemu nastupaju mladi glazbenici sa šireg područja Splita, ali i međunarodno priznati glazbenici iz drugih dijelova Hrvatske i inozemstva, održao se od 25. kolovoza do 5. rujna 2021. u Splitu, u organizaciji Udruge Mladih akademskih glazbenika (MAG) i Hrvatskog doma Split.

Nakon više od jednog desetljeća koncertriranja u Gotičkoj dvorani i suradnje s Muzejom grada Splita, festivalski program se preselio u raskošnu secesijsku dvoranu Hrvatskog doma u Tončićevoj ulici. Umjetnički voditelji festivala Josip Dragnić i Yaroslav Sadovyy te producent festivala Luka Jadrić ističu kako će nova profesionalna koncerta dvorana MAGfestivalu, ali i brojnim drugim glazbenim manifestacijama u Splitu, omogućiti značajan iskorak, kako na produkcijskom i organizacijskom, tako i na umjetničkom planu. „Upravo su brojni koncerti na prošlim izdanjima MAGfestivala održavani u prepunoj Gotičkoj dvorani zorno ukazivali na potrebu za pravim koncertnim prostorom u našem gradu. Konačno, iako u ovim, posebno za izvedbene umjetnosti teškim vremenima, imat ćemo optimalne uvjete za uživanje u komornoj glazbi – glazbenici u izvođenju, a publika u slušanju programa koji smo pripremili“, kažu organizatori.

MAGfestival kao i prijašnjih godina daje izniman doprinos promociji hrvatskog glazbenog stvaralaštva, a povodom obilježavanja 125. godišnjice rođenja i 30. obljetnice smrti jednog od najvažnijih hrvatskih skladatelja Borisa Papandopula, MAGansambl kojeg mahom čine mladi splitski glazbenici je izveo dva koncerta posvećena njegovom opusu koja su do sada rijetko svirana, praktički zaboravljena, a nikada nisu ni tonski zapisana, što predstavlja pravi raritet među festivalskim programima posvećenima Papandopulu ove godine u Hrvatskoj.

Impozantan opus komornih kompozicija za raznovrsne instrumentalne sastave neizostavan je element umjetničkog lika Borisa Papandopula. Proporcionalan je ukupnoj ostavštini skladatelja, koja zahvaljujući rutini, radoholičkom pristupu ka skladanju predstavlja više od četiri stotine naslova. Sličnom poimanju skladanja kao zanata ističe se Igor Stravinsky, a imaju i drugu zajedničku crtu – spoj mnoštva stilskih izvora, polistilistička estetika. Komorna glazba Papandopula u najvećoj mjeri postaje njegova peć za taljenje raznih glazbenih stilova: impresionizam, ekspresionizam, neoklasicizam, dodekafonija, elementi sonoristike, crkvena glazbena tradicija, glagoljaška tradicija, narodna glazba, nova jazz i pop glazba, ali i sam širi socijalno politički kontekst. Odraz sredine za koju je skladao, zvučni otisak epohe – eklektični Papandopulov glazbeni stil približava se Schnittkeovom apsolutu – polistilizam unutar istoga djela kao izraz ironije i otuđenja u moralnim i duhovnim nedoumicama suvremenoga života.

Glazba Borisa Papandopula dio je općeg kulturnog koda, ali i postoji jedna osobna dimenzija – evolucija vlastitog skladateljskog stila. Kroz komorni  opus vidimo napuštanje naročite programnosti sve do potpuno deprogramiranih ciklusa glazbenih oblika, često samo s numeracijom pojedinih stavaka. U svom pismu drastično umanjuje uporabu glazbene terminologije, češće koristi samo brojčane oznake za tempo. To nikako ne znači da i sama glazba postaje apstraktnom, suprotno tome –  Papandopulov jezik sam postaje dovoljan nositelj sadržaja, svaka minijatura, svaki stavak, s toliko različitih utjecaja, toliko različite glazbe – sve je dio velikog glazbenog mozaika univerzalnog glazbenog izričaja, kolektivni Papandopulo.

