5. Kupnja/prodaja nekretnina, izgradnja i obnova kuća
OSNIVANJE PODUZEĆA, OBRTA I REGISTRACIJA POLJOPRIVREDNOG GOSPODARSTVA
U osnivanju poduzeća i obrta sudjeluje nekoliko institucija, zato HITRO.HR u postupku osnivanja sudjeluje kao posrednik između građana i tijela/ureda ovlaštenog za registriranje poduzeća/obrta.
•OSNIVANJE PODUZEĆA u koracima:
1. KORAK (FINA)
Dolazak na HITRO.HR pult u Financijskoj agenciji (FINI) – Odabir imena (tvrtke) društva. Provjera imena (tvrtke) društva samostalno se može izvršiti putem mrežne stranice sudskog registra trgovačkih društava u Republici Hrvatskoj https://sudreg.pravosudje.hr/registar. Za korištenje riječi Hrvatska ili bilo koje izvedenice te riječi u nazivu društva osnivači moraju dobiti posebnu suglasnost Ministarstva pravosuđa. Trgovačko društvo mora imati službenu adresu u Hrvatskoj kako bi se moglo registrirati. Sva potrebna dokumentacija, obrasci i uplatnice dostupni su na HITRO.HR (www.hitro.hr)
2. KORAK (JAVNI BILJEŽNIK)
Kod javnog bilježnika potrebno je ovjeriti slijedeće dokumente:
–prijavu za upis u sudski registar,
–osnivački akt
– društveni ugovor (potpisan od strane svih osnivača) ili izjavu o osnivanju društva (ukoliko društvo osniva samo jedna osoba),
–izjavu članova ovlaštenih za zastupanje društva o prihvaćanju postavljanja,
–odluku o imenovanju članova uprave,
–potpis direktora ili potpise članova uprave,
–potpise članova nadzornog odbora (ukoliko društvo ima nadzorni odbor,)
–odluku o imenovanju prokurista društva i njegov potpis (ukoliko društvo ima prokurista) i
–odluku o određivanju adrese društva.Za to je potrebno: osobna iskaznica ili putovnica (obvezna za strance).
Obvezna je nazočnost svih osnivača i drugih osoba čije je potpise potrebno ovjeriti. Sva dokumentacija na stranom jeziku mora biti prevedena od strane sudskog tumača.
3. KORAK (prijava u sudski registar, FINA)
Na šalteru HITRO.HR u FINI predajete prijavu za upis u sudski registar sa svim potrebnim prilozima, čime se pokreće postupak za upis u sudski registar pri Trgovačkom sudu. Po upisu usudski registar rješenje vam dostavlja Trgovački sud.
4. KORAK (Objava registracije trgovačkog društva)
Nakon što je obavljen upis u sudski registar, trgovački sud dostavlja Narodnim novinama i dnevnom tisku podatke o upisu.
5. KORAK (Izrada pečata)
Po primitku pozitivnog rješenja o upisu u sudski registar potrebno je izraditi pečat. Uz narudžbu zaizradu pečata prilaže se kopija rješenja o upisu u sudski registar. Pečat sadrži naziv društva i broj podkojim je društvo upisano u sudski registar.
6. KORAK (Državni zavod za statistiku)
Državnom zavodu za statistiku podnosi se zahtjev za razvrstavanjem po djelatnostima prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti te se dobiva matični broj i šifra djelatnosti u roku od 15 dana oddana primitka rješenja o upisu u sudski registar.
Zahtjevu se prilaže:
–rješenje o upisu u trgovački registar,
–tiskanica RPS-1 (kupuje se u prodavaonicama Narodnih novina) i
–kopija uplatnice o uplati upravne pristojbe.
