Get Adobe Flash player

Serija ulja od aktova do portreta žena

 
 
Samozatajni zadarski slikar Neven Otavijević slika, koliko mu objektivne okolnosti dopuštaju dok ga subjektivne upućuju, guraju prema obimnijoj kontinuiranoj produkciji.
https://akademija-art.hr/wp-content/uploads/2019/11/Neven-Otavijevi%C4%87-1-635x840.jpg
Teško je posložiti stvarnost života s našim željama, htijenjima i mogućnostima, teško, naporno, složeno i iscrpljujuće. Unatoč svih realnih poteškoća koje nezaustavljivo nagrizaju aktivnu djelatnost umjetnika, Otavijević se srećom hrabro i odlučno odabire, stvarajući likovni produkt manjeg obima ali izrazite težine.
 
Nedavno smo imali prigode vidjeti dva nova ulja na platnu. Riječ je o portretima žena zagonetnog držanja u okruženju u poznatom slikarevom stvarno nestvarnom krajoliku, u prostoru arkadijskog doživljavanja svakodnevnog. Smirujuće, dostojanstvene geste oba lika, prva stojeća i druga sjedeća figura, reklo bi se u potpunoj tišini, kao da jest ili doista jest, pred njima svečani, odlučni trenutak, koji će njihove iduće dane usmjeriti prema nepoznatom ili neizbježivom.
https://akademija-art.hr/wp-content/uploads/2019/11/Neven-Otavijevi%C4%87-2-610x840.jpg
Otavijević s puno pažnje ali i poštovanja portretira jedinstvene trenutke u životima dvije nepoznate žene, ističući njihovu tajnovitost ali i odmjerenu ljepotu.
 
Kolor je odmjeren, profinjen. Doista, žene kao da su izronile iz prelijepog okruženja i sada su tu, ogoljene ispred nas, u očekivanju, u čekanju na odjek dvije, tri sudbonosne riječi, svjesno žudeći prema miru iz koga su izronile. Serija ulja od aktova do portreta žena značajan je doprinos Nevena Otavijevića aktualnoj likovnoj produkciji i bilo bi vrijeme da ih slikar prikaže na izložbi koja bi obuhvatila njegova ključna djela.
 

Miroslav Pelikan

Radovi malog formata 1961. - 2018.

 
 
U Muzeju grada Kaštela u petak, 15. studenog 2019. godine otvorena je izložba slikara i grafičara, profesora emeritusa Petra Jakelića. Izložba je to radova malog formata nastalih u razdoblju od pedeset i sedam godina. Izložbu prati katalog s reprodukcijama izloženih djela te tekstom autorice izložbe, muzejske savjetnice Mirele Vujević Duvnjak.
https://cdn-kastela.r.worldssl.net/images/stories/novosti/2019/11/jakelic.jpg
Slikarstvo Petra Jakelića od samog je početka suglasje neonadrealističkih strujanja, s kojima se susreo za vrijeme studija krajem pedesetih i početkom šezdesetih godina, i klasičnog, lirskog realizma i simbolizma. To pokazuju i dosad neizlagani mali formati, nastali od 1961. do 2018. Ove male slike nastale u pedesetsedmogodišnjem rasponu privilegij su i zanimljivost. Za izložbu je odabrano sedamdeset šest radova rađenih u različitim tehnikama, u kojima ćemo prepoznati vrsnog crtača, grafičara i slikara s jasnom pozornošću prema metijeru. Tematske podloge i motiviku desetljećima crpi iz imaginarnog i simboličnog svijeta odrastanja u Prugovu u Dalmatinskoj zagori, mediteranske kulture i klasične mitologije. U Jakelićevim fantazmagoričnim prikazima često možemo prepoznati geografske i simbolične sudare surove i tajanstvene Zagore i razigranog i obećavajućeg Mediterana. Osim u motivici, u kojoj često spaja folklornu ikonografiju i mitologiju, simboliku izražava i bogatom kromatikom. Na Jakelićevim slikama malog formata isčitavamo slikarske mijene koje zahvaćaju prije svega crtež i slikarsku izvedbu, jer sadržajno on uvijek ostaje u istom interesnom području. Sedamdesetih godina Petar Jakelić različite elemente svog izraza sintetizira u zaokružen, prepoznatljiv i autonoman izraz.
 
