Get Adobe Flash player

Ciklus nosi u sebi krhotine sjećanja na prošlo vrijeme, na događaje koje smo skoro i zaboravili

 
 
Akademski slikar iz Vukovara, Zoran Šimunović, pripadnik je mlađe, vrlo poletne generacije suvremenih hrvatskih likovnih umjetnika, izlagao je na nekoliko vrlo zapaženih samostalnih izložbi. U proteklom razdoblju intenzivno je radio na ciklusu Interijeri, razvijajući ciklus, produbljujući ga, trajno zainteresiran za velike formate (šest slika 150 x 150 cm), pronalazeći u njegovom neopisivo dubokom volumenu dobru bazu za oživotvorenje svojih motiva.
https://www.zagrebonline.hr/wp-content/uploads/2018/11/CIKLUS-INTERIJERI-ULJA-NA-PLATNU-15O-X-150-2.jpg
Ciklus Interijeri nosi u sebi krhotine sjećanja na prošlo vrijeme, na događaje koje smo skoro i zaboravili, na ljude i njihove predmete koji se opažaju na novim slikama ciklusa i koji odaju dojam monumentalnosti, jest vjerojatno su bili važni, oko njih se okupljala cijela obitelj (koja se u međuvremenu rasula po svijetu), uostalom bilo je i ugodno sjediti na tom dvosjedu, tu su i neke teško prepoznatljive igračke, cvijeće... i sve je to skupa nježno prekriveno raznolikim plohama boje, koje lebde iznad predmeta i ispod, provlačeći se između, kao da lutaju i traže svojke mjesto u memoriji.
 
Veliki formati ulja Zorana Šimunovića prepuni su simbola, znakova, tragova, koji upućuju na razrješenje enigme sjećanja jer poznato je, sjećanje je vrlo selektivno. Moguće je da Šimunović koristi simbole poput egepatskih hijeroglifa, opisujući situaciju, događaj, zabilježen na platnu a mi se moramo potruditi kako bi doprli do stvarnog značenja.
 
Izrazita koloristička zaigranost s vrlo uočljivim obojanim lebdećim plohama daje slikama optimmistični ton, doista, riječ je o lijepim sjećanjima. Zahvalan na ugodnim doživljajima Šimunović izgrađuje nesvakidašnji svijet memorabilija, oživljen na njegovim impresivnim slikama i vraćen u život (ukoliko se predmetu u međuvremenu zametnuo svaki trag).
http://www.politikaplus.com/upload/images/gallery/S/slika%20%C5%A0imunovi%C4%87-2.jpg
Sve ove sitnice ili malo krupnije stvari jesu bitne svakome od nas i svatko od nas, čuva (u tajnosti) predmet stvar više desetaka godina, iznimno dragocjen, skriven od drugih. Šimunović komponira na svojim velikim formatima fragmente u kompliciranim međusobnim odnosima koje vješto uklapa u cjeline.
 
Njegova su sjećanja vrlo vjerojatno probuđena u kontaktu sa suvremenim interijerom i oživljena kasnije na ovim uljima. Friz velikih formata Zorana Šimunovića na samostalnoj izložbi u primjerenom prostoru bez ikakve sumnje ostaviti će izvanredan dojam jer oni priču jedinstvenu priču pojedinca, priču svakoga od nas.
 

Miroslav Pelikan

U središtu Žunjićeve pozornosti je krug, krug u svim moguće zamislivim oblicima

 
 
