Get Adobe Flash player

"Izložba nagrađenih crteža" u karlovačkom gradskom muzeju

 
 
Suvremeni ugledni hrvatski likovni umjetnik, Alfred Krupa, predstavlja se samostalnom izložbom u svom gradu, u Karlovcu, u Gradskom muzeju.
http://m.metro-portal.hr/img/repository/2019/10/category_top/alfred_krupa__92a.jpg
• Gospodine Krupa, izložba se otvara 6.11.2019.
- Da, u Gradskom muzeju Karlovac otvaram samostalnu izložbu "Moderno slikarstvo tušem / Modern Ink Painting". Izložba će biti otvorena do 1. prosinca 2019.
 
• Što je ključno za ovu izložbu?
- Ova se postava pripremala pod radnim naslovom "Izložba nagrađenih crteža" uključuje moja 53 rada  iz razdoblja od 2012. do 2019. što je upravo period u kojem sam ostvario međukontinentalnu afirmaciju i priznanje za svoj dugogodišnji pionirski rad u sklopu danas jednog od najaktualnijih i sudeći po rezultatima na svjetskim aukcijama jednog od investicijski najinteresantnijih slikarskih pokreta - New Ink Art. Moje pismo namjere vladi Japana iz 1996. godine (gdje  kao prvi hrvatski slikar stipendista japanske vlade odlazim 1998.) danas se smatra manifestom pokreta New Ink Art, a sam ja koji sam aktivan od 1990. pionirom slikarskog pokreta New Ink Art i njegov "zapadni majstor".
 
• Što ste izabrali za ovu izložbu?
- Predstavio sam se sa širokim dijapazonom radova od onih malog, intimnog formata preko tradicionalnih izduljenih iz role tankog dudovog/rižinog papira pa sve do velikog "galerijskog" tuša na sirovom slikarskom platnu. 
 
• Nekoliko riječi o motivima.
- Po motivima, tu su krajolici, vedute, radovi inspirani japanskim drvorezima, trenutnom osobnom i društvenom situacijom, aktovi/figure i animalistika, a najintrigrantiji je upravo likovni pristup koji na potpuno osoban i autentičan način reinterpretira tipično zapadnjački modernitet i suvremenost kroz materijale i formalnu redukciju istoka.
https://www.politikaplus.com/img/s/840x490/upload/images/gallery/S/Slika%20Alfred%20Freddy%20Krupa%201.jpg  
• Vaši se radovi nalaze u mnogim muzejima i galerijama.
- Moji se tuševi mogu naći u značajnim muzejskim zbirkama poput one Moderne galerije u Zagrebu, HAZU-Kabinet grafike (koji će se moći razgledati na ovoj izložbi), TATE Britain u Londonu, Orange Regional Art Gallery u Orangeu NSW-Australia, Šleskom muzeju u Katowicama u Poljskoj i drugdje.
Radovi su mi bili predstavljani i nagrađivani na 6 kontinenata, a o njima su pisali razni domaći i međunarodni mediji (od SAD-a do Kine) uključujući i velike magazine poput britanske Aesthetice i čilenskog dvojezičnog Arte Al Limite.
 
• Izložbu prati i lijepi katalog.
- Autor predgovora je likovni kritičar, povjesničar umjetnosti i arheolog Ante Vranković, a postava akad.slikarica Aleksandra Goreta. Izložba, uključujući dvojezični katalog, realizirana je sredstvima Grada Karlovca.
 

Miroslav Pelikan

Bijeli kamen, koji gledam cijeli svoj život, dobio je cjelovito jednu drugu vizuru, dobio je boju

 
 
Dina Jakšić Pavasović, istaknuta je pripadnica mlađe generacije hrvatskih likovnih umjetnika. Doktorica je znanosti. O širokom rasponu njezinih interesa razgovaramo s umjetnicom.
http://www.hrsvijet.net/images2/kultura/1_miroslav_pelikan/000000000_dina_jaksic_P_izlozba.jpg
• Potječete iz klesarske obitelji s dugom tradicijom. Koliko je to utjecalo na Vaše umjetničko formiranje?
-U samim počecima više bi istakla majčin utjecaj koji se manifestirao kroz njezin kreativno kaotičan radni prostor prepun zanimljivih ostataka tkanine i kojekakvih drugih materijala. Kako smo puno vremena provodili upravo tamo, ti materijali su bili moja prva iskustva u dječjem stvaranju, a i kasnije. A što se tiče kamenoklesarstva, sigurno u samim počecima je utjecalo ali pravi utjecaj se dogodio ipak kasnije, kad sam se vratila sa svih studija, te sam konkretnije i ozbiljnije počela promatrati okolinu koja me okružuje. Počela sam voljeti i cijeniti taj prekrasan materijal onako kako ga poštuje moj otac, brat a i moji preci.
 
