Pismo iz sela koje nestaje...

srijeda, 16. svibnja 2018. 22:55
  • Ivo Goldstein demantira oca Slavka

Ivo Goldstein demantira oca Slavka

utorak, 15. svibnja 2018. 15:27

Gimnazijalci u DHK izveli predstavu Povijest hrvatskoga jezika

U ponedjeljak, 13. studenog, u prostorijama DHK gostovali su učenici I. i II. gimnazije iz Zagreba, kako bi obilježili Mjesec hrvatske knjige i Zlatnu formulu hrvatskoga jezika “ča-kaj-što”, koju već preko trideset godina promiče njezin inicijator Drago Štambuk. Tom prigodom dramska družina II. gimnazije, pod vodstvom prof. Ivana Pavlovića, izvela je sjajnu, duhovitu predstavu (vodvilj) “Povijest hrvatskoga jezika”. U programu su, osim učenika, sudjelovali i Drago Štambuk, promicatelj Zlatne formule, odnosno osnivač svehrvatske jezično-pjesničke smotre u Selcima na otoku Braču Croatia rediviva: ča-kaj-što, te voditeljica Lada Žigo Španić. Organizatorica ovoga događanja bila je prof. Antonija Sikavica Joler.
Program je odmah započeo vodviljskom glazbeno-scenskom predstavom “Povijest hrvatskog jezika”, koja je prikazala razvoj našega jezika od predcivilizacijskih vremena do danas. Neartikulirani glasovi spiljskh ljudi, prizori slični uvodnim scenama iz Kubrickova filma “2001.: Odiseja u svemiru”, odmah su nas očima i dušom uvukli u predstavu koja nas je iznimno dinamičnim i skokovitim scenama provela kroz čitavu povijest hrvatskoga jezika i književnosti – od srednjega vijeka, začinjavaca, Držića, Marulića, Gundulića do Šenoe, Matoša, Krleže, Ivane Brlić-Mažuranić… Kako objašnjava prof. Pavlović, vodvilj započinje najvećim izumom u povijesti inteligencije – jezikom (glasom č i ostalim nepčanicima), te nizom skečeva u stilu Monty Pythona ilustrira razvoj čakavsko-kajkavsko-štokavskog jezika kroz vjekove. Bilo je doista domišljato, duhovito, moderno i edukativno! Učenici su se pokazali i kao sjajni glumci, a hrvatski jezik ovom je predstavom dobio razigrano mladenačko ruho, koje mu itekako treba.

Drago Štambuk je, među ostalim, istaknuo da manifestacija Croatia rediviva: ča-kaj-što razvija slobodu hrvatskoga trojstvenoga jezika, gdje pjesnici iz svih triju hrvatskih jezičnih dionica čitaju na svome narječju i gdje se jednoga od njih ovjenčava maslinovim vijencem, a potom se imena uklešu na godišnju ploču Zida od poezije. Do danas je podignuto 27 mramornih ploča na kojima su i najveća imena hrvatskoga pjesništva: Vesna Parun, Dragutin Tadijanović, Slavko Mihalić, Luko Paljetak i drugi.
Štambuk je naglasio kako bi uvođenje Zlatne formule hrvatskoga jezika „ča-kaj-što“ u školski program mnogo učinilo za bolje i šire razumijevanje hrvatskoga jezika i njegovu snažniju afirmaciju, jer Zlatna formula potvrđuje i hrvatski nacionalni identitet, to jest naglašava iznimnu specifičnost hrvatskoga jezika. Štambuk je usporedio Zlatnu  formulu sa živodajnom molekulom vode i njenom formulom (H2O), u kojoj dva manja atoma vodika uspoređuje sa -ča i -kaj, dok atom kisika uspoređuje sa –što. Djeci bi takva usporedba mogla biti zanimljiva i zapamtljiva mantra, naglasio je Štambuk.

Štambuk je na kraju izvođačima predstave poklonio Maslinov vijenac 5, a gostovanje je završeno gromoglasnim pljeskom, uz uzvike: “Ča-kaj-što!” Svaka čast gimnazijalcima i profesorima na tako kreativnoj promociji hrvatskoga jezika – dobro nam došli i sljedeći put!