Postojeće portrete nepoznatih autora uzeo samo kao polazišnu točku
Vitold Košir osobito je zanimljiva pojava u aktualnoj umjetnosti, naime, on je i akademski kipar ali i akademski glazbenik. Rođen je u Zagrebu 1966. godine. Diplomirao je na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti 1989. u klasi prof. Vulasa te diplomirao na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji studij viole kod prof. Stahuljaka. Samostalno izlaže od 1994. godine. Bavi se i sokolarstvom.
• Gospodine Košir, zatječemo Vas u radu na izradi skulpture biskupa Borkovića, generala pavlinskog reda i nadbiskupa zagrebačkog,koji je živio i djelovao u XVII. stoljeću.
– Veliko mi je veselje da sam odabran za izradu ovog spomenika. Kako se moj rad tijekom godina udaljio od figuracije i rada s glinom u velikim formatima poseban mi je izazov ponovo upregnuti tradicionalne kiparske vještine i u sebi pronaći dovoljno kocentracije da sagradim toliki kip i pritom zadržim fokus na unaprijed zacrtanom skulptoralnom rješenju.
• Želja Vam je da postignete sasvim određenu razinu prepoznatljivosti, pri tome će Vam poslužiti poznate biskupove karakterne osobine i jedan njegov portret nepoznatog autora uz potpunu slobodu interpretacije.
– Smatram da je biskup Borković bio čovjek neizmjerne energije i veliki vizionar. Već sama biografska činjenica da dječak rođen u selu pored Jaske studira u XVII. stoljeću filozofiju u Rimu, biva general pavlinskog reda te postaje biskup govori da su ga resili čvrst karakter i velika usmjerenost. Zato bi postojeće portrete nepoznatih autora uzeo samo kao polazišnu točku i sličnost više sugerirao nego postavio kao krajnji i jedini cilj.
• Posebno želite istaknuti energetski naboj koji će izvirati iz skulpture.
– U ovoj fazi izrade skice posebno me zanima da napravim skulpturu iz koje izbija tolika količina snage da sugerira čvrstinu karaktera biskupa Borkovića. Želim da razina likovne prepoznatljivosti u smislu portreta bude svakako podržana žestinom kiparskog izraza.
• Osobito Vam je važan tretman forme i strukture površine kod ove skulpture.
– Glazba je najsnažniji izvor mog kiparstva. Kompozicije su često temeljene na suprotnosti dviju glazbenih tema kao u sonatnom obliku ili na kontrapunktu dviju melodijskih linija. Iznenađujuće široki spektar Borkovićevih osobina, polja djelovanja i dostignuća ne mogu po mom mišljenju biti dostojno predstavljeni jednoličnim tradicionalnim prikazom biskupa s kapom i pastoralom – biskupskim štapom i jednoličnim tretmanom površine. Moja je želja da skulptura izvire iz arhitektonskih temelja postamenta, rate kroz strogu vertikalu i bude okrunjena bujnom i živom strukturom glave i pogotovu ruku. U suprotstavljanju strogih – gotovo arhitektonskih i živih, giacomettijevskih struktura vidim mogućnost da gledatelju donesem portret karaktera biskupa Borkovića.
• Vaš dvostrani reljef Klisa inspiriran burnim povijesnim događanjima biti će uskoro prezentiran u stalnom postavu Muzeja u Klisu.
– Muzej u Klisu je u završnoj fazi izrade. Iako malen po kvadraturi nudi široki spektar informacija, od kamenih fragmenata iz povijesti tvrđave do audiovizualnog interaktivnog multimedialnog prikaza povijesnih izložaka i okoline.. Dio tog postava je i moja skulptura, dvostrani reljef Klis inspiriran burnim događajima u povijesti nastajanja , obrane, gubitka i ponovnog osvajanja tvrđave. U postavu skulptura određuje smjer kretanja posjetitelja i kroz penetracije i proreze već na samom ulazu omogućava djelomični uvid u postav muzeja.
• Karakteristična je gusta struktura površine reljefa.
– Gusta struktura površine sugerira turbulentnu povijest Klisa, odabir željeza i betona za materijale herojsku upornost u obrani grada a simbolika kvadrata i križa dosljednost nastajanja i razvoja hrvatskog državnog i kršćanskog identiteta.
• Ima li i drugih novosti iz atelijera? Planovi, monografije, izložbe?