Hrvatski Fokus
Feljtoni

Clive Staples Lewis – proročanstva (3)

Jedan od naših velikih saveznika u ovom trenutku je sama Crkva

 

Clive Staples Lewis (Belfast, 29. XI. 1898. – Oxford, 22. XI. 1963.) je bio sjevernoirski pisac. Sin Alberta Jamesa Lewisa i Flore Auguste Hamilton Lewis. Imao je i brata Warrena Lewisa koji se također bavio pisanjem, ali ne fantastikom, već povijesnim knjigama. Nakon što mu je majka umrla od raka s bratom odlazi u Englesku na fakultet gdje ga počinje zanimati nordijska mitologija i Wagnerova glazba. 1933. postao je član skupine “The Inklings” s J. R. R. Tolkienom, često su se nalazili u Lewisovoj sobi, ali i u pubu koji se zvao “The Bird and Baby”. 1938. izdaje prvi dio svoje ZF trilogije “Out of the silent planet”, a 1943. izdaje “Perelandru”, drugi nastavak znanstvenofantastične trilogije. Godine 1945. Charles Williams, Lewisov bliski prijatelj, član Inklingsa umire, a te iste godine izlazi i zadnji nastavak ZF trilogije “That Hideous Strength”.

 Visoka škola Modlin, 1941. godineDragi moj Gnusik!Vidim da se pobrinete da vaš učenik čita i da se kreće u krugu svojih prijatelja materijalista. Ali čini mi se da ste pomalo naivni, vjerujući da ga argumenti mogu izvući iz neprijateljskog zagrljaja. Bilo bi moguće da je živio nekoliko stoljeća ranije. Tada su ljudi još uvijek savršeno mogli razlikovati dokazano i nedokazano, a ako je nešto dokazano, vjerovali su u to. Tada još uvijek nisu izgubili vezu između misli i djela i nekako su mogli promijeniti svoj život u skladu sa zaključkom. To smo popravili tjednim tiskom i drugim sredstvima. Vaš odjel od djetinjstva navikao je na činjenicu da mu se u glavi istovremeno vrti desetak nespojivih pogleda. Pojmove prije svega ne doživljava kao istinite ili lažne, već kao teorijske ili praktične, zastarjele ili moderne, banalne ili smjele. Prekomjerna samouvjerenost, a ne prepirke, pomoći će vam da udaljite pacijenta od crkve. Ne gubite vrijeme pokušavajući ga uvjeriti u istinu materijalizma: bolje je uvjeriti ga da je materijalizam jak ili odvažan, da je to filozofija budućnosti.Znao je da je izbjegao opasnost, a kasnije je volio razgovarati o “onom neobjašnjivom osjećaju stvarnosti koji će pouzdano zaštititi od krajnosti čiste logike”. Trenutno je na sigurnom boravku u kući našeg oca. Možete li vidjeti u čemu je stvar? Zahvaljujući procesima koje smo pokrenuli prije nekoliko stoljeća, ljudima je gotovo nemoguće vjerovati u nepoznate i nepoznate – uvijek im je poznato i poznato pred očima. Napunite svoj odjel uobičajenim stvarima. Ali ne pokušavajte koristiti znanost (mislim na pravu znanost) kao sredstvo protiv kršćanstva. Znanost će ga prisiliti da razmišlja o stvarnostima koje ne može ni dodirnuti ni vidjeti. Postoje tužni primjeri za to među modernim fizičarima. A ako apsolutno treba da se valja u znanosti, neka se bavi ekonomijom ili