Hrvatski Fokus
Religija

Kad dođe Mashiach

Pozdrav Mashiachu

 

R. Zusya iz Hanipolija običavao je govoriti: “Kad dođe Mashiach, židovski narod će izaći da ga pozdravi s Tanyom u ruci.”

Kitzurim VeHe’aros LeTanya, str. 125

Ples na ulicama

Tijekom sedam dana svečanosti nakon vjenčanja Rebea Rashaba u Elulu 5635. [1875.], chasidi su slavili s neopisivom radošću. Jednog od tih dana, njegov otac Rebe Maharash sjedio je na njegovom prozoru i gledao ih kako plešu u vrtu u desecima krugova. Okrenuvši se dvojici hasida koji su stajali pored njega, rekao je: “Vidite, djeco moja, kako se hasidi raduju radosti micve. Ovako će Židovi plesati na ulicama kad dođe Mashiach!” Likkutei Dibburim (u engleskom prijevodu; Kehot, N.Y., 1987.), svezak I, str. 79

Više ne ostaju bez riječi

Kada Mashiach dođe, neživa materija će početi govoriti i prepričavati. I sama zemlja će se žaliti: “Zašto su me ljudi gazili u trenucima kada nisu razmišljali ili govorili o riječima Tore?”

Igros Kodesh (Pisma) Rebea Rayatza, svezak IV, str. 151

Niti jedan Židov ne će ostati u izgnanstvu (i)

U budućem Otkupljenju, niti jedan Židov ne će ostati u izgnanstvu. Tako je napisano,1 “Bog, tvoj B-g, vratit će ti sužanjstvo”, a Raši komentira: “Svojim će rukama zapravo uzeti svakog pojedinca s njegovog mjesta, u duhu stiha,2 ‘I bit ćete sakupljeni jedan po jedan, o sinovi Izraelovi.’ “A budući da će Otkupljenje biti ostvareno pokajanjem, očito je da će baš kao što će samo Otkupljenje uključivati “svakog pojedinca”… “jedan po jedan”, tako će i “svaki pojedinac” poduzeti pokajanje… “Jedan po jedan.”

U sličnom duhu Alter Rebe piše o svakom pojedinom Židovu da je “sigurno da će se na kraju pokajati…, jer ‘nitko protjeran od njega [svojim grijesima] neće ostati prognan.’ ”

To je također izričito u drugom stihu: “I dogodit će se u onaj dan, kad će se oglasiti veliki šofar, i doći će oni koji su izgubljeni u zemlji asirskoj i koji su prognani u zemlji egipatskoj i poklonit će se pred Bogom na svetoj gori u Jeruzalemu.” Ovdje vidimo da će se čak i oni koji su toliko duboko uronjeni u svoje izgnanstvo da su postali “izgubljeni” i “prognani”, probuditi u pokajanju.

To je također očito u odgovoru danom na Pesah Zlom Sinu u Hagadi: “Da je bio tamo, ne bi bio otkupljen.” Tamo, u Egiptu, ne bi bio otkupljen (ali bi dijelio sudbinu svojih kolega tijekom tri dana tame). Međutim, u budućem Otkupljenju i on će biti otkupljen.

Zašto ta razlika?

Egzodus iz Egipta dogodio se prije nego što je B-g rekao svakom pojedinom Židovu na Sinaju, “Ja sam L-rd, tvoj B-g” (s “tvojim” u jednini). S tom izjavom, četveroslovno božansko ime Havayah postalo je moć i životna snaga svakog Židova. I snagom ove moći svaki pojedini Židov, čak i zli, može biti siguran da će biti konačno otkupljen.

Likkutei Sichos, svezak XI, str. 2.

Niti jedan Židov ne će ostati u izgnanstvu (ii)

U budućem Otkupljenju, kao što naši mudraci naučavaju, Moshe Rabbeinu ući će u Zemlju Izrael na čelu cijelog naraštaja pustinje koji je napustio Egipat.

Općenito se razumije da će za razliku od svih interventnih otkupljenja, koja su bila djelomična, konačno Otkupljenje točno nalikovati Izlasku iz Egipta: niti jedan Židov neće ostati u izgnanstvu. Gore navedeno učenje, međutim, ukazuje na bitnu razliku između njih. U stvari, samo se konačno Otkupljenje može opisati kao istinski potpuno, bez ijednog Židova koji je ostao u izgnanstvu. U svrhu izlaska iz Egipta bio je ulazak u Zemlju Izrael, a 600.000 onih koji su napustili Egipat umrlo je u pustinji i nisu imali privilegiju doći do Zemlje. Tek u vrijeme budućeg Otkupljenja oni će tamo biti dovedeni.

