Nije riječ o krizi kiparstva, riječ je o krizi duha

 
 
Suvremeni hrvatski likovni umjetnik, akademski kipar Josip Marinović, autor je iznimnog i respektabilnog skulptorskog opusa, kreator niza javnih spomenika, kontinuirano aktivan preko šezdeset godina.
http://www.zagrebonline.hr/wp-content/uploads/2017/10/Fotografija0440-e1508873903173.jpg
• Gospodine Marinoviću, Vi imate gotovo, nemjerljivo kiparsko iskustvo, od šezdesetak godina, kako vidite i doživljavate današnju situaciju u umjetnosti?
- Najprije, ja nisam kipar koji je pratio trendove i bio u tijeku događanja.Ja sam dosta zatvoren u tom, svom svijetu. Sva moja preokupacija temelji se na mom, vlastitom, osobnom, tako da ja i ne znam previše o tim zbivanjima. Ponešto, na brzinu i usput vidim, ako odem na izložbu nekog svoga prijatelja i slično ali to su sve periferna gledanja, naročito, u ljevaonicama, kada netko nešto radi i ja to promotrim, onako površno ili je pak u pitanju otkrivanje spomenika. Ali nisam baš oduševljen s današnom situacijom umjetnosti u Hrvatskoj jer ja pamtim hrvatsku skulpturu kao vrhunac svjetske skulpture a ovo danas, treba zaboraviti. I danas mi imamo nekoliko sjajnih kipara ali su oni na odlasku, ne vidim neku izgledniju budućnost, što se skulpture tiče.
 
• Tko su bili po Vam ključni kipari, koji su imali klasični izraz svjetskog ranga?
- Meštrović, Frangeš Mihanović, Augustinčiuć, Kršinić, Valdec i mnogi drugi, pravi majstori. Gledajte, to je bila velika tradicija, koja danas jenjava i danas nekoliko kipara održava tu umjetničku razinu. Ja osjećam da je to i kraj te velike tradicije. To je kiparstvo koje uključuje i realizam i apstrakciju, sve što može spadati u skulpturu.
 
• Dakle, kriza u suvremenom kiparstvu je očita? Je li uzrok materijalna situacija ili jednostavno nema dovoljno talentiranih autora?
- Nije riječ o krizi kiparstva, to je kriza duha. To je općenita kriza duha.
 
• U osmom mjesecu, nedavno, u Imotskom je postavljena Vaša Gospa od anđela, na kojoj ste Vi radili, koliko, tri godine, svakodnevno.
- Da, svaki dan u atelijeru po nekoliko sati, teškog, fizičkog posla.
 
• Razmišljam o te tri godine koje ste posvetili Gospi od anđela. Pa i vrijeme se općenito promijenilo, nije li to prevelika žrtva za kipara , od tri godine za samo jednu, istina veliku, impozantnu skulpturu?
- Sve to utječe. Dodatno, kod nas nitko za svoj posao nije adekvatno plaćen, pa tako je i kod likovnjaka i zato se nema vremena da se dugo radi.
 
• Zanima me još i ovo, koliko se danas promijenio estetski pristup skulpturi?
- Nekada je rad bio studiozniji, danas je pristup površniji.
 
• Koliko ste Vi gospodine Marinoviću napravili skulptura? Počevši od onih koje su postavljene u prostoru?
- Isklesao sam preko sto i dvadeset, samo u kamenu. Zatim bronce, terakote, drvo, gips, jedno tisuću skulptura sigurno, ako ne i više.
 
• Koji Vam je materijal najdraži?
- Kamen, svakako, ne mora biti mramor iz Carrare, imamo odličan kamen iz okolice Trogira, iz Okruga, on mi je jako odgovarao.
 
• Rekli ste mi da se trenutno malo odmarate? Sigurno planirate ponešto?
- Odmaram se razmišljajući i svakako i planiram.
 

Miroslav Pelikan