sociologijom. Ne dopustite mu da pobjegne iz ovog dragocjenog “stvarnog života”. Bolje uopće ne vidjeti znanstvenu literaturu. Nadahnite ga da sve to već zna i da su ono što uspijeva pokupiti iz neobaveznih razgovora i ležernog čitanja “dostignuća moderne znanosti”. Zapamtite, vi ste tu da ga prevarite. Na temelju onoga što su neki od vas, mladi vragovi, rekli, možda mislite da ste postavljeni da ih podučavate!Tvoj voljeni ujak Balamut. Dragi moj Gnusik!Bilo je vrlo dosadno saznati da se vaš odjel preobratio. Nemojte se razveseliti nadom da ćete izbjeći kaznu koja je dužna (iako sam siguran da se u trenucima uspjeha ne tješite nadama). Moramo spasiti situaciju. Ne treba očajavati – stotine ljudi koji su postali odrasli bili su u logoru Neprijatelja, reformirali se i sada su s nama. Sve navike odjela, mentalne i fizičke, ulijevaju vodu u naš mlin.Jedan od naših velikih saveznika u ovom trenutku je sama crkva. Nemoj me krivo shvatiti. Ne govorim o samoj Crkvi koju vidimo kako obuhvaća prostor i vrijeme, ukorijenjene u vječnosti, zastrašujuće, poput polica s transparentima. Priznajem, taj je prizor sposoban prestrašiti najodvažnije kušače. Ali, srećom, ta je Crkva ljudima nevidljiva. Vaš odjel na neuređenom gradilištu vidi samo nedovršenu zgradu u pseudogotičkom stilu. Ušavši unutra, ugledat će lokalnog trgovca mješovitom robom s nepristojnim izrazom lica, a ponudit će mu sjajnu knjižicu sa sadržajem usluge, koju zapravo nitko ne razumije, kao i istrošenu knjižicu s iskrivljenim tekstovima razna religijska pjevanja, od kojih je većina loša, a također su tiskana malim slovima. Kad sjedne na svoje mjesto i pogleda oko sebe, vidjet će točno one susjede koje je izbjegavao.Trebali biste ih u potpunosti iskoristiti. Neka njegove misli skoče s riječi “Moje tijelo” na lica i natrag. Pritom, naravno, nije važno kakvi ljudi sjede na klupama. Možda znate da je jedan od njih veliki ratnik u taboru Neprijatelja. Nema veze. Vaš odjel, hvala našem ocu, prirodno je glup. Ako samo jedan od njih loše pjeva, nosi škripave čizme, smiješno je odjeven ili mu je narasla dvostruka brada, vaš će štićenik lako povjerovati da u vjeri ovih smiješnih i smiješnih ljudi mora biti nešto smiješno i smiješno. Kao što znate, sada u šefu odjela postoji ideja o “kršćanstvu”, koje on naziva “duhovnim”, ali to je snažno rečeno. Glava mu je napunjena tunikama, sandalama, oklopom i bosim nogama. Jednostavna činjenica da su ljudi oko njega u crkvi odjeveni u modernu odjeću postala je za njega (naravno, nesvjesno) pravi kamen spoticanja. Ne dopustite da ovaj kamen ispliva na površinu i ne dopustite odjelu da se zapita kako bi želio vidjeti župljane. Pobrinite se da su sve njegove ideje zbunjenije: tada ćete imati na raspolaganju cijelu vječnost i moći ćete se zabavljati, unoseći u njega onu posebnu jasnoću koja razlikuje pakao. Clive Staples Lewis. Balamutova pisma

