Hrvatski Fokus
Religija

Predstavljena knjiga ‘Anđelko Milanović Litre’ fra Stipice Grgata

Uloga fra Anđelka Milanovića Litre u razvoju crkvene glazbe nakon Drugog vatikanskog sabora

 

U prostorijama Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Splitu u utorak, 24. svibnja 2022. održano je predstavljanje knjige fra Stipice Grgata pod naslovom „Anđelko Milanović Litre“. To je osmi svezak biblioteke Umnici Franjevačke provincije Presvetog Otkupitelja o životu, djelovanju i glazbenom stvaralaštvu ‘Maestra’ fra Anđelka Milanovića Litre (1913. – 1990.), kojemu je 2020. otkriveno poprsje u rodnom Otoku kod Sinja.

Prisutnima su se uvodno obratili voditelj Zavoda HAZU-a u Splitu akademik Davorin Rudolf i provincijal dr. fra. Marko Mrše, a knjigu su predstavili: dr. Vito Balić, dr. Ivan Botica, dr. fra Stjepan Čovo i autor. U programu je sudjelovao Zbor časnih sestara pod voditeljicom s. Mirtom Škopljanac Mačina. 

Dr. Vito Balić u svom osvrtu ukratko je opisao građu knjige iz aspekta glazbe, posebno ističući ulogu fra Anđelka Milanovića Litre u razvoju crkvene glazbe nakon Drugog vatikanskog sabora te njegove zasluge za ponovno pokretanje lista Sv. Cecilija. „Fra Stipica Grgat na bogatoj arhivskoj građi i sekundarnim izvorima priredio je u ovoj monografiji temeljit prikaz života, djelovanja i glazbenog stvaralaštva fra Anđelka Milanovića Litre. Jasnim jezikom i zanimljivim stilom izlaže i kontekstualizira povijesnu i glazbeno-analitičku građu. U tomu se pogotovo ističe opis razvoja glazbenog djelovanja u Franjevačkoj provinciji Presvetoga Otkupitelja sa sjedištem u Splitu te doticaji i suradnja glazbenika (franjevaca). Analitičkim uvidom u odabrane primjere Milanovićeva stvaralaštva autor je ukazao na njegovo dobro poznavanje crkvene glazbe i razumijevanje njezine tradicije koja u potpunosti prožima njegove crkvene skladbe, pa i kada su napisane na najjednostavniji način za široku pučku izvedbu“, rekao je dr. Balić.

Prof. dr. Ivan Botica kao sumještanin fra Anđelka Milanovića Litre koji je rodom iz Otoka Dalmatinskog, osvrnuo se na sam lik fra Anđelka Milanovića, počevši od njegova rođenja pa sve do njegove smrti, s posebnim naglaskom na socijalno stanje mjesta i okolice iz koje je fra Anđelko potekao. Istaknuo je da knjiga o fra Anđelku Milanoviću Litri, čovjeku kojeg se jednostavno nazivalo Maestro, obilno upotpunjuje znanje o ovome vrijednom i skromnom franjevcu, svećeniku kreposna života i pronicljiva duha u vremenima nesklonim Crkvi, izvrsnu glazbenom pedagogu i profesoru, velikom promicatelju liturgijske glazbe u postkoncilskom vremenu, skladatelju, bogomdanom solo pjevaču, orguljašu i zborovođi. „Na temelju raznovrsnih arhivskih vrela, relevantne literature i vrijednih usmenih svjedočanstava knjiga donosi i brojne podatke o njegovoj obitelji i rodnom mjestu te njegovoj redovničkoj i akademskoj zajednici. Također je obrađen njegov glazbeni i znanstveni opus. Knjiga pruža izvrstan presjek društvenih zbivanja i refleksije duha vremena čime nadilazi uobičajenu monografsku obradu pojedinčeva života i djela“, rekao je prof. dr. Botica.

Dr. sc. fra Stjepan Čovo u svom osvrtu se  najviše posvetio fra Anđelkovome redovničkom životu. „Ne mogu sakriti osjećaje radosti da u prigodi životopisa fra Anđelka Milanovića Litre mogu kazati da sam bio njegov student, a on ujedno moj profesor i samostanski poglavar u Makarskoj. Osim toga često sam se s njim susretao i zadržavao u bratskim razgovorima. Uvijek mi je ostavljao dojam blagosti, vedrine i optimizma koji je dobri fratar Anđelko širio oko sebe. Posebno se sjećam glazbenog bogatstva njegova života, njegove ljubavi prema gregorijanskom pjevanju, gdje se pokazao kao vrsni pedagog za nadarene i manje nadarene ljubitelje glazbe i od njih stvarao istaknute pojedince i uklapao ih u Schola cantorum koja je nastupala ne samo u samostanskoj crkvi u Makarskoj nego je često uzveličavala pojedina crkvena slavlja izvan Makarske. Nastojao je studente upućivati u teoretske glazbene sadržaje a još više im naglašavati važnost i ljubav za crkveno pjevanje koje će im kao budućim pastirima biti potrebno. Sve to i mnogo drugoga otkrivamo u ovoj vrijednoj ediciji koja nam bogatstvom sadržaja i mnogih neotkrivenih detalja temeljenih na bogatoj arhivskoj građi približava lik fra Anđelka Milanovića Litre“, rekao je fra Stjepan.

