Hrvatski Fokus
Kultura

Izložba Stipe Nobila u Kući jezika i kulture na splitskom Peristilu

Predstavljeno 15 djela s naslikanim krajolicima rodnog mu otoka Korčule

 

Izložba velikana hrvatskog slikarstva Stipe Nobilo otvorena je u ponedjeljak, 25. listopada 2021. u prostorima udruge Prokultura – Kući jezika i kulture na splitskom Peristilu. Izložba u sklopu ciklusa ‘Susret s umjetnikom’ predstavlja 15 djela s naslikanim krajolicima rodnog mu otoka Korčule. 

Stipe Nobilo sve zanesenije i strastvenije, oslobođen svake obveze prema stvarnom krajoliku, ostvaruje svoju utopijsku sliku blaženih otoka koje, kako, piše Držić, „ne smeta studena zima, i gdje razlikomu cvitju ne dogara gorušte ljeto, i gdje sunce s istoči vodi dan samo od dzore, a dzora rumenimi i bijelim ružama cafti, a slatki žuber od – negdje skrivenih – razlicijeh ptica sa svijeh strana vječno veselje čini.“

Stipe Nobilo likovni je pjevač vječnih peana ljeta, tvorac krajolika zbog kojih stvarni krajolici osjećaju nelagodu i težnju poprime izgled onih njegovih, kakvih ih zapravo naše oko i čininakon gledanja u one koji se nižu Nobilovim slikama. One su beskrajni arhipelag koji započinje oko njegove rodne Lumbarde i zatim obuhvaća cijelo Sredozemlje i sva druga sretna topla mora. To je svijet lišen nazočnosti čovjeka. Njega Nobilo ne pripušta u svoj svijet, svjestan koliki je grijeh čovjeka u odnosu na čistoću i nepatvorenost nekadašnje, na dar poklonjene, a zatim brutalno izrabljivane i oskvrnjene baštine.

Mora – naša „velika majka”, a kako kaže J. Joyce – svojim tamnim dubinama okružuje svaki njegov otok, omeđuje ga bijelom pjenom, krijući u sebi jedva nazrive, drevne začetke života, života što ga slikar Stipe Nobilo na svakoj svojoj slici himnički slavi.

Akademik Luko Paljetak u katalogu izložbe navodi: „Kao u romanima Francoise Sagan i na slikama Stipe Nobila vlada samo jedno godišnje doba – ljeto. Njemu je sve podređeno. Sva ostala vremena godine sudjeluju u njemu samo svojom ljetnom dionicom, samo onom ponudom koja u najvišoj mjeri može, i mora, zadovoljiti Nobilov stupanj oduševljenja nad svime onim što sunce čini s njegovim svijetom. U njegovom središtu na vrhu Vele Glavice, iz svoje svjetlarnice on nadzire i bojom (n)obilno poji sva ta simultana buktanja, taj neprekidni san neprekidnog ljetnog dana. Na Nobilovim slikama nema noći, nema sjena, nema ljudi. Vidimo samo tragove njihova rada, znakove njihove prisutnosti koja je ustuknula pred orgijom nekog arhajskog božanstva koje u svom svetom mahnitanju za uzvrat na dar traži sve, svaku riječ, svaku misao, svaku boju na njenoj najvišoj tonskoj visini, čisteći sve od svega što ga može omesti u neprekidnosti njegova djelovanja.

Ljudi s naše strane pogleda znaju, međutim, da ljeto ne traje vječno, baš kao ni plodonosna jesen, da mora doći trijezna zima, sa samoćama sasvim druge vrste, da će za njom doći radosno-bolno proljeće koje toliko toga donosi baš zato što može toliko toga i odnijeti hirovitošću svojih ispada. Ljudi s druge strane, nevidljivi, traju svoju drijemežnu siestu ubijajući oko, opijajući se snoviđenim. Može zato zvučati kao paradoks, ali slike Stipe Nobila su (i) vrlo sjetne, u skladu s onom drevnom konstatacijom da nakon zanosa (bilo koje vrste) uvijek nastupa u nj trajno upisana tuga, da je i svaki, pa i likovni orgazam, zapravo mala smrt, da se i na njih odnosi ona višeslojna izreka, trieses tropiques. I to je njihov alikvotni govor.

Gledanjem u e slike u nama se otvara prostor davno naslućene spoznaje da iz Raja na Zemlji zapravo uopće nismo istjerani nego suprotno, da smo u njemu ostavljeni i divno zaboravljeni, baš zato da se ništa ne bi pomaklo ni naprijed ni natrag, ni bogovi, ni ljudi, ni biljke, ni životinje, da bi se zauvijek ostalo kao jest da bismo zauvijek ostali na kušnji.

Na slikama Stipe Nobila vlada bezvremenost, to jest vrijeme kao trajanje, odnosno vlada samo tempo, kao u obojenoj muzici napisanoj po nekoj deffalinsko- ravelovskoj recepturi u koju prodiru i plave note jazza s mora, ali i pjesma klapskog kruga oko crkve. Tako su orkestrirane te raspjevane likovne rapsodije. Na izvedbenom planu svaka je ta slika svojevrsna lumbardska psefizma, pisana kao boustrophedon, naizmjenice s desna na lijevo i s lijeva na desno, tako da se neprestano može čitati u oba smjera čitavom površinom plohe. Na metonimičkom planu to je neprestana igra dijelova za cjelinu, cjeline za različite razjedinjene dijelove koji se međusobno rimuju po načelima peanske metrike. Na misaonom planu (a on je u Nobila spoj srdačnosti uma i umnosti srca) to je neprestana rekapitulacija čina stvaranja, svetkovanje vječne plodovitosti i cvatnje.

U svemu tome autor stoji kao apsolut(ist) koji bdije nas neophodnom nepromjenjivosti tog svijeta, nad njegovom prividnom istosti u koju se upleće demijurška igra trajno zadanih lokalnih boja. Njih Nobilo zatim, iz Featonova očišta, razmješta po svojoj miloj volji ne obazirući se više, kao prije, na rasporede u postojećem krajoliku, znajući da će onaj stvarni na kraju pristati na suradnju sa onim njegovim stvorenim, sroditi se i izjednačiti se s njim, baš zato što trajno žudi i biti ostati takav.

Ultramarin, svijetli i tamni, modri kobalt zeleni kadmij, smaragdno zelena, nebesko plava i golublje siva, pečena siena, pečeni oker, kao pečeni kruh, venecijanski crvena, indijski rujna, kraplak, prirodna umbra, cinober, narančasti kadmij, ljubičasti kobalt, tirkizna, bijela, sve vrste bijele, to su Nobilove karte na stolu likovnog pokera što ga otvoreno igra s Tvorcem. A ulog nije mali – to je čitav Nobilov svijet, imetak koji nije lako ni dobiti ni izgubiti.“ Luko Paljetak

Stipe Nobilo rođen je 23.rujna 1945. u Lumbardi na otoku Korčuli. Pedagošku akademiju (likovni smjer) završio je u Splitu, u klasi profesora Ante Kaštelančića. Od 1967. do 1971. pohađa Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu, gdje 1971. godine diplomira u klasi profesora Šime Perića. Živi i radi u Lumbardi na otoku Korčuli.

Izložba se može pogledati do studenog 2021. godine.

Nives Matijević

Povezane objave

Kolorističke protuberance Mladena Žunjića

HF

Ljudsko pamćenje

hrvatski-fokus

Zabranjeno

HF

Ciklus skulptura Libuše Kirac

hrvatski-fokus

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više