Kritička retrospektiva Dalibora Jelavića u zagrebačkoj Modernoj galeriji
Suvremeni hrvatski likovni umjetnik i donedavni profesor na zagrebačkoj ALU-u, akademski slikar Dalibor Jelavić, kreator značajnog i osebujnog opusa, na kraju travnja predstavio se javnosti s Kritičkom retrospektivom u zagrebačkoj Modernoj galeriji, koja ostaje otvorena do kraja svibnja.
• Vaša je retrospektiva najavljena kao kritička sinteza Vašeg opusa, djelujete četrdesetak godina. Izložba je podijeljena na dva dijela, prvi od ALU do bolesti i drugi, razdoblje novoga Jelavića. Što je temeljna karakteristika Vašega slikarstva?
– Ova izložba pokriva razdoblje od 1976. do 2016.godine. Na Vaše pitanje mogu odgovoriti sljedeće, riječ je i o sintezi ali i o analizi stvaralaštva u tih četrdeset godina. Temeljna karakteristika moga slikarstva jesu stalne cikličke mijene i istraživanja u mediju slikarstva. Na početku moram istaknuti kako je izlagački prostor Moderne galerije ograničen te sam se morao postavom njemu prilagoditi. Dakle, Kritička retrospektiva je izbor djela iz mojih slikarskih opusa.
• Vi ste odabrali radove?
– Koncept sam napravio ja a povjesničari umjetnosti Tonko Maroević i Željko Marciuš su se držali moga koncepta jer su ga smatrali dobrim. Odabir pojedina djela, prezentirali smo postavom da definira moj rad u tom prvotnom razdoblju od 76. do 99. godine. Počevši od Crno bijelih slika u tehnici monokromije na platnu (mramorni ili saharski pjesak), zatim se pojavljuje ciklus Rosa oko trokuta, potom Trag Svjetlosti te Svemirski teatar (niz crno–bijelih uljanih slika). Ja sam poslije u svom životu, nakon osobne kalvarije (bolesti jetre) opet okrenuo kolorizmu, koji me definira kao slikara žestokih boja.
• Drugi dio Vaše retrospektive pokazuje jednog sasvim novog Jelavića. Novi život, novi slikar.
– Neminovno je bilo da poslije jednog takvog razdoblja, život emanira želju slikara da napravi puno toga. Nastavio sam rad na Svemirskom teatru (ciklus Veliki prasak) i na kraju u posljednjem ciklusu Rog izobilja.
• Kolor je prosto buknuo, eruptirao?
– Jest, upravo tako. Oslobodila se nova pozitivna energija, prepustio joj sam se bez zadrške. Kroz njega sam definirao i specifičan tehnološki pristup.
• Ulje i enkaustika.
– Da, ulje u kombinaciji s enkaustikom.
• To je rijetka tehnika.
– Rijetka, ali stara. Ona je ponešto i tehnološki opasna jer se pri kuhanju voska sa razrjeđivačima oslobađaju kancerogene pare. No ona ima svojstvo da u potpunosti zadrži pigmentaciju, boje ostaju svježe i sa protekom vremena ne mijenja se tonalitet .
• Volite vrlo veliki format.
– Dobar slikar se mora moći izraziti i na minijaturnom formatu kao i na velikom. Nije lako uvijek savladati veliki format. Često je to pravi izazov, a ja to volim.
• Što je trenutačno novo u atelijeru?
– Mislio sam ga malo urediti, dobar dio slika je vani. Pripremam novi ciklus, nastavljam ciklus Rog izobilja. U planu mi je izložba na kojoj bi pokazao crteže nastalih u razdoblju od četrdeset godina. Okrenuo sam se i novim medijima i napravio sam veliki broj digitalnih grafika, to će biti iznenađenje jer će pokazati moj slikarski svijet u novom suvremenom mediju izražavanja.
Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. PrihvatiPročitaj više