Hrvatski Fokus
Gospodarstvo

Sagledati novu nacionalnu sigurnost Ujedinjene Kraljevine i režim ulaganja

Od 4. siječnja 2022. nastupa dobro vrijeme za poduzeća iz Velike Britanije

 

Britanski režim nacionalne sigurnosti i ulaganja (NSI) brzo se približava. Zakonom o nacionalnoj sigurnosti i ulaganjima iz 2021. (NSIA), koji u cijelosti stupa na snagu 4. siječnja 2022., vladi Ujedinjene Kraljevine dat će se široke ovlasti za nadzor, intervenciju i, u konačnici, blokiranje akvizicija i ulaganja na temelju nacionalne sigurnosti. Iako se o njemu obično govori kao o obliku izravnih stranih ulaganja ili uredbe o izravnim stranim ulaganjima, režim NSI-ja obuhvatit će ne samo inozemne akvizicije poduzeća ili imovine iz Ujedinjene Kraljevine, već i akvizicije ujedinjene Kraljevine i Ujedinjene Kraljevine.
NSIA predstavlja veliku promjenu u regulatornom i investicijskom okruženju za transakcije s “neksusom” Ujedinjene Kraljevine kada stupi na snagu od 4. siječnja 2022. Ovo je dobro vrijeme za poduzeća iz Ujedinjene Kraljevine i one koji žele ulagati u poslovanje u Ujedinjenoj Kraljevini kako bi se upoznali s ključnim točkama režima NSI-ja prije njegova početka.

Od 4. siječnja 2022. kupci dionica ili glasačkih prava (koji prelaze određene pragove) u ciljnim subjektima koji djeluju u jednom ili osjetljivijem sektoru gospodarstva morat će prije završetka transakcije zatražiti prethodno odobrenje državnog tajnika zaposlovnu, energetsku i industrijsku strategiju (BEIS), putem novoosnovane Jedinice za sigurnost ulaganja (ISU). Poduzeća i ulagatelji koji su stranke transakcije koja podliježe obveznom zahtjevu za obavješćivanje morat će razmotriti treba li, na primjer, njihovim ugovorom o kupnji dionica predvidjeti uvjet povezan s režimom NSI-ja (tj. ako će se dovršetak izvršiti samo ako je transakciju odobrio državni tajnik).
Poduzeća i ulagatelji također će morati razmotriti učinak obavješćivanja o rasporedu transakcija. U najmanju ruku, u slučajevima koji ne dovode do bilo kakvih pitanja nacionalne sigurnosti, stranke će morati pričekati do 30 radnih dana nakon obavijesti kako bi potvrdile da se neće poduzimati nikakve daljnje mjere. Ako ISU smatra da postoji zabrinutost za nacionalnu sigurnost i pozove sporazum na preispitivanje, razdoblje za preispitivanje moglo bi se produljiti na čak 21 tjedan od obavijesti (ili dulje ako se stranke dogovore). Koje su transakcije ulovljene obveznom obavijesti?
Obvezni zahtjev za obavješćivanje primjenjivat će se na stjecanje više od 25 %, više od 50 % ili 75 % ili više dionica ili glasačkih prava u “kvalificiranim subjektima” (ili glasačka prava koja omogućuju ili sprečavaju donošenje rezolucije o trgovačkim društvima) koja djeluju u jednom ili više od 17 osjetljivih sektora.
“Kvalificirani subjekt” široko je definiran kao bilo koji subjekt osim pojedinca, uključujući trgovačko društvo, partnerstvo s ograničenom odgovornošću, bilo koje drugo korporativno tijelo, partnerstvo, nepovezano udruženje ili povjerenje. Subjekt koji nije iz Ujedinjene Kraljevine također će biti kvalificirani subjekt u svrhu obveznog obavješćivanja ako obavlja relevantne aktivnosti u Ujedinjenoj Kraljevini. Važno je napomenuti da će, za razliku od stajališta u okviru (dobrovoljnog) režima kontrole koncentracija u Ujedinjenoj Kraljevini, transakcija koja podliježe obveznom zahtjevu za obavješćivanje morati biti obaviještena bez obzira na kombinirani udio stranaka u opskrbi ili promet ciljnog subjekta.
Osjetljivi sektori 

U Pravilniku o nacionalnoj sigurnosti i ulaganjima za 2021. (ovjeravajuće stjecanje) (Specifikacija kvalificiranih subjekata) iz 2021. (legislation.gov.uk) utvrđeni su opisi subjekata unutar 17 osjetljivih sektora gospodarstva koji će podlijegati obveznom zahtjevu za obavješćivanje.

