Hrvatski Fokus
Hrvatska

Rehabilitacija proroka jugoslavenske propasti

Zbog izjave u Saboru 1861. o pogubnosti jugoslavizma po hrvatski narod, Haulik je istisnut iz standardne (jugoslavenske) hrvatske povjesnice

 
 
Ivan Biondić: Kardinal Haulik – Prorok jugoslavenske propasti, drugo dopunjeno izdanje, nakladnik Kraljevska akademija Zagreb – Hrvatska, sunakladnik: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti u dijaspori, Basel, Švicarska –  Zagreb, 2019.
Slikovni rezultat za Ivan Biondić: Kardinal Haulik – Prorok jugoslavenske propasti
Prof. dr. sc. Ivan Biondić objavio je drugo dopunjeno izdanje knjige posvećene liku i djelu kardinala Jurja Haulika (1778. – 1869.), podrijetlom Slovaka, zagrebačkog biskupa, hrvatskoga domoljuba i borca za svekolika hrvatska prava u Habsburškoj monarhiji, kao i čovjeka koji je upozoravao i na brojne druge ugroze koje prijete hrvatskom narodu. Tako je 1861. godine proročki izjavio: Imade ih, koji si mnogo obećavaju od sdruženja jugoslavenskih narodah. To po mojem osvjedočenju je stalno, da se tako važni pokret stvarih ni bez prolivanja čovječje krvi i drugih mnogobrojnih nevoljah, a ni bez upliva evropejskih velevlasti, poimence francezke, ruske i englezke neće moći dogoditi. Komunizam, koji nije drugo nego nijekanje prava svojine, zaokrenulo vratom ne samo političkom nego i društvenom ljudskom životu. Bilo bi to poguba naroda. Te 1861. godine Haulik je maestralno upozorio na nekoliko bitnih činjenica koje će sudbinski zaokupljati život hrvatskoga naroda: pogubnost jugoslavenstva za hrvatske interese i njegove propasti; sudbinu hrvatskoga i drugih naroda koja će ovisiti o interesima velikih sila i komunizam kao opću prijetnju svim slobodoljubivim narodima.
 
Nadbiskup i kardinal Juraj Haulik rođen je u Trnavi 20. travnja 1788. Zagrebačkim biskupom imenovan je u svibnju 1837. U svom pastirskom nastupu pred vjernicima i svećenicima, među inim rekao je: Vas molim i zaklinjem da me smatrate svojim i onim koji domovinu vašu smatra svojom domovinom. Godine 1856. papa Pijo IX. imenovao ga je kardinalom. Brojne su zasluge Haulika za hrvatski narod i Katoličku Crkvu u Hrvata o kojima piše autor ove vrijedne monografije. Spomenimo samo neke: uzdignuće  Zagrebačke biskupije na nadbiskupiju i uspostavu hrvatsko-slavonske crkvene metropolije, uspostavio je književno i izdavačko društvo sv. Jeronima za promicanje pučke prosvjete, jedan je od suosnivača MH, za javnost je otvorio Metropolitansku knjižnicu, uredio je park Maksimir, suprotstavljao se ugarskom hegemonizmu, podupirao je i financijski pomagao knjižnice, glazbena društva, novine i časopise, kulturne ustanove, izgradnju Hrvatskog glazbenog zavoda, Narodni muzej, podupirao zaklade za siromašne, a novčano je pomagao i brojnim hrvatskim gradovima. Ovo je tek mali isječak iz djela ovog velikana Crkve u Hrvata, hrvatskoga domoljuba i duboko utkanog u razvoj ondašnjeg hrvatskog društva – gospodarskog, znanstvenog, kulturnog, političkog.
 
Prof. Biondić prihvatio se zadaće, rekli bi oživljavanja velikog Haulikova djela, suočen sa poznatim našim hrvatskim zaboravom vrijednih ljudi i njihovih djela. Upravo njegova knjiga ponovno vraća sjaj i svijetlo nad tim čovjekom i njegovim djelom. Biondić ukazuje na Haulikova znanstvena djela kao i na literaturu te autore koji su o njemu pisali, a podsjeća nas da je početak oživljavanje djela Haulika vezan uz krug povjesničara oko Družbe „Braće Hrvatskoga Zmaja“. Autor spominje stavove nekolicine njih – A. Szabo: Haulik je djelovao u prilog hrvatske državotvorne politike i bio mecena hrvatske kulture i znanosti, a također i jedan od najdjelatnijih ljudi toga vremena. Dragutin Pavličević: Naspram maksimalističke (Starčević, Kvaternik) i minimalističke (Strossmayer, Rački), Haulik je pripadao optimalističkoj političkoj opciji (I. Mažuranić, A. Vranitzany, I. Kukuljević i dr.), što je kanila postići izravnu nagodbu s Austrijom, a ne Ugarskom. Juraj Kolarić: Iako podrijetlom Slovak, prihvativši Hrvatsku kao svoju domovinu, Haulik je ostavio duboki trag u hrvatskoj povijesti 19. stoljeća. Uz crkveno, djelujući na političkom, društveno-gospodarskom i kulturno-prosvjetnom području, Haulik polaže temelje moderne Hrvatske.
 
Haulikov magnum crimen?!
 
