Get Adobe Flash player

Dvostruki život: dizajn, umjetnost, aktivizam

 
 
U Multimedijalnom kulturnom centru u Splitu,  u ponedjeljak 9. rujna, otvorene su dvije izložbe nastale u produkciji Galerije Hrvatskog dizajnerskog društva – retrospektiva grafičkog dizajna Sanje Iveković „Dvostruki život: dizajn, umjetnost, aktivizam“ koja je izvorno predstavljena u HDD-u prošle godine, te izložba „Širite ženski svijet!“
http://dizajn.hr/wp-content/uploads/2019/02/P1710387-Custom-900x507.jpg
Izložba Sanja Iveković – Dvostruki život: dizajn, umjetnost, aktivizam predstavlja na jednom mjestu pregled grafičkog dizajna Sanje Iveković, prvenstveno u području oblikovanja knjiga i plakata, ali i vizualnih identiteta, televizijskih grafika itd, nastalih od početka 70-ih do kraja 90-ih godina, kao i nekoliko umjetničkih projekata u kojima upravo dizajn igra važnu ulogu. Kustosi izložbe su Marko Golub i Dejan Kršić. Kustosi izložbe su Marko Golub i Dejan Kršić.
Dobro je poznato da je Sanja Iveković jedna od najistaknutijih suvremenih hrvatskih umjetnica čiji je značaj prepoznat na međunarodnoj sceni suvremene umjetnosti, a radovi izlagani na nizu velikih svjetskih izložbi poput Documente te u najprestižnijim svjetskim muzejima, uključujući tu i retrospektivnu izložbu u Muzeju moderne umjetnosti u New Yorku (Sweet Violence, MoMA, 2011.). Područje njezinog umjetničkog djelovanja prije svega obuhvaća konceptualnu umjetnost, video-umjetnost i performans, ali je daleko manje poznato da važno poglavlje njezinog rada pripada i grafičkom dizajnu, kojim se profesionalno, većim ili manjim intenzitetom kontinuirano bavila od ranih sedamdesetih do sredine 90-ih godina. Štoviše, pored mnogih radova realiziranih za kulturne institucije, javnu televiziju i civilno društvo, punih 11 godina provela je na stalnom radnom mjestu dizajnerice u izdavačkoj kući Grafički zavod Hrvatske, za koju je oblikovala brojna izdanja i dizajnirala nekoliko njenih biblioteka i oglasnih kampanja. Unatoč toj činjenici, njen dizajnerski rad, kao i dizajnerski aspekti niza njenih umjetničkih projekata, osim povremenog spominjanja u pojedinim tekstovima, dosad uglavnom nigdje nisu obrađeni.
 
Kada govorimo o dizajnu Sanje Iveković, upravo teme i odabir medija čine najjasniju distinkciju u odnosu na njene umjetničke radove, sam je kontekst drukčiji, odnosno činjenica da je riječ o narudžbama i profesionalnim zadacima. Međutim, metode i pristupi su nerijetko isti ili vrlo slični — iako kao dizajnerica svom poslu pristupa s krajnjom profesionalnošću, ozbiljnošću i distancom, u njemu se jasno osjeća samosvjestan stav, naglašeno refleksivan pristup mediju i temi koju interpretira. I u slučaju umjetnosti i u slučaju dizajna to su radovi medijske prirode, čija je odlika izvjestan stupanj ‘anonimnosti’, ne tek kao odsustvo potpisa, nego vidljive i prepoznatljive ruke, poteza.
Ova izložba posvećena je upravo tome — s jedne strane dizajnerskim radovima realiziranim slijedom narudžbi, a s druge onim umjetničkim projektima Sanje Iveković koji ne samo imaju nezanemarivu grafičku dizajnersku komponentu, nego je za njihovo razumijevanje i tumačenje bitno razgovarati upravo o dizajnu, oglašavanju, masovnim medijima itd. 
 
Na katu galerije istovremeno je otvorena izložba „Širite Ženski svijet! Dizajn progresivnih ženskih časopisa u periodu 1934. – 1946.“. Od sredine 1930-ih nakon unaprjeđenja tiskarskih tehnika, prvenstveno ofseta koji početkom 1930-ih postaje dominantna tehnologija za tiskanje ilustriranih časopisa i uslijed nove političke aktivacije ženskih udruženja nakon pada diktature 1934. godine, ženske organizacije počinju tiskati časopise u većim nakladama i promišljeno uređene, kako bi bili zanimljiviji i pristupačniji širem broju žena. Uredništva će početi voditi brigu o dizajnu, te će časopisi i svojom likovnom opremom zagovarati ideje udruženja. Časopisi će biti bogato opremljeni fotografijama i ilustracijama, a dizajn nekih naslovnica zaista jest progresivan.
 