Sektori su na razini glavnih uloga:

Novi materijal Računalni hardver Obrana Satelitske i svemirske tehnologije
Napredna robotika Kritični dobavljači vladi Energija Dobavljači hitnih službi
Umjetna inteligencija Kriptografska provjera autentičnosti Vojna i dvojna namjena Sintetička biologija
Civilna nuklearna Podatkovna infrastruktura Kvantne tehnologije Transport
Komunikacije      

Uredbe o preuzimanju koje je moguće zabilježiti sadržavaju detaljne definicije poduzeća i aktivnosti koje su obuhvaćene područjem primjene obveznog obavješćivanja u tim širokim sektorskim naslovima. Na primjer, u sektoru prometa obvezna obavijest primjenjivat će se samo ako cilj posjeduje ili upravlja lukama ili zračnim lukama određene veličine u Ujedinjenoj Kraljevini ili pruža usluge kontrole zračnog prometa u Ujedinjenoj Kraljevini. Dodatne pojedinosti o opsegu 17 osjetljivih sektora možete pronaći u našem Sažetku obveznih sektora u okviru NSIA.
Sankcije Transakcije podložne obveznom zahtjevu obavješćivanja, koje su dovršene bez odobrenja, bit će pravno ništetne (iako NSIA omogućuje retroaktivnu validaciju neodobrenih transakcija u određenim ograničenim okolnostima). Kupci također mogu biti podložni kaznenim ili građanskim kaznama, uključujući novčane kazne do pet posto svjetskog prometa ili 10 milijuna funti (ovisno o tome što je veće) i / ili kaznu zatvora do pet godina za pojedince.

Dobrovoljno obavješćivanje

Za transakcije koje ne podliježu obveznom zahtjevu za obavješćivanje (npr. akvizicije subjekata aktivnih u neosjetljivim sektorima gospodarstva) NSIA pruža mehanizam kojim stranke mogu dobrovoljno podnijeti obavijest ako postoji uočen rizik da će njihova transakcija biti “pozvana” na preispitivanje (vidi dolje). Raspon transakcija koje ispunjavaju uvjete za dobrovoljno obavješćivanje mnogo je širi od onih koje su zahvaćene obveznim zahtjevom za obavješćivanje i uključuje:

  • stjecanje “kvalificirane imovine”. To je široko definirano i uključuje zemljište, materijalno pokretno vlasništvo i intelektualno vlasništvo. Imovina koja nije sa sjedištem u Ujedinjenoj Kraljevini također će biti kvalificirana imovina ako se upotrebljava u vezi s aktivnostima koje se provode u Ujedinjenoj Kraljevini ili isporukom robe ili usluga osobama u Ujedinjenoj Kraljevini; i
  • stjecanje “značajnog utjecaja” na politiku kvalificiranog subjekta. Materijalni utjecaj fleksibilan je koncept koji će omogućiti da se uzmu u obzir svi relevantni aspekti utjecaja stjecatelja na cilj, koji nadilaze udjele ili glasačka prava.

S obzirom na vladinu izjavu izodjeljka 3.(vidjeti u nastavku), dobrovoljno obavješćivanje najvjerojatnije će biti preporučljivo (ili treba razmotriti) u slučaju:

  • transakcije u jednom od 17 osjetljivih sektora za koje nije potrebna obvezna obavijest; i
  • u sektorima koji su usko povezani s jednim od 17 osjetljivih sektora.

Snaga “poziva”

Državni tajnik imat će ovlast pozvati svaku transakciju u okviru opsega (bez obzira na to jesu li obaviješteni ili nisu obaviješteni) ako opravdano sumnjaju da transakcija dovodi do rizika nacionalne sigurnosti ili će dovesti do rizika za nacionalnu sigurnost.
Transakcija se može pozvati u bilo kojem trenutku dok je još u tijeku ili razmišlja, ili u roku od šest mjeseci od kada Vlada postane svjesna njezina završetka. Vlada može pozvati na sklapanje ugovora u roku od pet godina od završetka (osim što se taj rok neće primjenjivati ako kupac nije obavijestio o transakciji koja podliježe obveznom zahtjevu za obavješćivanje). Ako je transakcija prijavljena, državni tajnik mora izvršavati svoju ovlast poziva u roku od 30 radnih dana od prihvaćanja
obavijesti.
Retroaktivna pozivna snaga Pozivna snaga državnog tajnika primjenjivat će se retroaktivno i na sve transakcije u okviru opsega zaključene između 12. studenoga 2020. i 4. siječnja 2022. Kupci čije se transakcije zatvaraju prije 4. siječnja 2022. stoga će sada morati razmotriti postoji li značajan rizik da se njihova transakcija pozove nakon što NSIA bude u potpunosti na snazi. ISU je otvoren za savjetovanje u tom pogledu i bio je spreman pružiti neobvezujući pogled, na temelju bilo kakvih informacija primljenih od kupca, o tome je li vjerojatno da će transakcija biti pozvana. početka režima NSI-ja).

Izvršavanje ovlasti poziva – izjava iz odjeljka 3.