UVOD

NEMAM namjeru objasniti kako mi je prepiska koju sada nudim javnosti pala u ruke.Ne ću objašnjavati kako je prepiska koju sada skrećem pozornost došla do mojih ruku.Dvije su jednake i suprotne pogreške u koje naša rasa može pasti oko vragova.Postoje dvije jednake i suprotne zablude o demonima.Jedno je nevjerovanje u njihovo postojanje. Drugi je vjerovati i osjećati pretjerani i nezdrav interes za njih.Neki ne vjeruju u njih, drugi vjeruju i imaju nepotreban i nezdrav interes za njih.I sami su jednako zadovoljni greškama i s istim oduševljenjem pozdravljaju materijalistu ili mađioničara. Skriptu koja se koristi u ovoj knjizi može vrlo lako dobiti svatko tko je jednom naučio smisao; ali raspoloženi ili uzbudljivi ljudi koji bi to mogli loše iskoristiti ne će to naučiti od mene.I samim demonima je drago zbog obje pogreške i s istim entuzijazmom pozdravljaju i materijalistu i ljubitelja crne magije.Čitateljima se savjetuje da zapamte da je vrag lažov. Ne bi trebalo pretpostaviti da je istina sve što kaže Screwtape, čak i iz njegova vlastitog kuta.Savjetujem svojim čitateljima da se sjete da je vrag otac laži i da ne treba sve što Balamut kaže smatrati istinom, čak i s vlastite točke gledišta.Nisam pokušao identificirati nijedno od ljudskih bića spomenutih u pismima; ali mislim da je vrlo malo vjerojatno da su portreti Fr. Spike ili majka pacijenta potpuno su pravedni.Nisam identificirao identitet onih koji su spomenuti u pismima. Međutim, mislim da na primjer otac Eagle ili majka štićenika nisu pouzdano opisani.Postoji željno razmišljanje i u Paklu, i na Zemlji.U paklu, kao i na zemlji, znaju tonirati misli kako bi udovoljili svojim namjerama.Za kraj, moram dodati da nije učinjen napor da se raščisti kronologija slova.U zaključku moram dodati da nisam pokušao razjasniti kronologiju slova.Čini se da je broj XVII. sastavljen prije nego što je racioniranje postalo ozbiljno; ali općenito se čini da dijabolička metoda datiranja nema nikakve veze sa zemaljskim vremenom i nisam je pokušao reproducirati.Čini mi se da najčešće đavolski princip datiranja nema nikakve veze sa zemaljskim vremenom, pa ga stoga nisam ni počeo reproducirati.Povijest Europskog rata, osim ukoliko se povremeno dogodi da zadire u duhovno stanje jednog čovjeka, očito nije zanimala Screwtapea. –C. S. LEWIS MAGDALEN COLLEGE 5. srpnja 1941.Povijest Drugog svjetskog rata mogla je zanimati Balamuta samo do te mjere da je utjecala na duhovno stanje osobe koja ga je zanimala. PISMO JEDNODRAGI MOJ PLOČE, Dragi moj Gnusik!Primjećujem ono što kažete o usmjeravanju čitanja našeg pacijenta i brizi da vidi dobar dio svog prijatelja materijalista.Vidim da se pobrinete da vaš učenik čita i da se kreće u krugu svojih prijatelja materijalista.Ali zar nisi sitnica? F? Zvuči kao da ste pretpostavljali da je taj argument način da ga držite dalje od kandži Neprijatelja.Ali čini mi se da ste pomalo naivni, vjerujući da ga argumenti mogu izvući iz neprijateljskog zagrljaja.To bi moglo biti tako da je živio nekoliko stoljeća ranije.Bilo bi moguće da je živio nekoliko stoljeća ranije.U to su vrijeme ljudi još prilično dobro znali kada se nešto dokazuje, a kada ne; a ako je dokazano stvarno su vjerovali.Tada su ljudi još uvijek savršeno mogli razlikovati dokazano i nedokazano, a ako je nešto dokazano, vjerovali su u to.Oni su i dalje povezivali razmišljanje s činjenjem i bili su spremni promijeniti svoj način života kao rezultat lanca rasuđivanja.Tada još uvijek nisu izgubili vezu između misli i djela i nekako su mogli promijeniti svoj život u skladu sa zaključkom.Ali što smo sa tjednim tiskom i drugim takvim oružjem to uvelike promijenili.To smo popravili tjednim tiskom i drugim sredstvima.Vaš je čovjek navikao, još od dječaka, da mu u glavi zajedno pleše desetak nespojivih filozofija.Vaš odjel od djetinjstva navikao je na činjenicu da mu se u glavi istovremeno vrti desetak nespojivih pogleda.Ne smatra doktrine kao primarno “istinite” za “lažne”, već kao “akademske” ili “praktične”, “izvan snage” ili “suvremene”, “konvencionalne” ili “bezobzirne”.Pojmove prije svega doživljava ne kao istinite ili lažne, već kao teorijske ili praktične, zastarjele ili moderne, banalne ili smjele.Žargon, a ne argument, vaš je najbolji saveznik da ga spriječiš od Crkve.Prekomjerna samouvjerenost, a ne argumenti, pomoći će vam da udaljite pacijenta od crkve.Ne gubite vrijeme pokušavajući ga natjerati da misli da je materijalizam istinit! Neka misli da je jak, oštar ili hrabar – da je to filozofija budućnosti. To je takva stvar do koje mu je stalo.Ne gubite vrijeme pokušavajući ga uvjeriti u istinu materijalizma: bolje je uvjeriti ga da je materijalizam jak ili odvažan, da je to filozofija budućnosti.Nevolja je u argumentima što cijelu borbu premješta na neprijateljevo vlastito tlo.Argumenti su neugodni jer se bitka mora voditi na teritoriju Neprijatelja.I on se može svađati; dok se u stvarno praktičnoj propagandi kakve pretpostavljam pokazalo da je on stoljećima bio znatno inferiorniji od Oče naš dolje.I on zna kako uvjeriti: međutim, u propagandi koju vam nudim, On se, kako pokazuje naše stoljetno iskustvo, ne može uspoređivati ​​s našim ocem.Samim činom prepiranja probudite razum pacijenta; a nakon što se probudi, tko može predvidjeti rezultat?Dokazivanjem probuđujete štićenikov um, a ako se um probudi, tko predviđa rezultat?

(Svršetak u sljedećem broju)

Povezani članci

SINARKIZAM – Frater Libero (6)

HF

HRVATSKE AUTOCESTE I KONCESIJA (15)

HF

Aleksandrijska knjižnica (2)

HF

SINARKIZAM – Djelo ‘paranoidne mašte’ (2)

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...