Obavijest o razvrstavanju poslovnog subjekta po Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti Državnogzavoda za statistiku dobit ćete na šalteru HITRO.HR u FINI. Po dobivanju Obavijesti o razvrstavanju, na pultu HITRO.HR-a ili u banci možete otvoriti žiro račun (na šalteru HITRO.HR možete otvoriti račun u onoj banci za koju FINA obavlja poslove otvaranja računa ili posreduje u obavljanju tih poslova).
7. KORAK (Otvaranje bankovnog računa)
Temeljni kapital (20.000,00 kuna za društvo s ograničenom odgovornošću odnosno 200.000,00 kunaza dioničko društvo) mora se položiti na račun kod banke, a potvrda o pologu mora se predati priregistraciji društva. Poslovni subjekt može imati otvorene račune kod više banaka, prema svom izboru. Za otvaranje žiro računa potrebno je ponijeti:
–rješenje o upisu u sudski registar (priložiti presliku, izvornik dati na uvid),
–obavijest o razvrstavanju Državnog zavoda za statistiku (priložiti presliku, izvornik dati na uvid),
–pečat i
–osobnu iskaznicu.
8. KORAK (FINA – Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje (HZMO)
Prijava o početku poslovanja obveznika plaćanja doprinosa (Tiskanica M-11P) i Prijava o početku osiguranja (Tiskanica M-1P) predaju se na pultu Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje u FINI, u roku od 24 sata od dana početka poslovanja, odnosno najranije 8 dana prije početka rada, a najkasnije prije početka rada. Prilikom prijave HZMO-u uz prijavu M-11P na uvid je potrebno dati sljedeću dokumentaciju:
–rješenje o upisu u sudski registar (i za podružnicu, ako društvo ima podružnicu),
–obavijest o razvrstavanju Državnog zavoda za statistiku,
–potpisni karton i
–pečat.
Uz prijavu M-1P na uvid je potrebno dati sljedeću dokumentaciju:
–ugovor o radu,
–radnu knjižicu,
–osobnu iskaznicu i
–radnu dozvolu (ako je zaposlenik strani državljanin).
9. KORAK (Porezna uprava)
Nakon upisa u sudski registar i registar Državnog zavoda za statistiku potrebno je izvršiti prijavu društva u poreznoj upravi nadležnoj prema sjedištu društva, radi upisa u registar obveznika poreza nadobit i PDV-a.
10. KORAK (Odluka nadležnog upravnog tijela)
Odluku nadležnog upravnog tijela (županijskog Ureda za gospodarstvo), kojom se utvrđuje udovoljavanje tehničkim, zdravstvenim, ekološkim i drugim uvjetima propisanim za obavljanje te ili tih djelatnosti, potrebno je dostaviti trgovačkom sudu.
OSNIVANJE OBRTA
u koracima: Otvaranje obrta se odvija u tri koraka: odabir vrste obrta, prikupljanje dokumentacije te predaja dokumentacije i uplata pristojbi. HITRO.HR u postupku otvaranja sudjeluje kao posrednik između građana i tijela/ureda ovlaštenog za registriranje obrta.
1.KORAK – (Odabir vrste obrta)
Obrt je samostalno i trajno obavljanje dopuštenih gospodarskih djelatnosti od strane fizičkih osoba sasvrhom postizanja dobiti koja se ostvaruje proizvodnjom, prometom ili pružanjem usluga na tržištu.
Vrste obrta:
– Slobodni obrt, za obavljanje se kao uvjet ne traži dokaz o stručnoj osposobljenosti, srednjem strukovnom obrazovanju ili majstorski ispit.
– Vezani obrt, za obavljanje se kao uvjet traži dokaz o stručnoj osposobljenosti, srednjem strukovnom obrazovanju ili majstorski ispit.
– Povlašteni obrt, smije se obavljati samo na temelju povlastice, odnosno dozvole koju izdaje nadležno ministarstvo, odnosno drugo tijelo čija je nadležnost propisana posebnim propisom ovisno o djelatnosti.
