Hrvatski Fokus
Gospodarstvo

Globalno tržište od 90 milijardi dolara

Globalno, započeo je rast primjene toplinskih crpki, no marketing prema široj javnosti je nezadovoljavajući

 
 
Tržišni obavještajni odjel BSRIA u svojoj godišnjoj studiji o svjetskom tržištu klimatizacijske opreme ističe kako se u 2016. godini usporio negativni trend na tržištu u odnosu na prošle dvije godine i prema novim procjenama u ovoj godini očekuje se rast. Naime, tržište klimatizacijske opreme je palo za jedan posto vrijednosti u 2016. u odnosu na smanjenje od pet posto u godini prije. 
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2017/09/klima-uredaj-detalj-20120301084517444.jpg
Vrijednost svjetskog tržišta klimatizacijske opreme je procijenjena na 92,6 milijardi USD s pakiranim proizvodima (prozorske jedinice, prijenosne jedinice, unutarnje jedinice i krovni modeli) koji čine skoro 85% ukupne vrijednosti na tržištu. Takvo tržište pakiranih proizvoda je najveće u regijama Azije i Pacifika i čini 60% volumena ukupnog svjetskog tržišta. 
 
"Industrija prolazi kroz period promjena bez presedana, uglavnom zbog promjena reshladnih uređaja i promjena energetskog okruženja. Time je započeo rast primjene toplinskih crpki i nužnost kontinuiranog napredka u vještinama i znanju. Još jedna prepreka je marketing industrije klimatizacijske opreme široj javnosti", smatra Steve Gill iz Institute of Refrigeration. Tržište klimatizacijske opreme u Europi zabilježilo je rast od 13% u 2016. godini nakon nekoliko tromih godina, osim Velike Britanije zbog negativnih promjena koje su potaknute izlaskom iz Europske unije. Veliki rast je bio posljedica gospodarskog oporavka u većini europskih gradova, uz toplinske 'valove' koji su zahvatili Jugoistočnu Europu. Glavni razlog zaustavljanja daljnjeg pada je oporavak kineskog tržišta u drugoj polovici prošle godine, najviše zbog toplog vremena i vladinog petogodišnjeg plana pojačane prodaje, dok su Brazil i Saudijska Arabija više pridonijele negativnom trendu. 
 
Međutim, 2016. godina je bila plodna za prodaju tehnike u Europi i Jugoistočnoj Aziji. Velike vrućine i oporavak gospodarstva, pogotovo u Južnoj Europi, pogodovalo je tržištima klimatizacijske opreme, a posebice se skok primijetio na talijanskom tržištu. Jugoistočna Azija je imala pogodnosti od toplije klime te, s ne još dovoljno razvijenim tržištem klimatizacijske opreme kojemu pomažu gospodarski rast kroz direktna strana ulaganja, novogradnju, turizam i javna ulaganja, dovelo do rasta od sedam posto. Amerika je zabilježila stagnaciju za pet posto, gdje se kod negativnih rezultata najviše izdvajaju Brazil (-46%) i Argentina (-15%), dok su SAD-a, Kanade i Meksika odlično poslovali.
 
Glavni krivci tih loših rezultata na tržištu su, uglavnom, politička nestabilnost i negativni trendovi u gospodarstvu. Ipak, SAD je zabilježio obećavajući rast tržišta klimatizacijske opreme od osam posto u 2016. godini. Aktivnosti potrošača, novogradnja, razvoj ugostiteljstva i maloprodajnih tržišta, kao i niske kamatne stope, bili su jedni od glavnih pokretača pozitivnih trendova na tržištu u 2016. godini.  Prodaja mobilnih uređaja za klimatizaciju u 2016. godini je procijenjena na dva milijuna jedinica, što predstavlja rast od 15% u odnosu na 2015. godinu, čija je vrijednost trenutno 563 mil. USD. SAD je najveće tržište mobilnih uređaja za klimatizaciju i čini više od polovice ukupne prodaje u svijetu s povećanjem tržišta od 29%, dok je umjereni rast zabilježen u Europi i Jugoistočnoj Aziji. Takvi rezultati su djelomično razlog 'pogodnih' vremenskih prilika za takvo tržište te konkurentnih cijena split sustava. Svjetsko tržište prozorskih klimatizacijskih uređaja je palo za dva posto. Tržište se smanjilo na skoro 12 mil. jedinica, vrijednosti 2,4 mlrd. USD, u 2016. godini. Jedan od razloga je zastarjelost takvih uređaja, dok split sustavi preuzimaju sve veći udio tržišta. Najveće tržište je u SAD-u koje obuhvaća 60% volumena svjetskog tržišta, a tamo je prodaja porasla za devet posto. 
 
