"Smetje jeno smrdlivo. Ve bum ti ja dreka nutri porino, ka neš več tak smrdijo…"
U nekoliko nastavaka donosimo izbor citata iz djela za srednjoškolsku lektiru u kojima ima neprimjerenih, vulgarnih i protuživotnih sadržaja za učenike
Zoran Ferić u 4. verziji kurikula Hrvatskoga jezika (veljača 2018.) konačno je izbačen s popisa autora! https://www.hrvatski-fokus.hr/index.php/gledsita/22231-izbacite-sve-autore-koji-promicu-pedofiliju Istina, Ferića više nema na popisu lektire, ali neki sporni autori još uvijek su ostali u lektiri (npr. Slavenka Drakulić ili Olja Savičević Ivančević). Ministrica ovom okružnicom to ne komentira.
Kurikul nudi profesorima potpunu slobodu izbora tako da se mladi autori, čije su knjige doživjele tek prvo izdanje, nalaze na popisu preporučenih lektirnih naslova. Tako se uz Vjenceslava Novaka: „Posljednji Stipančići“ i Slobodana Novaka: „Mirisi, zlato i tamjan“ (nezasluženo) ravnopravno s klasicima našao i Kristian Novak: „Črna mati zemla“.
Ako se ne slažete da vaša djeca čitaju ovakve sadržaje, potpišite peticiju:
Nakon promicanja ovakvih tema u lektiri te poticanja mladih na čitanje neprimjerenih i vulgarnih sadržaja, pitamo se što je sljedeće u kurikulu Povijesti, koji je Ministarstvo znanosti i obrazovanja RH također uputilo na recenziju u HAZU. Hoće li se krivotvoriti i hrvatska nacionalna povijest?
Kako piše nova nada
Kristian Novak, Črna mati zemla (Zagreb, Ljevak, 2013.), str. 38. (glavni lik Matija Dolenčec i njegova partnerica Dina)
„Te, za Matiju savršene, asimetrije, odražavale su i Dinine sise, koje kao da su neprestano proturječile jedna drugoj. Jedna bradavica je gledala gotovo ravno naprijed, a druga je gledala u stranu, pa su podsjećale na goleme oči razroke krave. Kada su se ševili jednu je ruku rabio kako bi pravilno usmjerio onu neposlušnu sisu. Bilo mu je osobito zanimljivo što bi Dina, kad bi svršavala, usporavala… Jednom ju je pitao zašto nikad ne govori dok se seksaju (jer je njemu tu i tamo došlo da joj kaže nek mu puši do kraja kad je već kurva (…)“
Ta je mlada majka i supruga, dok su se prebacili iz misionarca u guženje … izbacila prvo lice jednine iz svoga jezika i počela spominjati sebe kao da je riječ o nekom drugom (fuck this bitch, yes) … Dijelove vlastitoga tijela spominjala je kao da ne pripadaju njoj i naređivala mu neka jebe te, kao, dijelove tijela (fuck this pussy, fuck it harder, fuck this asshole… smack this titties (…) Sada mi tvoj nježnik ulazi kroz stidnicu. Oh. Oh. Želim da to činiš brže (…)
Str 65. (nakon što ga je partnerica ostavila)
„Drkao je lijevom rukom zamišljajući da desnom drži jedno veliko oko razroke krave.“
Str. 66. (Glavni lik planira napisati gej-roman pa razmišlja o mogućim naslovima)
„Iako je strateški brzo odlučio da treba napisati potresnu priču o nogometnom navijaču koji shvati da je homoseksualac, rezultat rada do Božića smjestio se u bilješke na pola stranice: Gay navijač – mogući naslovi:
