Hrvatski Fokus
Kultura

Deveti festival pijanizma

Piano Loop festival produkcije se uvijek blisko vezivao uz različite kulturne institucije u gradu

 

Deveti međunarodni Piano loop Festival, koji se održava od 16. do 20. kolovoza 2022. u Svečanoj dvorani Hrvatskog doma u Splitu, donosi bogat program s najvećim svjetskim imenima pijanističke scene.

Već devet godina prisutni festival, u organizaciji udruge Piano projekt stekao je zavidnu reputaciju značajnog godišnjeg međunarodnog glazbenog festivala koji ugošćuje eminentne pijaniste, koji bogatim programom i vrhunskim interpretacijama doprinose raznolikosti i ljepoti glazbe, a ujedno su i prozor u najrecentnija zbivanja u svjetskom pijanizmu. Piano Loop festival produkcije se uvijek blisko vezivao uz različite kulturne institucije u gradu, od Podruma Dioklecijanove palače, Galerije Meštrović, Etnografskog muzeja, Muzeja grada Splita i Galerije umjetnina. Nakon uspješne zimske Piano Loop akademije vrata festivalu će ponovno otvoriti Hrvatski dom Split.

Prvi koncert je posebna senzacija ovogodišnjeg izdanja; dolazak jednog od najvećih pijanističkih legendi Mikhaila Pletneva, poznatog publici ponajprije zbog svoje osebujne karijere. Na programu su skladbe Antonína Dvořáka i Johannesa Brahmsa.

Pijanist, dirigent i skladatelj Mikhail Pletnev svojim se nastupima i snimkama pokazao kao izvanredan interpret opsežnog repertoara, i kao pijanist i kao dirigent. Londonski Telegraph primijetio je „iz Pletnevljevih prstiju i mozga dolaze ideje koje vitaliziraju glazbu i čine da ona vrvi svježinom i duhovitošću. Učinio je da glazba pozitivno poskakuje od radosti.“ Times opisuje njegovo sviranje kao „rođeno iz nevjerojatne virtuoznosti mašte nečuvene u svojoj ljepoti“. Snimke Pletnjova osvojile su brojne nagrade, uključujući nagradu Grammy 2005. za vlastiti aranžman, za dva klavira, Prokofjevljeve Pepeljuge, s Marthom Argerich i Pletnjovom za klavijaturama. Dobio je nominaciju za Grammy za snimke Schumannovih simfonijskih etida (2004.) i Koncerta za klavir Rahmanjinova i Prokofjeva br. 3 s RNO-om i dirigentom Mstislavom Rostropovičem (2003.). Njegov kritički hvaljeni album Scarlatti’s Keyboard Sonatas (Virgin/EMI) dobio je nagradu Gramophone 1996. BBC Music Magazine nazvao je snimku „sviranjem klavira na svom vrhuncu… sama ova izvedba bila bi dovoljna da Pletnjevu osigura mjesto među najvećim pijanistima ikada poznatim.“ Njegovu snimku kompletnih Beethovenovih simfonija i klavirskih koncerata (Deutsche Grammophon) New Yorker je proglasio „Najboljim u 2007.“ Pletnevljeve skladbe uključuju djela za orkestar, klavir, gudače i glasove. Njegove glasovirske transkripcije Suite Orašara i Trnoružice Čajkovskog odabrane su, zajedno s njegovom izvedbom Drugog klavirskog koncerta Čajkovskog i Godišnjih doba, za antologiju Veliki pijanisti 20. stoljeća (Philips Classics) iz 1998. godine. Danas je jedan od najcjenjenijih i najutjecajnijih umjetnika u Rusiji. Savjetnik u Ruskom kulturnom vijeću, Pletnjov je narodni umjetnik Rusije i često hvaljen za svoj doprinos ruskom umjetničkom životu, primivši najviše rusko civilno odličje 2007. i 2019. i nagradu Platonov 2014. Pijanist, dirigent, skladatelj i kulturni vođa — sve su to značajni aspekti života Mihaila Pletnjova kao umjetnika. Ipak, sebe smatra, jednostavno, glazbenikom.

Drugi koncert pripao je Dmitryju Shishkinu, jednome od najcjenjenijih ruskih pijanista mlađe generacije, kojega međunarodna kritika hvali podjednako zbog njegove kreativnosti i individualnosti u pristupu glazbi, kao i zbog briljantne pijanističke vještine. Na programu su djela D. Scarlattija, F. Busonija, F. Chopina i C. Debussyja i to Suite bergamasque čiji se popularni treći stavak Clair de lune osamostalio kao jedna od najpopularnijih Debussyjevih kompozicija.