• Što je ključ Vašeg pristupa motivu u slikarstvu?
-Motiv se ne pojavljuje u formi opisivanja prirode ili pak objekta, lika. Ne negiram izravan utjecaj okoline ali se on manifestira kroz senzaciju i osjećaj. Motivu pristupam više iz perspektive stvaranja jednog svijeta u kojem likovne strukture imaju glavnu ulogu. Zadajem sebi zadatke sklada, intrigantnog sukoba boji i formi, intenzivnog prisustva snažnog likovnog rješenja. Svaka boja i forma ima svoju ulogu, kao glumci na pozornici, a svaka slika ima svoju predstavu.
 
• Bavite se i skulpturom?
-Da, i to vrlo zanimljivom tehnikom lijepljenja bračkog kamena. Naknadnim intervencijama od ljepila stvaram linije koje kao da rade crteže u prostoru. Sami oblici skulpture podsjećaju na arhitektonsko geometrijska zdanja u prostoru, međutim na pojedinim intervencijama oblikovanjem kamena dobivam organsku formu. Finalni rezultat je kamen sa svom svojom hladnoćom i surovosti koja se transformira u lepršavu i laganu formu. Ono što mene najviše intrigira u tim radovima je upravo to što taj bijeli kamen koji gledam cijeli svoj život je dobio kompletno jednu drugu vizuru, dobio je boju.
 
• Vaš je opus vrlo raznolik, od radova u kamenu do platna, no, što je bitna poveznica?
-Mislim da se u svim mojim radovima ističe isti likovni rukopis samo je različito sredstvo i primjena. Kad promatrate skulpture i slike pronalazite iste boje, iste forme tj. isto promišljanje u likovnim rezultatima. Stoga mogu reći da bitna poveznica je upravo taj individualni rukopis koji karakterizira mene kroz osobni i umjetnički aspekt. Primijeniti ga na kamen je samo bilo pitanje vremena. Prvo sam kamen koristila kao koncept, znak za važnost vlastitog podrijetla i identiteta te kasnije je kamen postao i materijal kojeg oblikujem.
https://blog.inyourpocket.com/croatia/wp-content/uploads/sites/5/2019/07/AM13_photo-17-web-1-683x1024.jpg
• Doktorica ste znanosti?
-Da, na području likovne kulture, smjer slikarstvo, od 2015 godine. Ljubav prema Braču se najviše manifestirala kroz doktorski rad jer istraživanje provedeno na lokalitetu me je dovelo do doktorske disertacije pod nazivom „O mirazu kroz umjetničko oblikovan prostor“. Riječ je o umjetničkoj intervenciji na cesti koja je od emotivnog značaja lokalnom stanovništvu. Pomoću istraživanja kulturne baštine i svih drugih čimbenika uvjetovanih na lokalitetu stvorila se ideja rada u formi site-specific umjetnosti.
 
• Vodite i galeriju u Splitu.
-U Splitu smo otvorili galeriju ima već sada pet godina, dok ona u Donjem Humcu na otoku Braču je sagrađena prije jedanaest godina. Ona se nalazi na mjestu gdje se i sve stvara, iako moram istaknuti da na isto to mjesto naš pokojni nono je imao svoju galeriju prije više od 60 godina. I on je stvarao na tom mjestu, kao i njegov otac.
https://blog.inyourpocket.com/croatia/wp-content/uploads/sites/5/2019/07/IMG_0036-web-1.jpg
• Što je novo u atelijeru?
-Upravo radim na jednom velikom triptihu, dug je više od 4 metra. Već dugo me okupira ali napokon ima rezultata te uz njega radim narudžbu kamene skulpture. Međutim, ono što me trenutačno najviše veseli je priprema za izradu velike skulpture. Još sam u fazi izrade maketa, tj malih verzija, od kojih ću izabrati jednu te krenuti rješavati problematiku izvedbe. Još nikad nisam radila skulpturu monumentalnih dimenzija. 
 
• Planovi?
-Osim izvedbe te velike skulpture plan su mi i nove izložbe. Za sada pregovori su počeli za Zagreb i Italiju jer do sada sam radove u kamenu izlagala samo na otoku Braču tako da je vrijeme da idu dalje.
 