2. KORAK -Prikupljanje dokumentacije
Svi potrebne uplatnice dostupne su, bez naknade, na šalteru servisa HITRO.HR. Zaposlenici servisa HITRO.HR pomoći će vam ispuniti obrasce i uplatnice potrebne za registraciju obrta. Sve potrebne uplate možete izvršiti u Fininim poslovnicama.
3.KORAK – Predaja dokumentacije i uplata pristojbi
Fizička osoba koja ispunjava uvjete za obavljanje obrta, postaje obrtnikom kad se upiše u obrtni registar. Rješenje o upisu obrta u obrtni registar i obrtnicu preuzet ćete na šalteru servisa HITRO.HR ukoliko ste isti ovlastili da za vas posreduje u postupku otvaranja. Po primitku obrtnice potrebno je izraditi pečat i otvoriti račun. Izradu pečata možete ugovoriti na šalteru servisa HITRO.HR. Nakon upisa u obrtni registar obrtnik je dužan početi obavljati obrt u roku od godine dana, a najkasnije 8 dana prije početka rada obvezan je prijaviti početak obavljanja obrta. U roku od 8 dana od početka obavljanja djelatnosti, obrt je potrebno prijaviti poreznoj upravi, nadležnoj prema sjedištu obrta, radi upisa u registar poreznih obveznika. Da bi mogli početi obavljanje djelatnosti, ugostitelji, trgovci, prijevoznici i drugi obrtnici za koje je to posebnim propisima određeno, trebaju prije početka obavljanja obrta pribaviti rješenje o minimalnim tehničkim uvjetima za prostor odnosno koncesiju za obavljanje djelatnosti odnosno odobrenje za rad.
NAPOMENA: Postupak otvaranja obrta u različitim gradovima može se razlikovati u nekim koracima. Za sve informacije obratite se najbližem uredu servisa HITRO.HR ili nadležnim registarskim tijelima. Hitro www.hitro.hr
•REGISTRACIJA POLJOPRIVREDNOG GOSPODARSTVA
Na poljoprivrednom gospodarstvu (PG) obavlja se gospodarska djelatnost poljoprivrede i s njompovezane dopunske djelatnosti. Poljoprivredna gospodarstva mogu biti registrirana u sljedećim organizacijskim oblicima: obiteljska poljoprivredna gospodarstva (OPG), obrti, trgovačka društva, zadruge i ostali. Za obavljanje poljoprivredne proizvodnje, prodaju poljoprivrednih proizvoda te korištenje potpora obvezan je upis u Upisnik poljoprivredna gospodarstva, a obavlja se u Agenciji za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (APPRRR). Postupak registracije PG-a pojašnjen je napoveznicama: http://www.savjetodavna.hr/adminmax/publikacije/koraci_upisnik_162.pdfhttp://www.apprrr.hr/upisnik-poljoprivrednih-gospodarstava-1149.aspx.
•Najvažnije institucije u poljoprivredi Ministarstvo poljoprivrede obavlja upravne i druge poslove u području poljoprivrede, ribarstva, šumarstva, ruralnog razvoja, gospodarenja i raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu države, poljoprivredne politike, tržišnih i strukturnih potpora u poljoprivredi, prehrambene i duhanske industrije i veterinarstva. http://www.mps.hr/
Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (APPRRR) nadležna je za operativnu provedbu mjera poljoprivredne politike u skladu sa Zakonom o poljoprivredi, a posluje putem središnjeg ureda u Zagrebu i podružnica u županijama. http://www.apprrr.hr/
Hrvatska poljoprivredna agencija (HPA) provodi različite djelatnosti vezane uz unaprjeđenje stočarskog sektora u Republici Hrvatskoj, a naročito se ističe provedba uzgojnih programa, upravljanje registrima stoke, kontrolu kvalitete stočarskih proizvoda te promociju stočarskih proizvoda proizvedenih na hrvatskim farmama. Više na: http://www.hpa.hr
Savjetodavna služba (SS) je javna ustanova za savjetodavnu djelatnost u poljoprivredi, ruralnom razvoju, ribarstvu te unaprjeđenju gospodarenja šumama i šumskim zemljištima šumoposjednika. Više na: http://www.savjetodavna.hr/
Hrvatska poljoprivredna komora (HPK) zastupa interese poljoprivrednika, prati i potiče održivi razvoj poljoprivrede. Više na: http://komora.hr/
Agencija za poljoprivredno zemljište (APZ)
obavlja poslove zaštite od onečišćavanja i oštećenja, korištenja, raspolaganja, prometa i okrupnjavanja poljoprivrednog zemljišta.