Dmitry Shishkin je vrlo mlad pokazao izniman talent za klavir. Svoj prvi recital izveo je s tri godine, a koncert s orkestrom sa šest godina. Potom je s devet godina ušao u prestižnu Moskovsku glazbenu školu Gnessin za nadarenu djecu (klasa Mikhaila Khokhlova), a zatim je pohađao Moskovski konzervatorij Čajkovski (klasa Eliso Virsaladze). Studirao je i na Siciliji na Državnom konzervatoriju Vincenzo Bellini u Cataniji kod Epifanija Comisa, te u Hannoveru na Musikhochschule kod Arie Vardija. Dmitrij je od malih nogu pobjeđivao na mnogim natjecanjima, te dobio brojne nagrade i stipendije iz Rusije i inozemstva. Dobitnik je nagrada na renomiranim natjecanjima kao što su Busoni u Bolzanu (treće mjesto 2013.); Rio de Janeiro (drugo mjesto 2014.); Chopin u Varšavi (šesto mjesto 2015.); Queen Elisabeth u Bruxellesu (finalistica 2016.); i prvoplasirani na natjecanju Top of the World u Tromsøu (2017.). Nagrađen je srebrnom medaljom u lipnju 2019. na prestižnom 16. međunarodnom natjecanju Čajkovski i osvojio je prvo mjesto u studenom 2018. na 73. međunarodnom glazbenom natjecanju u Ženevi gdje je nastupio s Orchester de la Suisse Romande. Dmitry trenutno živi u Švicarskoj, ali nastupa diljem svijeta. Najznačajnije je surađivao s Marijinskim kazalištem (dirigent: Valerij Gergijev); Državni akademski simfonijski orkestar Rusije Svetlanov Orchestra; Ruski nacionalni orkestar (dirigent: Mihail Pletnjov); Simfonijski orkestar Čajkovski (dirigent: Vladimir Fedosejev); Varšavski filharmonijski orkestar; Nacionalni orkestar Belgije (dirigent: Marin Alsop); Staatskapelle Weimar; Orchester de la Suisse Romande; i Tokijski simfonijski orkestar. Dmitryjev koncertni raspored dodatno uključuje festivalske nastupe; osobito Dubrovačke ljetne igre, Bergen Music Festival, Chopin i njegov Europski festival i Brescia Bergamo Music Festival.

Alim Beisembayev održat će treći koncert na kojem će, osim Haydna i Chopina, svirati odabir iz najzahtjevnijeg djela Franza Liszta: ciklus dvanaest Études d’exécution transcendante S.139. ili, poznatije, Transcedentalnih etida.

Alim Beisembayev osvojio je prvu nagradu na Međunarodnom pijanističkom natjecanju u Leedsu u rujnu 2021. izvodeći Rahmanjinovljevu Rapsodiju na Paganinijevu temu s Kraljevskim filharmonijskim orkestrom iz Liverpoola i Andrewom Manzeom. Kući je također odnio medici.tv nagradu publike i nagradu Royal Liverpool Philharmonic Society za suvremenu izvedbu, a The Guardian ga je pohvalio kao „vrijednog pobjednika“ sa „pravom glazbenom osobnošću“. Istaknuti događaji sezone 2021./22. uključuju debije s Kraljevskom liverpoolskom filharmonijom (pod vodstvom Casea Scaglionea), BBC-jevim simfonijskim orkestrom (Clemens Schuldt), RCM simfonijskim orkestrom (Sir Antonio Pappano), SWR Symphonieorchester Stuttgart (Yi-Chen Lin) i St. Državna akademska kapela (Henry Cheng). Nedavni i nadolazeći recitali uključuju Wigmore Hall, Southbank Centre, Oxford Piano Festival, Bath Mozartfest, St George’s Bristol i Chopin Institute u Varšavi, uz turneju po Europi, u suradnji sa Steinway Prizewinner Concerts Network, i Korejom, s svjetske kulturne mreže. Njegovo debitantsko izdanje s Warner Classicsom objavljeno je u rujnu 2021. — EP sa Scarlattijem, Ligetijem i Ravelom.

Jedino hrvatsko lice ovogodišnjeg, pretežno internacionalnog izdanja festivala je Ivan Krpan, u povijesti jedini hrvatski dobitnik prestižne nagrade na natjecanju Feruccio Busoni, što dovoljno govori o njegovu talentu. Na njegovom programu se našla i skladba hrvatskog skladatelja: Nokturno u fis-molu Ferde Livadića, svojevrsni endem u hrvatskoj glazbi romantizma. Livadić je Nokturno napisao čak pet godina prije nego li je Chopin napisao vlastita!

