Get Adobe Flash player
Naoružani mobitelima i bankovnim karticama

Naoružani mobitelima i bankovnim karticama

Erdoğan zaprijetio Europi vojskom migranata, Izetbegović ih prosljeđuje...

Detuđmanizacija prešućivanjem rezolucije EP-a

Detuđmanizacija prešućivanjem rezolucije EP-a

Stjepan Lozo: »U NDH su Srbi provodili genocid nad...

Veliki političari nisu veliki za života

Veliki političari nisu veliki za života

Kissinger: Ali vjerujte, Vi ćete biti veliki čovjek...

Sabina Glasovac – primitivna SDP-ovka

Sabina Glasovac – primitivna SDP-ovka

Mlada "lavica" sa selektivnim...

Svi krivi za loše, a

Svi krivi za loše, a "oni" zaslužni za dobro

Još ćemo svi biti krivi za nenormalnu PUKY-PLENKY...

  • Naoružani mobitelima i bankovnim karticama

    Naoružani mobitelima i bankovnim karticama

    četvrtak, 17. listopada 2019. 14:24
  • Detuđmanizacija prešućivanjem rezolucije EP-a

    Detuđmanizacija prešućivanjem rezolucije EP-a

    srijeda, 16. listopada 2019. 11:25
  • Veliki političari nisu veliki za života

    Veliki političari nisu veliki za života

    srijeda, 16. listopada 2019. 11:17
  • Sabina Glasovac – primitivna SDP-ovka

    Sabina Glasovac – primitivna SDP-ovka

    srijeda, 16. listopada 2019. 11:11
  • Svi krivi za loše, a

    Svi krivi za loše, a "oni" zaslužni za dobro

    srijeda, 16. listopada 2019. 11:02

Od 28. rujna do 6. listopada niz kulturnih, društvenih i športskih događanja

 
 
Nakon iznimno uspješne sezone, grad Hvar i u jesenskim danima nastavlja sa zanimljivim događanjima, ističući se kao destinacija cjelogodišnje turističke ponude! Od 28. rujna do 6. listopada nizom kulturnih, društvenih i športskih događanja obilježit će se Dan grada i blagdan sv. Stjepana I. pape i mučenika, kojega Hvarani slave 2. listopada. U subotu, 28. rujna, u Hvarskom kazalištu svečano su zatvorene 58. Hvarske ljetne priredbe i to izvedbom predstave „Suton“ u produkciji Kazališta Marina Držića. U nedjelju se u Velom Grablju održao 5. turnir u briškuli i trešeti.
http://www.otok-hvar.com/slike/novosti/procesija-sv-stipon-02.jpg
Program se nastavlja i tijekom cijelog sljedećeg tjedna – u ponedjeljak, na blagdan sv. Jerolima, zaštitnika Dalmacije, u galeriji Arsenal će održati promocija petoknjižja „Čakavski pištular“ Siniše Vukovića. U utorak će se u 11 sati održati svečana sjednica Gradskog vijeća Grada Hvara u kazalištu, a svečano otvaranje blagdana sv. Stjepana upriličit će se u hvarskoj katedrali u 18:30 sati uz prigodni program, nakon čega će na glavnom gradskom trgu kreće zabavni program i koncert HELP! A Beatles tribute. Središnja proslava održat će se u srijedu, 2. listopada, na Dan grada Hvara i blagdan sv. Stjepana I. pape i mučenika. Proslava počinje u 10 sati svečanom sv. misom u Katedrali i procesijom, a završava večernjim koncertom Marka Škugora na Trgu sv. Stjepana. U četvrtak, 3. listopada, također na hvarskoj Pjaci, u 11 sati počinje dječji glazbeno-scenski program, a u 20 sati koncert hvarskih izvođača „Forani Foru u čast“. Od 4. do 6. listopada održava se 9. Fešta forske pulene – smotra tradicijskih brodova Dalmacije sa zanimljivim programom koji uključuje regate, predavanja, izložbe i radionice za djecu. U petak, 4. listopada u Mandraću se održava Bal jedara, a u 20:30 sati na Trgu sv. Stjepana koncert će održati Klapa Šlapa i hvarski rock bendovi. U subotu, 5. listopada, ujutro iz hvarske luke kreće ekološka akcija Plava čistka, u 16 sati trail utrka „Run FOR Fun & Taste the Wine“. U 21.30 sati na Venerandi će koncert održati Elvis Stanić Group.
 
