Get Adobe Flash player

Bubnjar, koji se do kraja "ogolio"

 
 
Nedavno je zagrebački nakladnik Sandorf objavio, bez ustezanja možemo reći, objavio zanimljivu knjigu sjećanja poznatog zagrebačkog glazbenika Borisa Leinera, Sve bio je ritam.
https://i0.wp.com/akademija-art.hr/wp-content/uploads/2020/06/boris-leiner-sve-bio-je-ritam.jpg?fit=1722%2C1207&ssl=1
Ponajprije moram reći da sam knjigu prisjećanja Borisa Leinera, na razne stvari a najviše na Štulića i Azru, pročitao u jednom dahu. Vrlo pitko štivo. Nikako se ne može reći da je knjiga dosadna, kao što je memoaristika u pravilu takva.
 
Leiner i kada piše o kućnim ljubimcima, glazbenicima, pjevačima, grupies, putovanjima, travi i ostalom ali i razočarenjima, mukama i nimalo jednostavnom i harmoničnom životu, ali i o ljubavi, čini to na vješt način, potičući našu memoriju, pa sam se tako i sam sjetio da sam u davnim osamdesetima, skinuo s programa Radio Zagreba koncert Azre i tu traku slušao više puta, jer taj je koncert bio odličan, iako sam imao i nešto kupljenih glazbenih produkata iste grupe.
 
Leiner piše i o osobama, sviračima koji su defilirali kroz grupu, s više ili manje sentimenta, uz izrazitu lidersku poziciju Štulića jer Johny je broj jedan. Stanovita pikanterija  u sredini knjige je Leinerov akt, pa tu fotografiju možemo prihvatiti kao dokaz da se bubnjar do kraja ogolio, u svojim sjećanjima.
 

Miroslav Pelikan

Tizian je motive pasa rabio kao alegorije grijeha i zla

 
 
Utjecaje srednjovjekovne ikonografije na tumačenje motiva psa, analizirajući venecijansko slikarstvo 16. stoljeća, predstavlja Simona Cohen (Tel Aviv University). Renesansa, pozivajući se na naturalistički prikaz realnog svijeta, napušta simboličku i didaktičku funkciju likovnih prikaza, no venecijanski majstori ustraju u prikazu životinjskoga simbolizma, ali pod krinkom žanra i narativnih scena. Jedan je motiv tu osobito zanimljiv, jer je njegovo značenje, kod dvojice velikih majstora, bilo sasvim oprečno. U srednjem je vijeku pas simbolizirao negativne moralne karakteristike: proždrljivost, pohlepu i ljutnju, a takva su tumačenja, putem literature i umjetnosti, prenesena i u 16. stoljeće.
https://1.bp.blogspot.com/_x4FADDdzHdM/SmX64clMZlI/AAAAAAAAAYk/roV8XzkPJAk/s400/Titian,+Boy+with+Dogs+in+a+Landscape,+c.1565,+rotterdam+jpg.jpg
Tizian je motive pasa rabio kao alegorije grijeha i zla. Tintoretto se pak pozivao na drugu tradiciju, onu antičku, koja je psa povezivala s vrijednostima kao što su vjernost, mudrost, budnost te gledanje u budućnost. Najmanje četiri slike Posljednje večere i dvije Pranja nogu predstavljaju jedinstvenu uporabu motiva psa, pri čemu je njegova uloga različita: od simbola pieta, do poniznosti i odanosti. Autorica analizom pokazuje da su i renesansni umjetnici, programatski okrenuti realističkom prikazu prirode, ostali skloni simbolizmu animalnih motiva, a u tom su kontekstu osobito zanimljivi venecijanski slikari i njihov ambivalentan odnos prema simbolici psa. Pas je ipak u Kneževom dvoru simbol puka koji je sluga i gone ga niže strasti. (Vidi: Hektorović, Petar, Usporedba puka i psa.) U 13. stoljeću medvjed je na zastavi španjolskih križara (grb Madrida), ali to je mutna veza sa kapitelima pa ne iznosim.
 