Biondić se nakon temeljitog suočavanja s djelom Jurja Haulika pita? U čemu je, zapravo , Haulikov magnum crimen? Između maksimalističke (pravaške ideje samostalne i neovisne Hrvatske) i minimalističke (nagodbenjaštvo i kasnije ujedinjavanje u jugoslavensku zajednicu) što je 1860-ih izabrala onodobna politika, Haulik je zagovaratelj optimalističke opcije (koja želi maksimalnu autonomiju unutar Habsburške Monarhije). S tim u svezi, proročki upozorivši na nacionalnom Saboru (1861.) na tragične „pogube naroda“: jugoslavizam (koji se „bez prolijevanja čovječje krvi i drugim mnogobrojnih nevoljah, a ni bez upliva evropejskih velevlasti, neće moći dogoditi) i komunizam (koji „nije drugo nego nijekanje prava svojine“, odnosno poguba za politički, društveni i ljudski život. To su prema Biondiću glavni razlozi da je Haulik bio istisnut iz standardne (jugoslavenske) hrvatske povjesnice.
 
Biondić nadalje kritički promatra minimalističku političku opciju koju su zastupali Strossmayer i Rački, vidjevši u njoj veliku opasnost, obzirom na različite antihrvatske političke opcije koje su se na nju lijepile. Da kažemo do dana današnjega. Tako je u nekim ondašnjim, a nama i bliskim vremenima, ovaj dvojac bio predstavljen kao nezaobilaznim temeljima jugoslavenstva. U tom bi smislu trebalo više inzistirati na priznanju zabluda,(poput ove  Račkoga: Žuđeno jedinstvo svij Jugoslovjenah, a ponajprije Srbo-Hrvatah i Slovenacah, pospješiti bi imala Jugoslovjenska akademija, kojoj prvi i najveći Jugoslovjen naumi metnuti temelj– Zagreb, 1860.)  kako Strossamyera tako i Račkoga, napose iz njihovih pisama u kojima su svjedočili o srpskoj prijetvornosti i zalaganju za, prije svega, vlastite srpske, a ne neke imaginarne interese jugoslavenskih naroda, o kojima su populistički zborili.  Nešto slično što će kasnije 1928.g. , po povratku iz Beograda, kada su prešli Zemun, izjavio teško – na smrt ranjeni, Stjepan Radić: Nikad više s Beogradom!
 
Hrvatska povjesničarka A. Szabo suočena sa dugotrajnim zanemarivanjem Haulikova djela, napose što se i kada se o njemu pisalo to je bilo uglavnom negativno, primjerice kao čovjeku (nazadnjačkih) usmjerenja, protivniku narodnog preporoda, odanom politici bečkog dvora i apsolutizma, upozorava, da se pri tome zabacivala izvorna povijesna građa koja o njegovu djelu govori posve drugačije.  
 
Biondić otvorio brojna pitanja hrvatske politike u 19. stoljeću
 
Svojom knjigom o Hauliku Biondić nije razgrnuo i opovrgnuo samo  laži o zagrebačkom nadbiskupu i velikom čovjeku hrvatske kulture i politike Juraju Hauliku, nego i otvorio brojna pitanja hrvatske politike u 19. stoljeću s posljedicama na 20. stoljeće: jugoslavenstvo, srpstvo, ilirizam, pravaštvo, nauk i politiku braće Radić i HSS-a, komunističku ideologiju, panslavenstvo i dr., sve ono što će do dana današnjega pratiti hrvatsku političku misao i tegobne političke sudbine političkih aktera i hrvatskoga naroda u zadnja dva stoljeća. Iz Biondićeve knjige možemo puno toga naučiti, razumjeti brojne nedoumice, povijesne laži i iskrivljavanja istina, političke i ine manipulacije s djelom Jurja Haulika. Možemo i trebamo usvajati načela i činjenice istinite povijesti i na njima učiti, djelovati i prenositi ih. Jer, kako se kaže narodu koji ne poštuje svoje istine i ne živi u skladu s njima, pripast će zabit zaborava i ponavljanja življenja u laži i tragičnoj sudbini.
 
Biondić je uz teme vezane uz središnju ličnost knjige dao i vrlo vrijedne priloge od kojih valja izdvojiti: Hrvatsko jezikoslovlje pred zrcalom istine, O duhovnim temeljima Družbe „Braća Hrvatskog Zmaja“, povijesnim odnosima Haulika i Mažuranića, a u pogovoru mr.sc. Emila Čića: Masonski značaj prikrivenog jugoslavenstva i rasnog kulturocida. S mišljenjem Emila Čića zaključujemo i naš prikaz Biondićeve knjige: Međutim, neovisno o mogućem kaptolsko-zrinjevačkom otkupu grijeha propusta (mea culpa maxima), nakon znanstveno-historiografske, Biondić odlučno zagovara javnu rehabilitaciju kardinala Haulika, njegov povratak u povijesno pamćenje hrvatskog naroda (Haulik redivius), a oživljavanje Haulika bilo bi najbolji znak da prestanemo biti predmet slavo-srpskih eksperimenata, kako je  te davne 1867. godine na to  upozoravao Ante Starčević.
 

Mijo Ivurek

Povezane objave

Zašto DORH ne reagira?

HF

Veliki Brat na Zrinjevcu

HF

Kako je ubijala slovenska Udba

HF

U Hrvatskoj komunizam je i dalje povlašten

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više