Get Adobe Flash player

Hrvatski fokus najdosljedniji branitelje interesa preostale hrvatske djece i mladeži

 
 
Postoje reklamne liste najboljih osmislitelja kurikulne reforme. Voditelj je proglašen najvećim intelektualcem, a u osnovi trgovac-dobročinitelj, guruom STEM-a. No koja je cijena za to plaćena? Proglašavam zbog pisanja o kurikulnoj reformi od 2012. Hrvatski fokus najdosljednijim braniteljem interesa preostale hrvatske djece i mladeži.
https://media-exp2.licdn.com/mpr/mpr/AAEAAQAAAAAAAAfAAAAAJGRiN2Q3Yjk5LWNlOGMtNDBkMi05OWZlLTU0M2E0MTY4MDdhNA.jpg
Hrvatski fokusprati zbivanja o strategiji razvoja Hrvatske, na temelju promišljanja prof. Nevena Budaka još od 2012. Godine 2014. stupila su na javnu scenu dva velikana. Prvi je dr. sc. Boris Jokić, kako ga sada nazivaju najvećim hrvatskim intelektualcem. Inače autor magisterija i doktorata pod nazivom: „Science and Religion in Croatian Elementary Education: Pupils’ Attitudes and Perspectives“. Čiji je najvažniji uradak, prijedlog, kako on naziva kurikularne reforme, široka kvalificirana javnost ocijenila neuspješnim. Zato je napustio mjesto voditelja reforme obrazovanja u ljeto 2016.
 
Ovih dana netko je napisao da se za bivše ministre ne zna poslije mjesec dana. Postoji izuzetak. Po javnom djelovanju i sveprisutnosti u zainteresiranim medijima, vjerojatno će dr. sc. Boris Kokić biti ponovno voditelj Ekspertne skupine. Priželjkujem, da u međuvremenu shvati da se radi u duhu hrvatskog jezika, o Kurikulnoj reformi.
 
Dolje STEM, živio Poststem
 
I u Hrvatskoj je vrlo popularna složena kratica ili akronim STEM (u svijetu 18,7 milijuna, a u Hrvatskoj, 2,7 milijuna pojavnica). Nažalost, osim jednog izuzetka STEM se u grubo prevodi kao znanost (Science), tehnologija (Technology), inženjerstvo (Engineering) i matematika (Mathematics). Gdje je tu informatika koju se tako nasilno uvrštava u program obrazovne reforme? A inženjerstvo je samo vršni dio tehnike. Za razliku od prirodne tehnike koja je prema otkrićima stara oko 13,7 milijardi godina, umjetna, čovjekova tehnika, tehnika stvari, ili kako nas uče samo tehnika, stara je svega 3,3 milijuna godina. Inženjerstvo kao zvanje definirano je tek negdje u 19. stoljeću. Nažalost, ni nadležno ministarstvo, ali ni HAZU kao vrhovna znanstvena ustanova u Hrvatskoj, nisu se pozabavili s ispravnim prijevodom. Nijemci su uveli istoznačnicu MINT: matematika, informatika, prirodna znanost i tehnika. Taj prijevod ponuđen je javnosti 2015. U dnevnom tisku u Večernjem listu a razrađeno u časopisu Jezik. To opravdava i uvođenje informatike u škole.
 
I profesor informatičkih predmeta s više visokoobrazovnih ustanova u Hrvatskoj Vjeran Bušelić objašnjava da je teško potpuno prenijeti termin STEM u duh hrvatskog jezika, kao i zaokružiti što on sve obuhvaća jer ‘koje bi to discipline kod nas tretirali kao science“? Ispravna primjedba (https://www.srednja.hr/zbornica/nastava/evo-sto-znaci-i-koja-podrucja-obuhvaca-stem/). Naime, engleska riječ „science“ označuje samo prirodne znanosti.
 
Još 2016. pokazalo se da suvremeni odgoj i obrazovanje u Hrvatskoj ne može biti na osnovi STEM-a. Zato su uvedeni akronimi STEAL i SSH. Tijekom 2017. uveden je za te dvije složene kratice naziv Poststem (u dogovoru s jezikoslovcima). Iz razgovora kojeg je vodila sa mnom Dora Žic (https://narod.hr/hrvatska/igor-catic-pojam-kiborgoetika-pojavio-se-vise-petnaest-godina) a kojeg je prenio i Hrvatski fokus 15. 12. 2017. izdvaja se dio.
 