Teo Trostmann

Isejska prisutnost zabilježena je u Traguriju i Saloni

 
 
U okviru proslave dvjestote obljetnice najstarije hrvatske muzejske ustanove - Arheološkog muzeja u Splitu, Muzej grada Kaštela ugostio je izložbu „Iz grada isplovi ovog - Issa maritima“, autora Borisa Čarge, voditelja područne ispostave Arheološkog muzeja u Visu.
https://radio.hrt.hr/data/article/234103_d672db475c389bd8734e.jpg
Jačanje isejskog utjecaja na obalno područje srednje Dalmacije, ostavilo je trag i na području današnjeg Kaštelanskog zaljeva. Isejska prisutnost zabilježena je u Traguriju i Saloni, a najvažnije kaštelansko antičko naselje Sikuli, koje se nalazilo na području Resnika,  također je bilo snažno povezano s Isom. Povezanost Sikula i Ise ogleda se u urbanizmu naselja, ali i u brojnim pokretnim nalazima pronađenima u podmorju i na kopnu.
„Izložbu nismo odabrali slučajno, jer je riječ o lokalitetu koji je usko vezan s našim najvećim antičkim lokalitetom u Resniku, Siculima, tako da je na izložbi prisutno podosta poveznica. Siculi su egzistirali približno u isto vrijeme kao i Issa, iako je Issa nešto starija. Issa je osnivala naselja Tragurion i Epetion te je vjerojatno  imala utjecaja i na osnivanje Sicula, tako da nam je izložba posebno zanimljiva i pomalo lokalna“, kazao je ravnatelj kaštelanskog muzeja Ivan Šuta.
 
Pokušaj da se posjetitelju približi način života antičkog čovjeka i njegova percepcija mora tematska su okosnica izložbe i kataloga kojeg uređuje i kao autor potpisuje Boris Čargo, viši kustos priručne zbirke i lokaliteta Issa. Katalog je strukturiran u tri dijela: tekstualno obrađena tema, kataloški popis i posljednji koji prikazuje dvije kraće analize i jedan prijevod antičkog književnog djela.
Prvi dio kataloga sadrži nekoliko tekstualnih cjelina koji donose opće zemljopisne podatke o Jadranu, izvore koji govore o imenu Jadrana i isejskom brodovlju, opis antičkih lučkih ostataka, trgovačke aktivnosti, ribarske tradicije i ribarskog alata. Pomoću grafičkih prikaza i fotografija rekonstruirana je antička obalna linija koja je 'u odnosu na današnju bila niža za otprilike dva metra'. Ostaci kamenih blokova stoga su očuvani i vidljivi uglavnom ispod morske površine. Tekst sadrži i povijesne podatke vezane uz pomorsku flotu grada Isse. Sudjelujući u mnogobrojnim bitkama između Ilira i antičkih Grka kao i kasnijem savezništvu s Rimom i sukobima s Filipom Makedonskim, moreplovci s Visa dobivaju reputaciju prekaljenih ratnika, ali i vrsnih trgovaca. Prva poznata pomorska bitka na hrvatskom dijelu Jadrana dogodila se 384. g. pr. Kr. kada dolazi do napada združenih ilirskih snaga na grad Faros. „Tradicionalno je tumačenje da je grčka pomoć Faranima, vjerojatno pod vodstvom Jadastina, stigla iz Isse“.
 
