Susrećemo se sa suvremenim hrvatskim likovnim umjetnikom, slikarom Antunom Vuksanom, u njegovom radnom prostoru, okruženi mnoštvom radova u različitim tehnikama, brojnim akrilicima, uljima, akvarelima, pastelima, crtežima nastalih u proteklom razdoblju.
• Kada razgovaramo o Vašem djelu, govorimo li o jednom vrlo raznorodnom ciklusu ili se Vaš opus dijeli na više samostalnih cjelina?
– Opus je tematski i metodološki povezan. Razlike u pojedinim cjelinama očituju se u motivu i tehnici izvedbe. Stilske mi odrednice u radu variraju od lirske apstrakcije, konstruktivizma do vlastite derivacije poetskog realizma. Radim u tehnici akvarela, akrilika, pastela, ulja, kolaža,crteža u različitim medijima, olovci, pastelu, flomasteru, crtežu kistom i perom u tušu. Tematski to su krajolici, vedute, marine, gradski motivi, panorame, ciklus Dvoje, proslave, akvareli na temu Prigorje, Primorje, Istra, Turopolje, Moslavačka sjećanja, ratni motivi iz naše povijesti….
• Što je ključno u Vašem pristupu akvarelu?
– Emotivno mi je blizak akvarel zbog brze opservacije i slikanja bez korekcije. Vodeni medij daje mi kromatski vrlo učinkovite svjetlosne igre na bjelini papira, koja zamjenjuje bijelu boju, slično izvedbi u fresco buono tehnici na svježoj žbuci. Likovno mi odgovara karakter akvarela, čija prozirnost daje vibrantnu impresiju u boji koja odiše toplinom i svježinom osunčanog motiva (marine, krajolici…). Akrilik volim zbog brzine sušenja polimernog impasta, što mi omogućuje slojevitost fakture, stilizaciju motiva i hladnu ekspresivnost palete, nastale miješanjem bijele sintetičke paste i pigmenta. Ova boja daje mi pokrivne brzo sušeće mat tonove koji slici daju ambijentalnu hladnoću kod slika otuđenja: ratovi, samoća, prisilne migracije, ugroženost prirode…
• Poneki motivi djeluju krajnje depresivno.
– Otuđenost samca ili dvoje zaljubljenih u gradskim anglomeracijama, tamni hladni krajolici bez ljudske figure i slično.
• Često radite i s akrilikom.
– Akrilik mi za razliku od akvarela umjesto vedre impresije nudi ekspresiju, svijest o likovnom viđenju postaje racionalnom ili sumorno simboličnom..
• Odnos akvarela i akrilika.
– Akvarel na papiru ili akrilik na platnu dva su likovna svijeta, isti motiv različitih značenja. Emocionalno ili racionalno, zaigrano ili projektirano, spontano ili konceptualno – svaka tehnika ima svoje prednosti i ograničenja ili u slikarskom ili u tehnološkom smislu.
• Kolaž je u posljednje vrijeme vrlo nazočan u Vašem atelijeru?
– Veliki dio novijeg ciklusa radim u tehnici kolaža koji pruža bezbroj mogućnosti likovne kombinatorike bez obzira na motiv ili temu slike. Ozbiljan rad u ovoj tehnici traži postupnost, strpljivost i metodičnost izvedbe. U radu volim prozirnost vodenih boja, pastoznost akrilne disperzije, mutnu dubinu ulja, bistru slojevitost tempere ili decidiranost kolaža i njegovu čistoću… sve zavisi o trenutku, motivu i metodi rada.
• Osama, simbol otoka.
– Možda bismo mogli reći da je motiv otoka u mnoštvu mojih slika huxlyevski otok samoizolacije koja omogućuje čovjeku da gleda iz vlastitog rakursa ostatak svijeta.
• Također su vrlo vidljivi sakralni elementi u Vašem cjelokupnom opusu.
– Komponiranjem sakralnih objekata u razne vizure mojeg slikarstva, nameće se kao vizualna i duhovna vertikala, koja istovremeno nosi i likovno i kulturološke i povijesne značajke o vlastitoj pripadnosti.
• Otuđenost.
– Svojim radom nastojim likovno naglasiti otuđenost suvremenog čovjeka. Tipične su slike osamljenog drveća uz vodu kao jesenski ili zimski motiv – simbol prolaznosti života i ekološkog upozorenja.
• Pojedinac u tom otuđenom svijetu.
– Česta mi je tema mrtva priroda kao mikro svijet koji nestaje. Nameću mi se teme megapolisa u kojima se gubi osobnost samca ili intima dvoje ljudi. To su kolopleti vlastitog vrludanja u osami koja traži svoje likovne i životne razloge i smisao postojanja. Osoba samac na akvarel slici gradskog motiva postaje slikarska mrlja i točka u mojem likovnom kaleidoskopu. To je osoba (mrlja) koja je tražila svoj svijet u gradskoj gužvi ili je iz njega bježala – nije čak niti broj.
• Vrlo su senzualne slike s motivom para.
– Često slikam muškarca i ženu kao simbol životne borbe i ljubavi, smisla i nade postojanja.
• Volite jako i marine kao motiv.
– Stotine marina u raznim tehnikama pršte vedrinom, neverama, bonacama kao vizualni odmor i sanje o nepostojećim putovanjima u daleke zemlje.
• Čega se najčešće sjećate na Vašim slikama?
– Kroz slikarska sjećanja na drage ljude i lijepe motive živim slikarsku želju za novim traganjima i likovnim spoznajama.
• Kako vidite i doživljavate vlastiti rad?
– Danas mogu govoriti o jednom opusu i više ciklusa u različitim tehnikama slikanja te mnoštvo tema i motiva. Nekoliko tisuća akvarela i stotine slika u različitim tehnikama, pretežno u manjim ili srednjim formatima. Draži su mi i dostupniji. Iako imam dugo iskustvo rada na velikim plohama, naročito u zidnom slikarstvu, čije tehnike i metode dobro poznajem. 1989. i 1990. napisao sam skriptu i knjigu o slikarskim tehnikama prvenstveno za svoje učenike u Školi primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu.
• Temeljna misao vodilja Vaše umjetnosti?
– Sve u mojem slikarskom radu podređeno je ljubavi spram čovjeka izraženoj kroz svjetlo, boju i crtež.
• Na kraju spominjemo i kombiniranu tehniku.
– Pitate o kombiniranoj tehnici. Često je koristim: podslik akvarelom, crtež pastelom, akrilik završni redizajn forme i stilizacija oblika, što mi ponekad rezultira neokubističkim konstruktivizmom razigrane likovne teksture. Rezultat uvijek očekivano nepredvidljiv.
Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. PrihvatiPročitaj više