Izložba „Širite Ženski svijet!“ tematizira publikacije feminističkih udruženja tiskane od sredine 30-ih do prvih poratnih godina, polazeći od domaćih primjera kao što su 'Žena danas', 'Ženski svijet' i 'Žena u borbi', ali i komparirajući ih s istovremenim, međunarodno utjecajnim, srodnim svjetskim primjerima poput francuskog časopisa 'Les Femmes' i američkog 'The Woman Today'. Autorica izložbe je Barbara Blasin.
Gostovanje izložbi u Splitu organiziraju Platforma 9.81, MKC Split i HDD s partnerima DVK UMAS. Izložbe su otvorene do 19. rujna.
 

Nives Matijević

Ciklus nudi raznolike mogućnosti komunikacije, otvara mnoštvo upita

 
 
Akademski slikar Bojan Dolenec, istaknuto je ime srednje generacije suvremenih hrvatskih likovnih umjetnika. Autor je nekoliko zanimljivih i složenih slikarskih ciklusa.
https://akademija-art.hr/wp-content/uploads/2019/09/Sugestivne-slikoskulpture-Bojana-Doleneca-1-834x840.jpg
Nedavno je realizirao niz atraktivnih slikoskulptura, izvedenih u kombinaciji alabastera i akrila na podlozi srednjega formata. Možemo reći i da njegov novi ciklus čine reljefi s motivima krajobraza, osvijetljeni, prepoznatljivi i delikatni, sve do posve tamnih, noćni reljefa, u jednoj boji ili tek njih nekoliko. Taj tajanstveni imaginarni krajobraz ponekad sliči engleskom vrtu a ponekad surovoj obali koje se svakako moramo dokopati.
https://zg-magazin.com.hr/wp-content/uploads/2019/05/miroslav-pelikan-300x389.jpg
Miroslav Pelikan
 
Katkada sam dojma, kako Dolenec u svakoj slikoskulpturi ispisuje doživljaje, ugođaje, sentimente proteklog dana, bilježeći emotivno utisnuto u sjećanje,u svoj slikarski dnevnik, govoreći bojom, bojama ili oblicima, riječ, gestu, misao, san. Ciklus reljefa srednjeg formata, u zahvalnoj kombinaciji, oslikanog akrilom alabastera, omogućuje autoru brojne varijacije na sve ono što nas okružuje, u čijem smo obruču, u čijoj smo zaštiti zaklonjeni.
https://zg-magazin.com.hr/wp-content/uploads/2019/09/dolenec-akrilik-na-alabasteru.jpg
Ciklus reljefa s motivom nestvarnog pejzaža vrlo je sugestivan, nudi raznolike mogućnosti komunikacije, otvara mnoštvo upita, o postojanju nas samih, o sjećanjima i zamišljanjima, tko smo, što smo i kamo napokon idemo. Nadahnuti ciklus Bojana Doleneca vrlo je odmjeren, nenametljivog kolora, promišljajući.
 

Miroslav Pelikan

Smij i suze iz stari’ vrimen’ u Sućurcu po sedmi put

 
 
Sedma Večer kaštelanski’ glendi i batudi koju je Gradska knjižnica Kaštela iove godine organizirala u sklopu Kaštelanskog kulturnog ljeta u četvrtak 29. kolovoza i ove je godine u Gospojsku štradu u Kaštel Sućurcu privukla brojnu publiku željnu smijeha koja je u “prvi od sedan Kaštili” stigla iz svih Kaštela i okolnih mjesta, kako bi uživala u “funcutarijama, glendama i batudama naši’ stari”.
https://narod.hr/wp-content/uploads/2019/09/Ve%C4%8Der-glendi-i-batudi-2019_GKK_zajedni%C4%8Dka.jpg
Igrokazi na čakavštini koji su bili protkani šaljivim crticama iz kaštelanske prošlosti u izvedbi djece Dramske skupine GKK, starinske kaštelanske glende i batude u izvedbi Ivice Žegarca-Žutog, kao i šaljivi autorski uradci gostiju i ove su se godine pokazali kao dobitna kombinacija za privlačenje velikog broja posjetitelja na “Večer kaštelanski glendi i batudi”. Baš kao i prethodnih godina, i ove je godine prostor Gospojske štrade bio premalen za primiti sve gledatelje željne lijepe i šaljive čakavske riči.
 