Program obilježavanja Dana grada Hvara završava u nedjelju, 6. listopada. U 11 sati nastavlja se akcija Plava čistka na Paklenim otocima, u 14 sati se na igralištu Križna Luka održava jubilarni 10. Memorijalni turnir „Lukša Nezić“. Program završava u 18 sati izvedbom dječjeg mjuzikla „Ljubav je čudo“ Dramskog studija mladih Hvar u galeriji Arsenal. Proslava Dana grada Hvara samo je uvod u listopad bogat događanjima koja će i ove godine produžiti turističku sezonu sve do početka studenog. (v.h.)

Obnovljivi izvori energije ne će biti dostatni da električnom energijom pokriju rastuće emisije

 
 
Prošlogodišnje izvješće Međunarodne agencije za energiju upozorava na neke od štetnih posljedica globalnog porasta potreba za hlađenjem i klimatizacijom do 2050. godine. Obnovljivi izvori energije ne će biti dostatni da električnom energijom pokriju rastuće emisije iz tog sektora, a kao jedino i imperativno rješenje nameće se eko-dizajn.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/2008-07-11_Air_conditioners_at_UNC-CH.jpg
U narednih 30 godina u svijetu će se u prosjeku prodavati četiri klima-uređaja u sekundi. Iako se to na prvi pogled čini pretjeranim, radi se o jednom od zaključaka iz izvješća ‘Budućnost hlađenja - mogućnosti za energetski učinkovitu klimatizaciju’ koje je prošle godine objavila Međunarodna agencija za energiju (IEA). No, mnogo je zanimljiviji jedan drugi zaključak, a to je da će ubrzano povećanje primjene klimatizacije imati golemi i, dakako, nepovoljni utjecaj na elektroenergetiku i okoliš, čime će postati još jedan od globalnih izazova. Naime, takvo povećanje primjene klimatizacije znači golemi porast potreba za električnom energijom za pogon uređaja za hlađenje, ventilaciju i klimatizaciju, što izravno znači novo, značajno opterećenje okoliša. Kako će se samo dio električne energije potrebne za njihov pogon moći zadovoljiti iz obnovljivih izvora ostatak potreba će se morati pokrivati u termoelektranama na fosilna goriva, što znači nove emisije stakleničkih plinova, povećanje efekta staklenika i ubrzavanje klimatske katastrofe. No, to nije sve jer su tu i povećane emisije radnih tvari iz rashladnih sustava uređaja za klimatizaciju, koje također doprinose efektu staklenika. 
 
Eko dizajn kao rješenje
 
Kao jedno od mogućih rješenja za taj problem, spomenuta studija predlaže pooštravanje zahtjeva za energetskom učinkovitosti i ekološkom izvedbom rashladnih i klimatizacijskih uređaja i opreme u cijelom svijetu (tzv. eko-dizajn). S druge strane, bit će potrebni i određeni zahvati u zgradarstvu, kako bi se smanjila potreba za hlađenjem u zatvorenim prostorima. Procjenjuje se da je prije tri godine u svijetu u pogonu bilo oko 1,62 milijarde uređaja za klimatizaciju s ukupnim rashladnim učinom od 11 675 GW, što prosječno znači 7,2 kW po uređaju. 
 
Od tog iznosa, oko polovica se odnosi na uređaje u stambenim, a polovica na one u poslovnim zgradama. Istodobno, na Kinu otpada nešto više od trećine svih takvih uređaja u primjeni u svijetu, a na Kinu, Japan, Koreju, Sjedinjene Američke Države i Europu zajedno čak 80%. Godišnja potrošnja električne energije za pogon svih tih uređaja iznosi 2000 TW h, što je tri puta više od ukupne godišnje potrošnje u Njemačkoj od 650 TW h. Pri proizvodnji te energije nastaju emisije ugljičnog dioksida od čak 1130 milijuna t godišnje. Prosječna energetska učinkovitost klima- uređaja u svijetu, iskazana sezonskim koeficijentom energetske učinkovitosti (SEER), u razdoblju 1990. - 2016. godine povećana je za oko 50% i sada je SEER = 4,2. 
 