Metijerska vještina omogućava Jakeliću širok raspon likovnog izričaja: osebujno kolorističko bogatstvo, od lazurnih do impasto namaza u slikarstvu, od raznovrsnih linija do finih, istančanih osjenčenja u crtežu. Slike gradi slažući plohe s nježnim prijelazima boja od zagasito oker do sunčano žutih tonova, od duboko modre do nebesko plave koje slobodno povezuje u smislene kompozicije. Prije svega kao izvrstan crtač lako materijalizira likovni osjećaj koristeći se različitim tehnikama - slikanjem u ulju, stvaranjem u grafici, zanimljivim kombiniranjem u frotaž crtežima. Suptilan osjećaj za liniju posebno izbija u frotaž crtežima u kojima suprotstavlja meke, glatke obrise ženskog tijela i hrapave površine krajolika. Zadivljuje njegova vitalnost i inovativnost koju je pokazao recentnim akromatskim slikama dramatičnijeg naboja. Vrlo uspješno kombinira apstraktne dijelove pozadina i figura, vrtložno ih isprepliće stvarajući snažan dojam. Ostaje dosljedan svojem nadrealističkom imaginariju, prikazu ženskog lika, cijele figure ili samo portreta koji kao da izranjaju iz brda ili oblaka. Dinamiku ritma i osjećaj taktilnosti postigao je različitom gustoćom ploha te jakim svjetlosnim kontrastima. Jakelićeva djela zahtijevaju od promatrača aktivno sudjelovanje te pozivaju na otvoreni dijalog. Poniranje u podsvjesno, opčinjenost Mediteranom i iskonskim životnim vrijednostima konstanta su Jakelićevog umjetničkog stvaranja koje je protkano uspješnim suživotom nadrealizma, apstrakcije te poetske izražajnosti.
 
Petar Jakelić rođen je 15. travnja 1938. godine u Prugovu pokraj Splita. Kao dijete prve poratne godine u mnogobrojnoj obitelji provodi u Čitluku pored Sinja i Kaštel Lukšiću. Prva četiri razreda osnovne škole završava u rodnom selu, a ostale u Trogiru. Njegov dobrotvor i učitelj Ante Luša usmjerava ga u Školu primijenjene umjetnosti u Splitu. U srednjoj školi objavljuje crteže i vinjete u srednjoškolskom listu Polet i ilustracije u splitskom listu Vidik i Slobodnoj Dalmaciji. Akademiju za primijenjene umjetnosti u Beogradu upisuje 1959. godine. Tijekom studija uzdržava se radeći ilustracije za brojne novine i časopise.
 
Prvu samostalnu izložbu priređuje 1964. godine u Prištini. Iste godine zapošljava se kao nastavnik u Školi za primijenjene umjetnosti u Splitu gdje predaje predmet crtanje i slikanje, grafičke tehnike visokog i dubokog tiska, litografiju, vanjsku i unutarnju opremu knjige, plakat te grafički dizajn općenito. Poslije, 1977. godine, prelazi na tadašnju Pedagošku akademiju u Splitu i predaje kolegij crtanje i slikanje te grafiku i primijenjenu grafiku. Od osnivanja Umjetničke akademije u Splitu 1997. godine predaje kolegij grafiku. Umirovljen je 2008. godine kao redoviti profesor u trajnom zvanju, a 2009. godine zbog nastavničke i znanstvene izvrsnosti i zasluga za napredak Sveučilišta u Splitu stiče počasno zvanje profesora emeritusa.
Izložba ostaje otvorena do 10. siječnja 2020. godine.
 

Nives Matijević

Svijet obnovljenih i probuđenih sjećanja o prostoru i vremenu

 
 
Suvremeni hrvatski likovni umjetnik, akademski slikar Ranko Ajdinović, autor je zanimljivog i poticajnog nefigurativnog opusa na srednjim i većim formatima platna. Slikar svoja djela slaže u obimni ciklus Unutarnjih pejzaža, slažući dočarane slike memorije u atlas, svakoga dana sve deblji i sve tajanstveniji.
http://www.hrsvijet.net/images2/kultura/1_miroslav_pelikan/00000000_Ajdinovic_Unutarnji_pejzaz.jpg
Sjećanja se dodiruju i čine lanac koji vodi u čovjekovu podsvijest, u ono najskrovitije i od sebe samoga, sjećanja koju se na gotovo neshvatljiv način simbolično zabilježena bojom i oblicima, sve u namjeri odupiranja vremenu i stalnoj, pomalo melankoličnoj prolaznosti. No,sve slike iz nove serije ovoga ciklusa nose i razigranost i optimizam i ljepotu nježno izabranih i ukomponiranih boja.
 