»Koliko su kiborgizacija ili digitalizacija važne odnosno neophodne u obrazovanju? Moraju li svi ljudi naučiti programiranje? Odgovor na ovo pitanje nije jednostavan. Ono što se u pravilu ne shvaća, pa ni u znanstvenoj zajednici, jeste činjenica da sve što se zbiva je trojedinstvo informacije, energije i materije. Realni svijet nastaje u digitalno-fizičkom sustavu, dok je za potrebe informacijskih sustava nužna energija i materija u obliku svih oblika računala, uključivo pametne telefone. Samo učenjem područjâ koja se sada promiču, sa zastarjelom složenom kraticom STEM (prirodoznanstvo, informatika, tehnika i matematika) to nije moguće ostvariti. Zato je uveden novi akronim Poststem koji je zajedničko ime za STEAL i SSH. STEAL znači prirodoznanstvo, informatika, tehnika, „art“ (u smislu umjetnosti i umijeća) te jezici. Jezici mogu biti formalni: matematika, logika, računalni jezici te humani: vizualni i auditivni. SSH je akronim za društveno-humanističke znanosti. …. Svi moraju čuti u muzičkom odgoju osnove od tradicijske glazbe do najnovijih dostignuća. Međutim, svi ne moraju pritom naučiti svirati ili pjevati. A posebno ne skladati. A skladanje je svojevrsno programiranje. Dodatak, svi moraju učiti risati, ali samo neki će postati crtači stripova ili karikaturisti.
 
Nova kategorija, guru obrazovanja
 
Sada dolazimo do druge mantre. Industrija 4.0. Svi su sada čuli za reklamni slogan, da je to četvrta industrijska revolucija. Naglašeno je već u više slučajeva da se radi o „carevom novom ruhu“. Da je to koncept, kakvih je bilo i ranije. No sada su tehničke mogućnosti veće. U tom konceptu važno mjesto zauzimaju roboti. Makar i oni kao dječje igračke. No, sada postoje već i koboti (suradnički roboti). Ali to je onda već Industrija 5.0. To naše ipak nedovoljno upućene medije, ne sprječava da neke proglase guruom STEM-a.
 
Najbolji promicatelj reforme
 
I tako se zabavlja narod. Koji izlazi na ulicu. Zato, jer im je to rekao, ne možda najugledniji hrvatski intelektualac današnjice, ali sigurno najbolji promicatelj neke reforme. Pa tako i ovdje mu je narod povjerovao. I u dva navrata došao na masovne mitinge, a da pritom nitko nije znao o čemu je riječ. Usprkos lošem uratku, o čemu svjedoče brojne recenzije najuglednijih hrvatskih stručnjaka za pojedina područja, a koje je moguće pročitati u tri knjige koje je pripremilo Znanstveno vijeće HAZU za obrazovanje i školstvo. Cijelu treću, tzv. „Crvenu knjigu“ u nastavcima prenosi ovaj portal.
 
Dogovor reformatora, poslodavaca i sindikata
 
U dosadašnjim raspravama nedostaju jasni stavovi poslodavaca i sindikata. Poslodavcima se može poručiti. Opće obrazovanje ne može biti u funkciji obrazovanja za konkretno radno mjesto. Osim ako u sustavu dualnog obrazovanja ne uzmete određenu osobu za izradbu kalupa za injekcijsko prešanje keramičkih smjesa. Pa i ona mora znati nešto i o ostalim kalupima i alatima.
 
Sindikalni mir reformatori su „kupili“. O tome svjedoči sljedeći tekst.
 
»Tadašnji (d. a.) ministar Vedran Mornar uoči početka rada na Cjelovitoj kurikulnoj reformi jasno je izjavio: „Ne možemo svakomu nastavniku zauvijek jamčiti posao“ (Večernji list, 3. 9. 2014.). Neki bi ljudi nakon reforme (preustroja, preoblike), zbog promjene broja nastavnih predmeta ili njihove satnice po naravi stvari mogli ostati bez posla, a drugi se zaposliti. Sindikatima je to neprihvatljivo jer „od drveća ne vide šumu“ i ne mogu gledati koju godinu naprijed. Ta unaprijed zadana, neraspravljena i raspravi nepodložna zadatost „cjelovite reforme“ cijena je potpore koju je Ekspertna radna skupina platila da bi dobila potporu sindikata. Inače je neshvatljivo kako bi se tako brzo i bespridržajno oko potpore Cjelovitoj kurikulnoj reformi bili složili i sindikati i poslodavci. Ta se potpora sindikata pokazala u nizu slučajeva, pa i u organizaciji prosvjeda 1. lipnja 2016. usprkos protivljenju mnogih članova sindikata, od kojih su neki zbog toga istupili iz sindikata (https://www.vjeraidjela.com/prosudba-nacrta-tehnicke-kulture/).
 
Podrška EU reformi
 
„Izvrsni učenici“ odlično su odradili EU zadaću. Dobili su stoga nekoliko milijuna kuna potpore. Za projekt koji se samo za informatizaciju procjenjuje na stotine milijuna eura. A učenicima i Hrvatskoj kako bude.
 

Profesor emeritus Igor Čatić

Dodaj komentar

Sigurnosni kod
Osvježi

Anketa

Tko mora podnijeti ostavku nakon smrti mladića u Zaprešiću?

Ponedjeljak, 20/08/2018

Tko je Online?

Trenutačno aktivnih gostiju: 1178 gostiju i nema članova online

 

AIPK Trgovine d.o.o.

 

Registar Branitelja

 

Udruga Zavjet

 

 

Grawe osiguranje

 

 

 

Veliko srce malom srcu

 

Facebook

 

 

Optika Kraljević