Više informacija o mjerama unutar Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. – 2020. i Operativnog programa za pomorstvo i ribarstvo RH za programsko razdoblje 2014. – 2020. možete pronaći na sljedećim poveznicama: http://ruralnirazvoj.hr/http://ruralnirazvoj.hr/natjecaji/otvoreni/https://euribarstvo.hr/natjecaji/https://euribarstvo.hr/
HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA
Hrvatska gospodarska komora nudi čitav niz informacija, baza podataka, poduzetničkih edukacija, pravno vas savjetuje, pomaže u pronalasku poslovnih partnera, sufinancira nastupe na sajmovima, nudi informacije o izvorima financiranja poduzetnika te savjetuje pri apliciranju za EU sredstva. Obavještava vas o međunarodnim natječajima. Djelujući unutar komorskih udruženja možete utjecati na izmjenu propisa, komorski kontakti moguvam biti potpora kod lokalnih razvojnih agencija, razvojnih banaka, drugih državnih institucija, preporuka komercijalnoj banci ili pri javnoj nabavi poslova, u zemlji ili inozemstvu. Komora poznaje uvjete poslovanja na svim stranim tržištima i umrežena je s gospodarskim asocijacijama diljem svijeta. Na vašem putu uspjeha susretat ćete se s mnogim teškim trenucima jer je to sastavni dio poslovnih izazova. U svim tim situacijama ne oklijevajte obratiti se Komori, putem županijskih komora u vašoj županiji, sektorima, središnjici u Zagrebu, ili našim predstavništvima u inozemstvu. Hrvatska gospodarska komora vaš je partner na vašemu poslovnom putu. Komorska vrata uvijek suvam otvorena, a djelatnici Komore na raspolaganju za sve vrste potrebnih poslovnih informacija i usluga. Stoga, koristite vaše pravo na uslugu Hrvatske gospodarske komore. O radu Hrvatske gospodarske komore i uslugama koje nudi upoznajte se preko mrežne stranice:www.hgk.hr
HRVATSKI ZAVOD ZA ZAPOŠLJAVANJE (HZZ)– BURZA RADA
Hrvatski Zavod za zapošljavanje javna je ustanova u vlasništvu Republike Hrvatske, sa zadaćom rješavanja pitanja iz problematike vezane uz zapošljavanje i nezaposlenost.
Uključivanje na tržište rada
Potragu za poslom počnite informiranjem o ponudi slobodnih radnih mjesta na stranicama Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. Kada se odlučite za aktivno i sustavno traženje posla, počnite s informiranjem o ponudi slobodnih radnih mjesta. Takve informacije možete pronaći u ispostavama ili područnim uredima Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ) ili jednostavnim pretraživanjem ponude radnih mjesta na portalu Burza radahttps://burzarada.hzz.hr/, namijenjenom posloprimcima.
