Odlika mog cjelokupnog slikarskog opusa je prikaz suprotnosti
Suvremena hrvatska likovna umjetnica, akademska slikarica Marina Lapadatović, rođena je 1982. godine. Diplomirala na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti u klasi prof. Kokota. Samostalno i grupno je izlagala. Zapažena je po rijetkoj i nesvakodnevnoj produkciji maski.
• Gospođo Lapadatović, temelj Vaše aktivnosti jest izrada maski, maski za djeci, za odrasle. Kako je uopće došlo do toga?
– Pa zapravo sasvim slučajno, a opet s druge strane uvjerena sam da je to bilo sudbinski. Tek sam bila friško završila studij slikarstva kad sam na jednoj skupnoj izložbi u Velikoj Gorici upoznala Tihomira Marinkovića Tileta, gdje smo oboje izlagali radove. On je tražio nekoga tko će mu pomoći u oslikavanju maski koje izrađuje i tako je sve krenulo. Već desetak godina surađujemo, u međuvremenu smo postali dobri prijatelji, zadnjih dvije i pol godine smo u vezi, živimo i radimo zajedno u Vukomeričkim Goricama.
• Što je ključno u izradi maske?
– Kao i u svemu što radimo, da bi nešto napravili dobro i kvalitetno potrebno je puno prakse. To znači da je svaka pojedina faza izrade maske vrlo važna za ukupan dojam. Maska mora biti dobro iskaširana, da bude čvrsta, a lagana. Udubine za oči i rubovi maske moraju biti pravilno i simetrično izrezani. Bogatstvo kolorita upotpunjuje i naglašava bit maske stvarajući jedinstven dojam. Kod maski, pogotovo današnjih, komercijalnih velika je tedencija da pređu u kič, zapravo velika većina to i jest, stoga je svaki segment bitan da bi se postiglo ono ključno – da bi se ostvarila moć koju ta maska potencira.
• Za maske se uglavnom veže simbolična ili stvarna tajanstvenost.
– Maska razotkriva skriveni svijet, zato je tajanstvena. Sve zapravo ovisi o namjeni maske. Maska, krinka ili krabulja može služiti kao kamuflaža, zaštita ili imitacija. Na primjer, kazališne maske poput starogrčkih, japanskih ili maski iz Commedie dell´ arte naglašavaju scenu, doživljaj, neku pojedinu emociju, dok šamanske maske koje se koriste u ritualnim obredima služe za prizivanje božanstva, tjeranje zlih sila ili obmana. Nekada su maske uglavnom služile kao obredna pomagala, pomagala za prizivanje moći. Danas imaju pretežno društveno – kritičko – zabavnu namjenu, da tako kažem, komercijalnog su karaktera. Simbolično značenje maske bi trebalo biti u službi raskrinkavanja iluzije svijeta, maske jako naglašavaju tu dualnost svijeta: laž/istina, mašta/zbilja, s maskom/bez maske – u što se to maskiramo i zašto, kakav bi bio svijet bez krinki i što se krije iza svih maski?
• Tehnika je papir mache.
– Da, to je zapravo teknika lamiranja papira, tj. slaganja papira u slojevima po određenoj formi. Koristi se od kad postoji papir. Papir Mache je francuski naziv za kaširani papir, a mi koristimo venecijansku tehniku koja je taj proces unaprijedila. Sastoji se od kaširanja posebnog papira tzv. „carta lana“ (vunasti papir) jer je mješavina celuloze i vune. Papir je veće gramaže (300, 400, 500 grama) pa je potrebno manje slojeva za postizanje čvrste strukture maske, a i jako je podatan za postizanje profinjenih oblika.Tehnika slaganja papira je razrađena i jedinstvena te daje široki spektar primjene.
• S Vašim partnerom, kiparom Tihomirom Marinkovićem djelujete u Art of Masks.
– Art of Masks je zapravo naš zajednički vizualni identitet, gdje je prikazan naš cjelokupni opus radova, kako zajedničkih, tako i individualnih. Naime, osim komercijalnih maski – venecijanske maske, maske iz raznih mitologija, Commedie dell´ arte – sve više usmjerujemo pažnju na unikatne maske. To više nisu samo dekorativni predmeti ili predmeti za određenu namjenu. Njihov cilj nije samo ukrasiti i impresionirati, nego ostvariti poentu i moć šamanske maske.
• No Vi radite i drugo, slikate od ulja do kombinirane tehnike. Što je odlika Vašeg slikarskog opusa?
– Kao što sam govorila o simboličnom značenju maski kojoj je cilj „raskrinkati“ iluziju, dualnost svijeta, tako je to isto i odlika mog cjelokupnog slikarskog opusa – prikaz suprotnosti. To je pogotovo očito u ciklusu radova „igraće karte“, koji sam još započela kao diplomski rad, i još uvijek je u procesu nastajanja. Npr. karta „Dama“ (200x70cm, ulje na platnu), prikazuje dvije suprotnosti, krajnosti u vidu pojma o ženskoj ljepoti, debelo/mršavo, lijepo/ružno – gdje je tu granica razdvajanja, da li se ona uopće može povući, i nije li ona posljedica preuzetih normi? Motivi se razlikuju od slike do slike, ali uvijek je to težnja za prikazom i one druge strane, kako stvari mogu izgledati banalne kad ih sagledamo iz drugog kuta. Ili kad ih doslovno prenesem, kao npr. u ciklusu Turopoljski pop art gdje pojam „proračunate svinje“ slikam doslovno, prikazujući svinje kao figure na računaljci,odnosno ražnju.Il kad se šalim na vlastiti račun, slikajući svoj profil sa tijelom ribe, i udicom iznad glave, ili lutke na ruci.U posljednje vrijeme konbiniram razne tehnike od crteža do kolaža, zlatnih listića, aplikacija, šablona, printa, često i sve na jednoj slici. Sve mi je manje bitan sam način na koji ću nešto izvesti, već efekt koji želim postići. Na slici „crno bijeli svijet“ koristila sam kartu svijeta i print Martina Luthera Kinga i Hitlera u jednakoj pozi ali različitog kontrasta kao simbole dobra i zla, dvije krajnosti, i svijeta koji vibrira između ta dva pojma, stalno bivajući na nišanu, ostavljajući otiske na zemlji. Ili slika „Celestin Medović – predgrađe“ gdje sam intervenirala na slici i od Medovićevih polja lavande napravila predgrađe sa smetlištem u prvom planu. U svakoj slici se proteže ista namjera – igra racionalnog i iracionalnog, relativnog i konkretnog, što je mašta, a što zbilja, bitno ili ne bitno.
• Što je novo u atelijeru?
– Trenutačno su u prvom planu maske, osim toga započela sam raditi zmaja od kaširanog papira i pripremam materijal za izradu igraće karte br. 9, koja će predstavljati 9 muza, inspiracija.
• Planovi?
– Ideja je mnogo, a planirati ne volim puno unaprijed, idem korak po korak.Za početak, dovršiti započete radove, a kasnije napraviti samostalnu izložbu gdje ću predstaviti cijeli opus.
Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. PrihvatiPročitaj više