Get Adobe Flash player

Rashomon po meni spada među prvih deset filmova ikad snimljenih

 
 
Predragocjeni su zapisi iz knjige Akire Kurosawe "Nešto poput autobiografije, gdje slavni redatelj razoružavajuće iskreno govori o svom životu i djelu, povremeno sipajući vrhunske mudrosti. Kurosawa je uz japansku tradiciju volio i Shakespearea, Van Gogha i Cezannea. "Nakon Rashomona kompanija Daiei povukla je ponudu da za njih režiram novi film. Njihovo hladno priopćenje saslušao sam (...) Ošamućen i tmuran išao sam pješice sve do Komae i razmišljao o svojoj teškoj situaciji. Zaključio sam da ću izvjesno vrijeme biti na hladnoj riži (tj. suhoj hrani, postu op. T.T.) i pomirio se sa tom činjenicom. Budući sam shvatio da mi uzrujavanje ne će pomoći, uzeo sam pribor za ribolov..."
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSWBD8DB_2XVmC19snUfLC1LRJ9p5SfP9uMjdWTyaRCiqZ05Ygs
Jedina udica mu se slomila, te se uputio doma "savršeno svjestan da jedna nesreća priziva drugu". Žena ga je dočekala sa: "Čestitam!" "Na čemu?" Rashomon je dobio grand prix na filmskom festivalu u Veneciji. "I ovoga se puta odnekuda pojavio anđeo. Nisam ni znao da je kopija Rashomona poslana na pregled specijalnoj komisiji Venecijanskoga festivala. Moj film je zapravo vidjela Giuliana Stramigiolli, predstavnica Italia filma u Japanu, te ga preporučila festivalskoj upravi. Nagrada u Veneciji odjeknula je u japanskoj kinematografiji kao bomba. Rashomin je kasnije dobio i Oscara za najbolji strani film(...), ali su japanski kritičari uporno tvrdili da su ta dva priznanja samo posljedica zapadnjačke radoznalosti i sklonosti koju imaju prema istočnjačkoj egzotici. U ono vrijeme sam takve izjave teško podnosio, a teško ih podnosim i danas. (razumljivo, Rashomon po meni spada među prvih deset filmova ikad snimljenih, op. T. T.).
 
Zašto japanski narod ne vjeruje u svoje vrijednosti? Zašto uzdiže tuđe, a ruši i kleveće svoje? (e dragi Kurosawa da tek znaš za hrvatski jal i snishodljivost prema tuđincima!, op. T. T.). Sve dok ih nije otkrio Zapad Japanci nisu cijenili niti djela umjetnika kao što su Utamaro, Hokusai, Sharaku. Kako tu našu manu ne znam objasniti, mogu samo očajavati zbog toga što su naši sunarodnjaci takvi kakvi jesu. (Kurosawa je potomak samuraja, pa ima malo jače izražen ponos, samosvijest i sklonost pretjerivanju, op. T. T.). Kada se film prikazivao na japanskoj televiziji uvod je bio razgovor da predsjednikom kompanije Daiei. "Taj čovjek (birokrat, op. T. T.) koji se od početka protivio projektu, koji je tvrido da je završni film nerazumljiv i potom smjenio šefa proizvodnje i producenta zato što su mi pomogli napraviti Rashomon - taj isti čovjek je pred kamerama isticao samo svoje zasluge za uspjeh filma! Hvalio se time što je prvi puta u povijesti filma kamera smiono ušla direktno u sunce, ali u tome hvalisavom monologu nije spomenuo ijednom moje ime niti ime snimatelja Miyagave koji je taj podvig ostvario."
 
Pouka je za mene silna, najvažniji stvar nije sustav već daroviti ljudi na položajima i duh!!! Neki Kurosawini citati:
"Ne možete biti strasni u onome što ne volite".
"Ako u sve gledaš širom otvorenih očiju nikada se ničega ne ćeš uplašiti" (citira brata).
"Pitaš se sigurno zašto živim u ovakvoj straćari i jedem bljutavu hranu. Odgovorit ću ti: zanimljivo je biti živ" (riječi jednog seljaka) (otac) odgovorio mi je da ako mi se posao mogu uvijek napustiti ako mi se ne svidi, te da je svaki pokušaj dragocjeno iskustvo i da će mi jedan mjesec, pa i tjedan rada omogućiti da upoznam nešto nepoznato" (tako je otac nagovorio Kurosawu da se ogleda u filmskoj industriji). "Čovjek koji ne zna u prste (detaljno, op. T.T.) savaki oblik i fazu proizvodnog procesa ne može biti filmski redatelj. Filmski redatelj je vrhovni zapovjednik: ako ne upravlja svakom divizijom ne upravlja ni vojskom u cjelini". "Da je Jama – san (Jamamoto, Kurosawin učitelj režije) bio najbolji učitelj dokazuje i ova činjenica: nijedno djelo njegovih učenika ne nalikuje na ijedan njegov film."
 
