Hrvatski Fokus
Najnovije vijesti

Nekada dogovorna ekonomija, a sada dogovorna vlada!

Ne poštuje se politička volja birača i suspendiraju se rezultati izbora

 
 
Svojedobno je Hrvatska imala dogovornu ekonomiju, a sada će možda  imati i dogovornu vladu procedurom i obavljenih konzultacija izvan neposrednog izbornog procesa i protivno izbornim rezultatima!? Naime, prema članku 98. Ustava Republike Hrvatske (RH) na temelju i „obavljenih konzultacija“ a ne samo i isključivo na temelju izravnih rezultata izbora odnosno glasovanja kao neposrednog izraza političke volje birača, predsjednik Republike „povjerit će mandat za sastavljanje vlade osobi koja uživa povjerenje većine svih zastupnika“. Dakle, umjesto da se poštuje politička volja birača i rezultati izbora u redosljedu kojoj će osobi prvoj predsjednik Republike povjeriti mandat za sastavljanje vlade, suspendiraju se rezultati izbora koji su jednoj stranci ili izbornoj koaliciji stranaka dali relativnu većinu zastupnika i uvodi se institucija „obavljanja konzultacija“ da bi se stvorila većina svih zastupnika koja za određivanje mandatara za sastavljanje vlade uopće nije potrebna jer to nije glasovanju o povjerenju vladi koje će slijediti u Saboru nakon što mandatar predloži vladu, a za koje je zbog stabilnosti političkog sustava oportuno da bude uspješno tj. da predložena vlada dobije povjerenje većine svih zastupnika.
http://hrvatskifokus-2021.ga/wp-content/uploads/2015/11/Kolinda-Hrvatska.jpg
MANDATAR KOJI TO NIJE – Hrvatska predsjednica Kolinda Grabar Kitarović
 
No, to isto ne vrijedi i za proceduru određivanja mandatara za sastavljanje vlade jer izmjena dva, pa i tri mandatara u ustavom predviđenim rokovima, ne će ugroziti stabilnost političkog sustava, kao što je to zorno pokazala i dokazala parlamentarna praksa u cijelom demokratskom svijet. Ali će za razliku od tog istog demokratskog svijeta dati dogovornog a ne legitimnog mandatara, jer njegov legitimitet ne proizlazi samo izravno i neposredno iz izbornog procesa odnosno rezultata izbora kao izraza političke volje birača, nego i iz postizborno obavljenih konzultacija! Ako pak k tome tu „obavljenim konzultacijama“ stvorenu većinu svih zastupnika čine i zastupnici koji su birani po posebnom biračkom pravu a to su pripadnici nacionalnih manjina (etničkih zajednica), onda se derogira članak 72. Ustava RH o jednakom biračkom pravu onih birača s općim biračkim pravom koji su na izborima glasovali za stranku ili izbornu koaliciju stranaka koja je osvojila relativnu većinu zastupnika.
 
Pri tome će se kao na argument za tu i takvu „konzultativnu“ ustavnopravnu teoriju i postizbornu praksu pozivati na iskustva Velike Britanije, Njemačke i sličnih zemalja je čista demagogija, manipulacija i cinizam jer su to za razliku od Hrvatske države istinske demokratske političke kulture i tradicije te ljudskih i građanski prava i sloboda, pa se stoga u njima i može bez političke i društvene štete te diskriminacije birača primjenjivati načelo „po svaku cijenu“ do stvaranja parlamentarne većine pri čemu se zanemaruje neposredna politička volja odnosno glasovi dijela birača. No, neoborive su i svima dobro poznate činjenice da su u Saveznoj Republici Njemačkoj u 4-5 izbornih ciklusa „sestrinske“ stranke CDU/CSU osvajale relativnu većinu zastupnika u Bundestagu, da je predsjednik Republike uvijek prvom dao mandat za sastavljanje vlade predstavniku tih stranaka i da je on u pregovorima s Liberalnom strankom stvarao parlamentarnu većinu i formirao vladu. Nikada predsjednik Republike mandat za sastavljanje vlade nije prvo dao predstavniku stranke SPD-a koja je bila druga po broju osvojenih zastupnika, i hipotetički bi to učinio tek, ako i nakon što predstavnik stranaka CDU/CSU ne bi uspio formirati vladu ili ona u glasovanju u parlamentu ne bi dobila povjerenje većine svih zastupnika!
 
Prioritet u redosljedu davanja mandata za sastavljanje vlade stvara se izravno u izbornom procesu, inherentno je dio izbornog procesa i određen je izbornim rezultatima odnosno političkom voljom birača i legitimitetom koji mu oni svojim glasovima daju. Zbog toga se taj prioritet u redosljedu davanja mandata za sastavljanje vlade u zemlji još uvijek nekonsolidirane demokracije kao što je to Hrvatska ne bi smio niti za to postoje demokratske potrebe i razlozi, stvarati i „obavljanjem konzultacija“ tj. izvan neposrednog izbornog procesa i protivno njegovim rezultatima!
 
Dakle, kao što se to iz prethodnog dijela teksta može vidjeti, dogovornoj matrici i tamo gdje joj nije mjesto nikada kraja, a sve na štetu političke volje birača, rezultata izbora te ljudskih i građanskih prava i sloboda odnosno demokracije. No, što se drugo može i očekivati od članka 98. Ustava RH kad mu je 2000. godine za vrijeme „trećojanuarske vlasti“ autor bio nitko drugi doli „samoupravni“ pravnik, teoretičar Teorije i prakse samoupravnog socijalizma (TIPSS) i samozvani ustavnopravni stručnjak – Mato Arlović!
 

Blaženko Strižić, Zagreb

Povezani članci

HOS-ovci su istinski antifašisti

HF

Nastavlja se posrbljivanje hrvatske Boke

HF

Titov robijaš br. 8986

HF

Sjećanje na Jambora, Kapustića i Vusića

HF

Ostavi komentar

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da ste s ovim u redu, ali ako želite možete se odjaviti i ne prihvatiti. Prihvati Pogledaj više...