Hrvatski Fokus
Znanost

Jokićevi reformatori = prosvjetna birokracija

Jokićev tim ne može osloboditi školu od birokracije

 
 
U povodu najaje novih prosvjeda prosvjeda i sve otvorenijih političkih i ideoloških rasprava o novom kurikulumu prilažem kolumnu o problemu birokratizacije školstva koji svi zaobilaze.
http://hrvatski-fokus.hr/wp-content/uploads/2017/11/Ikeda_elementary_school_Osaka_Japan_March_2015.jpg
Formalizam u obrazovanju znači "automatsko pridržavanje utvrđenih pravila, shema i modela …odgojno-obrazovnog rada, uz zanemarivanje njegove biti i potiskivanje inicijative i stvaralaštva prosvjetnog djelatnika", zapisano je davne 1989. U Predagoškoj enciklopediji, jednom od zadnjih zajedničkih obrazovnih projekata raspadajuće Jugoslavije. Svatko tko imalo poznaje stvarnost hrvatskog školstva zna da je danas, četvrt stoljeća nakon osamostaljenja, naš obrazovni sustav visoko birokratiziran i opterećen stalno rastućom gomilom zakona, propisa, pravilnika i raznih formulara koji sputavaju, pa čak i spriječavaju profesionalizam i kreativnost.
 
Kreativnost umjesto birokarcije
 
Da je zaista riječ o zabrinjavajućoj i opasnoj pojavi svjedoče riječi uglednog pedagoga Marka Pranjića koji je 2005.; braneći slobodu i kreativnost učitelja, napisao: "Nastavnik mora fleksibilno reagirati na tijek nastave. Budući da je pripremanje nastave uvijek samo misaona skica nastavnog sata, a sama nastava složeno, o situaciji ovisno, otvoreno događanje među osobama, od nastavnika se zahtijeva velika prilagodljivost." Ovo zapažanje u kojem su čak i famozne nastavne pripreme "tek misaona skica", a nikako birokratsko-formalna obveza, znači poziv na zauzdavanje bujajuće birokracije koja je umjesto pomoćnice postala gospodar hrvatskog obrazovnog sustava. Zbog ovakvog stanja stvari mnogima je vrlo privlačno zazvučalo obećanje da će novi kurikulum donijet "…osnaživanje uloge i jačanje profesionalnosti, veću autonomiju u radu, kreativniji rad, smanjenje administrativnih obveza, motivirane učenike i smanjivanje vanjskih pritisaka." Ovo obećanje potaklo je nade mnogih da Jokić i njegov tim zaista mogu i žele skršiti nesnosni birokratizam našeg školstva.
 
Prazna obećanja
 
No, pogled na širi sastav Jokićeve reformske momčadi pokazuje da je ta nada uzaludna jer je u izradi novog kurikula sudjelovao izvjestan broj pojedinaca koji nemaju nikakve spomena vrijedne profesionalne kvalifikacije, niti su se posebno istakli u svojoj profesiji niti su spremni ulagati u svoje profesionalno napredovanje. Jedina "kvalifikacija" koja je takve ljude dovela u Jokićev reformski tim je položaj koji imaju u hijerarhiji prosvjetne birokracije.
 
Birokratsku samovolju takvih ljudi, koji će svojim formalizmom ometati normalan razvoj i napredak hrvatskog društva, odnosno bolji i kvalitetniji odgoj i obrazovaje budućih hrvatskih građana, ne može zaustaviti ni Jokić ni, a ni najnoviji Zakon o hrvatskom kvalifikacijskom okviru, donesens ciljem da reguliraju i zaštiteprofesionalne kompetencije, posebno onih koji su zaposleni u obrazovnom sustavu. Stoga, gledano hladne glave, nije realno da će Jokićevo obećanje da će novi kurikulum donijeti "kreativniji rad, smanjenje administrativnih obveza" biti ispunjeno. Naprotiv. Realnije je očekivati da će tisuće stranica novog kurukuluma postati još jedan birokratski teret grbači školstvu.
 

Tihomir Rajčić

Povezane objave

Dr. Tau Braun: Zašto je bitna komponenta otrova (1)

hrvatski-fokus

Lobi pobačaja doživio veliki neuspjeh u ECHR-u

hrvatski-fokus

Nasilnim putem stvorene ‘Super-države Europe’

hrvatski-fokus

Četiri stoljeća od smrti Fausta Vrančića

HF

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. Prihvati Pročitaj više