"Kritizirati može svatko, ali prosječno darovit čovjek nije sposoban svoj kritički stav braniti konkretnim prijedlozima kako stvari bitno unaprijediti." Kurosawa se kao mladić nije trudio pamtiti statiste već ih je npr. zvao vi u plavom odijelu i sl. "Jama san bi ga korio: "To Kurosawa ne smiješ činiti. Svaki čovjek ima svoje ime": "Genosuke Higaki je sazdan od materijala koji ako se valjano brusi postaje dragi kamen. Ali ljudi zavise i od onoga što nazivamo sudbinom. Ona nije toliko povezana sa sredinom u kojoj žive ili položajem koji zauzimaju u društvu, koliko sa njihovom osobnošću i sposobnošću prilagodbe toj sredini i položaju."
 
"Ono što živi na samom dnu ljudskoga srca ostaje za mene najdublja tajna". Otada sam imao priliku promatrati razne vrste ljudi - varalice, ubojice, plaćene ubojice, plagijatore. Činjenica da svi oni djeluju kao normalni ljudi strahovito me zbunjuje. Oni su u stvari više nego normalni: imaju lijepa lica i govore lijepe stvari..."
"Ja nisam izuzetno jak ni izuzetno darivit. (?! T.T.). Ja jednostavno ne volim pokazivati svoju slabost i mrzim gubiti, pa sam time i čovjek koji se upinje iz sve snage."
"Japanska kinematografija krenula je nizbrdo onoga tenutka kada su otpušteni mladi i dariviti pomoćnici redatelja. Ako ne obučavate i ne odgajate mlade kadrove, ako se lišite njihove svježine, smjelosti i dobrog raspoloženja vaše će snage u prirodnom procesu starenja nužno posustati. Ta istina odnosi se na sve pothvate."
"Filmovi u kojima publika istinski uživa su i filmovi rađeni sa uživanjem".
"Gospođicu X sam poznavao samo po imenu i profesiji, ali sam pročitavši senzacionalistički članak na naslovnoj strani mogao zamisliti njezinu bespomoćnost. Bio sam duboko povrijeđen, kao da je natpis posvećen meni a ne njoj. Takve klevete bile su nedopustive. Nije se više radilo o slobodi izražavanja već o čistom nasilju nad ljudskim bićem..."
Ogorčenost tim člankom potaknuo je Kurosawu na aktivizam u filmu "Skandal" gdje prikazuje odvratnog i beskrupuloznog "fiškala" Hiruta.
Za Rashomon kaže: "Kada govore o sebi ljudi nisu kadri da budu iskreni i pošteni prema sebi.
I zato sebe uljepšavaju.Naš scenarij je slika onih koji ne mogu opstati bez laži.(...)
Egoizam je grijeh koji ljudsko biće nosi u sebi od rođenja i taj se grijeh najteže iskupljuje."
Dojmljiv je opis potresa u Japanu iz 1923. i naknadnog požara. Dječaka fasciniraju gomile leševa, ali i histerija kada se vrši pokolj nevinih tokijskih Korejaca. U jednom trenutku se gomila usmjerila na Kurosawinoga oca koji je po drevnom i prevladanom običaju nosio bradu,pa je masa pomislila da je Korejac. Ljudi iz kvarta su stražarili pored kanalizacijske cijevi kroz koju nije mogla proći ni mršava mačka u strahu da ih tuda ne napadnu diverzanti korejanski. Za natpis kredom na bunaru koju je ispisao prije potresa igrajući se kao dječak Kurosawa (vješt u kaligrafiji koju je privatno učio) masa je vjerovala da je šifrirano korejski i da je bunar zatrovan. Toliki strah od šačice bezopasnih stranih radnika.
 

Teo Trostmann

Dodaj komentar

Sigurnosni kod
Osvježi

Anketa

Tko će pobijediti u sukobu između Plenkovića i Brkića?

Utorak, 16/10/2018

Tko je Online?

Trenutačno aktivnih gostiju: 958 gostiju i nema članova online

 

AIPK Trgovine d.o.o.

 

Registar Branitelja

 

Udruga Zavjet

 

 

Grawe osiguranje

 

 

 

Veliko srce malom srcu

 

Facebook

 

 

Optika Kraljević