Hrvatski Fokus
Kultura

The King’s Singers nastupili u Hrvatskom domu Split

Održavaju i obrazovne radionice i rezidencijalne tečajeve po svijetu na kojima rade sa skupinama i pojedincima na tehnici i pristupu skupnom pjevanju

 

Proslavljeni muški vokalni sastav The King’s Singers u okviru europske turneje nastupio je u četvrtak, 27. siječnja 2022., u Svečanoj dvorani Hrvatskog doma Split. Šesteročlani sastav koji čine kontratenori Patrick Dunachie i Edward Button, tenor Julian Gregory, baritoni Christopher Bruerton i Nick Ashby te bas Jonathan Howard predstavio se stilski raznovrsnim repertoarom sastavljenim od djela renesansne polifonije, suvremenih skladbi i obrada tradicionalnih pjesama.

The King’s Singers postoje od 1968. godine kad su šestorica diplomanata zborskog pjevanja King’s Collegea u Cambridgeu održala koncert u londonskoj Dvorani kraljice Elizabete. Ansambl je tada slučajno bio sastavljen od dvaju kontratenora, tenora, dvaju baritona i basa i ta je formacija njihova prvog nastupa zadržana do danas. Već više od pola stoljeća predstavljaju zlatni standard pjevanja a cappella nastupajući u najuglednijim svjetskim dvoranama. Odlikuju se nenadmašnom tehnikom, prilagodljivošću i vještinom izvedbe, kao i vrhunskom muzikalnošću, crpeći kako iz bogate baštine samog sastava, tako i iz njegova inovativnog duha u stvaranju izvanrednog blaga izvornih djela i jedinstvenih suradnja.

Ovaj pjevački sastav karakterizira ležernost u širokom rasponu glazbenih stilova i žanrova, pomicanje granica repertoara, ali istodobno i poštovanje vlastitih korijena u britanskoj zborskoj tradiciji. Poznati su i omiljeni diljem svijeta i redovito nastupaju u većim gradovima i na festivalima u cijeloj Europi, Sjevernoj Americi, Aziji, Australiji i Oceaniji. Dosad su pjevali u Dvorani Carnegie, u Elbskoj filharmoniji u Hamburgu, Gewandhausu u Leipzigu, Mozarteumu u Salzburgu, dvorani Tonhalle u Zürichu, dvorani Concertgebouw u Amsterdamu, na Međunarodnom festivalu u Edinburghu, u Helsinškom glazbenom centru, Operi u Sydneyu, Tokijskom gradu opere i Nacionalnom centru za izvedbene umjetnosti u Pekingu. Surađuju i s orkestrima, među kojima su nedavno bili Radijska filharmonija NDR-a i Kraljevski škotski nacionalni orkestar s kojim su izveli naručeno djelo Sir Jamesa MacMillana.

Sastav je snimio velik broja nosača zvuka koji su ovjenčani brojnim nagradama, među kojima su dva Grammyja, Nagrada Emmy, a dobili su i mjesto u Dvorani slavnih njemačkog časopisa Gramophone.

Sastav The King’s Singers oduvijek je predan stvaranju novog repertoara koji sadržava više od dvjesto djela naručenih od vodećih skladatelja 20. i 21. stoljeća, među kojima su John Taverner, Judith Bingham, Eric Whitacre, György Ligeti, Luciano Berio, Krzysztof Penderecki i Toru Takemitsu. Za uspjeh ovog vokalnog sastava ključna je njegova dugogodišnja sposobnost razvoja i inovacije – a dosad je u njemu pjevalo 28 članova – uz istodobno zadržavanje i njegovanje karakterističnog zvuka i glazbenog integriteta.

The King’s Singers održavaju i obrazovne radionice i rezidencijalne tečajeve diljem svijeta na kojima rade sa skupinama i pojedincima na tehnici i pristupu skupnom pjevanju. Godine 2018. utemeljili su Svjetsku zakladu King’s Singersa kako bi osigurali platformu za stvaranje nove glazbe u različitim disciplinama, obrazovanje novog naraštaja izvođača i pružanje glazbenih prilika.

Splitski Koncert otvoren je  djelom ‘Majko Božja, ovdje stojim’ engleskog skladatelja Johna Tavenera, poznatog po bogatoj produkciji zborskih skladbi religioznog karaktera. Uslijedile su tri ‘Ave Marie’ iz pera Roberta Parsonsa, Igora Stravinskog i Giovannija Pierluigija da Palestrine.

Suptilni prijelaz od sakralne prema svjetovnoj, lirskoj sferi, dala je skladba ‘K brežuljcima’ Ernesta Rancea, koja ljepotu prirode oblikuje u težnju za onim nebeskim i neprolaznim. Uz prirodu je povezan i opus zborske glazbe Felixa Mendelssohna Bartholdya. Među šest Lieda iz ciklusa op. 48, The King’s Singersi odabrali su posljednja tri te dočarali Ševin pjev, Jutarnju molitvu i Jesensku pjesmu.

Glazbeno nas je putovanje ovog koncerta nakon očaravajućih prizora iz prirode odvelo u tradicijsku Englesku. Razigrane melodije u raskošnim obradama skladanim upravo za ovaj sastav tematiziraju svakodnevnicu srednjovjekovnih sela, vodeći nas na sajmove i vašare, uz iznimku velške živahne pjesme humorističnog karaktera ‘Migildi magildi’.

Prvi dio programa zaključen je zanimljivom i tehnički zahtjevnom skladbom estonskog skladatelja Velje Tormisa ‘Biskup i poganin’. Skladana je za The King’s Singerse 1992. godine kao dvojezična skladba. Prvi je dio skladbe na latinskom, a drugi na vernakularnom, estonskom jeziku. Tako ova skladba objedinjuje sakralne i profane sfere koncerta i nudi svojevrsno tumačenje tog ispreplitanja.

U drugom djelu koncerta povratak u sakralnu sferu donijele su skladbe koje pripadaju zborskom kanonu: Četiri moteta na gregorijanske teme Mauricea Durufléa, a moteti su skladani za liturgijsku upotrebu uz pridržavanje benediktinskih načela ritmike pa je Duruflé tako sačuvao precizna značenja teksta gregorijanskih korala.

Uslijedio je blok svjetovne glazbe, s naglaskom na obrade popularnih pjesama, posebno one The Beatlesa, a kao iznenađenje za publiku The King’s Singersi su izveli obradu tradicionalne dalmatinske pjesme ‘Ponistra je drivo’.

Proslavljeni britanski muški vokalni sastav uoči koncerta u Hrvatskom domu Split ugostio je gradonačelnik Ivica Puljak koji im se zahvalio na dolasku u Split i poželio im sjajan koncert pred zahtjevnom splitskom publikom.

Nives Matijević

Povezane objave

Još jednom o čakavskome

hrvatski-fokus

Tonko Maroević se ponovno susreo s obiljem Lesiakovih radova

hrvatski-fokus

Svih 60 godina mojega akademskoga rada su prizori isječaka skladnih mediteranskih kuća i vrtova

hrvatski-fokus

Vukovar

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više