Scenariji utjecaja na okoliš i potrošnju energije
 
Kao osnove za razradu dva moguća scenarija razvoja tržišta opreme za hlađenje, ventilaciju i klimatizaciju i njihovog utjecaja na okoliš, poslužila su predviđanja o prodaji klima-uređaja do 2050. 
 
Osnovni scenarij temelji se na sljedećim pretpostavkama: 
 
• svi na svijetu koji će to moći i htjeti će do 2050. godini u svojoj kući ili stanu ugraditi klima-uređaj 
• nastavit će se gradnja postrojenja za proizvodnju električne energije 
• pooštrit će se zahtjevi propisa i normi o energetskoj učinkovitosti rashladnih i klimatizacijskih uređaja i opreme 
• energetska učinkovitost klima-uređaja će se do 2050. godine povećati na prosječno SEER = 5 (što je tek polovica vrijednosti današnjih energetski najučinkovitijih uređaja!). 
 
U skladu s time, u razdoblju 2016. - 2050. godine bi se ukupan broj uređaja za hlađenje, ventilaciju i klimatizaciju u svijetu trebao povećati s 3,4 na 8 mlrd., pri čemu će se samo broj klima-uređaja povećati s 850 mil. na 3,7 mlrd. Ukupan rashladni učin tih uređaja u kućanstvima u svijetu trebao bi se povećati sa 6200 GW, koliko je iznosio 2016., na 23 000 GW u 2050. godini, a u tom porastu će čak 50% iznosa otpadati na Kinu i Indiju. No, tome treba dodati još 1,3 mlrd. takvih uređaja u primjeni u poslovnim i sličnim zgradama, čiji se ukupni rashladni učin procjenjuje na 14 000 GW. Godišnja potrošnja električne energije za pogon tih uređaja porast će s 2000 TW h, kolika je bila 2016., na 6200 TW h u 2050. godini. 
 
Procjenjuje se da bi se zato godišnje emisije CO2 trebale povećati s 1130 mil. t, koliko su iznosile 2016., na 2070 mil. t u 2050. godini. Ipak, treba reći da se zahvaljujući sve većoj primjeni obnovljivih izvora i zamjeni ugljena plinom kao goriva u termoelektranama očekuje smanjenje prosječne vrijednosti emisija CO2 u proizvodnji električne energije s 500 g/(kW h), koliko je bilo 2016., na oko 270 g/(kW h) u 2050. godini. 
 
Scenarij učinkovitog hlađenja
 
Za razliku od osnovnog scenarija, scenarij učinkovitog hlađenja u obzir uzima još dvije pretpostavke:
• zbog strožih zahtjeva za energetskom učinkovitošću rashladnih i klimatizacijskih uređaja i opreme, njezine prosječne vrijednosti u 2050. godini dosegnut će SEER = 8,5 
• čak 70% električne energije za pogon rashladnih i klimatizacijskih uređaja i opreme potjecat će iz obnovljivih izvora, a posebice iz sunčanih elektrana. 
 
Tako bi godišnja potrošnja električne energije za pogon rashladnih i klimatizacijskih uređaja i opreme 2050. godine trebala iznositi svega 3400 TW h, što je doduše, i dalje za 70% veće od vrijednosti iz 2016. od 2000 TW h, ali i za 45% manje od vrijednosti predviđene osnovnim scenarijem. Zbog svega toga bi i emisije CO2 zbog proizvodnje električne energije za pogon rashladnih i klimatizacijskih uređaja i opreme u 2050. godini, unatoč golemom povećanju njihovog broja i primjene, trebale iznositi ‘tek’ 150 mil. t godišnje. 
 
To je ujedno gotovo 10 puta manje od tih emisija iz 2016. godine, za što su glavni razlozi scenarijem predviđeno značajno povećanje energetske učinkovitosti uređaja i dekarbonizacija proizvodnje električne energije. No, to nije sve jer se, prema spomenutom izvješću, u razdoblju 2017. - 2050. godine predviđaju ulaganja u nabavu novih rashladnih i klimatizacijskih uređaja i opreme na razini čak 6900 mlrd. dolara, dok bi se primjenom mjera energetske učinkovitosti iz scenarija učinkovitog hlađenja, u usporedbi s osnovnim scenarijem, pri tome mogle ostvariti uštede na proizvodnji električne energije od čak 2900 mlrd. dolara.
 

