Hrvatski Fokus
Kultura

Skupna izložba 10. Splitgraphic bijenala

Na programu je skupna izložba koja predstavlja suvremenu međunarodnu grafičku scenu

 

Skupna izložba 10. Splitgraphic bijenala otvorena je u utorak, 5. listopada 2021. u Staroj gradskoj vijećnici u Splitu. Splitgraphic bijenale međunarodna je likovna manifestacija, utemeljena 2003. godine u Splitu, gdje se kontinuirano održava. Splitgraphic od početka svoga djelovanja predstavlja recentna imena grafičke umjetnosti putem izložbi, predavanja i radionica, te podržava i promovira suvremene tendencije u grafici, kako nove, tako i klasične grafičke tehnike na domaćoj i međunarodnoj razini. Osim osam skupnih žiriranih izložbi, u organizaciji Splitgraphica održano je i niz samostalnih izložbi hrvatskih i međunarodnih grafičkih umjetnika.

No zahvaljujući partnerstvu s Hrvatskom udrugom likovnih umjetnika Split, publika je u splitskom Salonu Galić imala priliku vidjeti samostalnu izložbu Yoshia Imamure (2019.) te skupnu izložbu suvremene baskijske grafike „Basquegraphia“ (2020.).

Na programu jubilarnog 10. Splitgrapfic bijenala je kao i do sada središnja skupna izložba koja predstavlja suvremenu međunarodnu grafičku scenu. Tijekom deset izdanja Splitgraphic je uvijek imao cilj izlagati i promovirati međunarodnu grafičku produkciju, s posebnim naglaskom na suvremeni pristup grafičkom otisku i znaku, klasičnim i novim grafičkim tehnikama.

Upravo zbog toga Splitgraphic je pozvao kao selektore ovog jubilarnog bijenala Yoshia Imamuru (1948.) i Ingrid Ledent (1955.). Naime, oni su priznati umjetnici, grafičari i pedagozi, ali i dobitnici glavnih Grand prix nagrada na prošlim izdanjima. Oboje su već niz godina vezani za djelovanje bijenala. Imamura je dobitnik i Posebne nagrade (Special Award) na 4. Splitgraphicu 2009. godine, a Ledent je bila selektor bijenala 2017. godine. Od tog osmog izdanja bijenala umjesto međunarodnog peteročlanog žirija Splitgraphic se odlučio za jednog selektora bijenala koji odabire radove za središnju skupnu izložbu, da bi se postigao koheretniji prikaz suvremene međunarodne grafičke scene.

Za ovogodišnje jubilarno izdanje odabrani su radovi 54 umjetnika – pri čemu je Yoshio Imamura pozvao 24 suvremena ugledna međunarodna grafička umjetnika s naglaskom na selekciju vrhunskih japanskih majstora grafičke umjetnosti. Umjetnički opus i rad Yoshia Imamure (član prestižne strukovne udruge Japanese Print Association) se temelji na tradiciji i suvremenosti japanske grafičke umjetnosti kroz korištenje tradicionalne japanske „woodblock“ (drvorez) tehnike u kombinaciji s ostalim grafičkim tehnikama – bakropisa i mezzotinti, tematike prirode i univerzalnosti postojanja, savršenost i minucioznost tehničke izvedbe, te senzibiliteta likovnog jezika. Njegov izbor odražava njegove susrete i fascinacije s umjetnicima različitih grafičkih izričaja i kultura, jednako kao i međugeneracijski presjek recentne japanske grafike.

Ingrid Ledent je odabrala 22 umjetnika iz svih dijelova svijeta. Ona je stavila u svom izboru naglasak na suvremenost vizualnog grafičkog jezika, kombinaciju klasičnih i digitalnih tehnika, grafičkim radovima koji su na rubu instalacija, a Splitgraphic bi pogotovo istaknuo njen izvrstan odabir vodećih grafičkih umjetnica današnjice.

Ingrid Ledent je ugledna grafička umjetnica i profesorica Akademijama u Antwerpenu i Šangaju. Njezini radovi osim tehnike litografije obuhvaćaju zvuk, instalaciju, video i digitalni tisak. Ingrid Ledent i njen opus su paradigma suvremene grafike danas. Već je dvaput boravila u Splitu, održala je samostalnu izložbu i predavanje 2013. godine, što je svakako jedan od vrhunaca Splitgrapfica ali i splitske likovne umjetničke scene.

Uz selekciju Imamure i Ledent, pošto se radi o jubilarnom desetom izdanju, Splitgrapfit (Pavo Majić i Marina Petit) je odlučio izložiti grafike osam dobitnika nagrada dosadašnjih Splitgrapfic bijenala (2003.-2019.). Među izabranim umjetnicima su izloženi grafički listovi Ivana Kožarića kao IN MEMORIAN posveta ovom velikom umjetniku hrvatske suvremene umjetnosti koji je bio dobitnik nagrade 2005. godine. Deseti Splitgrapfic će obilježiti hommage velikom japanskom grafičaru Masahiru Fukudi, koji je nažalost preminuo ove godine. Fukuda je bio veliki prijatelj Splitgrapfica, njegovi grafički listovi iz ciklusa Love Relation-Split, obilježili su bijenale od 2003. godine, kada je svoje crvene amorfne oblike Dioklecijana i Priske posjeo na Peristil, a kasnije ih je prošetao po svim splitskim znamenitostima. Upravo zbog toga će i slijedeća izložba Splitgrapfic bijenala biti posvećena samo Masahiru Fukadi.