'Felš, klupa, tablica` (felš asocira na potez u nogometu, to može biti i nadimak glavnoga lika , klupa je mjesto za igrače koji nisu u prvoj momčadi, a to je i metafora za mjesto društvenih autsajdera kakvima postaju navijači kada izađu iz ormara; klupa je i mjesto prvih nježnosti s kolegom navijačem; prikazati da rabijatni i grubi Felš zapravo prima – to nitko neće očekivati );`Ispadanje iz lige` (može asocirati na događaj kada nogometni klub zbog loših rezultata završi sezonu na dnu tablice, ali i na događaj kada kurac ispadne iz šupka tijekom analnog odnosa, a što se, kao, glavnom liku zbog neiskustva neprestano događa);
'Puna šaka muda' (asocira na hrabrost potrebnu da se u represivnoj zajednici izađe iz ormara, ali i na trenutak kada prilikom misionarca gay partner koji leži na leđima (Felš) mora rukom zadignuti testise da bi drugome olakšao penetraciju).“
„Sa svojim je gađenjem nekako izlazila na kraj, barem nitko treći nije znao kakav je Mladen. No potpuno je pala kada je vidjela na kakav način Mladen voli i gleda svoje nećake, devetogodišnje blizance. Vidjela je kako ih dira, kako se hrva s njima i škaklja ih, pa ih u igri uzme u naručje ne bi li se malo protrljao o njih. Išao je i pišati s njima. (…)“
„Na životu ju je držalo to što se činilo da i on želi to zauvijek skriti od svijeta. Sve dok nije počeo kući dovoditi dječake. Hešto je rekao da joj se smračilo pred očima kada je gledala kako ja i Franc izlazio iz prtljažnika, prigovarala je koliko je mislila da smije, no kao da ju nitko nije ni čuo. Jedino je ona vidjela što se doista zbiva. Sljedeći je put doveo samo Franca. Vidjela ih je iza kuće, kod garaže. Mladen je objašnjavao kako golman mora biti razgiban i da Franc ima jedan mišić u leđima koji nije dovoljno rastegnut. Rekao mu je da se nagne u stranu i da će ga boljeti, ali da mu tako i treba kad se ne razgibava svaki dan i ne vježba koliko bi trebalo. Mladen ga je sve više savijao, prateći to korenjem i naredbama. Franc nije mogao niže, pa je savino koljeno. Mladen ga je udario šakom u koljeno i pitao ga je li normalan. Franc je na trenutak ispružio nogu, bolno protisnuo zrak kroz zube i ponovo savio koljeno. Mladenovi komentari prešli su u nesuvislo i bijesno mumljanje i Franc se više nije mogao izvući. Kratke bijele hlače bile su mu oko koljena. Noge nije mogao skupiti jer su između njih već bile Mladenove. Bio je nagnut i pridržavao se za limenu bačvu iz koje je smrdjela ustajala voda. Osim odraza svoga lica, Franc je mogao vidjeti kako se punoglavci uzvrpolje kada bi kroz njegove zube uz bolan izdisaj kapnula slina s tragovima krvi. – Ha? Kaj mrckaš, ve buštij meni fasovo, pička ti materna. Ha? Kaj mrckaš? Još bošmrcko? Vebušdobijo svoje. Kaj se cukaš? Ne buš se tij meni cuko.