Ivan Krpan od 2013. studira klavir u klasi Rubena Dalibaltayana na Muzičkoj akademiji u Zagrebu gdje je 2019. i magistrirao. Dobitnik je nekoliko prvih nagrada na državnim i međunarodnim pijanističkim natjecanjima; Među značajnim nagradama su prve nagrade na 12. pijanističkom natjecanju “Les Rencontres Internationales des Jeunes Pianistes” Grez Doiceau u Belgiji 2014., Međunarodnom pijanističkom natjecanju Mladi virtuozi u Zagrebu 2014., Međunarodnom pijanističkom natjecanju mladih glazbenika u Enschedeu (Nizozemska) i Međunarodno natjecanje mladih pijanista u Ettlingenu. Osvojio je 2. nagradu na Međunarodnom pijanističkom natjecanju Danube u Ulmu 2014. godine, a iste je godine osvojio posebnu nagradu dekana Muzičke akademije u Zagrebu te 4. nagradu na 1. međunarodnom natjecanju Zhuhai Mozart u Zhuhaiju u Kini. Ivan Krpan također svira u klavirskom duu s pijanisticom Paulom Ropuš. Zajedno su nastupili na brojnim koncertima, a nedavno su održali i recitale u Hrvatskoj i inozemstvu. U sezoni 2018./2019. nastupao je u važnim talijanskim gradovima kao što su Venecija, Rim, Milano, Torino, u velikim glazbenim središtima poput Londona, Beča i Hong Konga, kao i na turneji u Južnoj Koreji u suradnji sa Zakladom World Culture Networks i Steinway & sinovi. Također je imao važnu turneju po Njemačkoj (München, Hamburg, Leipzig, Dusseldorf, Dresden, Hannover), te opsežnu turneju po Japanu. Zaklada za međunarodno pijanističko natjecanje Ferruccio Busoni po prvi je put proizvela studijski album koji je ekskluzivno stavila na raspolaganje na IDAGIO-u, vodećem streaming servisu za klasičnu glazbu. U svibnju 2018. gospodin Krpan otišao je u legendarni Emil Berliner Studios u Berlinu kako bi snimio Chopinova 24 preludija i Schumannovu Fantasie op. 17 i Arabeske op. 18. Ljubitelji klasične glazbe diljem svijeta mogu čuti ovu iznimnu snimku ekskluzivno na IDAGIO.

Posljednji koncert održat će Lukáš Vondráček koji će osim skladbi Roberta Schumanna, svira skladbe dvaju čeških skladatelja: Josefa Suka i Bedřicha Smetane.

Lukáš Vondráček, koji je svoj prvi javni nastup imao sa samo četiri godine, tijekom posljednjeg desetljeća proputovao je svijet radeći s orkestrima kao što su Filadelfijski, Tasmanijski i Sydneyski simfonijski orkestri, Tokijski metropolitanski simfonijski orkestar, Frankfurtski simfonijski radio orkestar, Filharmonijski orkestar, Antwerpenski simfonijski orkestar, Filharmonija iz Osla i Nizozemska filharmonija. Recitali su ga odveli u hamburšku Elbphilharmonie, Flagey u Bruxellesu, leipziški Gewandhaus, Wiener Konzerthaus, Concertgebouw u Amsterdamu te na renomirane festivale kao što su Menuhin Festival Gstaad, PianoEspoo u Finskoj, Praški proljetni festival i Lille Piano Festival. Postigao je svjetsko priznanje primivši mnoge međunarodne nagrade, prije svega Grand Prix na Concours Reine Elisabeth u Bruxellesu 2016. uz prve nagrade na Međunarodnim pijanističkim natjecanjima Hilton Head i San Marino te Međunarodnom pijanističkom natjecanju Unisa u Pretoriji, Južnoafrička Republika, kao i diskrecijsku nagradu žirija Raymonda E. Bucka na Međunarodnom pijanističkom natjecanju Van Cliburn 2009.

Nakon nedavnih debija sa simfonijskim orkestrima Chicaga, Pittsburgha i Londona, pred Lukášom Vondráčekom je sezona prepuna vrhunaca. U 2021./22. debitirati će s Filharmonijskim orkestrom Los Angelesa na Hollywood Bowlu i vratiti se renomiranim orkestrima kao što su simfonijski orkestri Baltimorea i Chicaga, oba pod ravnanjem Marina Alsopa. Drugdje će Lukáš Vondráček nastupiti s Orchestrom National de Lille pod ravnanjem Lionela Bringuiera, Varšavskom filharmonijom kao i simfonijskim orkestrima Turkua i Malmöa. Projekti recitala odvest će ga na klavirski festival Rudolf Firkusny u praškom Rudolfinumu i na Kissingerov ljetni festival. U sljedećoj će sezoni boraviti u Janáčekovoj filharmoniji i nastaviti svoj ciklus snimanja svih klavirskih koncerata Rahmanjinova s ​​Praškim simfonijskim orkestrom.

Piano projekt izgradio je veliku pijanističku platformu kroz brojne projekte: Piano Loop Festival, Piano Loop Ljetna i Zimska akademija, Piano Loop natjecanje i serijal koncerata Allegro Maestoso.

„Za uspjeh je potrebno puno. Potrebno je balansirati između racionalnosti i čistog ludila, ili kako je rekao B. Disraely: „Tajna uspjeha je postojanost svrhe.“ No, nisu za zanemariti ni koncertne dvorane kao ni blještavi Bösendorferi; upravo suprotno“, kazala je osnivačica i predsjednica udruge Piano Projekt Vanesa Kleva.

Nives Matijević

Povezane objave

Tajanstvena lica žena na Lukšinim slikama

HF

Igor Zdunić izlaže u Jelsi i Splitu

HF

Nisu stigli reći

HF

A onda dođeš ti…

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više