Pomoć savjetnika HZZ-a
Ako se prijavite u evidenciju HZZ-a vaš savjetnik će vam pomoći u traženju posla kroz:
–informiranje o slobodnim radnim mjestima,
–procjenu radnog potencijala, te definiranju aktivnosti kojima ćete poboljšati mogućnost svog zapošljavanja, i odabiru zanimanja u kojima imate najveće šanse za zapošljavanje,
–uključivanje u radionice za razvoj vještina upravljanja karijerom kroz koje se stječu znanja i vještine za što uspješnije snalaženje na tržištu rada (kako tražiti posao, samo procjena vlastitih potencijala, kako se predstaviti poslodavcu i druge radionice prema potrebama nezaposlenih osoba),
–informiranje o mjerama aktivne politike zapošljavanja,
–informiranje i sudjelovanje o aktivnostima u svrhu pripreme za zapošljavanje,
–pravne savjete i
–pomoć u dodatnoj (samo)procjeni osobnih mogućnosti, podizanju razine motivacije, pomoć pri odabiru programa obrazovanja i osposobljavanja, utvrđivanje preostale radne sposobnosti.
Prijava u evidenciju HZZ-a
Za prijavu u evidenciju nezaposlenih, nakon uvođenja elektroničke radne knjižice, potrebni susljedeći dokumenti:
–važeća osobna iskaznica i potvrda o boravištu, ako se prijavljujete izvan mjesta prebivališta,
–svjedodžba o završenoj školi ili diploma original ili ovjerena kopija (ili rješenje o priznavanju kvalifikacije stečene u inozemstvu) i
–podatak o OIB-u. Ako dolazite iz radnog odnosa i podnosite zahtjev za ostvarivanje prava na novčanu naknadu za vrijeme nezaposlenosti uz njega trebate priložiti:
–dokaz o razlogu prestanka radnog odnosa,
–dokaz o prosjeku bruto plaće ostvarene u tromjesečnom razdoblju koje je prethodilo prestanku radnog odnosa (npr. potvrda poslodavca, platne liste ovjerene od strane poslodavca) i
–presliku kartice tekućeg računa banke. Također, ako dolazite po prestanku obavljanja samostalne djelatnosti i podnosite zahtjev za ostvarivanje prava na novčanu naknadu za vrijeme nezaposlenosti uz njega treba priložiti:
–dokaz o opravdanom razlogu prestanka obavljanja samostalne djelatnosti,
–dokaz o prosjeku osnovice za koju su obračunati i uplaćeni doprinosi za obvezna osiguranja u tromjesečnom razdoblju koje je prethodilo prestanku obavljanja samostalne djelatnosti i
–presliku kartice tekućeg računa banke.
U slučaju da je osoba radila u EU/EGP ove dokumente zamjenjuju PD U1 obrazac
-obrazac zahtjeva i kontakti te informacije o svrsi obrasca PD U1 dostupne su na www.hzz.hr/UserDocsImages/Zahtjev_za_izdavanje_U1_obrasca.docx.Osoba koja je radila izvan RH može prenijeti novčanu naknadu iz druge zemlje članice u RH uzpomoć PD U2 obrasca www.hzz.hr/UserDocsImages/Zahtjev_za_izdavanje_U2_obrasca.doc.
Zapošljavanje na europskom tržištu rada
Hrvatski građani se mogu slobodno zaposliti u zemljama Europske unije bez posebnih odobrenja ili radnih dozvola, osim u onim zemljama koje su zadržale postojeća ograničenja u svojim nacionalnim pravima, u razdoblju od dvije, pet ili sedam godina. Pristupanjem Hrvatske Europskoj uniji Hrvatski zavod za zapošljavanje (HZZ) postao je dio EURES-a, mreže koju čine javne službe za zapošljavanje država članica Europske unije, Europskog gospodarskog prostora i Švicarske, a koju koordinira Europska komisija. EURES je uspostavljen s ciljem promicanja pokretljivosti na europskom tržištu rada, pružanja informacija, savjetodavnih usluga i usluga upućivanja te posredovanja između poslodavaca i tražitelja posla. Sve aktivnosti EURES mreže u okviru Hrvatskog zavoda za zapošljavanje usmjerene su pružanju usluga građanima i poslodavcima koji žele iskoristiti dobrobit koje može pružiti sloboda kretanja radnika na europskom tržištu.