Miroslav Pelikan

Za svako svoje djelo spreman sam odvojiti neograničeno vrijeme

 
 
Akademski slikar Zoran Šimunović iz Osijeka, radi u Vukovaru, osobito je istaknuto ime srednje generacije suvremenih hrvatskih likovnih umjetnika. U posljednje vrijeme izlagao je nekoliko puta samostalno diljem Hrvatske.
https://arteist.hr/wp-content/uploads/2019/04/Zoran-%C5%A0imunovi%C4%87-2-750x400.jpg
• Gospodine Šimunoviću, istaknuti ste umjetnik srednje generacije hrvatskih likovnih umjetnika. Kako vidite aktualni likovni trenutak kod nas?
-Na žalost ne dobro. Na umjetničkoj sceni vlada zatvoreni krug i vrlo je teško prodrijeti u njega, poglavito za autore koji nisu u većim sredinama. To opažanje govorim i sa stajališta umjetnika ali i sa stajališta kustosa, te umjetnici moraju ulagati izniman napor da bi pronašli svoje mjesto pod suncem. Apsolutno je opravdano da autor mora dati sve od sebe da bi postigao dobar umjetnički rezultat i iza njega mora postojati mukotrpan rad da bi stvorio kvalitetnu i opravdanu umjetnost koja zaslužuje biti viđena. Također je veliki problem što nema uređenog tržišta umjetninama, ne postoji dovoljan broj privatnih galerija koje se bave prodajom, promocijom i marketingom umjetničkih djela kao što je uobičajeno u zapadnim zemljama. Također ne postoje menadžeri niti agenti koji zastupaju umjetnike već je sav posao na samom umjetniku od slikanja, traženja izložbenog prostora, promocije i prodaje što se ponekad čini nemogućom misijom jer svako zvanje je specifično te su rijetki oni koji mogu savladati sve te stavke. Možda ne treba biti toliko kritičan. Osjete se i pozitivni pomaci, od nedavno umjetnici imaju na raspolaganju razne programe sufinanciranja i potpora iz raznih fondova te ukoliko se malo angažiraju mogu dobiti jako pristojnu financijsku potporu za svoje djelovanje. Upravo radi takvih stvari smatram da će u budućnosti generacijama biti puno lakše nego što je to sada.  
 
• Zapaženi su Vaši radovi, u velikim i vrlo velikom formatu. Što je tako atraktivno u tom formatu?
-Kod mene vlada određena opsesija velikim formatima, jednostavno nemam racionalnog objašnjenja zašto je to tako, jednostavno rad na velikom formatu me ispunjava i na njemu se mogu najbolje izraziti. Za sada slikam slike dimenzija 1,5x1,5 m i 3x3 m, ali lagano osjećam veliku potrebu da pređem na još veći format. Upravo radi toga u zadnjem ciklusu sva djela su naslikana u formatu 1,5x1,5 m na način da svako djelo može funkcionirati zasebno, ali zajedničkim spajanjem više djela možete dobiti neograničeno veliko umjetničko djelo. Na taj način pružam mogućnost i svojim kolekcionarima da izraze svoju maštovitost i da si sami slože djelo kakvo žele.
 
• Isključivo slikate uljem. Na tako velikim formatima proces slikanja traje dugo, a današnje je vrijeme iznimno ubrzano.
-Ne opterećujem se vremenom. Smatram da se svakom djelu neovisno o tehnici slikanja treba dosta posvetiti. Taj proces uključuje promišljanje o svako djelu kao i sam postupak slikanja. Za svako svoje djelo sam spreman odvojiti neograničeno vrijeme kako bi ishod bio najbolji. Osobno sam protiv „štancanja“ djela koja u tom postupku, po mom skromnom mišljenju, gube na umjetničkoj vrijednosti. 
 
• Nedavno ste izlagali na zajedničkoj izložbi s Dubravkom Sertićem, Vi ulja on crteže. Kako je publika prihvatila mješovitu izložbu?
-Publika je bila oduševljena. Nemate priliku često vidjeti takav kontrast na jednoj izložbi (u koliko se ne radi o biennalima ili slično). Mogu reći da je upravo taj kontrast izazvao razne emocije kod posjetitelja, pozitivne i naveo ih na dodatna razmišljanja o djelima i samom postupku nastanka umjetničkih djela. Smatram da je i jedan od ciljeva ove izložbe bio navesti ljude na razmišljanje i smatram da smo Sertić i ja u tome uspjeli. Također smo se referirali na sukob između slikarstva i crteža kroz dva svijeta i dva umjetnika koja su potpuno različita, a u konačnici slična. Osobno mi je bila iznimna čast sudjelovati na ovakvoj izložbi i veselim se daljnjim suradnjama sa Sertićem. 
 
