Hrvatski Fokus
Gospodarstvo

Čemu služe superautomobili?

I kako se uklapanju u sada aktualnu zelenu transformaciju i klimatske promjene?

 

Početkom rujna održana je trodnevna, ali najposjećenija izložba materijalne umjetnosti u Hrvatskoj. Kustos, Mate Rimac. Bili su izložena vozila Supercars owner’s circle-a kluba, vlasnika najluksuznijih automobila na svijetu. Gledatelji u Zagrebu, Velikoj Gorici, Opatiji i Malom Lošinju uživali su gledajući primjerke, preciznije pokretne materijalne umjetnosti. Postavlja se pitanje čemu služe ta vozila i kako se uklapanju npr. u sada aktualnu zelenu transformaciju i klimatske promjene?

Potrebno je objasniti neke neuobičajene nazive. Postoje samo dva temeljna pojma. Priroda i kultura. Sve što je stvorilo ljudsko biće je kultura. Koja može biti materijalna i duhovna. Sve češće se umjesto duhovne, rabi naziv nematerijalna kultura. Prema tome postoje i dvije osnovne skupine, materijalna i nematerijalna umjetnost. Klasični primjer materijalne umjetnosti su kipovi. Mogu se uzeti „pod ruku““ i prenijeti na drugo mjesto. Nematerijalna  umjetnost poput slikarstva ili glazbe su zapravo primjeri informacijske umjetnosti odnosno kulture. Njih nije moguće „uzeti pod ruku“.  One su na nekom „nosaču“. Platnu ili vinilnoj ploči, svejedno je.

U ovom slučaju zanimaju nas pokretni primjerci materijalne umjetnosti. Superautomobili ili kako ih neki nazivaju i hiperautomobili.

Mate Rimac predstavio i određeni broj tih vozila, tijekom njihovog boravka u Hrvatskoj. Čime se odlikuju ti automobili? Ljepotom oblika i snagom te malim brojem proizvedenih primjeraka.

Primjerice, tvrtka „Devel“ iz Ujedinjenih Arapskih Emirata predstavila je u kolovozu 2021. hiperautomobil s motorom V16 od 5000 konjskih snaga, 12,8 litara. Vozilo bi trebalo postići brzinu od 535 km/h. To je samo jedan primjer nadmetanja proizvođača takvih kolekcionarskih vozila. Takvo vozilo nema što tražiti na cesti.

I Rimčeva „Nevera“ pripada toj skupini ekskluzivnih superautomobila. Privlači pozornost jedan podatak. Prema VL-u od 24. listopada 2021., postupak homologacije „Nevere“ košta  52,5 milijuna kuna. Koja još nije završena.

Prvenstveno EU, radi na zelenoj tranziciji. U prvi plan. nametnuo se ekološki trag stoke (14 % stakleničkih plinova).  Šale rade, vratit ćemo se u moju mladost kada se meso kupovalo na točkice ili bonove. Tek sam sada shvatio da smo tada bili praktički vegani. Meso je jelo jednom ili dva puta tjedno. No, na superautomobile od nekoliko tisuća konjskih snaga nitko ne upire. Postoji velika razlika između ove pokretne materijalne umjetnosti i onenematerijalne. Slike najvećih slikara su dostigle cijenu od 100 milijuna USD ili eura, svejedno je. A ovi superautomobili prodaju se za nekoliko milijuna ili kojih desetak milijuna. Slika stane u odgovarajuću prostoriju i stavi se na zid. A za superautomobile potrebno je 20 ili 30 kvadratnih metara, sve manje raspoloživog prostora. Stoga bi im cijena trebala biti znatno viša, kako bi se kroz poreze naplatilo njihovo kolekcionarstvo. Koje zauzima prostor i pridonosi stvaranju stakleničkih plinova.

Otvaraju se i nova pitanja. Kakav staklenički trag ostavljaju pametni gradovi? Digitalizacija svega i svačega. Ili najbrže rastuća industrija, uz snažnu podršku obrazovnih sustava. Ona razvoja igrica.

Profesor emeritus Igor Čatić

Povezani članci

Povećan deficit

HF

Ombla, Srđ, voda, krš, potresi i besmislenost ugrožavanja okoliša velikim golf-terenima

hrvatski-fokus

Koliko će radnih mjesta koštati elektromobilnost?

HF

Zašto je Nacionalna razvojna strategija – razočaranje

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...