Slikar Mladen Žunjić iz Zagreba, pripadnik je skupine najmarljivijih likovnih djelatnika na suvremenoj umjetničkoj sceni. Kontinuirano istraživanje složenosti pojedinih motiva i raznovrsnih kolorističkih mogućnosti, omogućuje autoru primarno kvalitetetan uvid u ostvareno i dosegnuto, posebice kada je riječ o dijelu opusa velikih formata u kombinaciji ulja i akrila.
https://direktno.hr/upload/publish/138137/thumb/20180327-103850_5bdf1b17a8256_970xr.jpg
Kada govorimo o motivima koji su privlačni Mladenu Žunjiću, možda bi bilo preciznije reći kako je u središtu njegove pozornosti krug, krug u svim moguće zamislivim oblicima, krug u neprekidnoj vrtnji, dramatičnoj ili donekle usporenoj, krug koji emanira ekstremnu energiju prepoznatljivu u eksplozivnim bljeskovima boje na platnu, u različitim eruptivnim tragovima od točkice i mrlje, do fragmenata s dominantnom bojom, krug koga pokreće i koji isijava praiskonsku energiju Velikog praska.
 
Ponekad smo dojma kako slikar pokušava zadržati u limitiranoj veličini formata bujanje kretanja, pokušava primiriti nezaustavljivo i neprimirljivo dok su tragovi boje, otisci kolora jedinstveni dokazi o postojanju neprekinutog gibanja i stalnom protoku nepotrošive energije. Raznovrsna kombinatorika sukladnog gibanja krugova ili bučna sudarajuća igra ovala u volumenima kolora, koji se spretno prelojevaju s jednog na drugi kraj vwelikog formata, ostavljajući za sobom vidljive oznake kretanja, znakove svoga postojanja i svoga življenja.
 
Dobar dio svoga opusa Žunjić je posvetio potrazi za magičnim krugom, krugom kao i Janus, s više lica, krugom koji jest središte izvora ali i protoka energije,  krugom kojeg karakteriziraju uvijek drugačiji koloristički snopovi boja.
 
Istodobno, jedan od ključnih elemenata Žunjićeva slikarstva, u ovim ciklusima toliko razvidan, jest optimizam koji se prelijeva izvan okvira slike kao rezultat gibanja silne energije, optimizam prepoznatljiv u snažnim  nanosima boje, u nezaustavljivim kolorističkim impulsima.
http://metro-portal.hr/img/repository/2018/08/web_image/mladen_zunjic_1__6ba.jpg
Žunjićevo slikarstvo temelji se na kontinuiranom istraživanju, na autorskoj strasti i na hrabrom, svakodnevnom suočavanju s opasnom bjelinom platna jer i pjesnici dobro znaju što se sve krije unutar bjeline praznog lista papira. I ovdje spomenimo prednosti velikog formata, od metra pa i više, koje Žunjić sustavno koristi, nalazeći u njegovom volumenu mnoge prednosti, prave mogućnosti.
 

Miroslav Pelikan

Socijalna komedija Nejre Babić i Aleša Kurta

 
 
Predstava "Jedvanosimsoboakalomistobo" Sarajevskog ratnog teatra u okviru 35. Susreta kazališta/pozorišta Brčko distrikta BiH odigrana u Domu kulture u Brčkom. Autor predstave je Nejra Babić i Aleš Kurt koji je ujedno i režiser. "Radi se o socijalnoj komediji, a ona je po svojoj suštini crna, s tim što ova nije baš crna, nego više tamno siva. Smatram da teatar treba da bude socijalno angažiran i da se zaista bavi problemima društva koji nam najviše smetaju da živimo. Pa eto, ova predstava se upravo bavi takvom tematikom. Pored toga ona je u potpunosti uronjena u teatarske kodove od antičkog doba do danas. Nije nam namjera bila da bilo kome ugađamo. Više smo tu da potaknemo na dobro. Da poučimo. I zabavimo. Ako se to još može", rekao je Aleš Kurt.
https://static.klix.ba/media/images/vijesti/b_180515006.jpg?v=1
Kolektivna je ovo predstava. Udrobljena od svega i svačega. Kao da je slagana od isječaka iz novina. Bolje reći od isječaka života. Toliko je u njoj folklornih elemenata. Elemenata ulice. Urbane kuture. Tradicijskih elemenata. Tradicijske kulture. Kola. Narodnog plesa. Narodnih napjeva. Suvremenih glazbenih elemenata. Suvremenog plesa i scenskog nastupa. Bombardiranje porukama sa svih strana u svakome mogućem obliku. Toliko je emocije. Bunta. Prosvjeda. Krika. Govora o Zemlji BiH, „koja je Zemlja, al' država nije“. Plaćaju se škole, uče jezici sve u svrhu što bržega odlaska iz nje. Razmišljanje i uredba birokracije da se ubire porez na poslani novac odseljenih iz BiH koji oni šalju za preživjeti rodbini. Naime prema nekim podatcima iz BiH je iselilo oko 2 milijuna stanovnika. Do karikature doveden lik Zlatan (Zlatan Ibrahimović – koji nikada nije zaigrao za BiH).
 
