Razgovor s Ferdinandom Pađenom, suvremenim hrvatskim likovnim umjetnikom.
• Gospodine Pađen, u posljednje vrijeme zaokupljeni ste intenzivnim radom na dva, rekli bi, paralelna ciklusa u nastajanju, prvi je ciklus pastel srednjeg formata s mediteranskim motivima i drugi je ciklus skulptura u glini. Dakle, istodobno radite na različitim ciklusima.
– Trenutačno sam u fazi stvaranja u dvije različite tehnike koje su svojom dinamikom i izražajem dijemetralno suprotne metode. Dok slikarstvo predstavlja potpunu slobodu motiva i kolorita, modeliranje glinom jest ipak u određenoj mjeri ograničeno samim materijalom i načinom izrade, te zahtijeva metodičnost i preciznost u radu. Ta mi različitost pristupa predstavlja koliko izazov toliko i mogućnost izražavanja kroz dva različita etera. Promatrajući taj dualizam možemo ga porediti s dionizijsko-apolonskim diskursom, pri ćemu slikarstvo predstavlja onaj slobodarski i emotivno-ekstatični impuls, a kiparstvo studioznost, oblikovanje, red i metodičnost.
• Što je ključna karakteristika mediteranskih pejzaža i zašto pastel?
– Mediteran kojeg ja tematiziram jest onaj ljetni, čaroban, mirisan i prepun boja. Mediteran koji predstavlja život u punom smislu te riječi. Mediteran koji nadražuje sva osjetila i koji nas mami u svoj idealni habitus. Svojim novim ciklusom pastela upravo sam ga takvog i oblikovao, dodajući stilski jednu postmodernu notu.
• S druge strane kontinuirano se bavite skulpturom u glini ponajviše s motivima žena, svirača.
– Skulptura i modeliranje glinom predstavlja opipljivi i voluminozni način izražavanja u tri dimenzije. Dakle, bez kolorita, samo oblik i perspektiva. Sama izrada ima u sebi nešto oslobađajuće, pomalo transedentno i meditirajuće. Pri tome mislim upravo na riječi velikog Michelangela, koji ne govori o stvaranju oblika, već na njihovom oslobađanju iz materije. Tome studioznom i preciznom radu kontriram motive žena i svirača, dakle motive veselja, spontanosti, strasti i života.
• Nalazimo se u atelijeru prepunom slika, crteža, skulptura, kada ćemo imati prigode vidjeti izbor iz Vašeg djela na jednoj izložbi?
– Trenutačno sam još u fazi stvaranja, a ono će trajati onoliko koliko traje inspiracija. Kada je kraj to se ne može znati, ali nakon što zaključim ciklus razmislit ću o prezentaciji novih djela široj javnosti. Do tada, kao i do sad, bit ću prisutan kroz galerijska izlaganja.
• Nema tehnike koju ne koristite, no ipak, sigurno Vam je jedna najdraža?
– Teško mi se odrediti samo za jednu tehniku. Naravno, nisu mi sve tehnike jednako drage, ali ove koje koristim, u njima sam se našao, bez mogućnosti da se odredim prema konkretno jednoj.
• A motiv, koji motiv ili motive izrazito volite?
– U svome radu pristupao sam širokom spektru motiva, ipak tu se mogu pobliže odrediti. Kao što je vjerojatno i očito iz mog cjelokupnog opusa, vedute su te kojima se uvijek rado vraćam i u kojima sam, smatram, dao najviše.
• Kako doživljavate suvremena gibanja u umjetnosti?
– Suvremena je umjetnost eklektična i hektična. Ona je amalgam tvoren od različitih umjetničkih stilova, pristupa, tehnika i povjesnih konteksta, stoga ju je teško sažeti u svega nekoliko riječi. Osobno me najviše privlači apstraktno slikarstvo s minimumom figuracije i dosta kolorita.
• Što je trenutačno novo u atelijeru?
– Trenutačno sam okupiran radom na spomenutim ciklusima i bez nekih većih planova. Prepustit ću protoku vremena da me usmjeri na daljnje djelovanje.
Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. PrihvatiPročitaj više