Ajdinović kreira svijet obnovljenih i probuđenih sjećanja o prostoru i vremenu, svuda oko nas, u prošlosti, u budućnosti. Njegove slike kriju ključ, govoreći o posve jednostavnim zbivanjima a koja imaju posebno, jedinstveno značenje za svoga tvorca.
https://www.politikaplus.com/img/s/840x490/upload/images/gallery/foto/042019/rankoajdinovic/4166233df294f363338fa33ef29c4bdc.jpg
Atlasi sjećanju mogu se listati i promatrati zabilježeno, kratko ili ne skidati pogleda, znajući kako svatko od nas ima svoje viđenje i doživljavanje istog. Opus Unutarnjih pejzaža Ranka Ajdinovića sjajan je prilog umjetnika aktualnoj likovnoj produkciji, potvrđujući ispravnost kontinuiteta u autorskom radu i izrazite radoznalosti slikara koja ga uspješno vodi sve dalje.
 

Miroslav Pelikan

Meksički umjetnik u splitskom salonu Galić

 
 
Izložba pod nazivom „Retrobudućnost“, meksičkog umjetnika s hrvatskom adresom Erica del Castilla, otvorena je u petak, 15. studenog 2019. u splitskom Salonu Galić.
http://www.showbizzmagazin.com/wp-content/uploads/2019/11/22.jpg
Od početka svoje karijere Eric del Castillo kontinuirano se bavi prikazivanjem osobne predodžbe ljudske naravi, preciznije nečega što bi se moglo nazvati „ljudskim stanjem“ (human condition). Riječ je o apstraktnom pojmu koji označava vrlo širok skup značajki svojstvenih ljudskom biću, među kojima ga posebno zanima ona „ljudske drame“ (human drama). Uz biološki programirane potrebe i vijek čovjeka neizbježno obilježen rođenjem i smrću, čini se da je i ta „drama“ stalno u svojim različitim oblicima utkana u naše živote i vječno učahurena u sva društvena uređenja. To je ujedno tematska okosnica del Castillovih radova na ovoj izložbi, od kojih neke publika ima priliku vidjeti po prvi puta.
 
Uz glavnu tematiku „ljudske drame“, površinsko tkivo del Castillovih radova sazdano je najčešće od motiva „citiranih“ iz povijesti umjetnosti i popularne kulture s tim da za razliku od prakse Pop Arta umjetnik ne upućuje toliko na opsesiju masovnom proizvodnjom i potrošnjom stvarnih materijalnih dobara koliko na potrošnju vizualne kulture, pri čemu se ona ponegdje tumači jednako vrijednim činom stvaranja kao onaj proizvodnje. Ovaj osvrt na pozadinu del Castillove umjetničke proizvodnje uvodi nas u izložbu koja se trenutno održava u splitskom Salonu Galić i njenog naslova Retrobudućnost. Radi se o neologizmu nastalom spajanjem proturječnih oznaka koje očito impliciraju dva različita vremenska stanja. Kao i del Castillovi radovi, i taj izraz nastao je nekom vrstom kolažiranja usred čega poprima značenjski klizni karakter.
 
„S obzirom na širok vremenski raspon nastanka odabranih radova, ova izložba bi mogla biti shvaćena kao retrospektiva Erica del Castilla, što provocira i umjetnik time što joj je nadjenuo dvosmisleni naslov Retrobudućnost. Tome ide u prilog i to što su svi izloženi radovi izvedeni u crno-bijelom koloraturnom odnosu. Tako bi ono „retro“ iz naslova moglo vrlo lako doći u prvi plan i navesti na filmski efekt rekonstrukcije prošlosti (pogleda unatrag), međutim, kako del Castillo zbilja nema gorućeg razloga niti potrebe za pravljenjem retrospektive, Retrobudućnost je radije u funkciji aktivnog pretraživanja njegovih starijih i recentnijih radova i identificiranja općih mjesta u umjetnikovu stvaralaštvu. To je važno – a otuda i ono „budućnost“ u naslovu – jer bi se temeljem toga moglo pretpostaviti u kojem smjeru će se kretati daljnja del Castillova produkcija; uostalom njegov opus može se tumačiti kao otvoreni, ali ponavljajući narativ učvršćen onom vertikalnom tematskom osi gdje se mijenja samo odabir motiva i način njihova prikaza, ali ne i njihova suština. To je proces koji se od početka neprekidno nastavlja i širi, stvaralački timeline čija je razvojna logika slična onome modelu viđenja naše civilizacije kao povijesne spirale, del Castillov Atlas Mnemosyne.
 