Večer je započela stihovima pjesme “Od stoljeća sedmog” kaštelanskog pjesnika Ive Cvitića koje je kazivala Mira Marinović Batić povodom obilježavanja 100. obljetnice ovog iznimnog kaštelanskog pjesnika, a nastavljena je izvedbama šaljivog igrokaza na kaštelanskoj čakavštini “Još u našoj svići jema uja ili Nismo još za pod čenprese” autorice Renate Dobrić i “Svađom” bračkog pjesnika Stjepana Pulišelića. Vjernim povratkom “u nika stara vrimena, kad se živilo u zajedništvu – uz rad, trud, znoj, tugu, veseje, plač, smij, svađu, korteđavanje, uncutarije, glende i batude mladi glumci: Anton Jerkunica i Nevena Kovač, te Anja Katalinić, Marijeta Batina i Roko Jerkunica su među gledateljima izazvali oduševljenje, koje je postalo i još jače, kad su im se pridružili i mladi plesači i svirači iz KUD-a “Putalj”, otplesavši i odsviravši kaštelanski šotić.
 
Za scenografiju je i ove godine bila zadužena Anamarija Kelava, vrativši uređenjem prirodne pozornice pod zvijezdama i izvođače i publiku u neka davna vrimena, dok je djecu za izvedbu igrokaza pripremila Marijana Jerkunica, voditeljica Dramske skupine GKK. Inicijator i scenarist Večeri kaštelanski glendi i batudi je ravnateljica GKK Renata Dobrić, koja je ujedno svih i provela kroz ugodnu sparnu ljetnu sućuračku večer protkanu šaljivim stihovima, glendama, pjesmom, plesom i dobrom zabavom. Ogroman pljesak i gromoglasan smijeh, koji su uslijedili nakon svakog od tri nastupa Ivice Žegarca-Žutog, “meštra o’ glendi i batudi”, nastavili su se i nakon što su se za za “staru sućurašku šentadu” u Gospojskoj štradi smjestili gosti: Danica Bartulović, Željka Blažević, Joško Dadić, Nađan Dumanić, Marijan Grbavac i Mladen Vuković, koji su publiku nasmijali kazivanjem stihova, šala, skečeva i ostalih šaljivih točaka, za što su nagrađeni velikim pljeskom. Iako je bio najavljen, gosp. Dinko Sule se ispričao zbog nedolaska i uputio Kaštelanima veliki pozdrav.
Na Večer glendi i batudi ove je godine stigla i prof. dr. sc. Sanja Nikčević, teatrologinja, književnica, publicistica, filmska i kazališna kritičarka, koja je po svršetku programa na poziv ravnateljice dala svoj osvrt na događanje kao posebna gošća.
- Veliko mi je zadovoljstvo što se večeras nalazim s vama u Kaštel Sućurcu, na ovom prekrasnom mjestu, na ovom predivnom i preemotivnom događanju koje mogu nazvati povratkom pravom i istinskom kazalištu, koje publika voli posjećivati i u kojem publika uživa. Večerašnja večer je večer očuvanja tradicije, kulturne baštine, smijeha i radosti, večer ozarenih lica, večer u kojoj sam jedva uspjela doći do stolice za sjedenje. Upućujem velike pohvale inicijatorici ove večeri za ideju, rad i trud, kao i svima ostalima koji u istoj sudjeluju, jer ovo je kazalište kakvo bi kazalište i trebalo biti. Hvala za ovu večer, istaknula je Sanja Nikčević, koja je, ponesena ugođajem, i sama naposljetku ispričala šalu, koju je publika nagradila velikim pljeskom i smijehom.
 
