Hrvatski Fokus
Društvo

Povijest glazbe

Pjesme su postojale i zabilježene prije 3200 godina

 

Povijest glazbe datira odavno, ljudi su svojim zvukovima mogli stvarati zvukove prije 60.000 godina, a najstarija poznata flauta stara najmanje 42.000 godina. Danas je glazba na ovaj ili onaj način dio života većine ljudi, od dalekih plemena koja stvaraju vlastitu glazbu, pa sve do ljudi u ‘razvijenom’ svijetu koji glazbu slušaju u sustavima za zabavu u automobilu.

Poznato je da su pjesme postojale (i zabilježene) prije 3200 godina, a najstarija poznata pjesma je himna otkrivena na sjevernoj obali Sirije sredinom 1990-ih. Teško je procijeniti kada su se prvi odnosi na seks spominjali u glazbi, ali povjesničari znaju da se nepristojni humor koristio kao zabava prije najmanje 2000 godina. U novijoj povijesti, burleska je zabavljala publiku u kazalištima i glazbenim dvoranama od sredine 1800-ih, uz zavodljive plesače i sugestivne pjesme. Doba jazza osvanulo je u žestokim dvadesetima i često je bilo povezano s labavim moralom i opuštenim društvenim stavovima toga dana te s mladima koji su se bavili ‘nemoralnim’ plesom.

Tridesete godine bile su doba Velike depresije i doba kada su se stvarali raskošni holivudski mjuzikli, sa zvijezdama poput Freda Astairea i Ginger Rogers. Bila je to Swing Era, s big band zvukovima poput Glenna Millera, Dukea Ellingtona i Tommyja Dorseyja koji su pružili oslobađanje od osakaćujućeg siromaštva koje su mnogi ljudi doživjeli u SAD-u. Krajem 30-ih Jitterbug je bio brzi plesni stil popularan u tadašnjim crnačkim klubovima, a kasnije su ga usvojili bijeli tinejdžeri.

Godine 1940. Swing je i dalje bio snažan i trebao je ostati popularan sve dok pojava krunera poput Franka Sinatre, Binga Crosbyja i Perryja Comoa, koji su često predvodili ‘velike bendove’ tog doba, nije postala popularno uporište glazbe. Glenn Miller i Big Bandovi tog vremena i dalje su bili popularni tijekom ratnog razdoblja i u ranim 50-ima. Jazz i blues također su pronašli renesansu i postali su popularniji među umjetnicima poput Elle Fitzgerald i Billie Holiday postajući kućna imena. Većina popularne glazbe u to vrijeme nije se izravno odnosila na seks. Rat i neizvjesna budućnost bile su teme dana, pri čemu je većina glazbe odražavala romantiziraniji pogled na odnose, uz nekoliko iznimaka.

Prelaskom u pedesete godine prošlog stoljeća veći se dio svijeta još uvijek oporavljao od posljedica razornog svjetskog rata. Mladi dana željeli su slobodu od posljedica smrti i razaranja, a starija generacija htjela je izgraditi sigurnije društvo za budućnost. Glazba je eksplodirala pedesetih godina prošlog stoljeća, odmičući se od čisto urezane slike djevojčica i dječaka u susjednoj kući, u divlja, glasna i slobodna zvijer zvuka. Tekstovi su postali seksi, ples je postao seksualniji, a izvođači su postali idoli iz snova tinejdžera. Izronio je Elvis Presley, u kompletu s njišućim bokovima i sklupčanih usana. Seksualni simbol bio je uistinu u žarištu javnosti. Stigao je Rock ‘n’ Roll.

Sjećanja na rat ljudima su što više vraćena u leđa, a kako se ekonomija počela vraćati u formu, tako se i optimizam u vezi s budućnošću vratio u leđa. Rock ‘n’ Roll odražavao je novu strast prema životu i životu, a često se pripisuje pobuni tinejdžera i seksualnoj slobodi. Međutim, možda je seksualna sloboda više bila iluzija stvorena kroz glazbu nego stvarnost života. Stavovi o seksu i vezama i dalje su bili vrlo konzervativni, premda je do danas bilo više slobode; bavljenje seksom i pretjerano oduševljeno maženje i dalje je bilo tabu izvan braka.

Rani baby boom-ovi počeli su punoljetnost dobivati ​​1960-ih i bili su spremni otisnuti se na vremenskoj traci povijesti. Postoji percepcija da su svi bili uključeni u masovnu promjenu stavova i kulture tijekom 1960-ih. Stvarnost je takva da su, iako je to bilo razdoblje značajnih promjena, ‘Swinging Sixties’ i ‘Permissive Society’ trebalo vremena da pronađu svoj put iz većih gradova, a ‘establišment’ se polako mijenjao u vrijeme.