NSIA zahtijeva od državnog tajnika da uzme u obzir izjavu “odjeljak 3” kada razmatra hoće li izvršavati ovlasti poziva. U izjavi iz odjeljka 3. navodi se da je vjerojatnije da će transakcije u 17 osjetljivih sektora gospodarstva dovesti do rizika za nacionalnu sigurnost. Stoga, ako takve transakcije ne zahtijevaju obvezno obavješćivanje (npr. u vezi s transakcijama imovinom), vjerojatnije je da će biti pozvane nego transakcije izvan 17 osjetljivih sektora. Jednako tako, vjerojatnije je da će biti pozvane i transakcije u područjima gospodarstva koja su usko povezana s aktivnostima u 17 osjetljivih sektora, ali nisu obuhvaćene relevantnim definicijama u Uredbama o preuzimanju ovjeravača. Osim toga, u izjavi iz odjeljka 3. utvrđena su tri glavna čimbenika rizika koja će državni tajnik uzeti u obzir pri procjeni vjerojatnosti rizika za nacionalnu sigurnost (a time i treba li pozvati na preispitivanje transakcije):

  • Ciljani rizik – to se odnosi na to može li se ciljni subjekt ili imovina koja se stječe upotrebljavati na način koji predstavlja rizik za nacionalnu sigurnost.
  • Rizik stjecatelja – to se odnosi na to ima li stjecatelj obilježja (npr. sektore aktivnosti, tehnološke sposobnosti i veze sa subjektima koji mogu pokušati ugroziti ili ugroziti nacionalnu sigurnost Ujedinjene Kraljevine) koje upućuju na to da postoji ili bi mogao postojati rizik za nacionalnu sigurnost od stjecatelja koji ima kontrolu nad ciljnim subjektom ili imovinom.
  • Kontrolni rizik – to se odnosi na količinu kontrole koja se stječe i koristi li se ona ili bi se mogla koristiti na način koji može dovesti do rizika za nacionalnu sigurnost.

Međutim, u izjavi iz odjeljka 3. ne navode se materijalni čimbenici koje bi Vlada u obzir preuzela pri procjeni bi li cilj, stjecatelj ili transakcija doveli do zabrinutosti za nacionalnu sigurnost, niti se u izjavi ili NSIA-i ne definira što se podrazumijeva pod “nacionalnom sigurnošću”. To je namjerno osmišljeno kako bi se vladi pružila maksimalna fleksibilnost za zaštitu Ujedinjene Kraljevine od sigurnosnih rizika.

Pravni lijekovi i ovlasti istrage

Ako državni tajnik pozove na preispitivanje transakciju, oni imaju široke ovlasti zahtijevati pružanje informacija i prisustvo svjedoka, kao i ovlast za donošenje privremenih naloga za sprečavanje preventivnog djelovanja stranaka do ishoda preispitivanja.
U slučajevima koji izazivaju zabrinutost za nacionalnu sigurnost, državni tajnik imat će ovlast nametnuti uvjete transakciji ili strankama ili potpuno blokirati transakciju.

Smjernice i informacije

BEIS je objavio niz smjernica i informacija o NSIA-i kao dio procesa pripreme poduzeća i ulagača za početak režima NSI-ja, uključujući:

Poduzeća iz Ujedinjene Kraljevine i strani ulagači u Ujedinjenoj Kraljevini morat će razmotriti mogući učinak NSIA-e na njihove transakcije. Posebno će biti važno procijeniti je li cilj u jednom ili više od 17 obveznih sektora ili blizu, a zatim razmotriti učinak svake obvezne ili dobrovoljne obavijesti na vremenski okvir dogovora. Iako se može očekivati da će broj transakcija koje dovode do zabrinutosti za nacionalnu sigurnost biti relativno nizak, NSIA predstavlja značajno povećanje ovlasti vlade da intervenira na temelju nacionalne sigurnosti. Može se očekivati da će u usporedbi sa stajalištem prije stupanja na snagu NSIA-e doći do porasta broja slučajeva koji su pozvani na reviziju nacionalne sigurnosti.
Naš stručni tim odvjetnika savjetuje i o kontroli spajanja u Velikoj Britaniji i o pitanjima NSIA-e. Imamo značajno iskustvo u savjetovanju i britanskih i stranih poslovnih i investitorskih klijenata o navigaciji novim NSI režimom.
Tim će vam pomoći da shvatite implikacije NSIA-e za vaše transakcije (trenutne i buduće). Surađivat ćemo s vama kako bismo razumjeli je li potrebna obvezna obavijest ili se preporučuje dobrovoljna obavijest i podržavamo vas tijekom postupka obavješćivanja.

Nick Pimlott, 16. XI. 2021., https://www.fieldfisher.com/en/insights/taking-stock-of-the-uk-s-new-national-security-and 

Povezani članci

Porez na ugljik i program sufinanciranja

HF

Otok vitalnosti

HF

Brexit donosi uštedu na računima

HF

Hrvatska i Španjolska u utrci za DONES

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...