Iz Rebeovog govora 12. Sivana, 5744 [1984.]

Niti jedan Židov ne će ostati u izgnanstvu (iii)

Otkupljenje u kojem nije sav židovski narod otkupljen, ali čak i jedan usamljeni Židov ostaje u izgnanstvu, ne može se nazvati istinskim istinitim otkupljenjem.

To se može razumjeti analogijom s Božjom apsolutnom sveprisutnošću, koju Rambam opisuje frazom אמיתת המצאו — “Njegova istinska prisutnost”. Za ovo stanje se može reći da se istinski i potpuno očituje u svim stvorenim bićima samo kada je očito da prožima svaki detalj svakog entiteta, u duhu אין עוד מלבדו — “Ne postoji ništa drugo osim Njega.” Ako bi postojao jedan jedini entitet u kojem ta istina nije bila očita, u kojem nije bilo očito da samo postojanje ovog entiteta proizlazi iz “Njegove istinske prisutnosti”, to bi ukazivalo na odstupanje od istine o Božjoj sveprožimajućosti – kao da Njegova prisutnost nije dosljedno istinita na svim mjestima i u svim situacijama, kao svjedok postojanja određenog entiteta “izvan” njega.

Isti način razmišljanja vrijedi i za Otkupljenje.

U biti, Otkupljenje je otkrivenje elementarne veze između židovskog naroda i B-ga. Dakle, otkupljenje u kojem čak i jedan usamljeni Židov ostaje u izgnanstvu, ne može se nazvati istinskim otkupljenjem. Doista, buduće Otkupljenje je poznato kao הגאולה האמיתית והשלמה – “istinsko i potpuno Otkupljenje”, jer će s njegovim dolaskom svaki Židov biti otkupljen.

Sefer HaSichos 5748 [1988], svezak II, str. 514

Prestanite pritiskati!

Alter Rebe je jednom rekao: “Kad Mashiach dođe, to će biti u svim novinama.”

Sefer HaSichos, Toras Shalom, str. 12.

Sada je vrijeme da počnete biti sretni

U jednom od Psalama koji govori o konačnom povratku prognanika na Sion piše: “Tada će reći među narodima: ‘Velika djela učini B-g njima.’ Bog je učinio velike stvari za nas; bili smo radosni.”

Jedan od poljskih cadika napisao je ove riječi na sljedeći način:

Tada će reći među narodima: Kad dođe Mesija, narodi svijeta reći će:

“B-g je učinio velike stvari za njih:” “Bog je učinio čudesne stvari za židovski narod.” A mi ćemo odgovoriti,

Bog je doista učinio velike stvari za nas. A razlog za to?

Bili smo radosni!

Iz govora Rebea

Prvi ples

R. Yitzchak Aizik iz Hopila, i sam šasid znanstvenog glasa, jednom je rekao: “Kad dođe Mashiachi mrtvi uskrsnu, među njima će ustati patrijarsi, očevi utemeljitelji dvanaest plemena, Moshe i Aharon, svi proroci, svi tannaim i amoraim, i geonim i caddikim svih generacija. I s kim će se radovati? — Jednostavni Židovi.

“Moshe Rabbeinu će se pridružiti prvom plesu s njima, jer na njima stoji Tora, a ne na impresivnim učenjacima s njihovim genijalnim inovacijama. U plesu istinske radosti, kralj David Psalmist uzet će za ruku ove nevješte Tehillim-govorce.”

Igros Kodesh (Pisma) Rebea Rayatza, svezak VI, str. 371.

Neko sićušno stvorenje

Na farbrengenu sa svojim časnim prijateljima, gore spomenuti R. Yitzchak Aizik iz Homila jednom se u trećem licu osvrnuo na sljedeći način: “Kad dođe Mashiach, stavit će Aizela na ruku (kao da je neko sićušno stvorenje) i reći će: ‘Vidiš ovo? To je nekada proučavalo Toru; to je meditirao o Chassidusu tijekom njegovih molitvi!” ”

Likkutei Dibburim, svezak I, str. 135 (i u engleskom prijevodu: svezak I, str. 149)

https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/2326850/jewish/Chapter-2-When-Mashiach-Comes.htm

Povezane objave

Marijo, Majko našeg Trsata

HF

Fra Filip Grabovac o Hrvatima

hrvatski-fokus

Tijelo jezika sa sviju kontinenata

HF

Izložba Regina Jonas, prva žena rabin

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više