Nakon dvosatnog događanja prepunog smijeha i dobrog raspoloženja, večer je zaključena uz nastup Lane Rubelj i riječi ravnateljice R. Dobrić:  Veseli me što smo vas još jednom, po sedmi put, uspjeli vratiti u stara vrimena, kad seu Kaštilima živilo uz trud i znoj, radost i tugu, smij i suze, uz glende i batude... Vaša nasmijana lica, pljesak, odobravanje i potpuno ispunjena Gospojska štrada govore više od riječi, a upravo zbog toga su Večeri glendi i batudi jedno od meni najdražih događanja, koje organiziramo s radošću upravo zbog vas, publike, i zbog vaše stalne podrške. Osim dobrog raspoloženja, večeras je ostvaren još jedan cilj, a to je uključivanje djece u projekt očuvanja kaštelanske nematerijalne kulturne baštine koji GKK provodi tijekom cijele godine pod naslovom “Kaštelanska kulturno-povijesna baština”, a koji podupiru Ministarstvo kulture RH, Splitsko-dalmatinska županija, Grad Kaštela i Zračna luka Split-Kaštela. Svima hvala od srca na stalnoj podršci.
 

Renata Dobrić

Ne slikam ni zbog slave ni zbog novaca

 
 
Suvremeni hrvatski likovni umjetnik, slikar Duško Šibl, istaknuto je ime aktualnih hrvatskih stvaralaca. Sredinom rujna izlaže na zajedničkoj izložbi s fotografom Željkom Koprolčecom u varaždinskoj galeriji Zlati ajngel.
https://www.galerija-makek.com/wp-content/uploads/2015/11/Du%C5%A1ko-%C5%A0ibl-3.jpg
• Izložba se otvara trinaestog rujna.
- Da, izložba se otvara 3. rujna u poznatoj varaždinskoj galeriji Zlati ajngel. Izlažem zajedno sa svjetski poznatim fotografom Željkom Koprolčecom, njegove se fotografije nalaze u New Yorku u MoMI. Koprolčec je bio inspiriran mojim radom, vidio je određene sličnosti između svoga pristupa fotografiji ženskom tijelu i moga slikarskoga pristupa ljudskom tijelu. Vidio je sličnost u dinamici, u pokretu, u klaustrofobiji ponekad, u kompoziciji. Drage volje sam prihvatio njegov prijedlog za izložbu. Izlažem desetak svojih slika a on desetak svojih fotografija u galeriji koja ima dvije razine. Radovi ne će biti odvojeni već će biti pomiješani. Zgodno je što se izložba održava za vrijeme Varaždinskih baroknnih večeri. Dogovor je da bih ja trebao u galeriji po modelu nešto naslikati pred publikom. Jako mi je važan proces rada.
 
• Kako će funkcionirati svijet slika i svijet fotografije, zajedno?
- Bitna je kompozicija. I za sliku i za fotografiju važna je kompozicija. Čovjek sâm fotoaparatu sugerira. Svaki fotograf ima svoj način. Kao i u slikarstvu.
 
• Slikate vrlo energično i ta se energija osjeća na Vašim slikama. Na fotografijama se osjeća određena napetost.
- Ponekad ubijem sliku jer je previše energije. Da, na fotografijama se osjeća uzbudljivost.
 
• Slikate najčešće ljudska tijela, naga tijela u pokretu?
- Moje su figure simbol svega, ljudske figure, ne oblačim figure jer ih to sputava. Kada gledam baletnu predstavu ne volim da kostimi sputavaju, volim da se vidi pokret mišića i tijela. Meni je najvažniji pokret.
https://direktno.hr/upload/publish/158166/kola-pelikan_5cfe3e9a8e966.jpg
• Vjerni ste slikarstvu.
- Kod mene je to potreba za slikanjem, nužnost. Ne slikam ni zbog slave ni zbog novaca.
 
• Nakon varaždinske izložbe što je u planu?
- Trebao bih imati u Mimari iduće godine, u ožujku, malu retrospektivu, oko četrdeset slika iz svih segmenata moga opusa. Spremam izložbu i za Waldinger u Osijeku. Za ovu godinu pripremam izložbu u Voloskom, nedavno sam se preselio iz Dubrovnika u Opatiju. Za godinu dana izložiti ću u Sarajevu moje likove iz Marina Držića za vrijeme filmskog festivala.
 
• Novosti u atelijeru?
- Donio sam slike iz Dubrovnika, spremam se za slikanje. Dubrovačke su slike drugačije od zagrebačkih.
 

Miroslav Pelikan

Anketa

Tko je po Hrvatsku i Hrvate opasniji?

Utorak, 17/09/2019

Tko je Online?

Trenutačno aktivnih gostiju: 1432 gostiju i nema članova online

 

AIPK Trgovine d.o.o.

 

Registar Branitelja

 

Udruga Zavjet

 

 

Grawe osiguranje

 

 

 

Veliko srce malom srcu

 

Facebook

 

 

Optika Kraljević