Smetje jeno smrdlivo. Ve bum ti ja dreka nutri porino, ka neš več tak smrdijo. Tak je govorjo, kaj da mu je dičker neka napravijo – tužno je rekao Hešto. Milica je odgledala tu scenu do kraja, vidjela je kako je dječaku gurnuo dva prsta jedne ruke u usta i kako ga drugom rukom drži za kosu, gledala je kako pušta da dječak padne na pod kao pretučeno pseto, kako dolazi do zraka i kako vlastitom znojnom majicom briše govno s kurca. (…) Milica je mogla odgledati cijelu tu scenu jer je već odlučila. Mladen je ušao po čokoladu i ona mu je stala na put, prvi puta je skupila svu hrabrost i glasno izgovorila: – Ti misliš ka je to normalno? Bog ti jeba mater, prejkprokleti gnoj, ti misliš ka je to normalno? Mladen joj se nasmijao u lice, protisnuo – kapa se hručeš – i izašao van. – Jebejm ti mater, ne buš mi tijvečblizodojšo – rekla je, no on je više nije čuo. Nahranila je dijete, skuhala večeru i šutke gledala kako Mladen jede. Izgledao je kao da je malo umoran, samo je žvačući povremeno tepao djetetu u stolcu za hranjenje. – Sam si čeka ka dojdedičkeršterinikomo ne bumogopovedati kaj mu dejlaš – rekla je napokon. – Kaj pa se tebi ftrgnulo – rekao je nezainteresirano. – Pa pofukaj mene, jo isto nem nikome rekla – protisnula je kroz suze. On skoči s mjesta prevrnuvši tanjur, navine se nad nju i reče: – Još jemput neka reči, f črno mater zemlo te zatučem. Me razmiš? Pitam te či me razmiš! (…)
„Naposljetku je gotovo sa smiješkom, nakon što je provjerila spava li Mladen i je li dijete dobro, legla u kadu, uzela škarice za nokte i dva puta zarezala duboko u meso. Postalo joj je hladno kad je vidjela kako krv otječe, no bila je sretna što je Mladen ne gleda i što joj sada više ne može ništa.“ mrckati – stenjati dičker – dječak cukati se – otimati se Kapa se hručeš? – Zašto se buniš?“
Iz komentara autora Kristiana Novaka na kritike upućene izboru ovoga romana za lektiru: „Prvo o neprimjerenosti. Smatram da se tu nema što raspravljati. Na popis lektire knjigu nisam stavio ja. To je učinila stručna skupina, čime mi je, uzgred budi rečeno, ukazano veliko priznanje. No ako smo demokratsko društvo, onda svaki član naše zajednice ima pravo izreći svoje neslaganje, bio on kroatist, automehaničar, kuhar, filozof, beskućnik, neobrazovan, bio on ili ne bio roditelj. Obrazovanje se tiče cijelog društva. Ako se dođe do konsenzusa da je moj tekst štetan za uzrast kojem je namijenjen (4. razred srednje), ja nemam ni prava ni namjere ni želje protestirati kada se knjiga makne s popisa. Ionako je nisam pisao ciljano za neki određeni uzrast. U tekstu ima i eksplicitnih scena i vulgarizama, a osobe koje imaju 17 i 18 godina samo uvjetno možemo smatrati odraslima i nije sve primjereno za sve uzraste. Sve je jasno. Usuđujem se pretpostaviti da se tu baš svi slažemo.
Što se pak teme pedofilije i seksualnog zlostavljanja maloljetnika tiče, ne mislim da je ona primjerena tom uzrastu. Tada je naime već prekasno, šteta je učinjena. U dobi kada je zamišljeno da učenici čitaju mučnu scenu silovanja iz romana 'Črna mati zemla' neki oblik seksualnog zlostavljanja doživio je već svaki dvadeseti dječak i svaka peta djevojka. I to ako vjerujemo prilično konzervativnim procjenama jer mnoge žrtve odbijaju progovoriti o tome. Nisam neki matematičar, sami ćete izračunati koliko je takve djece u nekom od vaših razreda, dragi profesori, u susjedstvu kojem živite, u tramvaju kojim se vozite na posao. U zgradi u kojoj stanujete. A u istim tim razredima, tramvajima, susjedstvima i zgradama kreću se i počinitelji. Lijepo pozdrave, pridrže vrata, ne bismo nikad rekli.
Moj opis silovanja maloljetnog Franje Klanca, dječaka kojemu je cijela zajednica okrenula leđa, čini vam se invazivnim? Drago mi je. Još jednom, i neka bude za svagda – scena je odvratna jer je opisani čin odvratan. I znam samo jednu stvar koja bi bila odvratnija od te scene. Ne napisati je. Zažmiriti i praviti se da ne postoji.“
Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. PrihvatiPročitaj više