Zorno su prikazane sve nedaće kroz koje prolazi mladi čovjek u potrazi za poslom za egzistencijom. Plizanje po šalterima – na rubu egzistencije, na rubu samoubojstva. Uspio prikaz Europe pod maskama koje jasno govore i upozoravaju mlade žene.
„Rađa koja može, a rade koje moraju.“
Pisati tekst o stanju u državi u kojoj  već svi o tome pričaju, čitaju, pišu kolumne, raspravljaju, polemišu, svađaju se, šute, vrište, protestuju, odustaju od protesta je, po riječima koautorice teksta Nejre Babić, ubacivanje mozga u bubanj veš mašine.
Predstave ovih Susreta bave se sve i jedna ovom temom ili je se dotiču. Tolike je razmjere uzela. Toliki je to epidemijalnih razmjera problem, problem cijeloga regijona, odlazak mladih sa željom da se nikada više ne vrate.
“Tema, o kojima bi se moglo pisati, je milon, apsurdnih situacija još više. Najzanimljiviji dio čitavog procesa prije pisanja je samo istraživanje, jer je to dovelo do nekih scena koje moja mašta nikada ne bi mogla ni izmisliti. Od izvještaja Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice „o odlivanju pameti i ogromnom finansijskom resursu koje iseljeništvo predstavlja za razvoj domovine“ do ispovijesti žene koja je nakon poroda iz bolnice otpuštena kao muško, pa sve do spiska zvaničnih zanimanja u Bosni i Hercegovini na kojoj se nalazi i Direktor službe drugdje nerazvrstan. Moja sreća u svemu tome je što tekst nisam pisala sama nego zajedno sa rediteljem Alešom Kurtom koji je davao ideje i smjernice snalaženja u ludilu tema kojima bi se mogli baviti. Krenuli smo od pokušaja definisanja toga ko smo zapravo, da bi prešli na postratni period i beskonačnu tranziciju i došli u sadašnjost u kojoj dosta vremena provodimo na šalterima, nezaposleni i umorni čekajući da nam padnu avioni sa neba kako bi pobjegli iz domovine. Jer istina je da je vrlo često jedva nosimo sebe a kamo li situaciju u kojoj se nalazimo.  Ali ne možemo svi ni otići. Onima koji ostaju, čestitamo na postojanju”, kazala je autorica Babić.
 
Bezizlaz. Apatija. Osječaj da je kasno da se išta promjeni. Do izjava aktera za okruglim stolom nakon predstave da se u škole kao zvanični jezik uvede njemački tako da mladi što prije i što lakše odlaze iz BiH. Kada se posije nove godine omoguči nesmetan dolazak radnicima iz BiH na rad u Njemačku s pravom se postavlja pitanje hoče li u njoj ostati itko?
Poruka, ukazivanje na problem, na krajni čas, po nekima već istekao, jedna je od glavnih odlika ove predstave, ali ne i jedina, toliko je toga u njoj, ne za analizu već za pozamašnu studiju. Zato hvala protagonistima na ovoj predstavi. Nije ovo samo KazališnoPozorišna Predstava ovo je ujedno i dijagnoza naših dana, jedne Zemlje koja nikako da postane funkcijonalna država, jednoga naroda koji bježi glavom bezobzira iz tog  i takvog društva, mahom mladi  bez nade u bolje sutra i razmišljaju što iz nje da ponesu, po ćemu lijepom da je se sjećaju.
U predstavi igraju: Maja Salkić, Mirela Lambić, Ana Mia Milić, Alban Ukaj, Sead Pandur, Jasenko Pašić, Adnan Kreso, Saša Krmpotić i Lejla Čaušević.
 