Tržište prozorskih uređaja za klimatizaciju očekuje umjereni rast do 2021. godine, kojeg će sam na čelu predvoditi tržište SAD-a. Split sustavi predstavljaju najveći udio svjetskog tržišta klimatizacijske opreme i čine 80% volumena cjelokupnog tržišta. Split i multi split sustavi su činili tri posto, a VRF sustavi 14% vrijednosti svjetskog tržišta u 2016. godine. Tržište split sustava je dosegnulo malo više od 100 mil. jedinica u vrijednosti 70 mlrd. USD u 2016. godini, što je pad od jedan posto u odnosu na 2015. godinu. Nova inverter tehnika kod uređaja za klimatizaciju se brzo proširila po tržištima u 2016. godine. Skoro većina Europe trenutno koristi inverter tehniku, osim Rusije, gdje zakonodavstvo ne ohrabruje takvu tehniku, a teški gospodarski uvjeti su znak da tržištem dominiraju jeftini proizvodi. Prošla godina je, također, bila odlična za tržišta multi split i VRF sustava, gdje su oba tržišta zabilježila dvoznamenkasti rast. Tri najveća tržišta multi split sustava koji su zabilježili rast i pridonijeli globalno rastu su: Italija, Južna Koreja i SAD. Svjetska tržišta split i VRF sustava očekuju umjerenu složenu godišnju stopu rasta od dva posto volumena u razdoblju 2015.–2021. godine. Kombinacija povećane penetracije uređaja za klimatizaciju na tržištu, pogotovo u zemljama u razvoju, i gospodarskog oporavka Europe bit će glavni akceleratori rasta tržišta. Najveći rast se očekuje na Srednjem Istoku, Indiji i Africi, uz pratnju Europe. 
 
Svjetsko tržište krovnih uređaja za klimatizaciju procjenjuje se na oko 1,2 mil. jedinica što predstavlja pad od jedan posto volumena tržišta u odnosu na 2015. godinu. SAD i Kanada su daleko najveća tržišta i čine skoro 90% prodaje diljem svijeta u 2016. godine. Globalno, tržište očekuje umjerenu složenu godišnju stopu rasta od 2,6% volumena u razdoblju 2015.–2021. godine. Globalno tržište rashladnika i klima komora je procijenjeno na 14,5 mlrd. USD, što predstavlja smanjenje od dva posto u odnosu na 2015. godinu. Rashladnici čine polovinu vrijednosti tržišta klima komora u 2016. godini, gdje je Amerika jedina regija koja je zabilježila rast, zahvaljujući odličnom učinku tržišta SAD-a. Aziji i Pacifik, kao najveća regija, zatim Europa, Amerika te Srednji Istok, Indija i Afrika. Također, tržište rashladnika je predvođeno s dva diva, SAD i Kina, koji zajedno predstavljaju gotovo polovinu tržišta diljem svijeta.
 
Najveći razvoj na tržištu rashladnika je povećana primjena inverter tehnike i toplinskih crpki, pogotovo u Europi. Zakoni o energetskoj učinkovitosti i velika konkurencija 'direct expansion' sustava tjera tvrtke koje proizvode rashladnike na kontinuirani napredak. Tržište klima komora (rashladnici, jedinice za upravljanje zrakom, ventilatorski konvektori) nije imalo pozitivne rezultate, osim Amerike, gdje je rast umjeren. Međutim, umjereni rast vrijednosti tržišta očekuje se u svim regijama od tri posto središnje godišnje stope rasta u razdoblju 2015.–2021. godine. "Najveći problem u industriji klimatizacijske opreme je nedostatak stručnih ljudi. Treba povećati pristupačnost kvalitetnim edukacijama, a isto tako povećati broj zaposlenih i pokušati zadržati kvalitetni kadar mladi stručnjaka u industriji. Jedan od problema pri zapošljavanju je što se industrija previše fokusira na kandidate muškog spola, jer se inženjerstvo i dalje gleda kao zanimanje u kojoj dominiraju muškarci", kaže Steve Gill, objavio je Refrigeration and Air Conditioning Magazine.
 

Matija Eppert, Energetika-net

Povezane objave

Mantre o strukturnim reformama

HF

Zašto drugi mogu a Hrvatska ne može?

HF

Kamo s nuklearnim otpadom iz Krškog?

HF

Parcijalno provedene strukturne

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više