Hrvatski Fokus
Kultura

Biofilija

Anita Celle Celić izlaže u Sveučilišnoj galeriji „Vasko Lipovac“

 

U Sveučilišnoj galeriji „Vasko Lipovac“ u  subotu, 2. listopada 2021. otvorena je izložba „Biofilija“ akademske slikarice Anite Celle Celić.

Radovi kojima se autorica predstavlja različitih su kreativnih formi i dimenzija od kolažnih slika većih formata, skulptura i mobila. Polazište, centar rada i istraživanja kao i do sada je čista ljubav prema prirodi – biofilija ljubav prema svemu što je živo, što raste i što se razvija. Autorica ukazuje na istinsku potrebu za empatijom i sinkronizacijom s prirodom i kroz suptilni ilustrativni grafički aktivizam poziva nas na propitivanje vlastitog poimanja vrijednosti prema prirodi i onome što ona danas predstavlja u modernom civiliziranom društvu.

Kako ističe kustosica izložbe Ana Čukušić, u zasićenosti od iscrpne racionalizacije svijeta mit je dobrodošlo pribježište u središte stvari. U slavenskom mitu svijet je prikazan kao stablo hrasta, na čijoj najvišoj grani stanuje orao, personificirani bog neba i života Perun, a čije je korijenje dom zmije, boga podzemlja i smrti Velesa. Sve pojave u prirodi svoje postojanje u prirodi duguju njihovom sukobu, a neprijateljstvo između dvojice bogova zasnovano je na krađi kišnice. No vlasništvo kišnice je upitno budući da je Perun povezan s nebom, a Veles s vodama. Njihov sukob nije shvaćen kao borba dobra i zla, već kao slikoviti prikaz dualnosti prirode, štoviše obojica su jednako slavljena – u vjenčanim svečanostima mladoženja baca jabuku preko stabla kao dar Perunu, a potom vinom zalijeva njegov korijen kao dar Velesu. Ravnopravnost i međuovisnost suprotstavljenih načela prirode figurativno opisuje mit o indijskoj božici uništenja Kali. Nastupanjem razdoblja Kali, zemlju će razoriti vatre i potopi, ali će iz kozmičkih voda svijet biti ponovno stvoren i pročišćen. U motivima sjevernoameričkih Indijanaca glavna biće podzemlja Podvodne pantere uzrokuju smrt utapanjem, ali su istovremeno izvor iscjeliteljske moći pri liječenju travama, koje rastu iz zemlje zbog čega sadrže snagu podzemnih bogova. U različitim predreligijskim predajama život i smrt čine dva aspekta iste realnosti, supostojanje kojem svjedočimo promatrajući izmjenu godišnjih doba, elemente koji od izvora života postaju nesreće za ekosustav, život koji završava u svojoj krajnosti ili čovjeka koji je uklopljen u istu prirodu čiji je ujedno posjednik i agresor.

Kolažne slike, skulpture i mobili Anite Celić Celle simbolički su dijagrami koji pomiruju suprotstavljene principe, prisjećaju na nestabilnost elementarnih zakonitosti koje se neposlušno opiru artificijelnom kontroliranju, zaboravljenu pokretljivost i sveprisutnu vibrantnost prirode. Već samo korištenje nekonvencionalnog umjetničkog formata kolaža, govori o stanovitom rastojanju od vodećih umjetničkih trendova i mjestu slobode koje implicira različite kreativne mogućnosti. U izboru medija su razvidni autoričini grafički temelji, odabirom boja i ornamenta bliski japanskim drvorezima, u Europi afirmiranim secesijom. Svaka kompozicija jedna je slučajna varijacija u kojoj se intuitivno preklapaju, isprepliću, prožimaju i povezuju motivi vitalnih ljudskih organa, zoomorfnih, vegetativnih i drugih biotičkih pojava. Unutar vizualno veoma atraktivnih radova krupnih dimenzija i svijetle palete tonova Celić provodi priču o negativnom polu ljudske prirode, egoizmu i inertnosti prema vlastitom okružju, iskorištavanju i istrebljivanju prirodnih resursa i osiromašivanju vlastite kuće. Naime, autorica tihim aktivizmom – uvođenjem arhetipskih likova podzemnog svijeta: zmija, gavrana, vukova – emanira neočekivanu atmosferu te prekida reduciranu i vulgariziranu sliku prirode kao mirne i idilične Arkadije. Pritom pazeći da je njezina simbolička abeceda dostupna i opća, a vizualno povezivanje ilustrativno. Promatrač je pozvan da iskoči iz kolosijeka i na tren uhvati logiku druge zbilje koju nerijetko samo naslućujemo: združenost živih bića u pulsirajući podritam savršene izbalansiranosti rađanja i odumiranja, koji se neprestano obnavljaju i smjenjuju u svom tempu.

Izložba „Biofilija“ objedinjuje autoričin dosadašnji rad, odražava odanost kontinuitetu i artikulira, kao tvrdi sam naziv, nagnuće prema prirodi. Nastavak bavljenja ovom slojevitom i neiscrpnom dionicom autorica vidi kroz gradnju na multimediju u kojoj očekuje i nove značenjske pomake. Radovi Anite Celić Celle nastaju motivirani pokušajima pronalaska razloga čovjekove otprirođenosti, iz empatije uzrokovane neizvjesnim ishodom živog svijeta i fascinacije njihovim zajedničkim suživljenjem potpuno sinkroniziranim u skladbu prirode, koja poručuje da ništa nije onakvo kakvim se čini.

Anita Cella Celić rođena je u Šibeniku. Diplomirala je grafiku na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2007.godine. Izlagala je na brojnim izložbama u zemlji i inozemstvu, sudjelovala na brojnim radionicama, multimedijalnim projektima i suradnjama. Dobitnica je nekoliko nagrada i priznanja. Posljednje postignuće u 2017. je nagrada nacionalnog stupnja A&C Golden Cube natječaja za 2017. godinu u kategoriji tiskanih medija za publikaciju „Arhitekt Ivo“ te nacionalna nominacija za međunarodnu UIA Architecture & Children Golden Cubes nagradu u Parizu. Kolaži su joj objavljeni u monografiji „Cutting Edges – Contemporary Collage“, izdavačke kuće Gestalten, Berlin. Bavi se još i ilustracijom, dizajnom, fotografijom i scenografijom. Djeluje također i pod imenom Cella&Wolves. Živi i radi u Zagrebu.

Izložba ostaje otvorena do 16. listopada 2021. godine.

Nives Matijević

Povezane objave

Više svjetla! Više zraka!

HF

Uvijek radim na više slika odjednom

HF

Novi ciklus akrila Ivane Jovanović Trostmann

hrvatski-fokus

Sarajevska deklaracija o hrvatskom jeziku

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više