Hrvatski Fokus
Društvo

Djeci treba pomagati

Pred početak nove školske godine 2016./2017.

 
 
»Ne učimo za školu, nego za život.«
(Seneka)
 
Radila sam u školi 36 godina, 34  godine u razredu kao učiteljica matematike i fizike. Iz neposrednog iskustva, iz opće teorije školstva iz literature, iz elementarne pedagogije, psihologije, sociologije i ostalih komparativnih znanosti i znnstvenih disciplina dovoljno toga znam, da s  punom sigurnosti i odgovornosti mogu reći i tvrditi kako djetetovo prihvaćanje škole, učitelja (profesora), stvaranje motivacije za učenje i konačan uspjeh, napredovanje, odabir zvanja i zanimanja, višestruko ovise o roditeljskom stavu prema školi i svemu onome što škola daje i trebala bi davati.
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2016/09/UPISI_U_1__RAZRED.jpg
Puno sam pisala o tome. Veliko je pitanje kojim bi se trebali baviti multidisciplinarni stručnjaci i političari: Zašto djeca ne vole školu? U školi i za školu provode najviše svojeg vremena. Škola bi im trebala biti drugi dom, čak i više. Razrednica je druga majka, a razrednik drugi otac, nažalost nekima nekada i prvi, unatoč tome što imaju oba roditelja. No, to je jedna druga priča, koja zahtijeva potpunu stručnu i ljudsku elaboraciju. Naime, za to bi ponajprije trebalo steći povjerenje učenika.
 
Pred nama je nova školska godina. Za polazak u školu, bi svakog učenika trebalo pripremiti, ne samo materijalno (knjige, pribor, odjeća, obuća, ruksak, šlape…) već fizički i psihički. Psihička priprema je zapravo najvažnija. Tu je velika uloga roditelja, naročito kod prvašića. Trebalo bi oko toga napraviti pozitivno ozračje. Prvi dan škole bi za njih trebao biti praznik u obitelji užoj i široj. Bilo bi dobro da mu članovi obitelji, rođaci, kumovi, starija braća, pa i susjedi ispričaju neku svoju lijepu i pozitivnu dogodovštinu iz škole u njihovim počecima školovanja, o njihovoj učiteljici, o knjigama (pločicama), o onome što su učili i kako su učili, o iskustvima, pa i malim nepodopštinama što svi učenici, kako god dobri bili, ponekad naprave u školi. Dijete bi trebalo steći dojam kako škola nije samo njegova briga i problem, te kako sve poteškoće, brige  i radosti iz škole može uvijek podijeliti sa svojim najbližima.
 
Svako dijete je jedinstveno po svemu, pa  tako i po prihvaćanju škole, učiteljice, odgovornosti, obveza i po učenu. Jednima je to vrlo lako i jednostavno, dok drugi imaju poteškoća, a neki i većih problema. To je normalno, jer rast i razvoj kod svakog djeteta je drugačiji. Nikad nigdje nije taj rast i razvoj pojedinca  nije uzlazan i linearan. Postoje različiti uzroci  čije su posljedice nejednakost u učenju i napredovanju svakog učenika, koji proizlaze iz genetskog nasljeđa, okruženja i roditeljskog stave prema školi i učenju. Nije dobro svoje dijete uspoređivati, ni po čemu s drugom djecom iste dobi. Pratuti razvoj djeteta, pa tako i napredovanje u učenju i školi bi trebalo pratiti u odnosu na to dijete samo, odnosno sagledavati napreduje li, stagnira li ili zaostaje u odnosu na nastavno gradivo u pojedinim nastavnim predmetima.
 
Nije dobro negativno govoriti pred djecom o školi, nastavi, učiteljici, kao ni od djeteta tražiti da uvijek u svemu bude najbolje od drugih, odnosno da u svim nastavnim područjima ima samo petice. Ocjenjivanje je ionako vrlo diskutabilno i često puta nerealno. To je zapravo najteži dio nastavničkog posla. Ocjena je često stimulativna, a ponekad i kazna, što nije preporučljivo, ali je djelotvorno. Nije dobro da roditelji za ocjene nagrađuju ili kažnjavaju učenika. Učenje je glavni posao učenika i za to on mora naučiti biti odgovoran, ponajprije sebi, onda roditeljima i učiteljici. U učenju bi djetetu trebalo pomagati, ali ne tako da se nešto uradi umjesto njega, nego ga navoditi da to što treba dobro uradi, odnosno da sam ispravi svoje pogrješke i na njima nauči kako točno riješiti problem.
 
