Hrvatski Fokus
Kultura

Biofilija

Anita Celle Celić izlaže u Sveučilišnoj galeriji „Vasko Lipovac“

 

U Sveučilišnoj galeriji „Vasko Lipovac“ u  subotu, 2. listopada 2021. otvorena je izložba „Biofilija“ akademske slikarice Anite Celle Celić.

Radovi kojima se autorica predstavlja različitih su kreativnih formi i dimenzija od kolažnih slika većih formata, skulptura i mobila. Polazište, centar rada i istraživanja kao i do sada je čista ljubav prema prirodi – biofilija ljubav prema svemu što je živo, što raste i što se razvija. Autorica ukazuje na istinsku potrebu za empatijom i sinkronizacijom s prirodom i kroz suptilni ilustrativni grafički aktivizam poziva nas na propitivanje vlastitog poimanja vrijednosti prema prirodi i onome što ona danas predstavlja u modernom civiliziranom društvu.

Kako ističe kustosica izložbe Ana Čukušić, u zasićenosti od iscrpne racionalizacije svijeta mit je dobrodošlo pribježište u središte stvari. U slavenskom mitu svijet je prikazan kao stablo hrasta, na čijoj najvišoj grani stanuje orao, personificirani bog neba i života Perun, a čije je korijenje dom zmije, boga podzemlja i smrti Velesa. Sve pojave u prirodi svoje postojanje u prirodi duguju njihovom sukobu, a neprijateljstvo između dvojice bogova zasnovano je na krađi kišnice. No vlasništvo kišnice je upitno budući da je Perun povezan s nebom, a Veles s vodama. Njihov sukob nije shvaćen kao borba dobra i zla, već kao slikoviti prikaz dualnosti prirode, štoviše obojica su jednako slavljena – u vjenčanim svečanostima mladoženja baca jabuku preko stabla kao dar Perunu, a potom vinom zalijeva njegov korijen kao dar Velesu. Ravnopravnost i međuovisnost suprotstavljenih načela prirode figurativno opisuje mit o indijskoj božici uništenja Kali. Nastupanjem razdoblja Kali, zemlju će razoriti vatre i potopi, ali će iz kozmičkih voda svijet biti ponovno stvoren i pročišćen. U motivima sjevernoameričkih Indijanaca glavna biće podzemlja Podvodne pantere uzrokuju smrt utapanjem, ali su istovremeno izvor iscjeliteljske moći pri liječenju travama, koje rastu iz zemlje zbog čega sadrže snagu podzemnih bogova. U različitim predreligijskim predajama život i smrt čine dva aspekta iste realnosti, supostojanje kojem svjedočimo promatrajući izmjenu godišnjih doba, elemente koji od izvora života postaju nesreće za ekosustav, život koji završava u svojoj krajnosti ili čovjeka koji je uklopljen u istu prirodu čiji je ujedno posjednik i agresor.

Kolažne slike, skulpture i mobili Anite Celić Celle simbolički su dijagrami koji pomiruju suprotstavljene principe, prisjećaju na nestabilnost elementarnih zakonitosti koje se neposlušno opiru artificijelnom kontroliranju, zaboravljenu pokretljivost i sveprisutnu vibrantnost prirode. Već samo korištenje nekonvencionalnog umjetničkog formata kolaža, govori o stanovitom rastojanju od vodećih umjetničkih trendova i mjestu slobode koje implicira različite kreativne mogućnosti. U izboru medija su razvidni autoričini grafički temelji, odabirom boja i ornamenta bliski japanskim drvorezima, u Europi afirmiranim secesijom. Svaka kompozicija jedna je slučajna varijacija u kojoj se intuitivno preklapaju, isprepliću, prožimaju i povezuju motivi vitalnih ljudskih organa, zoomorfnih, vegetativnih i drugih biotičkih pojava. Unutar vizualno veoma atraktivnih radova krupnih dimenzija i svijetle palete tonova Celić provodi priču o negativnom polu ljudske prirode, egoizmu i inertnosti prema vlastitom okružju, iskorištavanju i istrebljivanju prirodnih resursa i osiromašivanju vlastite kuće. Naime, autorica tihim aktivizmom – uvođenjem arhetipskih likova podzemnog svijeta: zmija, gavrana, vukova – emanira neočekivanu atmosferu te prekida reduciranu i vulgariziranu sliku prirode kao mirne i idilične Arkadije. Pritom pazeći da je njezina simbolička abeceda dostupna i opća, a vizualno povezivanje ilustrativno. Promatrač je pozvan da iskoči iz kolosijeka i na tren uhvati logiku druge zbilje koju nerijetko samo naslućujemo: združenost živih bića u pulsirajući podritam savršene izbalansiranosti rađanja i odumiranja, koji se neprestano obnavljaju i smjenjuju u svom tempu.

Izložba „Biofilija“ objedinjuje autoričin dosadašnji rad, odražava odanost kontinuitetu i artikulira, kao tvrdi sam naziv, nagnuće prema prirodi. Nastavak bavljenja ovom slojevitom i neiscrpnom dionicom autorica vidi kroz gradnju na multimediju u kojoj očekuje i nove značenjske pomake. Radovi Anite Celić Celle nastaju motivirani pokušajima pronalaska razloga čovjekove otprirođenosti, iz empatije uzrokovane neizvjesnim ishodom živog svijeta i fascinacije njihovim zajedničkim suživljenjem potpuno sinkroniziranim u skladbu prirode, koja poručuje da ništa nije onakvo kakvim se čini.

Anita Cella Celić rođena je u Šibeniku. Diplomirala je grafiku na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2007.godine. Izlagala je na brojnim izložbama u zemlji i inozemstvu, sudjelovala na brojnim radionicama, multimedijalnim projektima i suradnjama. Dobitnica je nekoliko nagrada i priznanja. Posljednje postignuće u 2017. je nagrada nacionalnog stupnja A&C Golden Cube natječaja za 2017. godinu u kategoriji tiskanih medija za publikaciju „Arhitekt Ivo“ te nacionalna nominacija za međunarodnu UIA Architecture & Children Golden Cubes nagradu u Parizu. Kolaži su joj objavljeni u monografiji „Cutting Edges – Contemporary Collage“, izdavačke kuće Gestalten, Berlin. Bavi se još i ilustracijom, dizajnom, fotografijom i scenografijom. Djeluje također i pod imenom Cella&Wolves. Živi i radi u Zagrebu.

Izložba ostaje otvorena do 16. listopada 2021. godine.

Nives Matijević

Povezani članci

Mediji kojima se Jakopanec služi su slika i zvuk

hrvatski-fokus

Okrutna tuđina

HF

Poslušaj srce

HF

Glazba bez hrvatskoga identiteta

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...