B. L., www.energetika-net-com

Električno vozilo Renault Twizy

 
 
Ono što pruža Twizy ne može se usporediti s ostalim uobičajenim sudionicima užurbane gradske prometne svakodnevice. No, jedno je sigurno, kroz gradske ulice taj Renault prolazi glatko, na ruku mu ide i parkiranje te je prijatelj urbanog okoliša.
https://s3-prod-europe.autonews.com/s3fs-public/renault-twizy-2018-02.jpg
Ni prometna gužva u kišno ponedjeljno jutro nije mogla pokvariti raspoloženje svih onih vozača koji su na svome obzoru ugledali električno vozilo Renault Twizy. Štoviše, neki od njih su unatoč početku radnog tjedna posegnuli za mobitelom kako bi ovjekovječili bliski susret s njime. Dakle, tom francuskom proizvođaču automobila koji je odlučio 2012. tržištu ponuditi gradski četverocikl duljine 2320 mm, širine 1396 mm i visine 1454 mm treba skinuti kapu. Jer, zahvaljujući gotovo junačkoj hrabrosti napravio je četverocikl koji je te iste godine bio najprodavanije električno vozilo u Europi, koji plijeni pažnju gdje god se ukaže i koji je gotovo bez konkurencije. Najljući rival - električni Smart, gradski je automobil u punom smislu te riječi i već u osnovnoj opremi ima bočna vrata, grijanje i, među ostalim, radio-uređaj. Ne, nije riječ o tiskarskoj pogrješki - bočna vrata nisu standard kod osnovnog modela Twizyja, kao ni radio, servo-upravljač...
 
Testni primjerak futurističkog dvosjeda Renault Twizy 80 Intens bio je opremljen bočnim vratima koja se otvaraju prema gore, baš kao kod skupih sportskih automobila. Gornji dio tih vrata je napravljen od plastične folije iznimno dobre vidljivosti koju je moguće otvoriti i zatvoriti zahvaljujući patentnim zatvaračima. Tako se, naime, otvaraju 'prozori' u Twizyju.
 
Borbeni zrakoplov
 
Međutim, spuštena vrata i zatvorene prozirne folije nisu jamstvo od vjetra koji na nekoliko mjesta prodire u unutrašnjost vozila. Razlog tomu je jaz između okvira s plastičnim folijama i karoserije, kao i nekoliko manjih otvora na bočnim vratima. Kako bi zbog slabe zabrtvljenosti unutrašnjost vozila bila što otpornija na vanjske utjecaje (kišu sunce, prašinu...), ona je napravljena od tvrde plastike. Položaj sjedala je također neuobičajen i moguće ga je usporediti s onim u borbenom zrakoplovu. Jer, u tome dvosjedu suvozač sjedi iza vozača. Unutar sigurnosnog okvira koji je obložen plastičnim panelima, dakle u unutrašnjosti Twizyja, ima dovoljno prostora za putnike koji su prosječne visine. Na suvozačkom mjestu pak o udobnosti mogu govoriti tek tinejdžeri. Na upoznavanje tog slobodnog gibajućeg 'gradskog' elektrona nije potrebno utrošiti mnogo vremena. Twizy nudi jednostupanjski mjenjač kojim se barata pritiskom na jedan od tri prekidača (D - vožnja, N – prazan hod i R – vožnja unatrag) na lijevoj strani vrlo siromašne upravljačke ploče koja ima dva pretinca (jedan pod ključem), te digitalni zaslon na kojem se očitavaju osnovne informacije - brzina kretanja i, među ostalim, razina napunjenosti baterije. Posebice je zanimljivo istaknuti kako ovaj Renault ipak ima grijanje, ali samo vjetrobranskog (i jedinog) stakla. Također, zanimljivo je kako se jedini 'pravi' prtljažni prostor zapremine 31 litre nalazi iza suvozačkog sjedala. I to je to.
 