Nemojte djecu plašiti ničim u školi, a naročito ne matematikom. Ako vi niste voljeli taj predmet i imali afinitet prema njemu, to nikako ne znači da će tako biti i u vašeg djeteta. Pokušavajte svojeg učenika, kad ga – ukoliko to traži – propitujete naučeno gradivo, da vam na postavljena pitanja odgovara svojim riječima, maker to stilski i gramatički nije sasvim u redu. Ne dopustite vašoj djeci da uče napamet. To nije učenje. Tu nema razmišljanja,vać nepotrebnog gubljenja vremena i nekorištenja mozga. Toga bi se trebali držati i učitelji. Znam da je puno lakše kad ti učenik “izdeklamira” onako kako je u knjizi i što si tisuću puta čuo, nego se aktivno uključiti i pratiti svaku učenikovu riječ, rečenicu, smisao, shvaćanje, logičko zaključivanje, mogućnost primjene naučenog na konkretnim zadacima, samoprovjeru točnosti rješenja, uočavanje pogrješke i ispravljanje netočnog postupka u rješavanju. To nije nimalo lako. To je process koji započinje prvog dana svake školske godine, u svakom nastavnom predmetu, na svakom satu. Na taj se način ne samo utvrđuje i provjerava naučeno gradivo, nego se dijete uči razmišljati, zaključivati i govoriti. Uz sve ostalo to je zadaća svakog nastavnika.
 
Tijekom školovanja svakog bi učenika trebalo naučiti učiti, ali i smisleno govoriti. Činjenica je da djeca, mladi, pa i mnogi odrasli ne znaju govoriti, unatoč solidnom formalnom obrazovanju. Škola je odgojno obrazovna ustanova, pa osim učenja, koje nekako stalno iskače u prvi plan, baš kao i ocjene učenika, važan, rekla bih skoro najvažniji  je odgoj koji se stječe u školi, na razne različite načine, u svim svojim komponentama. Odgoj u školi i odgoj u obitelji, bi trebali činiti komplementarnu cjelinu, a ne jedan pobijati drugi. Tu svoje mjesto ima Crkva, Država, društvena zajednica, politika, mediji, ulica, društvo, prijatelji…
 
U škole je nužno uvesti građanski odgoj u bilo kojem obliku, kroz ostale predmete, ili kao samostalni nastavni predmet, što trebaju odlučiti stručnjaci, a ne političari, kroz koji bi se djeca i mladi odgajali kao aktivni  i jednakopravni građani, svjesni svoje slobode, prava, obveza, dužnosti i odgovornosti, koje im pruža civilizirano demokratsko društvo. Naša je dužnost kao društva, roditelja i nastavnika svakom djetetu pružiti maksimalan rast i razvoj, sukladan njegovim potrebama i mogućnostima, bez ikakvog pritiska i prisile, te ga osposobiti da samostalno krene u život, osnuje obitel, živi od svojeg rada, sretan i zadovoljan, u svojoj domovini.
 
Nije to nikakva utopija. To je moguće, samo onda kada je svima do toga stalo, kada svatko radi svoj posao što najbolje zna i najviše može i kada izaberemo najspobnije, najpoštenije, vjerodostojne i odgovorne ljude, da nas vode, upravljaju državom, predstavljaju nas u svijetu, doprinose boljitku društva i svakog pojedinca, koji imaju realnu viziju naše budućnosti, kojima je briga za građane, razvoj društva, suverenost, samostalnost i opstojnost Hrvatske na prvom i jedinom mjestu.
 

Ankica Benček, učiteljica u mirovini

Povezane objave

AFORIZMI – Neki

HF

Priziv savjesti (2)

HF

Kroatischer Schriftsteller und Deutschland

HF

Lijek protiv karcinoma pluća je spreman

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više