Grand prix 10. Splitgraphic bijenala dodijeljena je poljskom grafičkom umjetniku Krzysztofu Tomalskom, dok je nagrada za doprinos grafičkoj umjetnosti dobila finska umjetnica Annu Vertanen.
Nagrada ‘Crveni Peristil’ – jedina koja čuva uspomenu na znamenitu akciju splitskih umjetnika i studenata od 11. siječnja 1968. – ove godine dodijeljena je poljskoj grafičarki Magdaleni Uchman, a nagrada ‘Robert Adam’ posthumno je dodijeljena japanskome umjetniku Masahiru Fukudi.  Nagrada ‘Robert Adam’ dodjeljuje se u spomen na škotskog arhitekta koji je 1757. posjetio Dioklecijanovu palaču kojom je bio fasciniran te potom izdao ilustrirano djelo ‘Ruševine palače cara Dioklecijana u Splitu’.

Manifestaciju Međunarodni grafički bijenale Splitgraphic, pokrenuo je u sklopu svoje galerije Studio Naranča, Pavo Majić, koji i sam aktivno djeluje  na području grafičke umjetnosti. Pavo Majić je svoje grafičke listove izlagao na brojnim međunarodnim bijenalnim izložbama, kao i u sklopu najstarijeg i najuglednijeg svjetskog Međunarodnog grafičkog bijenala u Ljubljani (Slovenija) 1995. godine. Predsjednik žirija i kustos bijenala te godine bio je prof. Pierre Restany, ugledni svjetski autoritet za područje likovne i grafičke umjetnosti. I to je dijelom utjecalo na odluku da u Splitu pokrene grafičku manifestaciju. A ipak prvi i odlučujući razlog za pokretanje bijenala je bio što Split ima dugu i zanimljivu povijest grafičke umjetnosti. Tu prvenstveno mislimo na grafičku mapu Roberta Adama, britanskog kraljevskog arhitekta, koji je sa suradnicima tiskao izvrsnu i vrijednu grafičku mapu o Dioklecijanovoj Palači u Splitu, koja je bila europski bestseller u 18. stoljeću.

„Koncept i djelovanje Splitgraphic bijenala od samog početka se mijenjao. Razloga je zapravo nekoliko. Kao zaljubljenici u multioriginalnost grafičkog lista, težili smo k tome da tijekom izbora i  žiriranja, a kasnije i izlaganja, damo priliku najbolje izvedenim grafičkim listovima, kako u izvedbenom tako i u kreativnom smislu. Dobra grafika je nama uvijek bila imperativ, ispred bilo kojeg drugog kriterija, prilikom odabira za izlaganje. Izvedbene tehnike tj. alati, nama nisu bili glavni kriterij. Dobar umjetnik u svakoj tehnici može napraviti vrhunsko umjetničko djelo. Drugi bitan utjecaj za rad bijenala su mogućnosti izlaganja tj. logistika. Naime, osim ogromnog entuzijazma, rada i truda, da svaki sljedeći bijenale bude zanimljiviji i bolji, mijenjali smo i koncept. Prije svega kako bih prema raspoloživim mogućnostima, napravili tj. učinili što kvalitetnije predstavljanje umjetnika likovnoj publici. Problemi s prostorima za izlaganje, potporom Ureda za kulturu, Ministarstva kulture, nemogućnosti dobivanja bilo kakvog prostora za djelovanje od Grada, nas je prisiljavao na dodatni trud tijekom izvođenja i realiziranja svakog bijenala. Od početka ulažemo ogroman napor kako bi Splitgraphic  svakim svojim izdanjem bio na višoj razini“, rekao je Pavo Majić, direktor Bijenala.

„Iako, je upisao Split i Hrvatsku na planetarni zemljovid grafičke umjetnosti, i na njemu gostuju i izlažu najuglednija imena hrvatske i svjetske grafičke umjetnosti, a i po ocjeni najvećih autoriteta iz svijeta grafičke umjetnosti, koji Splitgraphic hvale i stavljaju uz bok s uglednim Trijenalom iz Krakowa, i najvećoj svjetskoj grafičkoj smotri u Guanlanu u Kini, mi na žalost evo ni do danas nismo prepoznati u svom gradu i svojoj zemlji“, zaključio je Majić.

Izložba se može pogledati do 5. studenog 2021. godine.

Nives Matijević

Povezani članci

Novi ciklus Hanibala Salvara

hrvatski-fokus

Svaka ova bora ima svoju priču

HF

Grij

HF

Gluho doba Duška Šibla

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...