Kućna utičnica
 
Ukupna masa tog četverocikla sa stražnjim pogonom iznosi 487 kg. Testna inačica imala je snagu od 13 kW (18 KS) i najveći okretni moment od 57 Nm što je dovoljno za dostizanje najveće brzine od 80 km/h. Twizy u toj izvedbi od 0 do 45 km/h dolazi za 6,1 sekundu. Tvrd ovjes i sjedala te buka i vjetar koji dopiru izvana pridonose dojmu veće brzine, ali i zabave u vožnji. Na sva četiri kotača nalaze se disk-kočnice bez ABS-a. Euro NCAP je 2014. godine testirao Twizy dodijelivši mu dvije zvjezdice za sigurnost. Nadalje, neto kapacitet litij-ionske baterije koja je smještena ispod vozača je sedam kWh, a njena masa 98 kg. Proizvođač ističe kako je doseg Twizyja u mješovitoj vožnji 90 km, a potrošnja 6,3 kWh/100 km. Naravno, to ovisi o načinu vožnje i u prijevodu znači manje kilometara i nešto veća potrošnja. Točnije, u gradu se ovim e-vozilom može prijeći oko 70 km, uz potrošnju od oko 10 kWh/100 km. Punjenje na kućnoj utičnici putem električnog kabela traje nešto više od tri sata, a stoji svega nekoliko kuna jer se pritom utroši oko 2000 W, baš kao kod glačala. Važno je naglasiti kako ovaj model dolazi u još jednoj (slabijoj) izvedbi električnog motora koja ima snagu od četiri kW (pet KS), najveći okretni moment od 33 Nm i najveću brzinu od 45 km/h. Twizyjem 45 moguće je upravljati s položenom kategorijom AM, dakle, s 15 godina. K tomu, u ponudi se nalazi dostavni Twizy Cargo koji je predstavljen 2014. godine. On ima prtljažnik zapremine 180 litara i nosivost od 75 kg.
 
Panoramski krov
 
Zračni jastuk, zvučno upozorenje za pješake, brisači vjetrobranskog stakla dio su skromne liste osnovne opreme tog četverocikla. Od dodataka moguće je naručiti aluminijske naplatke, već spomenuta bočna vrata, senzore za pomoć prilikom parkiranja, Bluetooth i, među ostalim, panoramski krov. Cijena osnovnog modela sa slabijim električnim motorom iznosi 76 900 kuna. Inačica s najboljim paketom opreme Sport stoji 106 900 kuna. Puno ili ne, teško je reći, jer ono što pruža Twizy ne može se usporediti s ostalim uobičajenim sudionicima užurbane gradske prometne svakodnevice. No, jedno je sigurno, kroz gradske ulice taj Renault prolazi glatko, na ruku mu ide i parkiranje te je prijatelj urbanog okoliša. S druge strane, upravljanje Twizyjem zahtijeva određenu dozu umješnosti jer je riječ o vozilu koje nema servo-upravljač, servo-kočnice... Istovremeno, prilično tvrd ovjes tog inače vrlo stabilnog prometala ipak nešto slabije upija neravnine na prometnicama i, primjerice, izbočene tračnice u odnosu na veliku većinu drugih automobila. Dodana vrijednost tog Renaulta je pažnja koju ukrade na svakom prijeđenom metru. Bez obzira na to je li riječ o djeci koja će jurnuti do ograde gradskog vrtića kako bi ga bolje ugledala ili zaštitaru kojem će prolazak Twizyja s lica nakratko otkloniti za posao mu prijeko potrebnu ozbiljnost.
 
Redakcija časopisa EGE svojim čitateljima već niz godina donosi informacije o novim proizvodima, uslugama i rješenjima koji dolaze upravo s područja elektromobilnosti. Kako bismo približili rastuće tržište e-vozila, nastojat ćemo redovito predstavljati nove modele te svima vama omogućiti sudjelovanje u izboru za nagradu 'EM - električni automobil godine'.
Glasovanje za najbolji električni automobil u Hrvatskoj bit će moguće putem adrese: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite." target="_blank">Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite..
 

www.energetika-net.com

Anketa

Podržavate li štrajk u školama?

Utorak, 22/10/2019

Tko je Online?

Trenutačno aktivnih gostiju: 1169 gostiju i nema članova online

 

AIPK Trgovine d.o.o.

 

Registar Branitelja

 

Udruga Zavjet

 

 

Grawe osiguranje

 

 

 

Veliko srce malom srcu

 

Facebook

 

 

Optika Kraljević