EURES je dostupan na mrežnoj stranici www.ec.europa.eu/eures, a informacije o uslugama EURES-a u RH na strancima Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. http://www.hzz.hr/default.aspx?id=10286.
Prava za vrijeme nezaposlenosti
Za vrijeme nezaposlenosti imate
– pod određenim uvjetima
– pravo na novčanu naknadu, mirovinsko osiguranje i različite vrste novčane pomoći.
Za vrijeme nezaposlenosti imate pravo na:
–novčanu naknadu,
–mirovinsko osiguranje,
–novčanu pomoć i naknadu troškova prijevoza za vrijeme obrazovanja i osposobljavanja na radnom mjestu i
–jednokratnu novčanu pomoć i naknadu putnih i selidbenih troškova.
1. Novčana naknada za vrijeme nezaposlenosti
Pravo na novčanu naknadu stječete pod uvjetom da u trenutku prestanka radnog odnosa ili samostalne djelatnosti imate najmanje devet mjeseci rada u posljednja 24 mjeseca. Da biste ostvarilito pravo, morate se u roku od 30 dana od prestanka radnog odnosa ili prestanka obavljanja samostalne djelatnosti odnosno prestanka privremene nesposobnosti za rad odnosno rodiljskog, roditeljskog, posvojiteljskog ili skrbničkog dopusta prijaviti područnom uredu Hrvatskog zavoda za zapošljavanje i podnijeti zahtjev za novčanu naknadu. Pravo na novčanu naknadu ne možete ostvariti ako vam je radni odnos prestao vlastitom krivnjom ili voljom, a samostalna djelatnost bez opravdanog razloga.
2. Mirovinsko osiguranje za vrijeme nezaposlenosti
Pravo na mirovinsko osiguranje imate ako ste ostvarili pravo na novčanu naknadu i ako ispunjavate uvjet godina života za stjecanje prava na starosnu mirovinu, dok ne steknete prvi uvjet mirovinskog staža za starosnu mirovinu, ali najdulje u trajanju pet godina.
3. Novčana pomoć i naknada troškova prijevoza za vrijeme obrazovanja i osposobljavanja na radnom mjestu
Ako vas je HZZ uputio na obrazovanje i osposobljavanje koje sam organizira odnosno čije troškove snosi, a niste korisnik novčane naknade, imate u tijeku trajanja obrazovanja i osposobljavanja pravo na novčanu pomoć i naknadu troškova prijevoza za vrijeme tog obrazovanja, razmjerno broju dana prisutnosti na obrazovanju i osposobljavanju. Ako ste korisnik novčane naknade, a HZZ vas je uputio na obrazovanje i osposobljavanje, za vrijeme trajanja obrazovanja i osposobljavanja nastavljate koristiti utvrđeno pravo na novčanu naknadu. Ako novčana naknada istekne prije završetka obrazovanja i osposobljavanja, imate pravo na novčanu pomoć od isteka novčane naknade do završetka obrazovanja i osposobljavanja.
4. Jednokratna novčana pomoć i nadoknada putnih i selidbenih troškova
U slučaju da vam HZZ ne može osigurati zaposlenje u mjestu prebivališta, a sami ili preko HZZ-a nađete posao u drugom mjestu, imate pravo na jednokratnu novčanu pomoć i naknadu putnih i selidbenih troškova za sebe, (izvan)bračnog druga i djecu, od mjesta prebivališta do mjesta zaposlenja.
I nformacije vezane uz zapošljavanje dostupne su na mrežnim stranicama Središnjeg portalawww.gov.hr i na stranicama Hrvatskog zavoda za zapošljavanje www.burzarada.hzz.hr
Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavit ćemo da se slažete s tim, ali možete to neprihvatiti i isključiti ukoliko želite. PrihvatiPročitaj više