• Vaši motivi izviru iz sjećanja, to me podsjeća na Bergmana.
-Da. Lijepo je sjećati se sretnih trenutaka i stvari u životu, to je svojstveno za nas kao ljudska bića. Ukoliko imate mogućnost ispoljiti tu emociju prema van, bilo bi šteta ne staviti ju na platno. Upravo to i činim kroz svoja djela. Sva ta sjećanja su ono što nas čine osobama kakve jesmo i ne trebamo bježati od njih. Neka sjećanja i stvari koje slikam sežu u djetinjstvo, a druga su novijeg datuma. Njihova starost nije bitna, bitna je ta emocija koju u meni probuđuju. Ponekad je teško umjetnicima ogoliti svoju intimu i pokazati ju vanjskom svijetu, ali ja s tim nemam problema, možda uglavnom što se kod mene uvijek radi o lijepim sjećanjima koja meni izazivaju ugodu i sreću i nadam se da djela isti efekt pobuđuju i kod publike. Neopisivo mi je drago kada mi publika dođe i kaže kako ih je neki detalj sa slike podsjetio na njihovo djetinjstvo ili neku sitnicu iz njihovog života te se na taj način osjećaju povezano sa mnom i sa mojim djelom.  
https://zg-magazin.com.hr/wp-content/uploads/2019/03/zoran-simunovic-slika.jpg
• Vaš je opus između figurativnog i nefigurativnog.
-Pri završetku akademije isključivo sam se bavio apstrakcijom. Ali nikad ne znate što vam vrijeme nosi niti u kojem ćete smjeru otići. S vremenom me figuracija počela sve više privlačiti i trenutno se u njoj mogu najviše izraziti iako elementi nefigurativnog su još uvijek prisutni. Upravo spoj figurativnog i nefigurativnog je jedna od odlika mog rukopisa kao i kolorit.
 
• Niste slobodni umjetnik, radite u muzeju u Vukovaru.
-Neophodno je da imate stalan posao. Upravo radi toga moje stvaralaštvo je  neopterećeno. Kada imate materijalnu sigurnost možete stvarati ono što želite, možete si dozvoliti da na djelima ogolite sebe i svoju intimu, niste opterećeni raznim narudžbama već slikate samo isključivo ono to vas kao umjetnika ispunjava. Nije isključena mogućnost da ću u budućnosti biti samostalni umjetnik, ali za sada me ovakav status u potpunosti ispunjava. Također rad u muzeju mi je proširio vidike. Uspio sam vidjeti koliko je truda i rada potrebno s druge strane da bi se neki projekt realizirao i sada kao umjetnik više cijenim i taj dio posla koji je neophodan u likovnom stvaralaštvu. Kroz vlastito iskustvo mogu reći da se ta dva posla uzajamno upotpunjuju i kroz kustoski rad sam stekao sve one vještine koje sam naveo u odgovoru na Vaše prvo pitanje, a koje su neophodne da ih umjetnik danas posjeduje.
 
• Što je trenutno novo u atelijeru?
-U pripremi su novi ciklusi. Ostajem vjeran svom rukopisu, ali figuracija me sve više privlači…
 
• Planovi, izložbe, monografije?
-U pregovorima sam za nekoliko izložbi sljedeće godine u Hrvatskoj. Također pregovaram i sa galerijama u inozemstvu. Ove godina je bila dosta turbulentna. Iza mene je 6 samostalnih i jedna međunarodna izložba. Iduća godina je u znaku pripreme novog ciklusa kako bi se publici mogao predstaviti sa novim radovima. Za monografiju je još rano iz razloga što sam relativno kratko na sceni (od 2013. godine), pa ću o njoj razmišljati tek kroz koju godinu.
 

Miroslav Pelikan

Anketa

Čega se više bojite?

Petak, 03/04/2020

Tko je Online?

Trenutačno aktivnih gostiju: 1253 gostiju i nema članova online

 

AIPK Trgovine d.o.o.

 

Registar Branitelja

 

Udruga Zavjet

 

 

Grawe osiguranje

 

 

 

Veliko srce malom srcu

 

Facebook

 

 

Optika Kraljević