Ne samo da su 60-e bile domaćin nekoliko značajnih promjena u glazbi, bilo je i desetljeće kada je kultura pop zvijezde počela zahvaćati maštu ljudi. Šezdesete su godine na svijet donijele britansku glazbenu scenu, s bendovima poput The Beatlesa i The Rolling Stonesa, te pjevačima poput Adama Faitha, Dusty Springfielda i Cliffa Richarda. U državama, kao i povratak Elvisa nakon uroka u američkoj vojsci, Jerrya Lee Lewisa, Frankieja Avalona i ostalih s scene rock ‘n’ Roll-a iz kasnih 50-ih, Motown je donio crni ritam i blues tinejdžerskim streljačkim bendovima kao što su The Supremes i Gladys Knight and Pips do zvijezde. Zajedno s bendovima dolazio je eksplozivan i razuzdan zvuk Jamesa Browna s brzim, ritmičnim plesom i seksualno provokativnim tekstovima.

Kako su šezdesete godine napredovale, socijalna pitanja poput građanskih prava, prava žena i rata u Vijetnamu postala su u središtu pozornosti tadašnjih narodnih umjetnika, poput Boba Dylana i Jana Baeza. Prosvjedi protiv establišmenta bili su uobičajena pojava jer su mladi željeli slobodno društvo jednakosti, mira i ljubavi, pokušavajući srušiti sustav koji je još uvijek bio konzervativan. Protukultura je počela uzimati maha, uključujući eksperimentiranje s psihoaktivnim drogama, slobodnu ljubav i uspon hipi kulture. Glazba je postala snažan glas generacije, rođene su himne i glazbeni festivali okupljali su istomišljenike.

Kiselinski i psihodelični rock, oboje pod velikim utjecajem scene droga, pojavili su se kasnih 1960-ih, dovodeći umjetnike kao što su Jimi Hendrix, Cream, Led Zeppelin, The Doors, Pink Floyd i The Beatles počeli su mijenjati stil u doba ljubavi i mira . Glazba je istodobno promovirala ‘raditi svoje’ i jedinstvo i prihvaćala je slobodnu ljubav, ili bi vas glazba mogla odvesti na put samootkrivanja ili otkrivanja drugih koji su se u to vrijeme zatekli. Širokom dostupnošću ‘The Pill-a’ seks je postao manje problem. Ni u jednom drugom razdoblju u povijesti glazba, seks i sloboda nisu bili tako usko povezani.

Brzi tempo promjena nastavio se i u 1970-ima. Klasični film “Ustani (osjećam se kao da jesam) Sex Machine” Jamesa Browna objavljen je 1970. Teška kultura droga kasnih 1960-ih učinila je danak trima glavnim glazbenim zvijezdama 1970. i 1971., Jimi Hendrix i Janis Joplin umrli su 1970. kao rezultat njihovih navika prema drogama, a Jim Morrison slijedio ih je 1971. Svi su imali 27 godina kad su umrli.

Kroz desetljeće 70-ih glazba je bila raznolika. Prosvjedne pjesme i umjetnici 60-ih godina postajali su manje rasprostranjeni kako je desetljeće odmicalo, a razlika u popularnosti glazbe počela se pokazivati. Rock glazba nastavila je rasti u raznim oblicima, od psihedelički naklonjenih, do nježnijih rock ponuda, do sjajnih sjaja glam rocka. Reggae je popularnost pronašao ponajviše zahvaljujući Bobu Marleyu. Ali disko je trebao dominirati veći dio desetljeća.

Početno disko snimanje započelo je u New Yorku i Philadelphiji i nudilo je zabavnu i glamuroznu alternativu dominaciji rocka i folka 1960-ih. Plesni klubovi počeli su se širiti, a ranije nepoznati umjetnici počeli su se pojavljivati ​​u glazbenom tisku, uključujući George McCrae, Carl Douglas, The Bee Gees, KC i Sunshine Band, Gloriju Gaynor, Van McCoy i žensku umjetnicu koja je trebala postati poznata kao ‘Kraljica diska’ – Donna Summer.

Sa svojim snažnim latinoameričkim i funk utjecajem, disko je pružio idealnu platformu za razne plesne stilove u kojima je mogao sudjelovati gotovo svatko, od ‘The Bump’ do zloglasne ‘Hustle’. Disko je bio posvuda, na radiju, u klubovima i na televiziji gdje su mladi (a ponekad i ne tako mladi) mogli slušati i gledati egzotične plesove u oskudno odjevenim plesnim trupama poput ‘Pans People’ interpretirajući glazbu i stihove u njihovom svoj zavodljivi način. (v.h.)

Povezani članci

AFORIZMI – Dr(u)keri i navijači

HF

AFORIZMI – Kako došlo, tako ošlo

HF

MUDROSITNICE – Sve što je dolje – gore ustaje

HF

Gospodari iluzija

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...