Svakodnevici stanovnika Isse svjedoče keramički artefakti sačuvani na području nekropole antičkoga grada i predmeti pronađeni na podmorskim lokalitetima. U katalogu su prikazane amfore različitih tipova, keramičke posude, tanjuri i figure, sidra od kamena i olova, igle za mreže od bronce, olovni i keramički utezi, udice i kovani novac koji datira i do 200 godina prije Krista.
Zanimljivost i posebnost ovog kataloga čine citati iz antičkih djela na temu suživota čovjeka i mora, npr.: citati iz Djela apostolskih, gdje je opisano ponašanje posade na brodu za vrijeme oluje; izvadak iz Plautove komedije Konop, gdje je opisana težina ribarskog života i posebno vrijedan prijevod jednog dijela treće knjige Opijanova didaktičkog spjeva Halieutika (O ribolovu) kojeg je pripremila Marta Čargo. Jedan od stihova potonjeg spjeva glasi: Prvo, ribaru tijelo i udovi, i jedni i drugi bi trebali biti i brzi i jaki, niti previše debeli niti tijelom biti slabiji jer potrebno mu je često uvis vukući boriti se sa snažnim ribama, kod kojih je prisilna snaga, dokle god se gibaju valjajući se u naručju majke mora.
Drugi dio kataloga sadrži kataloški popis autora Borisa Čarge, Maje Bonačić Mandinići i Jurice Bezaka. Prikazano je 137 izložaka s materijalnim opisima, datacijama, nazivima lokaliteta, sažetim objašnjenjima i popratnim ilustracijama u boji. Publikacija je opremljena popisom korištene literature i velikim brojem ilustracija koji prate tekst i pobliže dočaravaju život antičkih moreplovaca grada Isse.
Na kraju su pridodane i dvije kraće analize: Analiza organskih ostataka iz ulomaka amfora pronađenih na Visu (Issa) autora Igora Jerkovića i Zvonimira Marijanovića te Preliminarna analiza ljuštura školjkaša i puževa i ribljih koštanih dijelova iz kuća i nekropola Isse autora Antonele Paladin, Elme Vuko i Sanje Puljas. (Vladimir Cerovac).
Izložba će biti otvorena do 19. srpnja 2020.
 

Nives Matijević

Niz čudesnih motiva krajobraza Mediterana

 
 
Akademski slikar iz Dubrovnika, Lukša Peko, istaknuto je ime suvremene hrvatske likovne produkcije, autor je kompleksnog, impresivnog opusa. Izlagao je na brojnim samostalnim izložbama u domovini i svijetu.
https://otvoreno.hr/wp-content/uploads/2020/06/IMG_198760210.jpg
Proteklo razdoblje omogućilo mu je rad na ciklusu malih, manjih formata ulja na papiru i platnu, 36 x 24 i 20 x 20 centimetara, s nizom doista čudesnih motiva krajobraza Mediterana, mora, obala, crkvica, uz istaknuta nazočnost drveća,tajanstveni otoci ili priobalje gdje žive raznolika stabla umjesto ljudi, udaljeni visovi.
 
Za ciklus je karakteristična alla prima izvedba, koja je rezultirala sjajnim umjetničkim dosezima. Ciklus je primarno nastao kao niz predložaka za buduće, velike slike, ulja na platnu, no zaokružio se je kao posve samostalna, izdvojena, dovršena  cjelina malih formata.
https://i1.wp.com/akademija-art.hr/wp-content/uploads/2020/06/Luk%C5%A1e-Peko-1.jpg?fit=1414%2C1413&ssl=1
Koliko će ipak u budućnosti poneki od ovih motiva prerasti u veliki format, onako kako je izvorno bilo zamišljeno, ostaje da se vidi. I ovom prigodom valja kazati kako slikar njeguje snažan, moćan, razbuktali kolor. Ciklus snovitih stvarno nestvarnih krajobraza Lukše Peke izvanredan je doprinos autora aktualnoj likovnoj produkciji.
 

Miroslav Pelikan

Anketa

Buduća Hrvatska vlada bit će najljevija od 1945. godine. Slažete li se?

Četvrtak, 09/07/2020

Tko je Online?

Trenutačno aktivnih gostiju: 1342 gostiju i nema članova online

 

AIPK Trgovine d.o.o.

 

Registar Branitelja

 

Udruga Zavjet

 

 

Grawe osiguranje

 

 

 

Veliko srce malom srcu

 

Facebook

 

 

Optika Kraljević