Dakle, Retrobudućnost označava vremensku liniju jednog stvaralaštva što je utemeljeno na tematskoj konstanti, strategiji umjetničkog preuzimanja i recikliranju vizualnih motiva u suzvučju sa načinom na koji se odvija proizvodnja suvremene vizualne kulture, sve kroz crno-bijeli filter predstavljenih radova. Latentno obilježje cijelog del Castillovog opusa – a time i njegovih radova na ovoj izložbi – je njegova semantička neodređenost, pri čemu razmatranje postupaka kojima se umjetnik služi u pojedinačnim radovima može obogatiti repertoar njihovih mogućih značenja.
 
Del Castillovi slojeviti video kolaži nastali tijekom 2018. i 2019. godine zasnovani su na premještanju kolaža u prostor „novih medija“ u svrhu širenja mogućnosti vlastitog umjetničkog izraza. Za razliku od kompozicija sačinjenih od srodnih ikonografskih elemenata koji potvrđuju naslove pojedinačnih radova (kao u ciklusu Universal History of Infamy iz 2015. godine), navedeni radovi dinamični su vizualni rebusi koji prizivaju sličnu praksu „zamagljivanja“ prikazanog sadržaja u tradiciji snažnog, gotovo okultnog simbolizma i mističnih djela renesansnih umjetnika poput Leonarda da Vincija ili Albrechta Dürera ili pak engleskog pjesnika i umjetnika iz 19. stoljeća Williama Blakea.
 
Najrecentniji del Castillovi radovi pripadaju seriji digitalnih kolaža velikog formata i zajedno s prethodno spomenutim video kolažima označavaju vrhunac njegovog dugogodišnjeg rada na usavršavanju medijske tehnologije. Jasminka Babić koncizno objašnjava tematiku radova kao „gomilanje slojeva pomoću kojeg autor prikazuje začarani krug ljudske patnje kroz reinterpretaciju motiva iz povijesti i povijesti umjetnosti“. Pitom će ustanoviti kako njegovi radovi sadrže tragove djela, odnosno citate Augustea Rodina, Hieronymusa Boscha ili braće Chapman koji se izmjenjuju s prizorima uništenih gradova. Zaključit će da „isprepletenost kompleksnih prikaza ukazuje na vječno ponavljanje povijesnih, osobnih, obiteljskih i društvenih drama, određenu determiniranost propasti cjelokupnog čovječanstva i kolaps civilizacije kakvu poznajemo“.
 
Zaključno, cijela umjetnička karijera Erica del Castilla prožeta je temeljno ljudskom, a onda i društvenom tematikom u obzoru zapadne civilizacije. Kolažiranje prisvojenog raznorodnog vizualnog sadržaja provedeno na različite načine pokazalo se za umjetnika idealnom mjerom bilježenja razlomljenosti i složenosti današnje slike svijeta. Ako bismo njegov opus na ovoj izložbi sagledali u analogiji s Babilonskim tornjem ili Novom katedralom (iz Universal History of Infamy, 2015.) on bi vrlo lako mogao biti predočen kao kompleksna građevina okomite logike, a ovaj tekst bi bio vodič u tumačenje širih okolnosti njenog nastanka i pripadajućih joj „arhitektonskih“ elemenata. (Iz predgovora: Božo Kesić)
Izložba je u organizaciji Hrvatske udruge likovnih umjetnika - Split, a može se razgledati do 3. prosinca 2019. godine.
 

Nives Matijević

Anketa

Komu ćete dati svoj glas na predsjedničkim izborima?

Četvrtak, 12/12/2019

Tko je Online?

Trenutačno aktivnih gostiju: 1333 gostiju i nema članova online

 

AIPK Trgovine d.o.o.

 

Registar Branitelja

 

Udruga Zavjet

 

 

Grawe osiguranje

 

 

 

Veliko srce malom srcu

 

Facebook

 

 

Optika Kraljević