Nikola Šimić Tonin

Umjetnost se temelji na kreativnosti

 
 
Akademska slikarica iz zagreba, Iris Bondora Dvornik, suvremena je hrvatska likovna umjetnica, autorica komplekksnog opusa. Izlagala je na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u domovini i svijetu. Kontinuirano radi na novom ciklusu od Meditacije do strasti.
https://hia.com.hr/media/k2/items/cache/84e9fbe0300668dbe6f777ed34446cfb_XL.jpg
• Vaš novi ciklus, „Od meditacije do strasti“ ozbiljno je narastao. Riječ je o više desetaka slika.
= Da, na posljednjem sam  ciklusu angažirana već dulje vrijeme, obzirom da preferiram slikati na otvorenom prostoru. Misli i potezi su mi pritom žustri i brzi,boja ponekad leti... Atelijer mi je skučen i pruža mi jedino mogućnosti prilagodnje, stoga mi se slike u većem broju rađaju pod vedrim nebom, u okruženju ambijenta prirode, kad je to moguće.
 
• Ciklus se temelji na slobodi kreativnosti.
= Nakon više od 40 god bavljenja umjetnošću, za mene je logičan odmak od tradicionalnog i zadanog, a i umjetnost se temelji na kreativnosti. Sloboda predstavlja užitak nužnog slijeda.
 
Druga njegova odlika je specifičan doživljaj prostora i boje.
= Je li odabir boje i doživljaj prostora specifičan, ne mogu tvrditi, osim da ga kao takovog doživljavam, pa me time vjerujem i prezentira.
 
• Pa i formati slika nisu posve uobičajeni.
= Volim kad je nešto neregularno, neuobičajeno, ali pristojno i skladno, pa tako vjerujem da biram i formate.
 
• Novi ciklus je posve nefigurativan.
= Mislim da je posve svejedno, je li slika figurativna ili to nije, svakako je bitan doživljaj. Finalno ovisi o umjetnikovu senzibilitetu, karakteru, stilu i vremenu, te okruženju u kojem živi.
 
• Uz akrile na platnu, ciklus čine i crteži. Što je akrilima i crtežima zajedničko a što ih možda razdvaja?
= Upravo je danas otvorenje Međunarodne izložbe crno, bijelih crteža u
Starogradskoj vijećnici u Splitu, sa nazivom Spoj likovne i kazališne umjetnosti, koje sam i ja sudionik. Time sam obnovila veselje crteža, iako još nisam sasvim sigurna da li ću ih uklopiti u sljedeću prezentaciju. No crtež je okosnica slike i svakako njezin preduvjet u svakom smislu.
http://m.metro-portal.hr/img/repository/2018/11/web_image/iris_bondora_dvornik_2.jpg
• Izbor iz opusa biti će predstavljen 2019. godine u Zagrebu.
= Bude li sve teklo po planu, u prosincu 2019.god trebala bih izlagati u Muzeju Mimara.
 
• Što je još novo u atelijeru?
= Nakon 420 izložbi, od toga oko 55 samostalnih, uzimam si privilegiju da se sve dešava spontano.
 

Miroslav Pelikan

Anketa

Andrej Plenković je zaposlio ujaka, kuma i sestričnu. Tko je sljedeći?

Ponedjeljak, 10/12/2018

Tko je Online?

Trenutačno aktivnih gostiju: 1278 gostiju i nema članova online

 

AIPK Trgovine d.o.o.

 

Registar Branitelja

 

Udruga Zavjet

 

 

Grawe osiguranje

 

 

 

Veliko srce malom srcu

 

Facebook

 

 

Optika Kraljević