Na samom kraju svim okupljenima obratio se i autor knjige fra Stipica Grgat zahvalivši svima na dolasku kao i svima koji su na bilo koji način doprinijeli nastanku ovog spomen-djela na život jednoga vrijednog glazbenika i franjevca fra Anđelka Milanovića Litre.

Fra Anđelko Milanović Litre  rođen je 2. kolovoza 1913. godine u mjestu Otoku, pokraj Sinja. U Otoku pohađa petogodišnju pučku školu. U Sinju završava franjevačku klasičnu gimnaziju. U franjevački red stupio je u Zaostrogu 30. kolovoza 1930. godine. U Splitu je 6. svibnja 1937. godine zaređen za svećenika, a 9. svibnja slavio je svetu misu u rodnom Otoku. Poslije ređenja provincija ga šalje na studij crkvene glazbe na Papinski institut u Rimu. Nakon povratka iz Rima počinje predavati crkvenu glazbu u Makarskoj. Usput je vodio crkvene zborove u Sinju i Splitu. Predavao je crkvenu glazbu i na teologiji u Splitu. Godine 1944. seli u Zagreb. Ondje će se baviti glazbom i pastoralnim radom, a od 1964., na prijedlog velikog kancelara dr. Franje Šepera, Vijeće Katoličkoga bogoslovnog fakulteta jednoglasno ga je izabralo za predstojnika Instituta za crkvenu glazbu i predavača na Katoličkome bogoslovnom fakultetu. Svojom vedrinom ulijevao je nadu i optimizam među studente, koji su u ono vrijeme bili pretežno časne sestre te pokoji klerik i laik. Predavao je predmete: Opća teorija gregorijanskog korala, Oblici koralnih napjeva, Dirigiranje korala, Harmonizacija korala, Zakoni crkvene glazbe, Zborno pjevanje, Tehnika pjevanja, Organografija, Estetika glazbe, Kontrapunkt. Sudjelovao je u obnovama Instituta i njegova studijskog programa. Na Katoličkome bogoslovnom fakultetu predavao je predmete: Osnovni pojmovi gregorijanskog pjevanja, Starocrkvene ljestvice, Psalmodija, Estetika glazbe, Harmonija, Svećenička pjevačka služba, Propisi o liturgijskoj glazbi. Bog mu je dao lijep i zvonak glas i tim je glasom zaokupljao pozornost i divljenje. Posebno je volio pjevati skladbe: Ave Maria Ch. Gounoda, F. Schuberta, L. Perosija, P. Kahna, zatim Ave verum W. A. Mozarta, pa biblijske pjesme A. Dvoržaka, Panis angelicus C. Francka itd.

Godine 1969. postaje glavni urednik časopisa Sveta Cecilija, u trećem razdoblju njegova izlaženja. Kao glavni urednik od 1969. godine redovito piše uvodnike i vrlo često se javlja s aktualnom tematikom, i to ponajprije temama koje je potaknuo Drugi vatikanski sabor. Fra Anđelko je posebno osluškivao saborske odrednice liturgijske konstitucije (Sacrosanctum concilium) u šestoj glavi, koja je posvećena sakralnoj glazbi. Te je norme vrlo stručno i pomno iznosio i tumačio čitateljima časopisa. Poslije 1982. godine sve se rjeđe javlja u časopisu Sveta Cecilija. Na Katoličkome bogoslovnom fakultetu i Institutu za crkvenu glazbu prestao je raditi 1984. godine. Zbog narušena zdravlja, posebno vida, odlazi 1988. godine u Sinj. U Sinju je preminuo 18. travnja 1990. godine.

Nives Matijević

Povezane objave

Svijet čvrste znanosti upozorava protiv samouništenja

hrvatski-fokus

Don Nikola Fantela – partizanska žrtva

HF

Paivi Räsänen brani kršćanska učenja o spolnom odnosu i braku

hrvatski-fokus

Čipirani Amerikanci

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više