Vrhunski koncertni klavir koji je postavljen u Hrvatski dom Split nagnao je organizatore da krenu novim smjerom i u festivalski program uvrste više komornih ansambala s klavirom, makar se radilo o duima. Ove godine na festivalu su nastupili istaknuti hrvatski pijanisti Dubravka Vukalović i Bruno Vlahek koji obilježavaju 15 godina otkako su ih strasti prema klaviru i kreativnost sviranja u paru ujedinili u D&B Duo. Otkad su se upoznali tijekom solističkih poslijediplomskih studija na Konzervatoriju u Lausianni, gdje im je kao duu mentor bio glasoviti švedski pijanist Dag Achatz, popularnost im neprekidno raste nizom zajedničkih nastupa po cijelom svijetu. Repertoar im se sastoji od originalnih djela kao i obrada za dva klavira i klavir četveroručno, a redovito izvede i djela suvremenih skladatelja od kojih su neka posvećena uprav njima.

Ove godine na festivalu je nastupio nedavno osnovani ansambl OKTOS koji čini osam mladih glazbenika koji izvode djela klasične glazbe u naizgled nespojivom sastavu. Članovi ansambla OKTOS svi su diplomirani glazbenici, zaposleni na vodećim pozicijama naših orkestara te profesori u glazbenim školama i na Muzičkoj akademiji u Zagrebu a čine ga: Ivan Vukojević, Dunja Čolić, Emma Štern, Matko Smolčić, Zvonimir Krpan, Tajana Škorić, Iva Ilakovac i Domagoj Guščić. Ljubav prema komornoj glazbi povezuje ih od samih početaka glazbenog obrazovanja, tijekom školovanja u Osijeku, a kasnije i na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Debitantski nastup ostvarili su u siječnju 2020. godine u Maloj dvorani Hrvatskog glazbenog zavoda. Planovi Ansambla OKTOS usmjereni su na održavanje klasičnih koncerata, promicanje kulture u Hrvatskoj te u bliskoj budućnosti održavanje raznih seminara i radionica vezanih uz komorno muziciranje.

Nakon četiri uspješna i raznolika koncerta, 12. MAGfestival zatvoren je u nedjelju 5. rujna 2021. koncertom dva izvrsna mlada glazbenika zavidne međunarodne karijere – violinistom Michaelom Foyle, profesorom na prestižnoj Royal Academy of Music u Londonu i Francoisom – Xavierom Poizat, pijanistom nagrađivanim i na znamenitom pijanističkom natjecanju Tchaikovsky u Moskvi. Oni su se publici predstavili programom sastavljenim od djela velikih francuskih skladatelja. Udruga mladih akademskih glazbenika (MAG) osnovana je u ožujku 2010. godine u Splitu. Idejni začetnici i osnivači udruge, mladi glazbeni umjetnici gitarist Josip Dragnić i violist Ivan Hut, uočili su potrebu za udruživanjem mladih akademski obrazovanih glazbenika sa šireg područja grada Splita u organizaciju koja bi ujedinila glazbeni rad velikog broja mladih glazbenika željnih koncertiranja.

Naime, mladi glazbenici nakon završetka glazbenog obrazovanja teško dobivaju priliku za dokazivanjem i stjecanjem iskustva na pozornici, što je neophodno za razvoj i sazrijevanje svakog umjetnika. Tako se u Splitu našao veliki broj mladih akademski obrazovanih glazbenika koji su svoje obrazovanje stekli na Umjetničkoj akademiji u Splitu, Muzičkoj akademiji u Zagrebu ili pak na nekoj od akademija u inozemstvu, a koji su iskazali jaku želju za održavanjem koncerata i obogaćivanjem kulturne aktivnosti grada Splita.

U jedanaest godina djelovanja Udruga MAG se profilirala u jednog od glavnih pokretača izvaninstitucionalne kulturne aktivnosti u gradu Splitu. Naime, u organizaciji Udruge do sada je održano jedanaest MAGfestivala komorne glazbe i jedanaest koncertnih sezona s ukupno više od 130 koncerata u različitim koncertnim prostorima u Splitu, što predstavlja kontinuitet koncerata klasične glazbe kakav u Splitu dugo nije postojao.

Nives Matijević

Povezani članci

Pet godina od objave Institutova pravopisa

HF

Glazbeni motivi u opusu slikara Mladena Žunjića

HF

I bez kulture se ne može!

HF

Svaka je ideja vrijedna načina prezentacije

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...